Edelstenen en hun werking, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PeelSlowly

Re: Edelstenen en hun werking, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:15

Ik vroeg niet of kristal energie kan produceren, Cassidy, beter lezen ;)

En nee, fytotherapie is geen homeopathie, jammer dat zoveel mensen dat verwarren. In planten en kruiden zitten vaak volop werkzame stoffen, dit in tegenstelling tot homeopathie.

Dat iets al duizenden jaren gedaan wordt vind ik geen argument. Aderlatingen, duivelsverdrijvingen en bidden worden ook al eeuwen (aantoonbaar niet werkzaam) uitgevoerd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:50

Ook in fytotherapie worden verdunningen toegepast.
Wanneer is iets nog fytotherapie en wanneer wordt het homeopathie?

Ik ben overigens van mening dat er een universele levensenergie bestaat waar je gebruik van kunt maken. Wat is een gebed anders dan het aanboren van die energie?

Aderlatingen kunnen heel goed helpen bij bepaalde aandoeningen. Probleem is als je het als standaard remedie voor alles gaat gebruiken.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:58

Er is al heel veel onderzoek gedaan naar het effect van gebed en het blijkt keer op keer (in correct opgezette onderzoeken) niet te werken. Dat zegt mij genoeg. Als het voor mensen individueel wel werkt vind ik dat heel mooi vanwege, nogmaals, het zelfgenezend vermogen dat bij een placeboeffect steeds weer naar voren komt.

Op zich mag je dat best putten uit de universele levensenergie noemen, want hoe dat placeboeffect precies werkt weten we nog niet. Maar het maakt in ieder geval voor de genezing niet uit of je dénkt dat mensen voor je bidden of dat het ook daadwerkelijk zo is. Net zoals ik verwacht dat een amethyst niet beter werkt dan een geloofwaardige glazen replica. Dat zou ik wel een leuk onderzoek vinden.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:01

Oh ja, en ik beschouw fytotherapie niet als homeopathie zolang er nog werkzame stof aanwezig is. Kan dan altijd nog zo zijn dat de dosis te laag is om een effect te sorteren, maar de werkzame stof is er wel - al vind ik dat al dubieus. Is ook gewoon een bekende, wetenschappelijk erkende manier van werken en in die zin gewoon regulier en niet alternatief. Wanneer iets aantoonbaar werkt verandert het namelijk al snel van alternatief naar regulier, dus ik vind dat men best heel kritisch mag zijn op alles wat zich alternatief noemt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:05

Ik ben het met je eens dat je kritisch moet zijn bij alles wat zich alternatief noemt maar dan per definitie dat meteen als onzin, placebo, mensenbedotterij en wat er nog meer voor woorden voor gebruikt kunnen worden, gaat mij te ver. En dan, als iets aantoonbaar werkt is het meteen regulier en niet meer alternatief? En wie bepaald dat het ineens regulier genoemd mag worden?

Maar ik wil het er bij laten, we komen er toch niet uit, ik ga verder stilletjes mijn eigen ontwikkeling voortzetten. Jammer van een topic dat zo educatief had kunnen zijn. De groeten!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:10

Xfjord schreef:
Cassidy schreef:
Ik geloof niet zo in de link van stenen en sterrebeelden, net zo min als ik geloof in astrologie. Wat ik wel geloof is dat een steen op je pad komt op momenten dat je hem nodig hebt, en dat hij stuk gaat of je hem verliest op momenten dat het niet meer hoeft.

maar waarom? ik wil niet dat mijn steen kapot gaat :) is daar een rede voor of niet?

en zijn de sterrenbeelden edelstenen van de tuinen echt? ik vind ze namelijk wel mooi

Iemand?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:36

Een laatste reactie aan XFjord: ik heb de sterrenbeelden edelstenen van De Tuinen niet gezien dus kan daar geen oordeel over vellen.

Over het hoe en waarom dat stenen stuk gaan of verloren gaan, staat een interessante theorie op deze pagina:

http://www.dekrater.nl/edelsteentherapi ... -antwoord/

Ik trek me terug uit dit topic. Wie me wil benaderen kan dit via PB doen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:03

Ik vind edelstenen vooral mooi en als ik er uitzoek dan ook meer op uiterlijk dan op gevoel.
Ik heb wel wat stenen in huis, deels van erfstukken (amethyst, een ring met 3 granaatjes, bergkristal) maar ook een bakje met diverse (glas?)stenen en een losse paarse steen die ook vrij glasachtig toont.

Afbeelding

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hph ... e=546BA1C4

Geen idee wat die glasachtige stenen zijn, of ze echt zijn of nep, ik vind ze gewoon mooi. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 01:30

Cassidy schreef:
En zo zijn er ook nog andere sappen van planten, die in vorm van therapeutische graad van essentiele/etherische olie zeer zeker kunnen helpen bij pijn, ongemak en andere kwaaltjes. Valt dit in jouw ogen ook onder homeopathie?

Nee, onder homeopathie versta ik het idee dat je bijvoorbeeld hoofdpijn kunt behandelen met een stof waar je onverdund juist hoofdpijn van zou krijgen, die je vervolgens zo verdunt dat het op geen enkele manier meer te onderscheiden is van zuiver oplosmiddel. De uitleg dat dit kan doordat water geheugen heeft vind ik zo absurd dat ik er waarschijnlijk nog moeite mee zou hebben als dit de uitkomst was van onderzoek dat ik zelf had uitgevoerd. :+ Ik denk dat veel mensen deze principes niet kennen, want dat is de enige verklaring die ik kan bedenken voor het feit dat er zoveel mensen in geloven. Maar goed, ik hoef jou niet te overtuigen begrijp ik, dus ik zal gauw ophouden. :D

Dat er in planten stoffen zitten die de werking van het menselijk lichaam kunnen beïnvloeden betwist volgens mij niemand. Ik ben er helemaal voor om kennis over deze stoffen in te zetten om de gezondheid te bevorderen en denk dat lang niet alle mogelijkheden hiervoor worden benut. Wel denk ik dat sommige planten meer aandacht krijgen dan terecht is, terwijl andere planten meer aandacht verdienen dan ze krijgen. Dat een bepaalde stof in de Bijbel genoemd wordt of in de graftombe van een farao gevonden is zegt mij persoonlijk niets. In aromatherapie heb ik mij nog nooit verdiept, dus ik heb er ook geen mening over. Uit wat jij schrijft maak ik op dat er geen bijzondere aannames worden gedaan die een wetenschappelijke toets in de weg staan, dus dan verwacht ik dat dat een prima manier is om kennis te vergaren over de werking van die essentiële oliën.

Cassidy schreef:
De medische, en met name de farmaceutische wetenschap is niet meer dan het imiteren van grotendeels in de natuur voorkomende producten, maar dan synthetisch gemaakt. Met soms hele nare bijwerkingen. Als je terug kunt naar een natuurlijk product, zonder bijwerkingen, waarom zou je dat niet doen? De farmaceutische wereld is NIET heilig en maar al te vaak tezeer gehecht aan de centen die de verkoop van medicijnen voor ze oplevert.

Dat laatste ben ik met je eens, maar verder ga je naar mijn mening wel een beetje kort door de bocht. Natuurlijke producten zijn niet per definitie onschuldiger dan synthetische stoffen en kunnen net zo goed schadelijk zijn of bijwerkingen hebben. Daarnaast zijn ze niet per se goedkoper (vaak niet zelfs) en zal de verkoper van natuurlijke producten net zo gehecht zijn aan zijn of haar inkomen als ieder ander.

Cassidy schreef:
Ik ben het met je eens dat je kritisch moet zijn bij alles wat zich alternatief noemt maar dan per definitie dat meteen als onzin, placebo, mensenbedotterij en wat er nog meer voor woorden voor gebruikt kunnen worden, gaat mij te ver. En dan, als iets aantoonbaar werkt is het meteen regulier en niet meer alternatief? En wie bepaald dat het ineens regulier genoemd mag worden?

Ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat je bedoelt. Met al ons kritisch denken lopen we het risico dat we dingen die we (nog) niet begrijpen of kunnen meten onterecht als onzin bestempelen. In het verleden zijn genoeg voorbeelden te vinden van grote denkers waarvan achteraf bleek dat ze terecht in iets geloofden wat op dat moment nog absurd leek. Maar wanneer moet je iets nou wel geloven en wanneer niet? Wanneer het bewijs ontbreekt wordt het vaak een kwestie van al dan niet WILLEN geloven. Ik heb hier met mezelf hele discussies over gevoerd. Volgens mij is er op zich niets mis met iets geloven omdat je het wilt geloven, maar ergens tussen het debacle met Sinterklaas en nu :') heb ik met mijzelf afgesproken dat ik wel wil weten waaróm ik iets dan wil geloven. Ik houd dan altijd maar een interviewtje met mezelf. :o Welk probleem lost het geloven in idee X op? Maakt het geloven in idee X de wereld begrijpelijker voor mij of roept het eigenlijk juist nog meer vragen bij mij op? Heb ik idee X echt nodig om vragen te beantwoorden die niet op een andere manier te beantwoorden zijn? Verplicht het geloven in idee X mij tot het doen van nog (veel) meer aannames die niet op feiten gebaseerd zijn? Betreft idee X een idee waarvan de juistheid in elk geval theoretisch aan te tonen is, ook al beschikken we nu misschien nog niet over de juiste instrumenten om het bewijs te vinden? Is idee X kwetsbaar genoeg om kennis over te vergaren, leent het zich voor wetenschappelijk onderzoek, ook al komt daar nu misschien nog niets uit? Bestaat idee X al lang en zo ja, zijn we sinds het ontstaan van idee X wijzer geworden over het hoe en waarom van idee X? Gewetensvraag: zou ik idee X begrijpen als ik slim genoeg was en genoeg kennis had, of is idee X voor altijd een idee wat je niet kunt snappen maar 'gewoon' maar moet geloven? Het zijn allemaal vragen die niet zo simpel met ja of nee te beantwoorden zijn, maar ik vind ze wel nuttig om beter te begrijpen waarom ik iets graag zou willen geloven. Helaas (of niet) leidt het tot nu toe wel steeds tot de conclusie dat ik iets toch niet (meer) wil geloven, althans niet voor nu. Zo ontwikkelt iedereen zich op een andere manier :D en dat is helemaal prima. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:14

Cassidy schreef:
Een laatste reactie aan XFjord: ik heb de sterrenbeelden edelstenen van De Tuinen niet gezien dus kan daar geen oordeel over vellen.

Over het hoe en waarom dat stenen stuk gaan of verloren gaan, staat een interessante theorie op deze pagina:

http://www.dekrater.nl/edelsteentherapi ... -antwoord/

Ik trek me terug uit dit topic. Wie me wil benaderen kan dit via PB doen.

bedankt cassidy :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:22

Ik ben toen ik 10 was bij een mevrouw geweest die ook allemaal stenen had. Dan moest je liggen en ging die mevrouw met je hand (geloof ik) over de stenen heen tot je lichaam aangaf dat je die steen nodig had. Ik kwam uit op zo'n roze steen (rozen steen?) weet iemand toevallig daar de werking van? Mijn broer had een licht blauwe steen die ik ook wel eens om had toen ik ouder was, kan dat eigenlijk kwaad dat je een steen draagt die niet bij jou hoort?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:27

Afbeelding
Deze is van de tuinen, kan je zo zien of hij echt is?
en als hij nep is gebruik ik hem gewoon als ketting

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:11

Loveidefix: die roze steen was denk ik een rozenkwarts. Dan kun je zelf de werking even googlen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:34

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:47

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:17

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen, maar ben als sceptisch en nuchter persoon nog steeds niet overtuigd. Ik vraag me af hoe edelstenen 'energie' kunnen doorgeven en daarbij nog verschillende energie. Maar uiteraard heb ik er niets op tegen, als mensen zich er goed bij voelen, des te beter!

Nu las ik hier wel iets over edelsteenwater, kan iemand me hier meer over vertellen?
Is dit gewoon poeder van gemalen edelstenen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:15

Wij leggen gewoon een bergkristal in een kan water. Schijnt dat je het water daarmee zuivert en het smaakt ook anders. Minder metaalachtig ofzo.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:27

Jibbel schreef:
Wij leggen gewoon een bergkristal in een kan water. Schijnt dat je het water daarmee zuivert en het smaakt ook anders. Minder metaalachtig ofzo.

hier ook bergkristal. ligt in mijn kussen :j maar kan je dat echt drinken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:30

Xfjord schreef:
Jibbel schreef:

hier ook bergkristal. ligt in mijn kussen :j maar kan je dat echt drinken?

Water waar een steen in heeft gelegen kun je gewoon drinken, zolang de steen maar schoon was.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:24

Sorry, ik heb denk ik ook het woord kwakzalver aangehaald, al meen ik me te herinneren dat ik er ook bij heb gezet dat ik niet meteen een andere benaming wist.
Ik doelde er meer mee op dat ik iemand zoek die er echt wat van af weet, die ook juiste en volledige informatie kan geven voor moest ik een edelsteen willen kopen. Ik wil graag correct geinformeerd worden.

Kentaro, welke steen had je voor je hond en waar diende deze voor/waar had deze effect op als ik vragen mag?

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:31

Heeii,
Dit topic is al een tijdje niet gebruikt! Maar ik heb een vraag, is er namelijk een steen die je gewoon geluk of wijsheid brengt.. Ik heb namelijk straks 2 toetsen, en misschien kan een van mijn stenen mij wel wat geluk geven..
Afbeelding
Die water druppels komen door de kou!

Ook heb ik nog een bergkristal! En werkt het dan als je ze bijv in je broekzak doet?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:48

De Amathist is goed voor je brein, dus die zou ik gebruiken.

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:04

Okee, daar dacht ik ook al aan! Bedankt!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:29

Esther43 schreef:
Ik ben toen ik 10 was bij een mevrouw geweest die ook allemaal stenen had. Dan moest je liggen en ging die mevrouw met je hand (geloof ik) over de stenen heen tot je lichaam aangaf dat je die steen nodig had. Ik kwam uit op zo'n roze steen (rozen steen?) weet iemand toevallig daar de werking van? Mijn broer had een licht blauwe steen die ik ook wel eens om had toen ik ouder was, kan dat eigenlijk kwaad dat je een steen draagt die niet bij jou hoort?

Ik heb ooit eens gehoord dat als je een steen draagt die niet bij je past/nodig hebt, dat je 'm dan 'kwijt raakt'. Geen idee of het waar is hoor.

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:39

Zouden hier mineralen in kunn zitten?
Afbeelding
Of in deze?

Afbeelding
Afbeelding