Ergernissen aan de kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:26

Ik zou gewoon mijn teamleidster opbellen. Zo praat je niet tegen een cassière hoor..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:08

Pion schreef:
Je doet aannames sneeuwpop ;)

Je geeft zelf aan dat de Hoofdcassière je een belletje gaf. Lijkt me niet dat die dat doet wanneer je vrolijk kijkt.

Ik zou me kapot schamen als iemand, zeker de Hoofdcassière dat tegen me zou zeggen.

Wij hadden er ook 1 in de groep die nog net niet helemaal de klanten weg jaagt met haar zogenaamde "neutraal" hoofd.
Het is bij haar ook altijd rustiger tenzij het heel druk is en mensen echt hopen op de snelste kassa. (Sta je bij haar ook niet in de beste rij ;-) )
Overigens keek ze als ze vrij was en boodschappen deed toch heel anders . Met solliciteren ook....

Werk er nu al 12 jaar niet meer, maar nog steeds ex- klanten die me begroeten als ik ze tegen kom. En " waar ken ik je nou van?" Hoor ik ook nog steeds :D

Anoniem

Re: Ergernissen aan de kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:15

Ik denk dat omgaan met klanten heel erg ligt aan de winkel waarin je werkt. Ik werkte eerder in een supermarkt waar klantvriendelijkheid erg hoog in het vaandel stond en aangezien ik daar zelf ook teamleidster was kon ik het niet maken om boos terug te gaan doen. Natuurlijk mag je op je strepen zijn, maar als een klant schreeuwt dat je de kassa open moet laten voor haar kan je die klant maar beter een knipoog geven en zeggen dat zij dan echt de laatste klant is. Heel vervelend natuurlijk, en het is echt verschrikkelijk als mensen zo tegen je praten, maar je kan moeilijk je mond open trekken.

Ik was de jongste teamleidster bij ons en moet zeggen dat ik wel eens echt problemen heb gehad. Werkte toen in een winkel waar we permanente beveiliging hadden omdat het niet echt in een fijne buurt ligt en heb wel regelmatig met mijn mond vol tanden gestaan. Twee 16-jarigen achter de kassa, een 17-jarige teamleidster en de oudste teamleider in de winkel was 22 en dwong nou ook niet echt respect af (jongen was twee koppen kleiner dan ik). Als een klant dan volledig staat te flippen kan je niet zo veel betekenen, alleen de beveiliging erbij roepen.

De mooiste was toch wel toen een klant aan een winkelmedewerker had gevraagd of hij een fles drank uit de slijterij wou pakken zodat hij dat bij de kassa kon afrekenen. Meisje achter de kassa vroeg goed om zijn legitimatie, bleef ook doorvragen, maar meneer had zijn rijbewijs in de auto laten liggen. Ben er toen bij gaan staan en heb gezegd dat ik hem zonder legitimatie echt de drank niet kon verkopen, maar dat ik het wel even apart kon houden voor hem bij de balie en dat als hij zijn legitimatie had gepakt hij het dan even bij mij mocht afrekenen zodat hij niet in de rij hoefde te staan. Toen was ik een stinkende hoerenkut, en mijn moeder ook, en hoopte hij dat ik k*nker zou krijgen. Heb meneer gelijk even een winkelverbod gegeven en de beveiliging heeft hem naar buiten gebracht. Ik ben niet snel onder de indruk, maar toen stond ik toch wel even met mijn mond vol tanden. Je moet je gewoon tot je 25'ste legitimeren aan de kassa, en ik snap dat dat af en toe heel frustrerend is als je haast hebt en even snel een flesje wilt halen, maar laat hem dan niet in de auto liggen :')

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:18

Laatst had ik iemand die kennelijk niet wist hoe de kassaband werkte. Blikjes hoog opgestapeld en alles zo breed mogelijk. De versmalling aan het einde van de band raakte daardoor verstopt en ik probeerde het nog een beetje te redden. Valt een blik Monster energy op het stalen gedeelte waar je die balkjes in schuift. Spuit het blik open, alles vies. Ik het schoonmaken, worden die mensen nog boos op mij. Krijg ik de energy ook nog eens in mijn haar, over mijn broek en in mijn schoen. En het lag nu dus lekker op de grond. Ik gebeld of iemand dit kon opruimen. Ik nog super vriendelijk tegen de klanten en ze een fijn weekend gewenst, gaan ze arrogant lopen doen tegen mij alsof ik fout zat. Tsja...

Zo heb ik er wel meer, maar ik hou wel van mijn werk hoor. Heb super leuke collega's maar sommige klanten...
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 28-09-14 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:25

sneeuwpop schreef:
Pion schreef:
Je doet aannames sneeuwpop ;)

Je geeft zelf aan dat de Hoofdcassière je een belletje gaf. Lijkt me niet dat die dat doet wanneer je vrolijk kijkt.

Ik zou me kapot schamen als iemand, zeker de Hoofdcassière dat tegen me zou zeggen.

Wij hadden er ook 1 in de groep die nog net niet helemaal de klanten weg jaagt met haar zogenaamde "neutraal" hoofd.
Het is bij haar ook altijd rustiger tenzij het heel druk is en mensen echt hopen op de snelste kassa. (Sta je bij haar ook niet in de beste rij ;-) )
Overigens keek ze als ze vrij was en boodschappen deed toch heel anders . Met solliciteren ook....

Ik heb geen 'zogenaamd' neutraal hoofd, dankje ;)
Mijn 'kassa' hoofd was niet anders dan op straat.
Een big 'neppe' smile is niet aan mij besteed. Ik had leuk contact met de klanten zonder geforceerd te glimlachen.
En ja, geforceerd glimlachen is wat de hoofdcassière graag wilde zien.

Had ze gebeld 'let op je gezichtsuitdrukking' was dat heel anders geweest.
Iedereen kijkt namelijk wel eens (onbewust) wat chagrijnig.
Maar 'meer lachen', sorry dat doe ik niet op commando.

Edit: ik zie dat er 'regelmatig een belletje' stond. Dat is 2x in 3 jaar geweest, niet regelmatig :')
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 28-09-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:28

Ik heb een aantal jaar elke zondag en hele vakanties gewerkt als hoofdkassierster in een plaatselijke supermarkt om mijn studies en paarden mee te bekostigen.

Ik ben altijd een heel snelle kassierster geweest, ben altijd zo vriendelijk mogelijk en probeer voor elk probleem een klantvriendelijke oplossing te vinden. Natuurlijk maak je fouten; het gebeurde bij ons erg vaak dat de promoties niet in het kassasysteem zaten. Dus ging ik meteen in de folder/rek kijken, en verrekende ik het met de hand, en excuseerde ik me voor het ongemak. Een oud besje aan de kassa, met loodzware tassen? Geen probleem, ik wandelde wel even mee tot aan de wagen en laadde alles in. Als ik een keer een zondag niet werkte, vroegen vaste klanten zelfs waar ik geweest was, omdat ze me gemist hadden aan de kassa :P

Maar hoe vriendelijk en behulpzaam je als kassierster ook bent, ik werd er gewoon haast ziek van hoe onbeschoft en arrogant sommige klanten zijn. Tegen mij praten alsof ik achterlijk ben, mijn neus afbijten, geen gedag zeggen (twee maal ben ik vriendelijk, de derde keer dat ik geen antwoord krijg, zeg ik ook niets meer), het geld naar mij toegooien, heh bah zeg! Een keer liet een mevrouw een pot mayonaise vallen. Het was echt héél druk, dus ik roep een medewerker om een emmer en dweil te brengen. Gaat ze terwijl gewoon een aantal keer doorheen de mayo rijden met haar kar, zodat de hele inkom vol mayonaise lag >;) Erg treurig vind ik dat. Ik vind dat dat heel veel vertelt over de persoonlijkheid van mensen ook :n

Wat ik met stipt op één het ergste vind, zijn dan weer mensen met een stinkende adem, die natuurlijk ook nog eens over de kassa hangen en in je gezicht hijgen :o

Ik heb in augustus mijn laatste dag als kassierster gewerkt, en ik zal het echt niet missen! Wat lopen er toch een onbeschofte mensen rond...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:34

Dat een caissière met r collega's kletst vind ik niet zo erg, als ze mij maar niet negeert.
Wel kan ik me irriteren als de caissière een fout maakt, die zelf niet kan herstellen en me verwijst naar de counter (waar een rij staat van hier tot tokio)
Ook erger ik me eraan als kwetsbare producten niet even opzij worden gezet maar tussen alle boodschappen worden verdrukt. Doosje frambozen of een stokbrood wat vervolgens breekt.

Ik kan me ook aan medeklanten ergeren ;) Mensen die helemaal aan het begin van de band blijven staan terwijl ze al bijna aan de beurt zijn, waardoor jij je boodschappen niet alvast op de band kan zetten. Klanten die tijdens het inpakken een bakje blauwe bessen laten vallen en dan een nieuw willen en het personeel mag opruimen.
(Ik snap sowieso niet waarom die bessen niet opgeraapt kunnen en gewassen, zonde om het weg te gooien).

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:36

Blauwe besjes zijn daar veel te kwetsbaar voor; een keer iets te hard aanraken en ze zijn gekneusd en naar de vaantjes.

Ik vind dat het als klant echt je eigen verantwoordelijkheid is om je spullen zelf te sorteren voor je ze laat inscannen. Ik zet breekbaars altijd netjes apart, maar ik kreeg de kriebels van opmerkingen als 'Geef me eens die zes flessen cola eerst aan' - die helemaal achteraan op de band staan. Zet ze dan zelf vooraan, mens :')

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:40

Bhriseis schreef:
Blauwe besjes zijn daar veel te kwetsbaar voor; een keer iets te hard aanraken en ze zijn gekneusd en naar de vaantjes.

Ik vind dat het als klant echt je eigen verantwoordelijkheid is om je spullen zelf te sorteren voor je ze laat inscannen. Ik zet breekbaars altijd netjes apart, maar ik kreeg de kriebels van opmerkingen als 'Geef me eens die zes flessen cola eerst aan' - die helemaal achteraan op de band staan. Zet ze dan zelf vooraan, mens :')

Precies, ik ken het. Al het breekbare ineens voor op de band en dan ineens: "Ja kun je eerst de flessen doen..." Tsja wat kan je dan? Ik pak dan maar de flessen, als ze binnen hand bereik staan en anders vraag ik of ze ze aan kunnen geven, wat ze meestal wel doen hoor.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:42

Ja precies, natuurlijk doe je het dan wel, maar na de zoveelste onbeschofte klant die dag doe je het toch met iets minder plezier :P

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:46

Bhriseis schreef:
Ja precies, natuurlijk doe je het dan wel, maar na de zoveelste onbeschofte klant die dag doe je het toch met iets minder plezier :P

Inderdaad. Ik haat het als klanten onbeschoft gaan doen. Dat was bij mijn vorige supermarkt echt niet normaal. Hier valt het reuze mee, iedereen is super aardig en er komen ook best veel oudjes. Winkel is omringt door bejaardentehuizen, en zit eigenlijk in een woonwijk. De vorige winkel waar ik werkte was niet echt in een wijk, meer wat afgelegen. Maar de oudjes komen altijd een praatje maken en ze vinden het geweldig. Ik denk dat ik het nog wel het leukste vind om die oudjes te helpen, altijd lachen. Er is zelfs een vrouwtje die me altijd aan het lachen maakt. Ik kan haar niet schatten, maar ze is echt geweldig. Ze loopt als een kieviet, zo snel. Is ze wat vergeten komt ze terug bij mij in de rij staan en zegt ze: "Dom dommens ben ik ook he, vergeet ik weer iets." En dan moet ik altijd wel lachen omdat zij dan ook zit te lachen.

Ik heb ook wel eens mensen gehad die me van dingen beschuldigden terwijl ik niets had gedaan. Alle keren had ik gewoon gelijk en boden ze netjes hun excuses aan. :')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:48

Aan de andere kant is het wel zo dat de zwaardere spullen onder in de kar staan, die pak je dus als laatste er uit. Vaak is de band al aan het rollen en staan je kwetsbare spullen, die bovenin de kar lagen, dus vooraan. Het gebeurt me ook vaak genoeg dat ik mijn spullen weer een paar keer terug moet schuiven zodat ik de minst kwetsbare spullen vooraan kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:50

Als ik een grote kar met boodschappen aan zie komen en de drukte in de winkel laat het toe vraag ik eigenlijk altijd wel of ik de band even stop moet zetten zodat de klant rustig alles kan neerzetten voordat ik begin met scannen. Geeft mij een momentje van rust en dan wordt het ook geen file op de achterband als ik alles moet gaan neerzetten. Klant kan dan gewoon gelijk inpakken.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:54

Ik wacht keurig netjes tot alles erop staat voordat ik de band ga rollen. :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:56

Gebeurt ook wel, hoor, maar niet altijd.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:57

Wij moeten altijd wachten, en sommige doen het niet. Maar ik doe het altijd, gewoon een stukje beleefdheid. Ik let ook op waar ik de kwetsbare spullen neer zet, vaak naast de band zodat ze niet worden geplet.
Maar inderdaad, sommige mensen gaan gelijk scannen en dan hoopt alles op aan de andere kant terwijl de klant nog van alles aan het uitpakken is.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:02

Dat klinkt echt als een fijne werksfeer daar Heimdallr!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:17

Petrichor schreef:
Als kassamedewerkster irriteer ik mij juist aan veel klanten. Heel veel klanten kijken vreselijk minderwaardig naar mensen die achter de kassa zitten want die zijn toch dom en ongeschoold. :=

Verder heb ik een bloedhekel aan overdreven kassamedewerkers. Gewoon netjes goedemiddag eventueel een praatje als de situatie er na is en weer tot ziens. Maar niet van dat overdreven gedoe, zoals pff zucht steun ben al om half 9 begonnen en ik moet nog tot 6 en blablabla.

Ik heb zo ooit eens een foutje gemaakt als cassiere. Zei een man: Je kunt wel zien dat dit ongeschoold werk is. Ik heb z'n spullen gescand, geen woord gezegd behalve dat er tegenwoordig ook studenten met een bijbaan zijn. Bonnetje naar hem toe gegooid en wegwezen jij. Bah, hoe respectloos kun je zijn.

Ook heb ik eens een vrouw gehad die me voor alles uitschold omdat ik niet aan haar kon zien dat ze doof was. Ik heb haar ge weigerd te helpen en ze was de winkel uitgezet.

Verder nooit echt problemen gehad met klanten. Ik was dan ook altijd gewoon volop met klanten bezig en kreeg ook vaak complimenten over de goede service

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:21

Ik heb echt een schijthekel aan andere klanten die de cassiere niet groeten en dan bijv alleen "pinnen" zeggen.vooral van die kids van n jaar of10. Dan denk ik heefr je moeder je dat nou niet geleerd??? En moet ik op mn tong bijten om nikste zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:24

Ik had laatst een oudere, lichtelijk verwarde vrouw aan mijn kassa die niet helemaal snapte hoe het nieuwe spaarsysteem nou werkte. Ze dacht dat het een soort zegeltjes waren, maar het zijn gewoon plaatjes die je kan sparen. Je kan er verder niks mee, behalve ernaar kijken. Vrouw snapte er echt geen reet van, ze was volgens mij ook nogal zwak begaafd, en ik heb wel tien minuten aan haar staan vertellen hoe het nou allemaal werkte. Uiteindelijk maar gewoon boodschappen gescand en afgerekend, komt er een klant die in de rij achter me stond naar me toe; 'wat heb jij een engelengeduld zeg, petje af!'. Vind dat soort dingen dan toch wel weer leuk om te horen :')

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:31

VivaLaVida schreef:
Ik heb echt een schijthekel aan andere klanten die de cassiere niet groeten en dan bijv alleen "pinnen" zeggen.vooral van die kids van n jaar of10. Dan denk ik heefr je moeder je dat nou niet geleerd??? En moet ik op mn tong bijten om nikste zeggen.

Ja inderdaad dat vind ik ook gruwelijk vervelend. Zeg jij vriendelijk goedemorgen zeggen ze niets terug of wat binnenmonds gemompel. Ik ga dan serieus overdreven vrolijk vragen of het nog een beetje mooi weer is etc. :j Vervolgens komt er weer nauwelijks geluid uit. Maar wanneer ze willen betalen is het: PINNEN!! Waarop ik dan weer zeg: Oke mevrouw, dat ga ik voor u regelen! *D *D Klaar met pinnen dan nog even: Tot ziens en een heel fijn weekend gewenst! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 28-09-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:37

Overdreven vriendelijke kassamedewerkers! Die tegen je praten of je een achterlijk kind van 8 bent.
Met van die verschrikkelijke hoge toontjes:"goeeeeedmiddag mevrouw. Ah u heeft eieren? Ik zal even kijken voor u of ze allemaal nog heel zijn, jaaaaa de meeste klanten doen het zelf maar ik het ook altijd nog even want tja, je weet het nooit he. Nou blablablaaa fijne dag nooooog".
Brrrrrrrrrrr... Een praatje is prima, beleefdheid stel ik op prijs maar ga niet met een nepgrijns net doen alsof je mij een groot geluk toebrengt door mij te helpen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:48

Wat ik altijd erg vervelend vind zijn caissières die je gewoon een berg wisselgeld in je hand stoppen en niet even terug tellen als ze het geven. Vervolgens sta ik dan die hele berg muntjes te ontleden om te kijken of het klopt..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:49

Petrichor schreef:
Dus ik vraag mag hij een snoepje? Zegt die vrouw helemaal rood aangelopen en kwaad: JA ZIJ MAG EEN SNOEPJE!! -:(- Dus ik zeg zo droog mogelijk, oh sorry ik had nog niet echt gekeken ik zeg uit automatisme altijd hij. :') Toen die vrouw weg was hadden al die andere mensen in de rij de slappe lach, want iedereen zat raar op te kijken dat het een meisje was.

Goeie reactie denk ik :)

Maar puur voor de context - ik kwam laatst nog ergens een filmpje tegen waar de dominee in streng christelijke kringen steevast over 'hij' en 'jongetje' sprak, als het meisje een broek aan had, of kort haar had (niet eens per se allebei.) Puur om de afkeuring te laten merken en het meisje en de ouders te laten voelen dat het niet goed was.

Oftewel - het kan voor sommige mensen echt gevoelig liggen. En het kan door somige mensen echt gebruikt worden als belediging. En soms is het ook totaal onschuldig.

Ik denk dat de sfeer verbetert als we minder snel verontwaardigd zijn. Mensen KUNNEN onbeschoft zijn, vervelend en arrogant. Maar een deel dat zo overkomt heeft misschien goede redenen, van ziekte of beperking tot omstandigheden waardoor het even niet lukt om passend sociaal te zijn, en krijgen dus steeds weer te maken met vooroordelen. En in sommige situaties is het gewoon helemaal niet duidelijk wat er verwacht wordt. Sommige kassieres raken in verwarring van 'ik heb er wel x bij', anderen zijn boos als je het niet aanbiedt. Soms vinden mensen het asociaal als ze geen hulp krijgen terwijl ze dat wel nodig hebben, andere mensen vinden het juist zeer beledigend als mensen denken dat ze het niet zelf kunnen. Zo is er altijd wel wat. Als we daar nou niet meteen verontwaardigd op reageren, scheelt dat al heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:53

Om even in te haken op het 'overdreven vriendelijke caissières' verhaaltje... Enig idee hoe lastig het is om dat te peilen? Als ik overdag werk heb ik vooral oudere mensen aan mijn kassa die graag willen dat ik even een praatje met ze maak, die het juist leuk vinden als ik even vraag of het al is gestopt met regenen buiten en even check of de eieren nog heel zijn. Sommige mensen vinden dat misschien vervelend, maar beter een overmatig vriendelijke caissière dan een strongchagrijnige toch? Ik probeer er altijd maar het beste van te maken en als klanten verontwaardigd tegen mij doen omdat ik volgens hun overmatig vriendelijk ben vind ik dat net zo vervelend als klanten die uit zichzelf al arrogant zijn.