Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:25

Anne_mieke88 schreef:
je geeft niet een boy giftcard als iemand een meisje krijgt :P
:P

Wat dacht je van gewoon giftcard? Er hoeft toch niet "jongen" of "meisje" op te staan?

Anne_mieke88

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:29

tja helaas kunnen wij mensen er niks aan doen dat een kind niet onzijdig wordt geboren...

Misschien moeten ze er alleen een vagina of piemeltje op zetten... ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:33

Anne_mieke88 schreef:
tja helaas kunnen wij mensen er niks aan doen dat een kind niet onzijdig wordt geboren...

Maar wel gewoon als baby. Waarom is het belangrijk dat je 2 verschillende kaarten hebt die allebei exact hetzelfde bieden, namelijk saldo om iets leuks mee te kopen? Of zou je met de 'boy' giftcard ook alleen maar 'boy' kleding en rammelaars mogen kopen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:35

Precies, er hoeft niks op te staan. Diverse kleuren, met een baby. Het is een giftcard. Ik neem aan dat je niet alleen geslachtsgebonden kado´s er van kunt kopen.

Trouwens wat dacht je van het feit dat je op bijna elk profiel je geslacht in moet vullen en dan ook nog alleen kunt kiezen tussen vrouw en man?

Wat doet het er toe op een forum bv of je een man of vrouw bent?
Wat je dan krijgt is "als vrouw kun jij daar helemaal niet over mee praten" of "alsof jij als man daar verstand van hebt" en de input wordt dus bij voorbaat niet serieus genomen... dat klopt toch al niet?
Waarom zou je als man geen kijk hebben op "vrouwendingen" en als vrouw geen kijk hebben op "mannendingen"?
Zo diep zit het al bij sommigen, dat ze overtuigd zijn dat je alleen als je van een bepaald geslacht bent ergens over kunt oordelen in bepaalde situaties.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:36

nee dat niet, maar dat maakt het wel dat het er leuker uitziet.
Zo heb je ook bedankt cards of nieuwhuiscard daar staat een huisje op bijv.

ik snap deze hele discussie eigenlijk niet...
is het niet gewoon leven en laten leven?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:40

Ja en dus kan er gewoon een BABY op staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:43

Anne_mieke88 schreef:
nee dat niet, maar dat maakt het wel dat het er leuker uitziet.

Vind je? Ik vind dat helemaal niet. En als er ooit iemand aan komt zetten bv met 'vrouwenboekenbon' dan mag die persoon het weer meenemen.

Verder: wellicht kun je de discussie even teruglezen. Er is vrij uitgebreid verteld waarom diverse mensen (waaronder ik) het dus wel echt een probleem vinden. Dat kan ik nu wel allemaal nog eens gaan herhalen, maar het is in dit topic terug te vinden.

Leven en laten leven gaat helaas niet op, omdat het leidt tot wezenlijke verschillen in kansen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:44

Ik had het er pas met een vriendin van mij over, zij is nogal bezig met zwanger zijn en baby's enzo..
Er schijnen ook mensen te zijn die niemand vertellen wat nou precies het geslacht van de baby is, die mensen voeden zo neutraal mogelijk op zodat het kind niet in een hokje word gestopt en zich zo vrij mogelijk kan ontwikkelen.

Dat vind ik wel een beeetje vergaand, zelf zou ik het nooit doen, maar stel dat ik een jongentje zou krijgen dan mag die net zo hard roze dingen willen als een meisje.

Ik ben zelf gewoon nogal meisje-meisje, ik ben gek op roze, het is ook lekker herkenbaar. De roze oordopjes zijn van mij, de telefoon met het roze hoesje, de ipad met het roze hoesje, de roze tandenborstel, allemaal van mij. :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:48

Murthul schreef:
Dat vind ik wel een beeetje vergaand, zelf zou ik het nooit doen, maar stel dat ik een jongentje zou krijgen dan mag die net zo hard roze dingen willen als een meisje.

ja ok als mijn meisje echt niet met poppen wilt spelen maar met een vrachtwagen prima.. ga je gang... of als jongen met barbies... ga je gang... ik steun je... maar als mijn baby een meisje is zal ze echt wel bestookt worden met leuke jurkjes en roze etc... Dan kunnen ze later zelf beslissen wat ze willen... Maar in het eerste geval gewoon roze en blauw hoor :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:49

Leven en laten leven, kies voor wat jij fijn vind :) wil je een neutrale verpakking, go for it want deze zijn vrijwel altijd te vinden. Wat betreft de maandverband, wil je geen bloemetjes en krullen? Ga voor etos eigen merk, krijg je een neutrale kleur egaal papiertje ;) en zo is er eigenlijk voor ieder product wel een neutraal alternatief.

Shadow0

Murthul schreef:
Er schijnen ook mensen te zijn die niemand vertellen wat nou precies het geslacht van de baby is, die mensen voeden zo neutraal mogelijk op zodat het kind niet in een hokje word gestopt en zich zo vrij mogelijk kan ontwikkelen.

Ik kan me ook nog wel herinneren dat iemand een experimentje deed. De ene dag aankleden in jongensachtige kleding en tegen voorbijgangers zeggen dat het een jongetje is, en de andere dag in roze hullen en zeggen dat het een meisje is.

Al vanaf moment 1 worden de jongetjes dan anders behandeld: ze krijgen een zacht stompje op hun arm, worden aangemoedigd als ze schoppen ('dat wordt later vast een voetballer') etc. Terwijl met meisjes veel zachter en frutseliger omgegaan werd.

Je hebt dus als ouder niet echt alle mogelijkheid om duidelijk te maken dat roze een prima keuze is. Het kan wel, maar het is helemaal niet alleen onder controle van ouders - de omgeving drukt ook al vanaf moment 1 een stempel. Als we dat stempel nou gewoon wat verminderen, dan hebben kinderen meer de ruimte om werkelijk zichzelf te worden.

vuurneon

Ik denk dat het heel lastig is om je kind genderloos op te voeden in een land waarbij je continu de verschillen tussen jongens en meisjes toch naar voren ziet komen en waarvan de omgeving ook bepaalde verwachtingspatronen heeft. Bovendien moet je als ouders ook het goede voorbeeld geven door zelf neutraal te zijn. Kinderen kopiëren immers veel.

Mijn ouders hadden mijn haar gekort toen ik klein was (ik trok mijn haren eruit) en ik was gelijk een jongetje volgens de buitenstaanders. Tja.... -O- (maar goed, haar groeide weer en was van mijn tic af dus het bleef lang)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:55

Het gaat er meer om dat er vanuit een bepaalde hoek wordt gedwongen. Zoals met een giftcard, dat die automatisch roze voor het een en blauw voor het ander is. Men vind het allemaal maar normaal dat jongetjes zus en meisjes zo.
Kun je bij maandverband ofzo nog voor een neutraler gekleurd merk kiezen als je niet van tierelantijntjesverpakking houdt, hier is geen keuze. Terwijl ze best gewoon "baby" er op kunnen zetten of een plaatje van een baby of een kinderwagen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:01

Volgens mij heeft de prenatal een neutrale Giftcard? En ik geloof Lief ook, dus zelfs deze neutrale keuze is er :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:08

vuurneon schreef:
Ik denk dat het heel lastig is om je kind genderloos op te voeden in een land waarbij je continu de verschillen tussen jongens en meisjes toch naar voren ziet komen en waarvan de omgeving ook bepaalde verwachtingspatronen heeft. Bovendien moet je als ouders ook het goede voorbeeld geven door zelf neutraal te zijn. Kinderen kopiëren immers veel.

Mijn ouders hadden mijn haar gekort toen ik klein was (ik trok mijn haren eruit) en ik was gelijk een jongetje volgens de buitenstaanders. Tja.... -O- (maar goed, haar groeide weer en was van mijn tic af dus het bleef lang)

Dat is dus mijn grootste ergenis. Meisjes moeten lang haar hebben...

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:33

Maar als je het geslacht en het kleine detail (haartjes) hebt dan komt het direct een stuk persoonlijker op. Net als je ook voor de naam zou gaan als je zo een kaart vond, dat is gewoon 'specialer' als zomaar standaard.

Alsof op een kaart puur en alleen gefeliciteerd zou mogen staan, dat is toch niks persoonlijks?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 23:35

SFC schreef:
Maar als je het geslacht en het kleine detail (haartjes) hebt dan komt het direct een stuk persoonlijker op. Net als je ook voor de naam zou gaan als je zo een kaart vond, dat is gewoon 'specialer' als zomaar standaard.

Alsof op een kaart puur en alleen gefeliciteerd zou mogen staan, dat is toch niks persoonlijks?

Maar is een kaart waar een bedrijf 'boy' of 'girl' op heeft gedrukt dan wel persoonlijk?

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:38

Ja ik vind van wel. Alles wat hetgeen meer beschrijft maakt iets persoonlijker. Een mens is 'iedereen', een kind is alweer een kleiner deel van die 'iedereen' en een jongen weer een kleiner deel. Als je mijn gedachtegang snapt...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 23:42

SFC schreef:
Ja ik vind van wel. Alles wat hetgeen meer beschrijft maakt iets persoonlijker. Een mens is 'iedereen', een kind is alweer een kleiner deel van die 'iedereen' en een jongen weer een kleiner deel. Als je mijn gedachtegang snapt...

Ik snap de gedachtengang.

Volgens die gedachtengang is 'baby' echter nog persoonlijker. Er zijn meer mannen/jongens dan baby's ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:43

Als het nou alleen over babykaartjes en scheermesjes ging... dan had ik er ook geen probleem mee.. maar zo onschuldig is het niet... het is een beeld die gecreëerd wordt van normen waaraan een man/vrouw zou horen te voldoen om zich gelukkig te voelen... en dat beeld is zeer beperkt en eigenlijk voor niemand haalbaar... dat maakt dat je je toch gaat afvragen of je niet anders bent, of je wel normaal bent ... of je wel bestaansrecht hebt.... (en ja nu maak ik het voor sommige misschien te dramatisch... maar het is echt niet iets oppervlakkigs, het is iets wat door onze hele maatschappij is doorgedrongen en waar iedereen (ook als je er wel van bewust probeert te zijn en het anders zou willen) mee te maken heeft)

Persoonlijk zou zijn... als jij je eigen boodschap voor het nieuwe mensje zou opschrijven en de wensen voor de ouders... niet als je dat overlaat aan marketeers (met een product die vooral de sekse van het mensje benadrukt niet het individuele geluk)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:49

Ik heb vandaag uit baldadigheid en anti meisjes meisje actie een badpak met doodskopjes erop gekocht. :Y) :')

Mag ik door voor de koelkast? :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:51

SFC schreef:

Hoe zit dat dan met bijvoorbeeld een verjaardagskaart, of een geboorte/rouwkaart? Die kaarten zijn ook specifiek gericht aan een persoon, dus speciaal voor diegene op de markt gebracht en dat terwijl zo'n kaart niet tegelijkertijd op iedereen van toepassing is.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:52

Om dat op te heffen moonfish; ik heb sinds vandaag een knalroze waterkoker :')

Ik snap heel goed wat jullie bedoelen en op verpakkingen van b.v. de bic-pennen denk ik dat ze het "girl" ook wel weg hadden kunnen laten, maar er zijn nu eenmaal heel veel vrouwen die vallen voor roze en fliebertjes (waaronder ik), en de marketjng van een bedrijf kijkt natuurlijk naar wat de meerderheid aantrekt..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:56

-O- :+

Sta ik dan met mijn goede gedrag. :')

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:06

Leuk stukje beeldvorming nu op tv. NOS nieuws over mogelijkheid dat de verlofregelingen moeten worden aangepast in bepaalde situaties. Wat laten ze zien: een plaatje van een vrouw met laptop op schoot die in een soort barstoel hangt en een filmpje van vrouwen met kinderen.....
Blijkbaar gaat de regeling niet gelden voor mannen?