"Wij doneren niet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Re: "Wij doneren niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:31

Leuk is anders hoor :Y)
Agh ik ben ook wel eens op mn muil gegaan met mijn motto "ga van het goede uit van de mens" maarja ik wil niet leven met alleen maar van het slechtste uitgaan....... Dat is misschien ook een verschil. Alleen gaat dit wel weer erg offtopic.

Maar een vraagje... de mensen die zo'n hekel hebben aan collectanten, en dus niet opendoen waarom plakken jullie niet gewoon een sticker???? Dit is voor beide partijen toch veel handiger?? :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:39

Hier doe ik ook gewoon niet open.
Vind collecteren ook niet meer iets van deze tijd

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:46

Yonker schreef:
Maar een vraagje... de mensen die zo'n hekel hebben aan collectanten, en dus niet opendoen waarom plakken jullie niet gewoon een sticker???? Dit is voor beide partijen toch veel handiger?? :)

Dat vraag ik mij dus ook al het hele topic af. Plak gewoon een sticker: probleem opgelost! :)

En verder blijf ik er bij, heb het eerder in het topic ook al gezegd, ik vind sommige reacties ongelooflijk bot, egoïstisch, asociaal. Ik snap er werkelijk niets van, en dat meen ik oprecht: de deur bewust niet open doen omdat 'je niet gestoord wilt worden' of 'omdat het je geen f*ck uitmaakt wat anderen denken' of omdat 'je niet tegen bedelende handjes kan'...

Bedelende handjes... hoe respectloos omschreven... Zo lang ik zelf nog voldoende eten op mijn bord heb, paarden kan onderhouden, mijn kind het goed heeft, mijn gezondheid heb, gun ik iedereen het beste. Dus die 'vragende handen' van vrijwilligers krijgen van mij altijd wat. Het is namelijk áltijd voor het goede doel. Ook al is het misschien niet altijd meteen míjn goede doel...

Maar goed: iedereen zijn mening, iedereen zijn ding. Dat is natuurlijk ieder zijn recht. Maar ik snap het niet, ik blíjf er bij ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:56

Wie is is dan werkelijk bot of asociaal... Degene die gebruikt maakt van de taal in zijn totaliteit of degene die door diens eigen stiekeme (onderdrukte?) gedachten woorden schuwt en daar vervolgens een ander de schuld van geeft?
Bedelen is niks meer of minder dan vragen om dingen.

Is het asociaal om rust te willen, eisen, na een dag werken in je EIGEN huis en je EIGEN tijd of is het asociaal dat anderen vinden dat jij dat niet te "eisen"/"willen hebt omdat zij zo nodig geld willen ophalen voor vanalles en nog wat?
Dat terwijl een deel van het belastingsgeld al gewoon naar ontwikkelingshulp gaat en dus iedereen al (willen of niet) bij draagt daar aan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:02

Ontwikkelingshulp en goede doelen in eigen land is wat anders ;)
Maar waarom plak je dan geen sticker? :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:02

@ yonker en leeuwnie
op de vorige pagina staat wat ik naast mijn deur heb hangen. Toch blijven sommigen aanbellen.
Dan krijg je gewoon een opmerking.
Naast wat er hier al beschreven staat in het topic. ( was blijkbaar te hard voor tere zieltjes die geen sarcasme kennen)
Heb ik ook nog:
" Komt Sanquin tegenwoordig thuis prikken?"
" Zo, internet wordt steeds realistischer" :D
Alles met een grote glimlach, meestal snappen ze het ook wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:03

Als ik eet, vind ik het asociaal om zomaar van tafel te gaan. Dus tijdens eten doe ik de deur niet open :n

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:04

Ja bij jou was dat het geval in sommige gevallen, zo'n sticker negeren is ook aso. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zo is. Ik denk dat het 90% gewoon tegenhoudt, ik bel dan iig niet aan :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:18

Yonker schreef:
Ontwikkelingshulp en goede doelen in eigen land is wat anders ;)
Maar waarom plak je dan geen sticker? :+

Omdat op mijn stoel blijven zitten makkelijker is. En eerlijk gezegd, de collector die dat persoonlijk opvat. Tsja, die doet het zichzelf aan hoor. :+ 'kben al bij al geen slecht mens (denk ik.) ik help waar ik kan, ben ook de eerste om hulp aan te bieden als ik zie dat iemand in nood zit en ik probeer te leven op een manier die anderen zo min mogelijk last bezorgd zonder mezelf al te veel te kort te doen. (ik laat ook niet over me heen lopen dus). Ik probeer mijn vooroordelen zoveel mogelijk te beperken of iig open te staan voor verandering (gezien je als mens niets kan doen aan initiële vooroordelen, je hersenen hebben die nodig om dingen te categoriseren in onze drukke wereld.)
Maar ik vind niet dat ik dingen moet gaan doen (hoe klein ook, zoals collectanten volgens mij uit principe collecteren is dit voor mij een beetje een principes-kwestie) om gewoon met rust gelaten te worden in mijn eigen huis. Je kan niet door een stad wandelen zonder dat ze je (de ene keer al beleefder dan de andere) aanklampen voor HIV onderzoek, voor Afrika, voor Artsen zonder grenzen voor.... Sjézus... En dan ben je na zo'n uitje dat bedoelt is om je gedachten verzetten en uitdraaide in hongersnood, aids, oorlog en alle andere kwaad van de wereld éindelijk thuis, wil je rustig eten... DINGDONG "goedeavond mevrouw zou u willen doneren voor hartpatiëntjes?" ja kom op zeg... Dan kan ik niet anders dan DENKEN (ik spreek het niet uit) "Flikker toch in godsnaam op en laat me met rust!"
En omdat ik op een kwade dag wil voorkomen dat ik zo iemand -die ook niet weet wat voor dag ik gehad heb- tóch een keer af snauw of zelfs opzadel met mijn rotdag blijf ik dan inderdaad liever rustig in mijn zetel zitten denkende "ik wil gewoon even tijd voor mezelf! Ga een ander lastig vallen!"
Want ja, dat voelt als lastig vallen op zo'n moment. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:33

Mij gaat het niet zozeer om het blijven zitten, maar om de manier waarop. Dat is een groot verschil.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:13

Yonker schreef:
Niet wat ik persoonlijk verwacht maar meer hoe ik opgevoed ben met normen en waarden.

Ik weet dat het heel makkelijk is om zo te denken, maar probeer je er wel bewust van te zijn dat iemand met andere normen en waarden niet perse raar, slecht, asociaal etc. is, maar alleen anders. Dat scheelt jou sowieso ergernis, maar maakt sowieso de samenleving een stuk toleranter.

Waar ik wel benieuwd naar ben: iedereen die het prima vindt dat mensen thuis langskomen om geld te vragen. Vinden jullie het dan ook ok om gebeld te worden door bedrijven / goede doelen etc. die geld willen hebben? En om op straat aangesproken te worden?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:18

Ze bellen maar en ze spreken me maar aan, ik zeg netjes dat ik geen interesse heb. Maar ik vind wel degelijk een verschil zitten tussen goede doelen (vrijwillig) en bedrijven (waar mensen betaald voor krijgen). Dat is een beetje appels met peren vergelijken imo.

Enne iemand asosociaal vinden heeft wel degelijk met normen en waarden te maken. De ene vind het aso als de ander muziek draait heel hard om 1 uur en de ander niet :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:31

Yonker schreef:
Ze bellen maar en ze spreken me maar aan, ik zeg netjes dat ik geen interesse heb. Maar ik vind wel degelijk een verschil zitten tussen goede doelen (vrijwillig) en bedrijven (waar mensen betaald voor krijgen). Dat is een beetje appels met peren vergelijken imo.

Enne iemand asosociaal vinden heeft wel degelijk met normen en waarden te maken. De ene vind het aso als de ander muziek draait heel hard om 1 uur en de ander niet :Y)

Maar goede doelen... Ik word ook aangesproken door de cliniclowns, greenpeace, de longstichting etc. Allemaal goede doelen, maar die jongens die daarvoor staan krijgen wel gewoon betaald.

En natuurlijk heeft iemand asociaal vinden met normen en waarden te maken. En ik zeg ook niet dat ik nooit iemand asociaal vindt. Maar je realiseren dat die ander gewoon anders opgevoed is en dat dat iemand niet direct aso maakt, maakt het (voor mij iig) n stuk makkelijker.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:32

Vjestagirl schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben: iedereen die het prima vindt dat mensen thuis langskomen om geld te vragen. Vinden jullie het dan ook ok om gebeld te worden door bedrijven / goede doelen etc. die geld willen hebben? En om op straat aangesproken te worden?

Ik quote mezelf nog maar es een keer:

Citaat:
De organisaties die ik structureel ondersteun (elke maand) heb ik zelf gekozen, dat doe ik niet aan de deur of in de stad. Drie euro kunnen ze krijgen. Eenmalig :)

In de stad of aan de telefoon proberen ze je toch meestal over te halen voor een structurele bijdrage.
Daar doe ik niet aan. Ik geef alleen eenmalige bijdragen, naast twee organisaties die ik structureel ondersteun. En die heb ik zelf gekozen, en bewust gekozen. En dat vertel ik ze ook, als ze me aanspreken op straat.

Citaat:
En de vergelijking met het callcenter: ik heb toevállig een bloedhekel aan gebeld worden voor telefonische verkoop. Maar dan smijt ik alsnog de hoorn er niet op. Dan leg ik netjes maar zeer dringend uit dat ik niet gestoord wil worden , dat ze me (vaak) bellen op mijn werk, dat ik dat niet op prijs stel en dat ik daarom ga ophangen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:59

Ik maak in mijn hoofd dus inderdaad ook onderscheid tussen de vrijwilligers en de mensen die betaald krijgen. Vrijwilligers krijgen wel, betaalde krachten niet. Daarom vind ik de mensen op straat en de telefonische colporteurs dus wel irritanter dan collectanten aan de deur. Maar ik benader iedereen (in eerste instantie) vriendelijk. Pas als ze gaan lopen drammen houd mijn geduld wel eens op ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:07

Fiffill schreef:
Mij gaat het niet zozeer om het blijven zitten, maar om de manier waarop. Dat is een groot verschil.

Zitten is zitten toch.... ? :?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:35

Blijven zitten omdat je op krukken loopt of omdat je opzettelijk negeert, daar zit verschil tussen!

Je kunt elkaar ook niet wíllen begrijpen, he >;) 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:37

Leeuwnie schreef:
Blijven zitten omdat je op krukken loopt of omdat je opzettelijk negeert, daar zit verschil tussen!

Je kunt elkaar ook niet wíllen begrijpen, he >;) 8-)

Maar hoe weet jij als collectant dan wat mijn reden is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:38

Als je ziet op welk bericht (van mi, of ik denk dat het op mijn bericht isj) ze reageert snap je wellicht mijn vraag wel?
In die zin snap ik niet hoe je "anders" kan blijven zitten. Blijven zitten omdat je geen zin hebt, is blijven zitten omdat je geen zin hebt... Zie niet hóe je dat op verschillende manieren kan doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:45

Is het eisen van deure opendoen ook niet in diezelfde mate een beetje teveel rechten toeeigenen?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:47

Niemand eist het hier geloof ik, maar dan mag je er wel wat van vinden. ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:48

Even een andere kant van collecteren.
Wij kregen enkele weken geleden mensen aan de deur van Cordaid. Mijn man heeft getekend voor een maandelijkse donatie, ik was er op tegen omdat ik wat wantrouwiger ben. Mijn rare gevoel klopte hier dus ook. De collectant vertelde mijn man dat het eenmalige donatie kon zijn, direct na de eerste afschrijving bellen en stop laten zetten. Hij moest dan niet de reden waarom noemen, prive reden zeg maar.
Het weekend daarop trof ik iemand die vertelde dat haar dochter dit werk ook had gedaan (in winkelstraten) en daar geld mee verdiende!!!! En niet misselijk ook, cursussen en alles worden er blijkbaar tegenaan gegooi, ze worden betaald bij iedere nieuwe donateur. Op zich niets mis mee, als je het maar zou weten. Blijkbaar was deze zgn collectant zo handig zo haar eigen geld binnen te halen en na het stopzetten houdt de organisatie er niets aan over.
Mijn mening: collectanten moeten het vrijwillig doen, volgens mij zoals de mensen die met een bus langs de deur komen. Die mensen verdienen een flinke pluim en meestal ken ik ze ook wel, komen uit ons eigen dorp. Die op straat staan, verdienen er dus aan en dit was helemaal een linkmiegel!!!! _-:(

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:49

Ik geef nooit iets. Ik zeg wel altijd dat wij onze doelen via internet uitkiezen. En daarmee is het klaar.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:55

Margee schreef:
Even een andere kant van collecteren.
Wij kregen enkele weken geleden mensen aan de deur van Cordaid. Mijn man heeft getekend voor een maandelijkse donatie, ik was er op tegen omdat ik wat wantrouwiger ben. Mijn rare gevoel klopte hier dus ook. De collectant vertelde mijn man dat het eenmalige donatie kon zijn, direct na de eerste afschrijving bellen en stop laten zetten. Hij moest dan niet de reden waarom noemen, prive reden zeg maar.
Het weekend daarop trof ik iemand die vertelde dat haar dochter dit werk ook had gedaan (in winkelstraten) en daar geld mee verdiende!!!! En niet misselijk ook, cursussen en alles worden er blijkbaar tegenaan gegooi, ze worden betaald bij iedere nieuwe donateur. Op zich niets mis mee, als je het maar zou weten. Blijkbaar was deze zgn collectant zo handig zo haar eigen geld binnen te halen en na het stopzetten houdt de organisatie er niets aan over.
Mijn mening: collectanten moeten het vrijwillig doen, volgens mij zoals de mensen die met een bus langs de deur komen. Die mensen verdienen een flinke pluim en meestal ken ik ze ook wel, komen uit ons eigen dorp. Die op straat staan, verdienen er dus aan en dit was helemaal een linkmiegel!!!! _-:(

Dit had ik ook al eerder in het topic gemeld. Kennis van me deed het ook als werk. Verdiende er heel goed mee. Je hebt zelfs een landelijke score lijst voor deze mensen wie de meeste donateurs binnen haalt. Sommige zijn er heel goed in en verdienen er flink mee. Dit betreft dus alleen de mensen die abonnementen verkopen voor maandelijkse donaties, niet die met de collectebus rondlopen. Maar het is alleen maar big bussines en ze verdienen er allemaal flink aan onder het mom van het goede doel. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:09

Waar ik het over had is ruim 20 jaar geleden. Ik weet niet of je toen al stickers, als ze al bestonden waren ze iig een stuk lastiger aan te komen dan nu.

Waarom kunnen de mensen die wel willen doneren ed eigenlijk geen sticker plaatsen. Ja ik doneer.
Dan hoef ik geen geld uit te geven aan iets wat ik niet wil.