Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:10

Ik heb in de les neurologie de hersenscans gezien bij canabis gebruik. De hersenen van de gebruiker worden er alleszins niet blij van. :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:12

Ja en wiet is volgens onderzoeken ook goed tegen kanker. Niet iedereen word psychotisch van wiet, moest er nog bij komen, dan kon ik namelijk alleen nog psychoten, want maar een enkeling in mijn omgeving heeft geen wiet gerookt.

Stalgenootjes, mijn hele klas en bijna hele opleiding roken het, op 2 personen na AL mijn vrienden en ja... we weten eigenlijk allemaal geen enkel persoon op te noemen die psychoses heeft gekregen (door wiet). Dat lijkt me dan eerder een uitzondering dan een regel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:14

xSlvna schreef:
Ja en wiet is volgens onderzoeken ook goed tegen kanker. Niet iedereen word psychotisch van wiet, moest er nog bij komen, dan kon ik namelijk alleen nog psychoten, want maar een enkeling in mijn omgeving heeft geen wiet gerookt.

Stalgenootjes, mijn hele klas en bijna hele opleiding roken het, op 2 personen na AL mijn vrienden en ja... we weten eigenlijk allemaal geen enkel persoon op te noemen die psychoses heeft gekregen (door wiet). Dat lijkt me dan eerder een uitzondering dan een regel.

Citaat:
Half of those given THC experienced paranoia,

50%!!!! had last van paranoia!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:16

Mijn moeder heeft toen ik in die fase zat (wilde alles uitproberen was 15 ofzo) een keer
spacecake gemaakt met mij en paar vrienden. Was super lachen, maar ik werd mega ziek
en zo knetter stoned dat ik daarna al misselijk werd bij de geur van wiet.

Best een goede les geweest hoor :D

Het hoeft ook niet aan te sporen tot drugsgebruik, ik heb verder nooit
drugs geprobeerd :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:17

Zeggen ze... eerst ervaren, dan geloven. Beetje vreemd dat 200/300 mensen die ik ken nergens last van hebben, ook niet na jaaaaaaren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:20

xSlvna schreef:
Zeggen ze... eerst ervaren, dan geloven. Beetje vreemd dat 200/300 mensen die ik ken nergens last van hebben, ook niet na jaaaaaaren.

Nergens last van? Waarom blowen ze dan?

xSlvna

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:23

Noem je "stoned" zijn psychotisch dan? Denk niet dat die meid waar ik op reageerde het over "stoned zijn" had bij "zwaar psychotisch"

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:27

Nee maar dan weet je toch al wel dat het wat met je hersenen doet?
Dat het je bewustzijn aantast?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:32

Ja, voor even. He he, doet alcohol ook. Dus? Je word er alsnog niet zwaar psychotisch van en krijgt geen zelfmoordneigingen dus nogmaals, "ik geloof het niet".

Zeker heeft het wat te doen op je hersenen, maar je word niet zo gek dat je zelfmoord pleegt of zwaar psychotisch word DOOR de wiet. Misschien ermee, maar ja, als ik cola drink en zelfmoord pleeg is de cola niet de schuldige.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:35

Ik snap om heel eerlijk te zijn niet wat mensen het probleem vinden van wiet, (als je het met mate gebruikt)

Drank is veel gevaarlijker dan wiet, het is verslavender en het is schadelijker en er zijn pas 2 mensen op de hele wereld overleden aan wiet, ik weet niet hoeveel dat er bij alcohol zijn maar dat zijn er echt veel meer.

Mijn vader blowed al ruim 30 jaar, er is niks met hem aan de hand.
Mijn ma is vorig jaar overleden door drank.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:36

Ik heb ook wel eens gelezen dat de eerste joint fout kan aanslaan. Zou het alleen al niet durven :+

Overigens, je kind drugs geven omdat het het wilt proberen, zou ik nooit, echt nooit doen.. Als mijn ouders zou zouden heben gedaan, had ik nu een veel milder beeld bij drugsgebruik. En dat is imo niet goed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:37

De wiet kan wel zaken triggeren waar je misschien zelf geen besef of weet van hebt.

In elk geval, dat het bij velen niet tot psychose of dood leidt, maakt het daarom niet ok.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:38

lilydj schreef:
Ik snap om heel eerlijk te zijn niet wat mensen het probleem vinden van wiet, (als je het met mate gebruikt)

Drank is veel gevaarlijker dan wiet, het is verslavender en het is schadelijker en er zijn pas 2 mensen op de hele wereld overleden aan wiet, ik weet niet hoeveel dat er bij alcohol zijn maar dat zijn er echt veel meer.

Maar een blowtje is uiteindelijk niet goed genoeg meer (net zoals een biertje) en zo raken er veel mensen verslaafd aan drugs.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:43

Ja, zwakke mensen raken verslaafd aan drugs. Welke sukkel gaat ook GHB of van die extreem verslavende middelen gebruiken. Maar die zwakheid komt echt niet door de drugs.

Mensen zijn zwak, beginnen klein (wiet) en gaan steeds wat meer toegeven aan hun zwakheid.
Het is niet zo dat mensen door wiet gedwongen worden verder te gaan, alleen je eigen zwakke brein gaat om meer vragen. Als die mensen zouden beginnen bij alcohol (stel wiet zou niet eens bestaan) gaan ze toch de mist in.

Een normaal functionerend mens word niet zo 1 2 3 verslaafd door wiet. Man man man, moest wat zijn. Kon ik alleen maar junken die begeleid wonen etc.

Een vriend van me is overigens allergisch voor alcohol, hierdoor is die bijna overleden. Maar om te zeggen dat de alcohol slecht is omdat die vriend er slecht op reageert is ook kort door de bocht.

Combinaties kunnen niet werken (Kind A + wiet, Mevrouw K + alcohol, natte voeten en tegels, stokken en trappen, slippers en rennen), maar dat betekend niet dat een van de twee het schuld is.

"Er bestaan mensen die slecht reageren op wiet, dus het is slecht", ja er bestaan ook mensen die slecht reageren op aardappelen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:50

Wiet is verslavend, voor iedereen.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:52

Geryon schreef:
lilydj schreef:

Maar een blowtje is uiteindelijk niet goed genoeg meer (net zoals een biertje) en zo raken er veel mensen verslaafd aan drugs.

En bij drank is dat precies hetzelfde, en natuurlijk zijn allebei de verslavingen niet goed, net als elke verslaving. Maar wiet, is vrijwel onschadelijk als de hersenen zijn volgroeid, het laat je makkelijker over dingen denken dus het verzacht bijvoorbeeld depressie, het is bewezen dat het kanker versloomd en verminderd, en je kan het op recept van de dokter krijgen als bijvoorbeeld ritalin voor ADHD niet goed werkt of als je erge slaapproblemen hebt, of als anti depressiva.
Van drank worden je organen aangestast, veel mensen worden er agressief van, en er overlijden veel mensen door.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:54

Ik heb ook een lange tijd gedacht dat het zwakke mensen zijn die verslaafd raken. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als jij zo'n lol hebt in het gebruiken dat je het steeds vaker doet, wordt je lichaam vanzelf verslaafd, zonder dat je het door hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:56

xSlvna schreef:
Ja, voor even. He he, doet alcohol ook. Dus? Je word er alsnog niet zwaar psychotisch van en krijgt geen zelfmoordneigingen dus nogmaals, "ik geloof het niet".

Zeker heeft het wat te doen op je hersenen, maar je word niet zo gek dat je zelfmoord pleegt of zwaar psychotisch word DOOR de wiet. Misschien ermee, maar ja, als ik cola drink en zelfmoord pleeg is de cola niet de schuldige.

Hoezo voor even? Man, ik dacht dat het inmidddels wel algemeen bekend was dat drugs, en dus ook alcohol, altijd onherstelbare schade aanricht in je hersenen. Dat jij daar (nu) niks van merkt heeft te maken met het feit dat je hersenen erg flexibel zijn en de functies van de kapotte delen worden overgenomen door andere delen van de hersenen. Tot dat dat niet meer gaat of je ouder wordt, dan worden je hersenen minder flexibel en ga je last krijgen. Begint met wat concentratieproblemen, en dan je ececutieve functies. Je zou de mensen met al uitval van executieve functies tgv alcohol/drugs gebruik de kost niet willen geven hoor....

En dat het goed is tegen kanker verbaast me niks, kanker wordt alleen bestreden met extreme troep in je lijf, net als chemo en dat is ook niet al te best voor je. Als wiet daar ook tegen helpt, vindt ik dat eerlijk gezegd schrikbarend hoeveel mensen dat vrijwillig in hun lichaam stoppen...
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-07-14 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:57

Alsnog vind ik het een zwakte. Als je altijd meer wilt hebben komt dit in het begin van jezelf uit, niet voor de drugs.

Nogmaals, heb zelf ook vaker gerookt. Soms 3 weken iedere dag gerookt, afspraken met mezelf gemaakt, '3 teugel, als ik niks meer voel stop ik'. Easy, na 3 weken werd het minder en toen heb ik het 3 maanden niet gedaan. Nu incidenteel als echt goed, lekker spul gekocht is geworden. Wederom 3 teugen.

Als jij te zwak bent om afspraken te maken en grenzen te stellen raak je verslaafd (geestelijk of lichamelijk), aan alles.

Stelen, wiet, cocaïne, alcohol, vet, suiker, snel rijden...

Alles maar verbieden dan? Nee, vind van niet. Dat wijntje van jou bij het avondeten had ook kunnen doorslaan als JIJzelf open had gestaan voor die zwakte.

En Geryon, sorry maar dan nog vind ik het zwak/naïef. Je wéét dat het verslavend werkt (gelukkig is wiet makkelijk om af te komen, als je een beetje sterk in je schoenen staat, maar ja, dan raak je ook niet snel verslaafd) en toch gebruik je het te lang of te veel, tja, stom he. Eigen fout.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:58

xSlvna schreef:
Alsnog vind ik het een zwakte. Als je altijd meer wilt hebben komt dit in het begin van jezelf uit, niet voor de drugs.

Nogmaals, heb zelf ook vaker gerookt. Soms 3 weken iedere dag gerookt, afspraken met mezelf gemaakt, '3 teugel, als ik niks meer voel stop ik'. Easy, na 3 weken werd het minder en toen heb ik het 3 maanden niet gedaan. Nu incidenteel als echt goed, lekker spul gekocht is geworden. Wederom 3 teugen.

Als jij te zwak bent om afspraken te maken en grenzen te stellen raak je verslaafd (geestelijk of lichamelijk), aan alles.

Stelen, wiet, cocaïne, alcohol, vet, suiker, snel rijden...

Alles maar verbieden dan? Nee, vind van niet. Dat wijntje van jou bij het avondeten had ook kunnen doorslaan als JIJzelf open had gestaan voor die zwakte.

En Geryon, sorry maar dan nog vind ik het zwak/naïef. Je wéét dat het verslavend werkt (gelukkig is wiet makkelijk om af te komen, als je een beetje sterk in je schoenen staat, maar ja, dan raak je ook niet snel verslaafd) en toch gebruik je het te lang of te veel, tja, stom he. Eigen fout.

Zo werkt een verslaving (helaas) niet.
Dan waren er heel veel minder mensen verslaafd en was het er veel makkelijker af te komen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-07-14 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:59

Ga niet het hele topic doorlezen, maar ik heb er geen probleem mee, blow namelijk zelf ook. En de vrienden van mijn volwassen kids weten dat en blowen zelf ook of slaan over. Maar in mijn eigen huis of boot doe ik echt wat ik wil.
En de mensen die bij ons komen weten dat, bij andere mensen thuis blow ik niet, of ze moeten het zelf ook doen.
En n
Ee, ben niet verslaafd, sla net zo makkelijk over.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:59

Ik vind ook alcohol vele male gevaarlijker dan wiet, moet je eens de onderzoeken op naleggen wat dat met je doet! En dit is sociaal veel meer geaccepteerd, dus wordt ook vele male meer genuttigd. Alcohol kan ook zaken triggeren waar je geen weet van hebt, dit doen alle verdovende middelen!! Dan zou ik ook maar ver weg blijven van morfine e.d. geloof me daar ga je rare dingen van zien en doen.

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat die persoon psychoses e.d. heeft gekregen van de wiet, daar zit meer achter, als deze persoon aan de alcohol was geraakt of andere middelen had dit waarschijnlijk ook gebeurt, er zat al iets niet goed.

Als je je kinderen strak aan de ketting houdt tot ze het huis uit gaan, dan krijg je dus echt ellende. Ik snap dat je ze geen joint of pil in de mond wil stoppen, maar hou alles open en sta ook open voor andere inzichten. Als ze hun hele (puber)leven binnen strikte regels en muren hebben geleefd ondanks hun nieuwsgierigheid, wat denk je dat er gebeurd als de wereld ineens open ligt voor ze? Dan gaan ze ineens los en ben je alle controle kwijt. Want als ze onder je vleugels vandaan gaan, zonder dat je ze ooit in de echte harde wereld hebt laten vliegen, dan gaan ze zo hard ten gronde.
Nogmaals je hoeft ze de drugs niet te geven, maar als je nu weet dat ze nieuwsgierig zijn is het echt nog niet zo gek om ze dit te laten proberen waar je als ouder bij bent.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:00

Dat geldt ook voor als je ermee begint of het weinig doet. Precies zoals jij zegt. Je weet dat het verslavend werkt, en toch gebruik je het. Heel naief om te denken dat jou (als in 'men') dat dan niet gebeurd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:03

Vesceron schreef:
Nogmaals je hoeft ze de drugs niet te geven, maar als je nu weet dat ze nieuwsgierig zijn is het echt nog niet zo gek om ze dit te laten proberen waar je als ouder bij bent.

Dus als mijn zoon van 15 zegt (die wettelijk niet mag blowen) ik wil het graag proberen zou ik dat toe moeten staan in mijn eigen huis?

Je weet dat dan ook strafbaar bezig ben en een flinke boete kan krijgen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:05

Brainless schreef:
Vesceron schreef:

Dus als mijn zoon van 15 zegt (die wettelijk niet mag blowen) ik wil het graag proberen zou ik dat toe moeten staan in mijn eigen huis?

Je weet dat dan ook strafbaar bezig ben en een flinke boete kan krijgen?

Ik zou dat kindermishandeling vinden. := je hoort dan je kind te beschermen tegen zichzelf en zeggen dat hij niet mag blowen.
Met het thuis toestaan zendt je imo een signaal uit dat het normaal is om te doen en geen kwaad kan...