Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:14

Anoniem schreef:
Onali schreef:
Mijn moeder heeft een medische tatoeage, waar valt die onder? :')

Ik heb de pootafdrukken van mn westie op mn schouderblad staan. Ik heb ze voor mezelf niet voor een ander.

Iemand in mijn familie heeft dat ook, na borstkanker nieuwe borsten en haar tepels moeten laten tatoeëren. Dat vind ik heel wat ander dan een doodshoofd op je arm of dolfijn bij je navel. Dat was op dat moment 1 van de weinige manieren om het lichaam weer enigszins compleet te laten lijken.
Nu zijn er vast mensen die hun lichaam pas compleet vinden met de afbeelding van een tijger of "mama" op hun pols getatoeëerd. Ieder zijn meug denk ik dan maar.

Mijn moeder vond een borst al voldoende, maar de arts wilde het 'af' maken met een tepel en een getatoeëerd tepelhof. En het werd vergoed, anders had ze het helemaal niet gedaan.

Ik voel me niet completer met tattoo hoor. Ik wilde iets blijvends, een herinnering aan mijn geliefde hond. Ik heb haar halsband en lijn nog wel hoor, maar dit is anders iets van mij en haar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:21

Nic schreef:
daks schreef:
waarom zijn het dan vaak de hooggeleerden die later als ze ouder zijn toch een tik hebben.

Misschien omdat velen het gevoel hebben netjes in de rij te moeten lopen?
In dat geval kan ik HC's offtopic opmerking wel beamen wat betreft 'rare' feestjes die platgelopen worden door leraren, advocaten en directeuren.
Ik maak ook weleens mee dat mensen echt bizarre keuzes maken om vooral hun goede baan en geld veilig te stellen, want stel je voor...

In dat opzicht kan ik de schrijfster alleen maar gelijk geven: zulke figuren maken bewust de keuze uit de pas te lopen met hun tattoo met alle mogelijke maatschappelijke gevolgen van dien.

Een keuze inderdaad. Het is een stuk makkelijker om jezelf verborgen te houden en je netjes conform de route op het midden van de weg te gedragen.
Vooroordeel en hypocrisie als succescritiria geillustreerd.

Kom openlijk voor een niet modale of minder breed geaccepteerde keuze uit en hoppa, de samenleving mept je gelijk in een bepaalde hoek. Bokt geeft ZOveel voorbeelden hiervan.
' Mijn' gf is een slimme meid. Prima opgeleid en heeft een fiks stuk kleurrijke lichaamskunst in inkt zo dat ze het kan bedekken indien dit sociaal wenselijk is om te conformeren of niet te confronteren, zelfs kwetsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:22

Nic schreef:
Nikass schreef:
Zonder lager opgeleiden kunnen we in deze maatschappij echt helemaal niks. Zij hebben de beroepen die de basis leggen in ons bestaan.

Nouja, precies.
Ik heb alleen zelf het gevoel dat de bekrompen geesten die zich beter of belangrijker voelen dan een ander, vaker voorkomen bij hoger opgeleiden, misschien tegenwoordig niet de jonge generatie (ik ben al 'wat ouder') maar wel de generatie van de schrijfster van dat stuk.

Nikass schreef:
Ik zie alleen een onderscheid tussen mensen met een open mind en bekrompen geesten. En dat heeft echt niets met de opleiding te maken.

Het valt me alleen op dat hoger opgeleiden bijna meteen hun opleiding erbij pakken om iets te bewijzen ofzo? Dat er niets mis is met ze? Dat ze ondanks, of dankzij? hun hoge opleiding verstandige keuzes kunnen maken.
Een inzicht die blijkbaar? ontbreekt bij lager opgeleiden?

daks schreef:
waarom zijn het dan vaak de hooggeleerden die later als ze ouder zijn toch een tik hebben.

Misschien omdat velen het gevoel hebben netjes in de rij te moeten lopen?
In dat geval kan ik HC's offtopic opmerking wel beamen wat betreft 'rare' feestjes die platgelopen worden door leraren, advocaten en directeuren.
Ik maak ook weleens mee dat mensen echt bizarre keuzes maken om vooral hun goede baan en geld veilig te stellen, want stel je voor...

In dat opzicht kan ik de schrijfster alleen maar gelijk geven: zulke figuren maken bewust de keuze uit de pas te lopen met hun tattoo met alle mogelijke maatschappelijke gevolgen van dien.
Ik vind dat juist goed, voor mij is dat een teken dat je geen mak schaapje bent dat meeloopt met de kudde.

Zij is er zo een die blijkbaar alle nette mensen netjes in de pas wil houden zoals zij zelf, en als ze dan iets 'geks' willen, dat ze dat maar lekker stiekem moeten doen, ver buiten háár zicht, en het zicht van alle nette medemensen.

Ik ben het, als iets hoger opgeleide (zo hoog vind ik het niet :D ) volledig met je eens.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:34

larakuhr schreef:
MyHorseGirl schreef:
Zolang tattoo's niet zichtbaar zijn, vind ik het helemaal prima, moet je doen wat je zelf wilt. Zo ben je later ook nog representatief voor je werk, mocht je een baan hebben die dat vereist (dus geen verkoopmedewerker bij de gamma of wat dan ook). Denk dat heel veel jongeren die een tattoo nemen daar niet aan denken, of dat die leuke vlinder die ze hebben op hun 60e geen leuke vlinder meer is door alle rimpels en verzakkingen van je huid. Ik ben(!!!!) ook van mening dat over het algemeen alleen mensen uit een bepaald milieu een tattoo hebben (uitzonderingen daar gelaten, die zijn er altijd). In mijn omgeving is vrijwel iedereen hoog opgeleid en ik zie toch echt niemand met een tattoo, danwel iets dat zichtbaar is. Kijk ik naar lager opgeleide mensen in winkels of wat dan ook, dan zie je meestal een (zichtbare) tattoo zitten. Sorry, maar dan zie je toch echt een onderscheid tussen mensen.

Inderdaad. Net zoals 20-jarige studentes met blond haar die aan hun wijntje nippen altijd alles van paps en mams krijgen. Ligt natuurlijk ook volledig aan het milieu waar je uit komt (uitzonderingen daargelaten).

Ach, is dit bedoeld als een steek onderwater? Ik voel frustratie.

M_i_R

Re: Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:37

In het algemeen valt het me , ook in dit topic, negatief op dat mensen toch nog zo'n beeld gekleurd beeld hebben van mensen met een tatoeage. Ik zie toch veel reacties met daarin: iedereen moet lekker zijn ding kunnen doen.... maar ik heb liever als zo'n tatoeage netjes opgeruimd zit onder een blousje of een stropdas. Ik vind het spijtig dat het hebben van een tatoeage nog altijd een taboe is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:38

Mijn man had ruim 35 jaar geleden al tatoeages. Op vakantie werd altijd gevraagd of hij in de bak had gezeten of zeeman was :D . Altijd moesten onze koffers open of werd de auto doorzocht (toen had je nog grenscontroles ;) ), zelfs als we met jonge kinderen reisden.
Mijn éne dochter heeft piercings en een paar tatoeages. Wel op plekken die eventueel niet zichtbaar zijn. Dat was toen op mijn aanraden i.v.m. haar latere kansen op een baan.
Er zijn namelijk nog steeds bekrompen mensen, die anderen op hun uiterlijk beoordelen, zoals wel weer uit dit artikel en sommige reacties blijkt.
Persoonlijk vind ik tatoeages op gezicht, hals en handen niet mooi en vermindert dat zeker de kansen op een baan in sommige branches. Je moet daarom rekening houden met de eventuele gevolgen voor je (financiële) toekomst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:41

MyHorseGirl schreef:
larakuhr schreef:

Inderdaad. Net zoals 20-jarige studentes met blond haar die aan hun wijntje nippen altijd alles van paps en mams krijgen. Ligt natuurlijk ook volledig aan het milieu waar je uit komt (uitzonderingen daargelaten).

Waarom is het, als het op jou zou kunnen zijn, ineens frustratie maar valt jouw eigen bericht daar niet onder hoewel dat voller staat van veroordelingen dan dat van Larakuhr.

Ik vind het altijd grappig, ik heb al verschillende jaren beide polsen getatoeerd, doe letterlijk nooit moeite om ze te verbergen, toch zijn er nog steeds mensen die me inmiddels al drie jaar kennen en dan ineens zeggen "He?!!! JIJ HEBT EEN TATTOO?!!" Eh ja... :? *toont pols* "Toch nog maar net he?" "eh... Nog maar een jaartje of drie.... Vier....." := En dan volgt er meestal vijf min. later "OP JE ANDERE POLS OOK?!!!" "ja..... :="

_O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-09-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:41

MyHorseGirl schreef:

Ach, als je wat ouder bent en een tijdje werkt en wat meer levenservaring hebt, dan leer je vanzelf, dat niet alles is zoals het lijkt, dat geldt ook voor mensen :D ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:46

Mir, Dat heeft toch niet altijd met taboe te maken? Een tattoo staat gewoon heel rommelig, en in veel beroepen wil je dat gewoon niet hebben. Je draagt werkkleding, je haar opgestoken, schone handen.. zodat je er schoon en verzorgd uit ziet.. En als daar dan ineens een tattoo op je huid zit, dat trekt de aandacht en zien we (onbewust of niet) toch als een vlek. Ook al is het niet vuil, het roept wel zo'n reactie op in ons onderbewuste. Ligt natuurlijk ook aan het soort tattoo.. Maar stel, heel overdreven voorbeeld; iemand heeft puisten op zijn handen getattoeerd, zou je door zo'n tandarts behandeld willen worden? :+ je weet dat het schoon is, maar toch voelt het niet zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:47

8nnemiek schreef:
Mir, Dat heeft toch niet altijd met taboe te maken? Een tattoo staat gewoon heel rommelig, en in veel beroepen wil je dat gewoon niet hebben. Je draagt werkkleding, je haar opgestoken, schone handen.. zodat je er schoon en verzorgd uit ziet.. En als daar dan ineens een tattoo op je huid zit, dat trekt de aandacht en zien we (onbewust of niet) toch als een vlek. Ook al is het niet vuil, het roept wel zo'n reactie op in ons onderbewuste. Ligt natuurlijk ook aan het soort tattoo.. Maar stel, heel overdreven voorbeeld; iemand heeft puisten op zijn handen getattoeerd, zou je door zo'n tandarts behandeld willen worden? :+ je weet dat het schoon is, maar toch voelt het niet zo.

Ja serieus... Ik snap dus niet hoe je je hier druk in kunt maken. Zou me ook al niet kunnen boeien. Tandarts doet sowieso altijd handschoentjes aan dus van mijn part staat er een levensechte drol op getatoeëerd. En dat geldt voor vrijwel elk beroep waarbij er echt aangeraakt wordt op "risico gebieden".. (slijmvliezen enz dus)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-09-14 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:48

Blijkbaar zijn er gewoon nog steeds veel mensen die problemen hebben met andermans tatoeages.

Ik heb er zelf niet echt een probleem mee, moeten mensen toch zelf weten. Ik zou zelf niet zo gauw vallen op een man met tatoeages. Misschien Arie Boomsma :P die heeft erg veel tatoeages maar bij hem vind ik het niet misstaan!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:53

8nnemiek schreef:

Kleine correctie lijkt me hier wel op zijn plaats ;) Jij vindt het rommelig lijken. Ik vind een tatoeage namelijk niet storender dan oorbellen, een haarspeld, een kleurig shirt of bijzondere schoenen. Een tatoeage van pukkels is wat mij betreft vergelijkbaar met een shirt met blote borsten: oftewel over alle normale zaken is wel iets te bedenken waardoor je denkt: misschien heb je ook een collega die mij kan helpen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:58

Dat zei ik ook, toch? :) Een kleurig shirt oogt idd ook rommelig. Op je werk in werkkleding heb je geen kleurig shirt aan of oorbellen in, en dan steekt zo'n tattoo enorm af en ziet er dus gewoon rommelig uit tov de effen werkkleding.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:04

Euhm.... oorbellen en haarspelden zijn denk ik redelijk basic in de dagelijkse 'uitrusting' van vrouwen. Ook een kleurig shirt is onder een groot deel van de werkenden niet zo uit den boze als jij nu schetst in de post. Tuurlijk zijn er beroepen waarbij je in een grijs pak op het werk verschijnt maar voor een groot gedeelte van het werkvolk is dat (gelukkig?) niet zo. Mijn ervaring is overigens dat de 'maatpakken' onder ons vaak juist weer lol hebben in het uitzoeken van een bijzondere das of opvallende nette herenschoenen, is dat dan ook al storend?

Ik vind het zelf juist leuk wat diversiteit en hoop maar van harte dat er weinig mensen zijn die de wereld graag net zo grauw en prikkelloos zouden willen hebben als jij hem nu schetst 8nnemiek :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:05

Ik heb zelf geen tattoo's maar het boeit me verder ook gewoon totaal niet. Voor mij is het gewoon een plaatje op een stukje huid.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:08

Wat een belachelijk slechte column. Ik lach me rot.

Wat is volgens haar de logische, objectieve link tussen tattoo's en aso's? Die zijn er niet zoveel.
Dat je lak hebt aan de mening van anderen over jou, hangt misschien wel wat meer samen met het nemen van een (grote) tattoo, maar dat maakt het geen slechte eigenschap. Je lichaam is van jou, en als jij daar een grote tattoo op wil laten zetten, is dat jouw goed recht. Al word je dan door mevrouw Renée Braams als aso bestempeld.

Als 7-jarig kind moest ik niet proberen om als een koe naar een getatoeëerde vrouw te wijzen. Dát is pas asociaal.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:16

Wat een zielig mens is die Mw Braams, ik heb er zowat medelijden mee. Loopt over van de vooroordelen en zet ze dan nog eens over op haar dochtertje. Arme arme bekrompen mw
Braams. Zo iemand mist zoveel in het leven door haar denkwijze. Voor haar is een arbeider iets als een vies insect wat je toevallig onder een opgelichte steen aantreft.
Mijn man en ik hebben beiden tattoos. Hij is ingenieur chemie en heeft een aannemingsbedrijf en ikzelf heb een universitair diploma, ben zelfstandig bankier en we hebben ook nog een privéstal. Hoezo aso's ? Ik betaal gewoon belastingen net als iedereen, mijn kinderen gaan naar goede scholen en we kunnen een beschaafd gesprek voeren. Nu is het wel zo dat mijn tattoos op het werk niet te zien zijn, maar als het echt warm is en ik een mouwloos shirtje draag, zie je wel een kleintje. Nog geen enkele klant heeft er aanstoot aan genomen. En ja, ik denk echt wel in mezelf : als het je niet aanstaat : f*ck you, want dan heb JIJ een groter probleem dan ikzelf !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:16

M_i_R schreef:
Euhm.... oorbellen en haarspelden zijn denk ik redelijk basic in de dagelijkse 'uitrusting' van vrouwen. Ook een kleurig shirt is onder een groot deel van de werkenden niet zo uit den boze als jij nu schetst in de post. Tuurlijk zijn er beroepen waarbij je in een grijs pak op het werk verschijnt maar voor een groot gedeelte van het werkvolk is dat (gelukkig?) niet zo. Mijn ervaring is overigens dat de 'maatpakken' onder ons vaak juist weer lol hebben in het uitzoeken van een bijzondere das of opvallende nette herenschoenen, is dat dan ook al storend?

Ik vind het zelf juist leuk wat diversiteit en hoop maar van harte dat er weinig mensen zijn die de wereld graag net zo grauw en prikkelloos zouden willen hebben als jij hem nu schetst 8nnemiek :)

Ik heb het dan over beroepen zoals in de column.. Verpleegster/chirurg/ziekenhuispersoneel, tandarts, zorgverleners, bejaardenzorg.. En ook als verkoper van bv vleeswaren vind ik speciale kleding op zijn plaats. Eigenlijk overal waar hygiëne belangrijk is en je met patiënten of klanten werkt. Ik werk in een wasserij, en wij dragen ook witte werkkleding.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:25

Ook voor die beroepen geldt hetzelfde, je hebt de hoofdkapjes met een printje voor chirurgen, de felgekleurde crocs waar ineens een boel mensen in de zorg op rondliepen. Een felgekleurd horloge of een vrolijke bril. Wat mij betreft allemaal vergelijkbaar met een tatoeage; oftewel iets wat iemand heeft uitgezocht omdat hij/zij het mooi vindt en er blij van wordt :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:44

8nnemiek schreef:
M_i_R schreef:

Ik heb het dan over beroepen zoals in de column.. Verpleegster/chirurg/ziekenhuispersoneel, tandarts, zorgverleners, bejaardenzorg.. En ook als verkoper van bv vleeswaren vind ik speciale kleding op zijn plaats. Eigenlijk overal waar hygiëne belangrijk is en je met patiënten of klanten werkt. Ik werk in een wasserij, en wij dragen ook witte werkkleding.

Mijn vader heeft op de IC gelegen in het VU. Genoeg artsen en chirurgen met tatoeages hoor. Ik sta zelf voor de klas met tatoeages, nog nooit iets negatiefs gehoord.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:46

8nnemiek schreef:
M_i_R schreef:

Verpleegkundigen, met name die werken in de geestelijke gezondheidszorg, zijn vaak erg kleurig, kan ik je zeggen :D ;)

xNathalieeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:47

Of een man in een mooi maatpak die na zijn werk zijn kleren uittrekt en dat er dan een prachtig gespierd (én getatoeerd) lichaam naar voren komt :))

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:52

Het zal mij een zorg zijn of iemand tattoo's heeft of niet. Ik neem aan dat iemand op basis van diens capaciteiten zijn (of haar) baantje heeft gekregen, niet omdat iemand wel of geen plaatjes op het lijf heeft laten zetten. Arts, of bouwvakker... Serveerster of caissiere, bankier of whatever.

En voor mijn vrienden maakt het me ook niet uit. Mijn lief heeft er eentje, prima. De meeste van mijn vrienden hebben ze. Prima. Maakt ze geen betere of slechtere mensen dan mensen zonder. Het soort mens dat je bent hangt niet af van plaatjes.

Tja, en vooroordelen hebben we allemaal. Ik ook. Ik probeer me wel ervan bewust te zijn en er rekening mee te houden, maar soms val je wel eens in die valkuil.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:54

een paar tatoeages prima zolang het geborgen kan onder je kleding prima moet je zelf weten mooi vind ik het niet maar ieder zijn eigen mening...

maar ...

sommige mensen gaan wel heel ver,
zo loopt er een op de sportschool die geen ruimte bijna meer over heefttot waar je kan zien dan he, zijn armen, handen, vingers, benen,
zijn hoofd waar zijn haar ooit zat zit vol, zijn gezicht zit onder en zijn laaste nieuwe.. zit boven zijn wenkbrauw een behoorlijk groot opvallend feyenoord teken, en nu in zijn gezicht is er bijna geen plaats meer, :n dat vind ik veelte ver gaan

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:55

8nnemiek schreef:
Dat zei ik ook, toch? :) Een kleurig shirt oogt idd ook rommelig. Op je werk in werkkleding heb je geen kleurig shirt aan of oorbellen in, en dan steekt zo'n tattoo enorm af en ziet er dus gewoon rommelig uit tov de effen werkkleding.

Hangt toch ook heel erg vanaf wat voor werk je doet? Ik werk soms met cliënten die erg moeilijk contact maken, wantrouwig zijn en teleurgesteld in de mensheid. .. is me al regelmatig gebeurt dat mijn tattoo dan het ijs breekt: "hey coole tattoo heb jij!" Voila, contact is gelegd :)
Als je alles wilt weren waar je je aan kunt storen ben je nog ff bezig, vooral omdat dat nogal subjectief is. Ik heb bijvoorbeeld niets met knalrose haar, maar ja, een ander wel, dus laat lekker