Vreemdgaan, vergeven of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:36

tjaakje schreef:
Ik vind het schokkend hoe zwart-wit zo veel mensen denken. 1x vreemd gaan en alles wat je met zo iemand hebt opgebouwd, waar je jaren lang aan hebt gewerkt, wordt aan de kant geschoven. Ik praat vreemdgaan echt niet goed, maar mensen behandelen het meteen zo zwart-wit. De mens heeft lang geleden de afspraak gemaakt om monogaam te zijn en te leven. Maar diep van binnen zijn wij niet monogaam. We kunnen die afspraak nog altijd maken met elkaar, als partners. Maar als 1 van de partners dan een keer een moment van zwakte heeft, is dat absoluut onvergefelijk en is het van een lieve partner die alles voor je overheeft ineens de grootste zak die er bestaat.
Natuurlijk schaadt het het onderling vertrouwen. En natuurlijk moeten gemaakte afspraken nagekomen worden. Maar zou een relatie niet sterk genoeg moeten zijn om dat vertrouwen weer op te bouwen? Zeker de mensen die zeggen: maar ik hou nog zo veel van hem. Wie zegt dan dat je bij hem weg moet??? Zolang hij ook van jou houdt en jullie samen willen werken aan het opnieuw opbouwen van vertrouwen.

Hoe je tegen vreemdgaan aankijkt heeft ook veel te maken naar hoe je tegen monogamie aan kijkt. Mensen die zelf echt monogaam zijn, zullen vreemdgaan veel erger vinden, en dus onvergeeflijker, dan iemand die zelf niet 100% monogaam is maar zich wel zo gedraagd (zoals jij (althans, weet natuurlijk niet of je een open relatie hebt).

Dus schokkend moet je het niet vinden, het is gewoon echt anders voor sommige mensen :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:41

loez schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik ben 99% zeker dat ik hem dat niet zou vergeven en andersom ook niet... :n

Same here!

:j
Hier net zo.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:46

hidsiiiggg schreef:
Ik snap jullie mening absoluut...;) Ik denk overigens dat de meeste mannen niet de ballen hebben om nee te zeggen ;)

Nee als mijn man geen nee kon zeggen was hij idd snel balloos.

Slappe smoes.

Als je wilt ga je echt niet vreemd.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:52

Mijn eerste vriendje ging vreemd..okay dat kan gebeuren maakt niet. Tweede ging vreemd okay ik ben er een stuk minder okay mee. Derde ging vreemd...bestaan er nog trouwe kerels in de wereld?! Ik zou ze nooit vergeven, zou de relatie direct beëindigen en er klaar mee zijn. Of ze het nou zelf vertellen of niet, het hoogste vertrouwen is gebroken en ik kan dat niet in m'n koude kleren laten zitten.
Zelf zou ik nooit vreemdgaan, dat is iets wat ik absoluut niet wil, want waarom heb ik dan een relatie als ik met een andere kerel zou willen ketsen?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:56

Tjaakje ik ben het hier niet mee eens,

Mijn ex kwam daar inderdaad ook mee aan, ja mensen zijn nou eenmaal niet monogaam.

Nou sorry maar als ik voor iemand kies en dus een relatie heb ben ik wel degelijk monogaam.
En dat verwacht ik dan ook terug.
Dat er mensen zijn die er anders over denken prima, maar zo zit het voor mij nou eenmaal wel (indd heel zwart-wit) in elkaar.
en ik heb het zelf al ervaren, 4 jaar in een relatie gezeten, meneer ging vreemd, ik vergaf hem.
Achteraf ging hij vrolijk door achter mijn rug en langzaam maar zeker wilde meneer een open relatie invoeren.

Prima maar niet met mij
( ik woonde toen 1.5j samen, had onvoldoende inkomsten om mezelf te onderhouden, zat midden in mijn afstudeerstage, heb mijn ''spullen'' (kleding) gepakt zat zonder woning en spullen. Gelukkig had ik wel een omgeving die mij opving)

Mijn huidige vriend kiest wel degelijk alleen voor mij en zou nooit (afkloppen) vreemd gaan.
Mocht hij dit wel doen, prima maar hoeveel ik ook van hem houd, ik ben dan weg.
Ik ben liever alleen dan dat ik in een dergelijke relatie zit waarin iemand maar half voor mij kiest.
Dus ja indd heel zwart wit, maar zo is het voor mij ECHT

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:44

Woogy schreef:
Mijn eerste vriendje ging vreemd..okay dat kan gebeuren maakt niet. Tweede ging vreemd okay ik ben er een stuk minder okay mee. Derde ging vreemd...bestaan er nog trouwe kerels in de wereld?! Ik zou ze nooit vergeven, zou de relatie direct beëindigen en er klaar mee zijn. Of ze het nou zelf vertellen of niet, het hoogste vertrouwen is gebroken en ik kan dat niet in m'n koude kleren laten zitten.
Zelf zou ik nooit vreemdgaan, dat is iets wat ik absoluut niet wil, want waarom heb ik dan een relatie als ik met een andere kerel zou willen ketsen?

Waarschijnlijk val je op "foute" mannen.
Anders heb je wel heel erg veel pech gehad, 3 op een rij.

Anoniem

Re: Vreemdgaan, vergeven of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:50

Heel simpel, dat is aan het stel in kwestie, daar zijn nou eenmaal geen standaard regels voor. Oordelen over hoe een ander het aanpakt is in mijn ogen not done.
Er kunnen vele redenen zijn voor vreemdgaan. Zo ken ik een stel en zij zijn 20 jaar bij elkaar. De vrouw wil geen sex meer en de man heeft zodoende geen sex maar wel de behoefte. Dan kan het zijn dat zo'n man vreemd gaat.
Alles over een kam scheren is zo gemakkelijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:58

Alexonline: denk dat het toen inderdaad vallen op de verkeerde kerels was, daarna relatie gehad die prima ging en nu al bijna 5,5 jaar samen met mijn kerel...die als goed is niet is vreemd geweest en dat volgens mij ook niet gaat doen...denk ik...hoop ik ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:00

Er wordt hier wel heel makkelijk in het algemeen gezegd 'dan is het klaar'. Ik denk dat je pas kan oordelen als je zelf in die situatie zit of hebt gezeten.

Ik heb gelukkig ook goede dingen zien gebeuren na vreemdgaan. In twee compleet los van elkaar staande situaties, waarin beide situaties de vrouw herhaaldelijk vreemdging. Beide vrouwen moeder van meerdere kinderen en de één een jaar of vijf in een relatie, de andere bijna 20 jaar getrouwd. Beide stellen zijn na uitkomst van het vreemdgaan samen verder gaan werken en er ook beide sterker uitgekomen.

Ik wil hiermee vreemdgaan zeker niet goedpraten maar denk dat ik zelf ook niet meteen alles op zou geven en mijn spullen pakken als mijn vriend het zou doen, ik kan en wil niet zonder hem en denk, na het meemaken van bovenstaande situaties, dat het in veel gevallen echt nog wel op te lossen is, mits je er voor open staat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:06

ik zou het niet kunnen, heb al van die enorme vertrouwensproblemen laat staan als ik op zo'n manier wordt beschaamd...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:08

Bij herhaaldelijk vreemdgaan ik ook niet! Zo iemand is ook gewoon vreselijk, bah.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:16

Even ter verduidelijking: wel herhaaldelijk maar steeds met dezelfde vent, dat wel.
En nogmaals; ik praat vreemdgaan niet goed, wil dat ook echt niet doen! Maar gezien de reacties hier vraag ik me af of iedereen zo 'hard' kan blijven als het je zelf overkomt.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:21

Delaja schreef:
Even ter verduidelijking: wel herhaaldelijk maar steeds met dezelfde vent, dat wel.
En nogmaals; ik praat vreemdgaan niet goed, wil dat ook echt niet doen! Maar gezien de reacties hier vraag ik me af of iedereen zo 'hard' kan blijven als het je zelf overkomt.

:j
been there done that

zat daardoor zelfs zonder huis, zonder spullen, zonder fatsoenlijk inkomen

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:26

Ik heb ook altijd gezegd dat het voor mij dan meteen klaar zou zijn. Toen het ook echt gebeurde, heb ik er geen einde aan kunnen maken. Ik heb ervoor gevochten het vertrouwen weer goed te krijgen, maar dit heeft uiteindelijk niet mogen baten en na 1,5 jaar heb ik het alsnog uitgemaakt.
Als het nu weer zou gebeuren zou ik er ontzettend ziek van zijn, maar toch eerder de knoop doorhakken. Het vertrouwen komt bij mij gewoon niet meer 100% terug.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:34

Ik denk dat je pas écht een antwoord weet als je het mee maakt.
Eerst ben je heel erg boos,dan ga je nadenken.Of je blijft boos óf je vergeeft het en denkt,Iedereen kan een fout maken in het leven,daar hoort ook vreemdgaan bij.
Wil je álles weg gooien van al die jaren dat je samen was? dat kan,maar je kan er ook overheen stappen en het nog een kans geven.Natuurlijk zal het volle vertrouwen nooit meer 100% zijn,die 0,01 % blijft onzeker.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:54

Ik ben zelf inderdaad niet monogaam, dus ik kijk anders tegen deze dingen aan. Maar ook ik keur vreemdgaan absoluut niet goed. Vreemdgaan is het overtreden van afspraken en vertrouwen en dat mag je echt niet doen.

Het zwart-wit denken wat ik bedoelde ging bij mij voornamelijk om de mensen om de betreffende partners heen. Man is vreemd gegaan en vervolgens roept iedereen dat dat zo ernstig en fout is dat de enige oplossing is om weg te gaan. Mensen oordelen. Niet de mensen binnen die relatie bedoel ik daarmee, maar de mensen die er omheen staan. De "omgeving", onze "sociale structuur". Als die vrouw besluit om toch bij de man te blijven, zal ze dat wel doen om het geld, omdat het makkelijk is om bij hem te blijven, om niet alleen te zijn, voor de kinderen. Niemand bedenkt dat het ook zou kunnen zijn dat zij hem vergeeft en dat ze er samen weer uit komen, dat hun relatie zo sterk is, dat ze ervoor willen vechten.

If it's broken, fix it, don't throw it away.

En natuurlijk, als het niet lukt het vertrouwen terug te krijgen is het beter om uit elkaar te gaan. Maar laat het de partners zelf beslissen. En ondersteun ze door ze te motiveren om zelf een beslissing te maken. Niet door te roepen dat ze toch echt het beste weg kunnen gaan bij die "zak" die hen bedrogen heeft.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:09

Daar ben ik het dan wel weer mee eens,
wat de beslissing ook is, het moet een EIGEN keuze zijn en niet iets wat opgedrongen is door je omgeving.

Mijn omgeving was gelukkig heel duidelijk en juist totaal niet sturend
een citaat van mijn beste vriend:
Ik kan je zeggen dat ik deze situatie niet gezond en normaal vindt, omdat ik weet dat jij dit niet wilt in een relatie. Maar ik kan en ga niet beslissen wat je er mee moet doen.

klinkt enigszins sturend, maar hij weet nou eenmaal hoe monogaam ik ben en hij weet ook dat ik dat terug wil/verwacht. Dus wat je op kan vatten als sturend is eigenlijk meer een herhaling van mijn eigen woorden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:17

Nessah schreef:
het mooie van liefde is dat je nooit behoefte hebt aan iemand/iets anders, dat je onvoorwaardelijke liefde aan elkaar geeft en elkaar vertrouwt. Dat je voor jezelf instaat, ook wanneer je dat biertje te veel drinkt omdat je gedachte bij je liefde is. Wanneer je vreemdgaat is het geen liefde want dan zou die behoefte er niet zijn. Wanneer je vreemdgaat is er iets niet goed in de relatie. En ik heb liever geen relatie dan een relatie waarbij er dat soort fout(en) vergeven moeten worden.

Oei, dat dikgedrukte klinkt toch echt meer als verliefdheid dan als liefde hoor, weet je zeker dat je die twee niet door elkaar haalt? In een relatie van laten we zeggen 40 jaar komt er echt wel eens een moment dat je je lief wel achter het behang zou kunnen plakken hoor. :D

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:17

Erg fijn dat jouw omgeving je op die manier gesteund heeft. Ik heb in mijn omgeving helaas een aantal "gevallen" gezien, waarbij de partners uit elkaar zijn gegaan. Voornamelijk omdat 1 van de twee of allebei vonden dat het niet hoort om na zo'n gebeurtenis bij elkaar te blijven. Zij lieten zich zo beinvloeden door wat de "sociale norm" is of door wat de omgeving erover zegt, dat ze uit elkaar zijn gegaan. Achteraf gaven ze toe dat scheiden misschien niet de beste optie was geweest. En dat is dan wel een hele jammere conclusie.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:31

sallandval schreef:
Nessah schreef:
het mooie van liefde is dat je nooit behoefte hebt aan iemand/iets anders, dat je onvoorwaardelijke liefde aan elkaar geeft en elkaar vertrouwt. Dat je voor jezelf instaat, ook wanneer je dat biertje te veel drinkt omdat je gedachte bij je liefde is. Wanneer je vreemdgaat is het geen liefde want dan zou die behoefte er niet zijn. Wanneer je vreemdgaat is er iets niet goed in de relatie. En ik heb liever geen relatie dan een relatie waarbij er dat soort fout(en) vergeven moeten worden.

Oei, dat dikgedrukte klinkt toch echt meer als verliefdheid dan als liefde hoor, weet je zeker dat je die twee niet door elkaar haalt? In een relatie van laten we zeggen 40 jaar komt er echt wel eens een moment dat je je lief wel achter het behang zou kunnen plakken hoor. :D

Dat je hem achter het behang kan plakken betekent niet dat je maar op een ander moet kruipen. Ja, imo is hetgeen Nessah omschrijft liefde. Verliefdheid duurt maar een 6tal maanden tot een jaar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:09

Ayasha schreef:
Dat je hem achter het behang kan plakken betekent niet dat je maar op een ander moet kruipen.

Zei ik dat dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:56

Zou niet weten wat je anders verdedigd in een topic over vreemdgaan wanneer trouw zijn aan elkaar uit liefde af gedaan wordt als verliefdheid.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:00

Ayasha schreef:
Zou niet weten wat je anders verdedigd in een topic over vreemdgaan wanneer trouw zijn aan elkaar uit liefde af gedaan wordt als verliefdheid.

Nou ik bedoelde dat het vetgedrukte gedeelte niet per sé zo hoeft te zijn. Je kunt imo best een keertje een behoefte voelen daar niets mee doen. Er van uit gaan dat liefde betekent dat je nooit meer een andere behoefte voelt dan die voor je partner dan heb je het volgens mij over de verliefde fase.

Waar je uithaalt dat ik trouw zijn afdoe als verliefdheid is mij een raadsel :? .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:04

Echt?
Geen behoefte hebben aan een ander = trouw. Geen behoefte hebben aan een ander uit liefde (wat nessah zegt) = trouw uit liefde. Waarop jij zegt dat dat eerder als verliefdheid klinkt.

Verder las ik ooit 'if you have the feeling you have to choose between two men, choose the second one, if you really loved the first, you wouldn't have fallen for the second one.'

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:22

No way! Ik hou echt super veel van vriendjelief en hij is mijn alles, maar dit zou ik hem nooit kunnen vergeven ;( Vooral na wat we samen allemaal hebben meegemaakt; te veel mooie dingen en eeuwige trouw.
Ik heb zo'n gesprek al eens aangekaart, maar toen moest hij huilen :+: Y;( Mijn vriend huilt nooit, zolang ik hem al ken, dus toen wist ik dat hij mijn alles was *\%/*

Ik zou er niet aan moeten dénken... Gek zou ik worden 8)7 .