Vegetariër, maar wel vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:57

Dat van varkens ben ik wel met je eens ja, die moeten op een manier kunnen scharrelen (stro, speeltjes, buiten, iets).
Ik vraag me af of dat mogelijk is of niet, zal ook wel veel geld kosten, is wel lastig, ook voor de boeren.

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:02

Citaat:
Mijn paard staat op een pensionstal waar je de koeienstal in kan kijken, zie die stallen regelmatig dus.
Koeien hebben inderdaad sociaalcontact, maar varkens nauwelijks. En allen krijgen ze geen uitdaging of iets waarmee ze vermaakt kunnen worden. Tuurlijk hoeven die beesten geen trucjes te kunnen, maar een leuke speelbal, verschillende ondergronden en geuren kunnen ze vast waarderen.

Varkens oordeel ik niet over, maar om even bij de koeien te blijven.. Koeien liggen 14 uur per dag, en de rest van de dag eten en drinken ze (bij de meeste melkveebedrijven ligt er de hele dag voer). Ik denk niet dat je koeien blij maakt met uitdaging of vermaak. Je maakt ze blij met genoeg lekker eten en een fijne plek om te liggen herkauwen. Ook maak je ze blij met een roterende borstel waar ze lekker tegenaan kunnen gaan staan.

Citaat:
Boeren hebben vaak enorme weilanden. Als ze daarvan nou de helft zand maken en de helft gras, kunnen de koeien in de zomer op beide en in de winter op het zand. Wordt je land ook niet kapot gelopen en zijn de koeien ook weer blij.

Dit is echt een onrealistische opmerking. Boeren kunnen die grond niet missen. Boeren hebben alle grond nodig om gras en bijvoorbeeld maïs te verbouwen om aan hun koeien te voeren. Sommige boeren hebben niet eens genoeg grond om de koeien uberhaupt naar buiten te doen. En de helft van je grond opgeven en er niks op verbouwen kan gewoon niet want dan mis je voer wat je ergens anders weer moet aankopen. En eiwit (gras) is ontzettend duur.

En wie zegt dat de koeien daar blij van worden? Als je ze de kans geeft om zelf te kiezen staan ze toch meestal binnen. }:0

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:04

Anniquee schreef:
Inderdaad, ik vind het nogal onlogisch om te zeggen dat ze niet beschikbaar zijn maar dat de boer er wel voor zou kunnen zorgen als hij om zijn dieren zou geven . Als ze niet beschikbaar zijn kan hij er dus niet voor zorgen.

En boeren geven zeker wel om hun dieren, anders waren ze geen boer geworden. Want als je rijk wil worden of van 9-5 wil werken wordt je geen boer. Dat is uit liefde voor het vak en de dieren. Die opmerking van jou schiet mij dus in het verkeerde keelgat, sorry.

En inderdaad, we willen melk of vlees van het dier. Maar het dier krijgt daar degelijk wel wat voor terug. Alles in haar omgeving wordt geoptimaliseerd. De huisvesting, verzorging en voeding. Als je al ziet hoeveel aandacht er wordt geschonken aan een zo goed mogelijke stalinrichting, boxbedekking, vloer in de stal, samenstelling van de voeding...

En er zijn ook boeren die bijvoorbeeld een oude stal hebben met minder loopruimte en een minder geschikte vloer etc. Deze boeren willen best mee met de tijd en hun stal uitbouwen of nieuw bouwen, maar dat gaat niet zo 1,2,3 in Nederland.

En de koeien wordt het leven zo fijn mogelijk gemaakt, of alle boeren hun koeien ook echt 'liefde' geven weet ik niet. Wel weet ik dat bijna alle boeren hun koeien allemaal bij naam kennen en weten welke karakters ze hebben. Zo weet ik op mijn werk ook welke koeien het fijn vinden om een aai over hun bol te krijgen. Dit krijgen ze dan ook altijd als ik er ben :)

Ik zeg niet dat het makkelijk is voor boeren.
Mijn zin was misschien wat onhandig geformuleerd, maar het lijkt mij, dat je het goed wil voor je dieren? Ik snap dat een boer het goed wil hebben voor zijn dieren, maar soms mis ik het deel waar naar het optimale wordt gekeken voor de koe. En niet voor de boer.
Even uitgaande van de melkindustrie. Een boer doet dat waar hij het meeste mee verdient en het beste voor zijn koeien mee heeft. Die boer doet zijn best. Maar in mijn ogen is het dan nog steeds niet goed.
Daar kan die boer niks aan doen.
Als iemand die van 6 tot 6 werkt een hond besluit te nemen en de hond voor en na het werk 2 uur uitlaat, doet hij het beste voor zijn hond. Maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk goed is.
Het leven als boer is niet makkelijk, helaas lijden de koeien hier vaak onder. Ik bedoel daarmee niet, en ook niet met de opmerking die jij noemde, dat de boer het opzettelijk niet goed.

Edit: als je even dit bericht doorleest snap je misschien dat wat ik heb gezegd waar je op hebt gereageerd beter.
Ik bedoel het niet nadelig of gemeen naar de boer.
Ik weet dat het zandland niet realistisch is. Was het maar realistisch...

En wat je zegt, als je koeien de keuze geeft zullen ze de stal kiezen. Dieren vinden keuzes leuk, ook dat is al een simpele uitdaging. Al is het maar de keuze uit welke voetbak ze zullen eten.

Sees

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:18

Een koe 'in het wild' is niet het hele jaar in lactatie. De mens is de enige diersoort die na het afspenen nog steeds melk blijft drinken, waarom?

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:35

Sees schreef:
Een koe 'in het wild' is niet het hele jaar in lactatie. De mens is de enige diersoort die na het afspenen nog steeds melk blijft drinken, waarom?

Omdat lekker? En omdat gezond, al weet ik dat de meningen daar over verdeeld zijn. Ik ben van mening dat het in elk geval niet ongezond is.
Vergelijking koe - mens is sowieso raar.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:37

Sees schreef:

Euhm bedoel je moeder melk?

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:44

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen maar daaruit concludeer ik dat kweekvissen kopen slecht is en vis dat uit het wild komt in de supermarkt kopen oké (of in ieder geval beter) is.

Persoonlijk zou ik liever kweekvis eten dan wild vis (wat in grote hoeveelheden uit de natuur gevangen wordt). Dit omdat het naar mij een grotere impact heeft op de natuur. Omdat veel zeedieren dan ineens zonder voedsel zitten. Dus zo beïnvloeden wij de natuur in een manier dat ik eigenlijk niet oké vindt. Voor het vaste vlees in de supermarkt gebeurt dit dus bijna niet (tenzij er sprake is van een te grote populatie) en houden wij productie-eten en de natuur eigenlijk wel gescheiden. Dit vind ik wel beter, maar ik vroeg me af hoe denken jullie daar dan precies over?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:07

Moschino schreef:
Sees schreef:

Omdat lekker? En omdat gezond, al weet ik dat de meningen daar over verdeeld zijn. Ik ben van mening dat het in elk geval niet ongezond is.

nou ja, raar lijkt me juist niet. aangezien zowel mensen als koeien zoogdieren zijn toch. melk is bedoeld voor het groeien van botten en dergelijke en het is ook onzin om het te lang te drinken, dat schijnt helemaal niet goed te zijn. dat mensen melk nodig hebben om gezond te zijn/blijven is dus ook onzin. dat wil niet zeggen dat melk niet lekker is en ik gebruik het zelf ook. het is ook best lastig om melk niet meer te gebruiken, koffie zonder melk vindt ik bijvoorbeeld al echt niet te drinken. Ik krijg helaas wel last van gewone melk, dus gebruik ik nu altijd lactose-vrij. heel af en toe wel is gewone, maar dat moet ik echt niet te vaak doen. anders loop ik gelijk met buikpijn. Yoghurt is hetzelfde verhaal, maar dat hebben ze gelukkig ook lactose vrij.

maar dit is weer een ander verhaal natuurlijk, dan vegetariërs die vis eten.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:18

jasz schreef:
Moschino schreef:

nou ja, raar lijkt me juist niet. aangezien zowel mensen als koeien zoogdieren zijn toch. melk is bedoeld voor het groeien van botten en dergelijke en het is ook onzin om het te lang te drinken, dat schijnt helemaal niet goed te zijn. dat mensen melk nodig hebben om gezond te zijn/blijven is dus ook onzin. dat wil niet zeggen dat melk niet lekker is en ik gebruik het zelf ook. het is ook best lastig om melk niet meer te gebruiken, koffie zonder melk vindt ik bijvoorbeeld al echt niet te drinken. Ik krijg helaas wel last van gewone melk, dus gebruik ik nu altijd lactose-vrij. heel af en toe wel is gewone, maar dat moet ik echt niet te vaak doen. anders loop ik gelijk met buikpijn. Yoghurt is hetzelfde verhaal, maar dat hebben ze gelukkig ook lactose vrij.

maar dit is weer een ander verhaal natuurlijk, dan vegetariërs die vis eten.

Waarom eten mensen drop en koeien niet? Simpelweg omdat ze er geen beschikking over hebben en ook geen keuzes kunnen afwegen. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:35

Moschino schreef:
Sees schreef:

Die vergelijking is inderdaad raar, dus waarom zou je dan de melk van en koe drinken als er geen vergelijking mens-koe is?
Je drinkt de melk van een dier waar tussen jou en het dier geen vergelijking is...

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:41

Kaus schreef:
Die vergelijking is inderdaad raar, dus waarom zou je dan de melk van en koe drinken als er geen vergelijking mens-koe is?
Je drinkt de melk van een dier waar tussen jou en het dier geen vergelijking is...

En is dat noodzakelijkerwijs slecht? Dus waarom niet?
Nogmaals, een koe zou misschien ook wel melk drinken van een ander zoogdier of cola drinken als zij even ver ontwikkeld zou zijn als de mens. Mensen hebben de keuze om dit te doen, een koe niet. Dus geen goede vergelijking.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:50

Moschino, lekker oké maar gezond... ;).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:53

Kaus schreef:
EskeGirl schreef:
Maar hoe dan? De boer moet genoeg geld hebben om zijn dieren te laten grazen in de zomer, bovendien is het zonde om landbouwgrond tot nutteoze zandgrond te laten maken.
Boeren doen vaak al wat ze kunnen, maar er zijn ook nog allerlei regeltjes wetten die in de weg staan.

Ben je wel eens in zo'n stal geweest? Beesten staan er in mijn ogen prima bij, ze kunnen misschien niet rennen, maar hebben wel sociaal contact en genoeg loopruimte.

Mijn paard staat op een pensionstal waar je de koeienstal in kan kijken, zie die stallen regelmatig dus.
Koeien hebben inderdaad sociaalcontact, maar varkens nauwelijks. En allen krijgen ze geen uitdaging of iets waarmee ze vermaakt kunnen worden. Tuurlijk hoeven die beesten geen trucjes te kunnen, maar een leuke speelbal, verschillende ondergronden en geuren kunnen ze vast waarderen.

Boeren hebben vaak enorme weilanden. Als ze daarvan nou de helft zand maken en de helft gras, kunnen de koeien in de zomer op beide en in de winter op het zand. Wordt je land ook niet kapot gelopen en zijn de koeien ook weer blij.

Willen jullie er even rekening mee houden dat een koe helemaal niet zo bestand is tegen wind, regen en koude dan een paard ? Als de boer zijn dieren gezond wil houden, is hij wel beter van ze in dewinter binnen te zetten.
En ik betwijfel ook of een koe überhaupt zou geinteresseerd zijn in een speelbal.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:15

Verrijking voor koeien zijn vaak ruwe borstels zo opgehangen dat ze er tegenaan kunnen schuren, vinden ze heeeerlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:57

Kieffertje schreef:
Wat mij altijd verbaasd, is dat vleeseters die zich (blijkbaar) ergeren aan vegetariërs constant proberen te wijzen op inconstistenties, maar nóg chagrijneriger worden als er geen inconsistenties zijn. Dus vegetariërs zijn hypocriet, want daar gaan net zo goed beesten voor dood, maar veganisten zijn stom, want veel te extreem. Schiet mij maar lek.

Ik merk dit ook inderdaad.. mensen die vlees eten proberen altijd maar te "bewijzen" dat mijn overtuigingen (geen vlees, maar wel vis, leren rijlaarzen/schoenen en een leren hoofdstel) niet kloppen, onlogisch zijn, niet deugen etc. Ik word daar altijd zo moe van..
Ik zeg tegenwoordig altijd gewoon: "Ik moet toch ergens een grens trekken. Voor mij is deze grens duidelijk, en ik ben niet geïnteresseerd in wat jij daar allemaal van vindt."
Tenzij het gewoon een leuke discussie is natuurlijk.. waarin mensen gewoon geïnteresseerd zijn in het waarom (en dus niet proberen me af te branden/het beter te weten).

De mensen die vervelend reageren, zijn overigens ook vaak de mensen die domme vragen stellen als: Vet zielig dat je wel ei eet, dan eet je gewoon een dood kuiken!! _O-

Ik eet zelf ook geen vlees en wel vis. Ik zeg altijd dat ik vegetariër ben omdat bijna niemand het woord pescotariër kent. Niet omdat ik niet wil toegeven dat ik vis eet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:34

Ik heb overigens zelf de vraag waarom geen vlees en wel vis nog bijna niet gehad.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:35

Sees schreef:
Ik heb overigens zelf de vraag waarom geen vlees en wel vis nog bijna niet gehad.

Dan heb jij mazzel ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:54

Dorine, ja dat blijkt wel. Ik vind jouw antwoord echter wel geniaal hoor ;).

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:06

Dorine92 schreef:
De mensen die vervelend reageren, zijn overigens ook vaak de mensen die domme vragen stellen als: Vet zielig dat je wel ei eet, dan eet je gewoon een dood kuiken!! _O-

Hahaha die is wel heel erg :+

Ik kan me er heel goed iets bij voorstellen dat het niet fijn is steeds maar weer te worden gewezen op jouw manier van eten/leven. Omdat vegetarisch/veganistisch niet de 'norm' is zul je daar vaak tegenaan lopen denk ik. Dat mensen het maar niet willen laten rusten.

Zoals ik al eerder zei, ik heb steeds het tegenovergestelde. Als ik een vegetariërs/veganisten tegenkom en ik zeg dat ik wel vlees eet wordt er maar meteen vanuit gegaan dat ik me totaal niet heb verdiept in de productie van vlees, hoe dat gedaan wordt, hoe zielig dat is en hoe slecht voor het mileu. Dat allemaal voor ik uberhaupt kan zeggen of ik wel of niet biologisch eet, of ik bewust producten koop etc. Het ergste vind ik dan nog wel als ze met uitspraken als 'moordenaar' etc komen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:14

Pearlx schreef:
Dorine92 schreef:

Hahaha die is wel heel erg :+

Ik kan me er heel goed iets bij voorstellen dat het niet fijn is steeds maar weer te worden gewezen op jouw manier van eten/leven. Omdat vegetarisch/veganistisch niet de 'norm' is zul je daar vaak tegenaan lopen denk ik. Dat mensen het maar niet willen laten rusten.

Zoals ik al eerder zei, ik heb steeds het tegenovergestelde. Als ik een vegetariërs/veganisten tegenkom en ik zeg dat ik wel vlees eet wordt er maar meteen vanuit gegaan dat ik me totaal niet heb verdiept in de productie van vlees, hoe dat gedaan wordt, hoe zielig dat is en hoe slecht voor het mileu. Dat allemaal voor ik uberhaupt kan zeggen of ik wel of niet biologisch eet, of ik bewust producten koop etc. Het ergste vind ik dan nog wel als ze met uitspraken als 'moordenaar' etc komen.

Daar schaam ik me als vegetariër echt voor, zulke mensen!
Ik bak rustig een biefstukje voor mn vriend hoor, echt, wat andere mensen doen moeten ze helemaal zelf weten en is ook een bewuste keuze (of niet).
Het enige wat ik een klein beetje hypocriet vind is mensen die lopen te jammeren als ze kalfjes aan het aaien zijn en horen dat deze naar de slacht gaan ("Wat vreselijk zielig....") Maar dan 's avonds wel lekker een kalfsvleeskroket eten. Zolang ze er maar niet over hoeven na te denken zegmaar.
Waar ik me helemaal groen en geel aan erger is: "Wat maakt het nou uit, het beest is toch al dood"
Dan zeg ik altijd: "Ja alleen als alle vegetariërs op de wereld ineens weer vlees gaan eten moeten er toch veel meer dieren geslacht worden, dus het maakt wel degelijk verschil of ik het eet ja of nee"

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:16

Kaus schreef:
Cassidy schreef:
Voor de veganisten is het voor alles of niets.
En ik kom de nodige mensen tegen die wel vlees eten maar roepen dat ze geen paardenvlees eten en vervolgens bij de snackbar een frikandel zitten weg te peuzelen of een patatje met stoofvlees eten (beide bevatten paardenvlees). Sorry, hoe hypocriet kun je zijn?

Ik ben veganist en gebruik dus echt niks van dieren. (Niet respectloos bedoelt, maar ik hoef geen rijtje met 'Gebruik je dan ook geen dit en dit en dit?' Nee.)
Echter heb ik bewust gekozen voor een hond (niet bij een fokker, maar één van een stichting) en die krijgt uiteraard gewoon vlees. Is dat dan ook hypocriet?

NikkiEnJij schreef:
Interessant om de verschillende meningen te lezen.

Als het gaat omdat je het zielig vind, vind ik het idd hypocriet.
Maar als je wel wildvang vis eet, waarom dan geen biologisch vlees?

Omdat biologisch niet zo biologisch is als het lijkt. Leuk hoor, die koeien die zo'n 100 dagen per jaar op het land staan. Dan zijn er nog steeds 265 dagen over waarop ze dus in stallen staan opgepropt.
Dat kun je van een wild hert niet zeggen.

Om biologische melk te verkrijgen heb je koeien nodig. Hoe krijg je koeien? Fokken.
Echter is er dan een 50/50 kans dat het een stier wordt. Wat gebeurt er met de stier? Die wordt geslacht.
Ik blij met mijn biologische glas melk, heeft immers geen dier voor geleden. Maar die stier, die had niet geboren hoeven worden als ik niet zo nodig melk had hoeven drinken.

Opgepropt?! Pardon?! In de nieuwe stallen staan de koeien totaal niet opgepropt en zijn de koeien liever binnen dan buiten!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:56

Dorine92 schreef:
Kieffertje schreef:
Wat mij altijd verbaasd, is dat vleeseters die zich (blijkbaar) ergeren aan vegetariërs constant proberen te wijzen op inconstistenties, maar nóg chagrijneriger worden als er geen inconsistenties zijn. Dus vegetariërs zijn hypocriet, want daar gaan net zo goed beesten voor dood, maar veganisten zijn stom, want veel te extreem. Schiet mij maar lek.

Ik merk dit ook inderdaad.. mensen die vlees eten proberen altijd maar te "bewijzen" dat mijn overtuigingen (geen vlees, maar wel vis, leren rijlaarzen/schoenen en een leren hoofdstel) niet kloppen, onlogisch zijn, niet deugen etc. Ik word daar altijd zo moe van..
Ik zeg tegenwoordig altijd gewoon: "Ik moet toch ergens een grens trekken. Voor mij is deze grens duidelijk, en ik ben niet geïnteresseerd in wat jij daar allemaal van vindt."
Tenzij het gewoon een leuke discussie is natuurlijk.. waarin mensen gewoon geïnteresseerd zijn in het waarom (en dus niet proberen me af te branden/het beter te weten).

Dat niet eens, maar wel de menstruatie van een kip :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:03

EskeGirl schreef:
Dorine92 schreef:

Dat niet eens, maar wel de menstruatie van een kip :+

Nou.. eigenlijk de eisprong, niet de menstruatie. Als we heel precies gaan doen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:05

Da's waar :=

Ik vind dat je als vegetariër gewoon vlees en melk kan eten, dier gaat immers niet dood voor je, maar dat moet iedereen zelf weten :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:18

Ik krijg juist altijd de vraag of ik wel vis eet, dus je krijgt sowieso wel commentaar. Al ben je vegetariër en eet je vis hoor je: 'waarom eet je wel vis' en als het je niet eet hoor je: 'waarom eet je geen vis' dus.. iedereen doet maar lekker waar ie zich het beste bij voelt. Voor mij is dat geen enkel dier eten, alleen eieren van eigen kippen en zoveel mogelijk biologisch. Dit werkt prima zo en al gaan mensen zeuren dat mijn schoenen van leer zijn, prima, maar ik heb ook genoeg dingen waar ik zo iemand dan op aan kan spreken, qua vlees-eet gedrag. Maar gelukkig zijn de meeste mensen gewoon heel begripvol en geïnteresseerd en heb ik meestal gewoon hele leuke discussie erover.

Eskegirl: volgens mij bedoel je ei :o