Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:04

Mijn broertje wist het ook al toen ie 5 was. Hij vroeg wat die pillen waren die ik slikte. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:14

De anti-ongesteldheids pilletjes! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:24

LindyH schreef:
Eigenlijk vind ik het schandalig dat er kinderen zijn die zo lang onwetend worden gehouden. Maargoed, dat schijnt de trend te zijn de laatste jaren.

Hmm.. Dat vraag ik mij af of men terughoudend is tegenwoordig. Dan zouden ze in de jaren 70 veel vrijer en opener zijn op het gebied van nou ja alles :D Terwijl t in de jaren 90 op seksgebied niet gek genoeg kon met naakt spetteren in een bad met pap, SM, partnerruil en noem maar op. En als je nu kijkt naar openheid op het gebied van open relaties e.d. vraag ik mij echt af men 'terughoudender' is.

En natuurlijk kun je prima ongesteldheid scheiden van seks e.d., maar als men terughoudender is op dit gebied dan zal dat vermoed ik daar mee te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:34

Op school hadden wij het met de meiden van de klas in groep 6 er uitgebreid over. Wij hebben gemixte klas 6/7/8 en werken zelfstandig, om nou 1 groepje van gang te halen voor dat soort dingen.

Ook dit kwam er in voor:
''Wat denken jullie dat bh betekent?'' (mensen steken vinger op, waaronder ik, ik mag het zeggen)
''Borstenhanger'' Alle meiden in een deuk :') (niet als uitlachen bedoeld he)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:05

Sammie schreef:
Terwijl t in de jaren 90 op seksgebied niet gek genoeg kon met naakt spetteren in een bad met pap, SM, partnerruil en noem maar op. En als je nu kijkt naar openheid op het gebied van open relaties e.d. vraag ik mij echt af men 'terughoudender' is.

Er is een hele nieuwe preutsheid aan het ontstaan, helaas met de bijbehorende ongezonde emoties en complexen en dubbele moraal. De jaren '90 zijn alweer even voorbij - de mensen die nu in nieuwe relatievormen leven, kunnen dat omdat het toen bevochten is (op soms shockerende wijze.) Maar ik denk dat de jongeren van nu en zeker de kinderen van nu een deel van die vrijheid alweer in moeten leveren. En ik vraag me af of zij niet weer in dezelfde moeilijke conflicten komen als vroeger, met schuldgevoelens en stiekeme abortussen en een maatschappij die je veroordeelt als je te losbandig bent als vrouw.

Ik moet er zelf niet aan denken trouwens. Ik heb nooit het idee dat ik wat heb verloren door openlijk praten over seks, relaties en voortplanting... in tegendeel. Ik heb het idee dat ik er heel veel bij heb gewonnen: een schuldgevoelloze ontwikkeling waarin je zaken kunt bespreken en waarin je, juist, ook rustigaan kunt doen. Dat klinkt heel tegenstrijdig, maar wat ik in Amerika bv heel vaak zag gebeuren was dat meiden die voor het eerst wat beginnen te daten en te knuffelen en te zoenen (wat een vrij natuurlijke gang van zaken is) door de jongen vervolgens onder druk gezet werden om verder te gaan dan dat. Maar omdat het hele onderwerp zo taboe was en er zoveel stiekem ging, wisten ze niet hoe ze zich daaruit konden redden.

Dat is zo ongezond... daar zou ik kinderen nooit mee op willen zadelen. En toch lijkt dat nog altijd iets te zijn wat mensen willen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:08

Zelf ben ik van 81 maar helaas totaal niet 'open' opgegroeid, ondanks dat ik een vrij losbandige puberteit heb gehad (tot mijn 23e :+ ). Mijn ouders zwegen als een graf als het aankwam op alles wat met sex te maken had, hoewel preutsheid nou niet echt van toepassing was in ons huishouden, iedereen liep naakt rond.
Maar ondanks dat mijn insteek met mijn dochter compleet anders is, vertoont zij dus wel preutsheid. Overigens wel op een snoezige manier hoor.
Lastig, ik hoop oprecht dat ze met al haar vragen en twijfels bij me komt, maar ik verwacht het eigenlijk niet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:11

Wij hadden het er in de klas gewoon over als kinderen onderling op de basisschool. Ik wist van oudere vriendinnen van de hoed en de rand. Als ze 12 zijn hebben kinderen het er onderling wel over, maar weet niet hoe dat zit bij een 9 jarige.
Gewoon vertellen dat je als meisje op een gegeven moment ongesteld wordt omdat je dan later kinderen kunt krijgen. Niks moeilijks aan toch?
Wij kregen een feestje thuis toen het zover was, uit eten met moeders. Maar dat vond ik toch vrij genant hoor. haha. Maar een feest, dat was het want ik was een 'groot meisje' geworden. Voelde me echt als een van de vrouwen sindsdien.