Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:42

Precies, dat is aan ieder stel voor zich en verder aan niemand anders. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:53

KoudbloedKim schreef:
Precies, dat is aan ieder stel voor zich en verder aan niemand anders. :)

Het probleem is dat de Staat er zich wel degelijk mee bemoeit in geval van huwelijk. Dat bij scheiding het ineens niet meer aan niemand anders is.

Zonder huwelijkse voorwaardes en het model wat hier blijkbaar de norm is; man werkt, vrouw blijft thuis, heeft de man EN minder tijd met zijn grut EN is alles wat hij inbrengt voor de helft van de thuisgenieter EN moet hij haar levensstijl voor een tijd blijven onderhouden na scheiding EN dikke kans dat de kinderen bij haar blijven met bezoekregeling voor hem.

Samengevat; alles is van beiden maar;
omdat hij daar voor de scheiding hard gewerkt heeft moet hij dat daarna ook blijven doen,
omdat hij door veel werken de kinderen minder zag, mag hij ze na scheiding ook minder zien.
Woa! Hij hoeft van scheiding toch evenmin de dupe te worden?!

Huwelijkse voorwaarden regelen dan tenminste nog WAT zakelijk vooraf.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:54

Ben ik met je eens hoor KBK.. als de man of vrouw minder wil werken ivm de kids moet dat ook mogelijk zijn.. het is niet het 'recht' van de vrouw om dat te mogen..

Tja en emancipatie wordt er bij gehaald.. maar ik denk dat het feit dat ik en mijn vriend het daarover hebben en we beide daarin een keuze mogen hebben eigenlijk ook emancipatie.. Het is niet zo dat ik verplicht wordt om voor de kids te zorgen.. dat is mijn of eigenlijk onze weloverwogen keuzen.. en dat vind ik eigenlijk net zo goed emancipatie

Maar om terug te gaan naar het onderwerp trouwen en gvg wel of niet.. ik denk dat als ik onder huwelijkse voorwaarden zou trouwen ik hierover wel afspraken wil maken en dit wil opnemen.. ik zou niet willen dat ik straks met lege handen zou staan omdat ik voor de kids heb gezorgd ipv full time gewerkt heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:05

Uiteindelijk gaat het er om dan je beide achter de keuze staat en je er in kunt vinden. :j
Dus ook de gevolgen mocht het op een scheiding uit lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:11

Wendy schreef:
@mywishmax: als dat echt niet kan in die sector, waarom kon mijn schoonvader daar dan wel 4 dagen per week werken? Zelfde sector en ook 'hogerop'.

Als ik dit soort reacties lees dan word ik er eigenlijk best wel verdrietig van. Geen emancipatie dus :n
Uit eigen ervaring weet ik ook dat het heel onverstandig is, maar he... jullie overkomt dat vast niet :n

Ander bedrijf? Juist hogerop kan het wel. Bij bedrijf waar man werkt rn vorige bedrijf kon het absoluut niet. Vast contract opgeven om bedrijf te zoeken waar het wel kan is in de bouw als simpele werknemer niet slim op dit moment

Maar goed, juist ik kan momenteel niet werken en we weten niet if we ooit kinderen willen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:55

Misschien een beetje offtopic, maar voor de vrouwen hier die helemaal gestopt zijn met werken... Hoe zien jullie dat voor je als jullie kinderen straks wat ouder zijn? Blijf je dan ook thuis? Als je dan toch weer aan het werk wil, dan heb je toch een enorm gat op je cv? Ik bedoel dit overigens totaal niet aanvallend maar ik vraag het me af :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:11

Eulogy schreef:
Misschien een beetje offtopic, maar voor de vrouwen hier die helemaal gestopt zijn met werken... Hoe zien jullie dat voor je als jullie kinderen straks wat ouder zijn? Blijf je dan ook thuis? Als je dan toch weer aan het werk wil, dan heb je toch een enorm gat op je cv? Ik bedoel dit overigens totaal niet aanvallend maar ik vraag het me af :)

Mijn kinderen zijn ouders, ze zijn 13, 17 en 19. Ik zou voor hun niet meer thuis hoeven blijven, nu ben ik thuis voor de honden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:57

Huertecilla schreef:
Zonder huwelijkse voorwaardes en het model wat hier blijkbaar de norm is; man werkt, vrouw blijft thuis, heeft de man EN minder tijd met zijn grut EN is alles wat hij inbrengt voor de helft van de thuisgenieter EN moet hij haar levensstijl voor een tijd blijven onderhouden na scheiding EN dikke kans dat de kinderen bij haar blijven met bezoekregeling voor hem.

En met deze woordkeus is het duidelijk hoe je erover denkt... En is de discussie gelijk afgelopen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:00

Ik heb het er wel eens met mijn man (to be) over gehad en hij wil niet eens minder gaan werken. Hij ziet zichzelf totaal niet als huisvader, ook niet parttime.
En ik vind dat prima, ga ik wat minder werken kan hij blijven werken :) ik zie mij zelf daardoor echt niet als een thuisgenieter ofzo :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:06

Ik vind het thuis ook harder werken dan op mn werk. Echt respect voor thuismoeders met drie kinders :') het is lang niet altijd genieten thuis :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:10

Ach, en al ben je wel een thuisgenieter (wat dat dan ook maar moge betekenen), als beide daarachter staan, is dat toch ook prima? :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:15

Precies kbk :j zo is het in ons geval ook (als het ons gegund is om een kindje te krijgen in de toekomst).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:17

Mijn vriend kan niet wachten tot hij huisman kan worden zegt ie, want dan kan ie de hele dag op z'n xbox spelen :D Ja hoor schat, is goed :D

Nee, voor ons wordt dat straks misschien nog best wel een dingetje. We willen graag kinderen maar zijn allebei ambitieus en hebben allebei niet echt een baan waarbij je makkelijk parttime kunt gaan werken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:21

No way dat ik zou stoppen met werken :n Goed, ik zou wel minder gaan werken dan de 40-60 uur per week die ik nu doe, anders blijft er misschien wat weinig van mijn relatie over. Kan ik straks mijn eigen scheiding gaan regelen _O-

Mijn bestaat uit het begeleiden van mensen bij scheiden, de financiële kant daarvan. En dan weet je al héél snel hoe je het níet wil. Trouwen in gemeenschap van goederen gaat hier in ieder geval nooit gebeuren. Niet dat elke scheiding een drama is hoor, ik had vandaag ook een stel tegenover me waarbij de koek wel op was, maar die echt nog op hele goed met elkaar stonden. Was een heel gezellig gesprek :)) Maar dat is (helaas) niet de standaard.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:21

ik zou ook absoluut niet stoppen met werken. Hebben 1 dochter van 2 (blijft het bij) en wij werken beide fulltime.

Ik op WO (+) niveau partner HBO en echt al die dingen van die betere functieś niet parttime kunnen is onzin!..tis een kwestie van willen..

Ik zal als vrouw nooit mijn onafhankelijkheid willen opgeven en altijd mijn eigen kostje willen verdienen..daar heb ik geen vent voor nodig. Nu niet en nooit niet. en het is financieel ook voordeliger. Daarnaast heb je dan ook iets naast je gezin. Werken kan namelijk ook leuk zijn...andere omgeving mensen etc.

mijn ouders hebben ook altijd beide gewerkt............

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:29

verootjoo schreef:
Ik vind het thuis ook harder werken dan op mn werk. Echt respect voor thuismoeders met drie kinders :') het is lang niet altijd genieten thuis :7

Ik heb de was gedaan.
Gisternavond de draaikop op het juiste plaatje en start.
Vanmorgen was eruit en op het rek in de zon/wind.

Onder de streep; gewoon de aannames over 'met lege handen', gelijkwaardigheid, vermeende rechten en dergelijke voorkomen door huwelijkse voorwaardes.
GROOT bijkomend voordeel is dat dit tot een uitwisseling van de inhoudelijke ideeen dwingt. De betrokkenen weten hoe de ander(en) over de verschillende aspecten denkt(denken).
Heel inzichtelijk :j
en daar kan je beter VOOR een wettelijk huwelijk aangaan dan bij scheiden achter komen :j :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:38

HC, fijn dat jouw was zichzelf sorteert, vouwt, strijkt en in de kasten pakt. Hoe heb je dat de was geleerd?

Ben absoluut voorstander van huwelijkse voorwaarden. Beter goed bij het trouwen regelen dan slecht bij scheiden.

Maar om gelijk alle huismoeders/thuisblijvers over 1 kam te scheren is wel erg jammer.
Je kan de situatie van iemand die bij huis blijft voor het huishouden of de kids niet vergelijken met een chronisch ziek iemand die daarom niet werkt of iemand die het allemaal wel prima vind en het zalig vind om thuis te zitten.

Zoveel mensen zoveel redenen en in een vrij land als NL mag je dat zelf weten. Net als het gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:44

Als we ooit gaan trouwen is het voor ons een makkelijke keus, huwelijkse voorwaarden. Allebei onze eerste ingeving.
Ik zie geen nut in het trouwen in gemeenschap van goederen, behalve een hoop extra ellende mocht het toch anders gaan dan gepland.
Vriendin van me vindt dat maar vreemd, tja iedereen z'n ding :)
Mijn vader heeft zelf al eens gezegd dat als ik zo stom ben om in gemeenschap van goederen te trouwen, dat een bepaald bedrag hoe dan ook van mij blijft. Hij heeft zijn leven hard gewerkt voor dat geld en wil het dan ook dat het naar zijn eigen kinderen gaat

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:55

MarliesV schreef:
Maar om gelijk alle huismoeders/thuisblijvers over 1 kam te scheren is wel erg jammer.

Exact. En de wet doet voor je dat als er geen huwelijkse voorwaardes zijn :)*

Nogmaals; het is echt helemaal +:)+ om over huwelijkse voorwaardes te praten omdat het de betrokken over fundamentele aspecten van een duurzame relatie dwingt na te denken en dat uit te spreken.
Het maakt ook de wettelijke default helder.
Doorgaans wordt het huwelijkscontract aangegaan zonder een helder idee van de voorwaardes. De verwarring tussen liefde en zakelijke aspecten maakt zowat een taboe van het inhoudelijk goed bespreken van de zakelijke consequenties van scheiden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:00

Wij hebben hier amper over gesproken. Bij ons is in gemeenschap van goederen vanzelfsprekend. Het is voor ons een onderdeel van. Vertrouwen in elkaar hebben dat we er altijd samen uit zullen komen. Als je dat vertrouwen niet hebt kan je m.i. beter niet trouwen. Trouwen betekend voor mij dat je voor elkaar kiest voor het leven, als het vertrouwen m.b.t. financiën en materiele zaken al ontbreekt, dan kies je toch niet vol overtuiging voor elkaar?

Eigen bedrijf vind ik wel reden om e.e.a. goed vast te leggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:03

MarliesV schreef:
HC, fijn dat jouw was zichzelf sorteert, vouwt, strijkt en in de kasten pakt. Hoe heb je dat de was geleerd?

Ben absoluut voorstander van huwelijkse voorwaarden. Beter goed bij het trouwen regelen dan slecht bij scheiden.

Je kan de situatie van iemand die bij huis blijft voor het huishouden of de kids niet vergelijken met een chronisch ziek iemand die daarom niet werkt of iemand die het allemaal wel prima vind en het zalig vind om thuis te zitten.

Zoveel mensen zoveel redenen en in een vrij land als NL mag je dat zelf weten. Net als het gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden.

Wij (manlief en ik) hebben alles samen opgebouwd, hadden geen groot verschil qua inbreng (nou... hij had een flinke studieschuld).
Ik leerde hem kennen toen ik 19 was.

Ik snap dat het anders is als jezelf al een bepaald vermogen hebt opgebouwd en/of een eigen bedrijf hebt.
Maar wij zijn samen blanco in de relatie gestapt, woonde ook met 3 maanden samen en hebben vanaf dag 1 alles gedeeld.
Dat anderen dat niet willen snap ik ook hoor, maar voor ons was dit "vanzelfsprekend".

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:04

Wij gaan wel trouwen onder huwelijkse voorwaarden, maar vooral met het idee dat mijn vriend in de toekomst wel een eigen bedrijf zou willen starten. Ook vind ik het fijn om mijn eigen geld te beheren.
Ik verwacht ook niet dat wij zouden stoppen met werken als we kinderen krijgen, dus je hebt niet het probleem dat de één thuis zit en de ander geld verdient.

Maar goed, in de toekomst kan je niet kijken. Scheiden is meestal niet leuk en een hoop gedoe. Welke afspraken je ook maakt, er kan altijd een onrechtvaardige situatie ontstaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:05

Huertecilla schreef:
verootjoo schreef:

Ik heb de was gedaan.

Wat knap van je :')
Dat is natuurlijk ook het enige wat thuismoeders doen thuis :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:06

Van mij had trouwen ook niet gehoeven hoor..
Mijn man wilde dit heel graag zodat het gewoon goed geregeld was.
Ook dat ik stopte met werken was voor hem geen probleem, hij wilde sowieso dat wij kinderen zoveel mogelijk zelf opvoeden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:10

Huertecilla schreef:
verootjoo schreef:

Ik heb de was gedaan.

Onder de streep; gewoon de aannames over 'met lege handen', gelijkwaardigheid, vermeende rechten en dergelijke voorkomen door huwelijkse voorwaardes.
GROOT bijkomend voordeel is dat dit tot een uitwisseling van de inhoudelijke ideeen dwingt. De betrokkenen weten hoe de ander(en) over de verschillende aspecten denkt(denken).
Heel inzichtelijk :j
en daar kan je beter VOOR een wettelijk huwelijk aangaan dan bij scheiden achter komen :j :j

Proficiat, vouwen, strijken doet het zelf? Poetsen, opruimen, eten maken, winkelen, allerhande andere "boodschappen" die de werkende niet kan doen tijdens de werkuren die op de niet werkende komen tel je voor het gemak niet mee?
Als thuis zijn enkel de draaiknop omzetten was van de wasmachine zou het idd thuis genieten zijn. Maar mijn huis is helaas nog niet zelfpoetsend.