Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:42

Elise_0o schreef:
Toen ik mijn ov had liet ik ook mensen mee reizen met 40 % korting en ik heb ook wel eens aan mensen gevraagd of ik met hun mee mocht reizen toen ik geen ov meer had.
Heb op die manier hele leuke mensen ontmoet en de meest rare gesprekken gehad.

Wat is er zo fout aan het helpen van elkaar zonder er iets voor terug te krijgen?

Daarvoor is het niet bedoeld. Het is niet eerlijk, zowel van jou als diegene die je mee laat reizen. Zoals ook eerder aangegeven, door dit soorr mensen lopen de prijzen alleen maar op. Zijn de eerlijke mensen de dupe van.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:44

Ik vind dat ze is wat moeten gaan doen aan die belachelijke hoge trein kosten. Het openbaar vervoer zou veel meer aangemoedigd moeten worden door lagere prijzen. Ik ging laatst een dagje naar Amsterdam met mij zus. Heen en terug reis koste bij elkaar 50 euro. voor mijn zus dus ook, samen honderd euro. Hierdoor hadden we veel beter met de auto kunnen gaan. We moesten ook nog de halve rit staan. Mijn Punt hiermee is: Maak het wat goedkoper, hoeven mensen ook niet met korting te reizen,

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:45

Maartje1990 schreef:
Elise_0o schreef:
Toen ik mijn ov had liet ik ook mensen mee reizen met 40 % korting en ik heb ook wel eens aan mensen gevraagd of ik met hun mee mocht reizen toen ik geen ov meer had.
Heb op die manier hele leuke mensen ontmoet en de meest rare gesprekken gehad.

Wat is er zo fout aan het helpen van elkaar zonder er iets voor terug te krijgen?

Daarvoor is het niet bedoeld. Het is niet eerlijk, zowel van jou als diegene die je mee laat reizen. Zoals ook eerder aangegeven, door dit soorr mensen lopen de prijzen alleen maar op. Zijn de eerlijke mensen de dupe van.

Alsof de NS zonder die paar mensen de kosten niet op gaat drijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:47

femmy91 schreef:
Maak het wat goedkoper, hoeven mensen ook niet met korting te reizen,

Ze kunnen toch zelf een kortingskaart kopen?
Die heb je er met 3 ritjes zo'n beetje weer uit.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:47

Ik reis bijna niet met het OV, de fiets is voor mij stukken handiger want alles is binnen handbereik, zodoende dus ook nog niets vergelijkend meegemaakt. Mijn nicht echter heeft wel soortgelijks meegemaakt. Een oudere dame wilde graag meereizen, toen de conducteur kwam begon de dame een heel verhaal over dat ze met "haar kleindochter" (mijn nicht) een dagje uit ging en dat ze dat zo fijn vond want ze had haar al zo lang niet meer gezien. :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:48

Die paar??? Heb je het topic doorgelezen? Zijn er , alleen in het topic al, al meer dan een paar!

Elise_0o

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:02

Best grappig dan dat mensen van de ns sommige mensen het adviseren te doen (zie mijn post over de bijstandsmoeder).
Ik heb op het station gewerkt, dus op die manier kwamen ze toen ook bij mij uit.

Beter 10 kaartjes met korting verkocht dan geen een zonder korting.

En over de supermarkt. Jij betaald voor je boodschappen, iemand anders profiteert van de acties, lijkt mij toch echt wel hetzelfde.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:04

Sizzle schreef:
femmy91 schreef:
Maak het wat goedkoper, hoeven mensen ook niet met korting te reizen,

Ze kunnen toch zelf een kortingskaart kopen?
Die heb je er met 3 ritjes zo'n beetje weer uit.

Ligt eraan over welke afstand je reist.
Heb je het over Nunspeet-Goes dan heb je het er in 2-3 ritten uit, maar heb je het over Nunspeet-Amersfoort dan duurt het wel wat langer. :)
Maar idd, ik zou berekenen of je die korting eruit kunt krijgen en zelfs 'winst' kunt maken hierop. :)
Momenteel reis ik eens in de zoveel tijd van Almelo naar Harderwijk en of je nu €14,20 betaald of € 8,50 (en dat keer 2 dus €28,40 of €17,-), dan scheelt het toch wel behoorlijk. :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:25

Over of de NS duur is. Het scheelt echt niet zoveel met de benzine die je anders kwijt zou zijn aan de auto. Dus dat valt reuze mee.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:37

Volgen mij is de meereiskorting alleen een actie/geste van de NS naar de mensen die al een abbo hebben bij hun. Ik heb een jaarkaart om naar mijn werk te komen, als ik in het weekend met mijn gezin b.v. een dagje naar Amsterdam wil kan mijn man met korting met mij meereizen. Hierdor is het goedkoper voor ons dan met de auto en heb je er wat voordeel aan dat je vaste klant bent bij de NS.

Dit weegt dan op tegen alle keren dat ik te laat op mijn werk ben, omdat door die '5 minuten' vertraging mijn aansluitng is vertrokken.....

Dat andere mensen dit soort acties proberen vind ik niet heel sociaal. Als je iets niet kan betalen moet je het gewoon niet doen. Hoe jammer dat dan is. Met korting reizen mag pas na de spits (gelukkig) en dat zijn dus vaak mensen die voor hun pezier ergens heen gaan. Plezier kost geld, dat is nu eenmaal zo.

En ja, als je de kaartjes te duur vindt kan je een kortingsskaart kopen bij de NS, zodat je wat minder kwijt bent. Gewoon lukraak in de trein vragen vind ik echt een beetje raar....

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:39

Maartje1990 schreef:
Die paar??? Heb je het topic doorgelezen? Zijn er , alleen in het topic al, al meer dan een paar!

Wat is dit in vergelijking met heel trein reizend Nederland..
Ik heb het zelfs nog nooit meegemaakt en reis toch elke dag met de trein.
Denk dat het allemaal wel mee valt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:41

femmy91 schreef:
Ik vind dat ze is wat moeten gaan doen aan die belachelijke hoge trein kosten. Het openbaar vervoer zou veel meer aangemoedigd moeten worden door lagere prijzen. Ik ging laatst een dagje naar Amsterdam met mij zus. Heen en terug reis koste bij elkaar 50 euro. voor mijn zus dus ook, samen honderd euro. Hierdoor hadden we veel beter met de auto kunnen gaan. We moesten ook nog de halve rit staan. Mijn Punt hiermee is: Maak het wat goedkoper, hoeven mensen ook niet met korting te reizen,

Ik neem aan dat je tweede klas hebt gereisd? Dat is een afstand vergelijkbaar met Amsterdam-Groningen (volgens de website kost dan een enkele reis 25 euro)
Toevallig zie ik dat een enkele reis op dat stuk met de auto ca. 30 euro kwijt bent. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de parkeerkosten die je hebt in Amsterdam... :D En het feit dat je sowieso niet met de auto in centrum Amsterdam wilt rondrijden (tenzij je levensmoe bent), dus dan zul je alsnog van ergens buiten of een heel eind moeten lopen of een eindje met de bus/tram/metro. Kost ook geld :)

Dus ja. Dan kies ik liever voor het comfort van de trein (die trein rijdt wel, daar hoef ik niet voor op de weg te letten, dus kan ik gezellig kletsen met degene met wie ik ben :) ), dan dat ik dat stuk met de auto zou doen voor een dagje uit... Kan ik ook nog een biertje nemen op een terrasje :)

Edit: ik zou als ik jou was voor dergelijke afstanden de Kruidvatfolders in de gaten houden als ze weer zo'n dagkaartjesactie hebben voor 15 euro. Als je dan zo weinig met de trein gaat :) en anders alsnog die kortingskaart pakken.. Ik bedoel, 50 euro op een jaar, dat had je er al bijna uit gehad voor jou en je zus ( 40% van 100 euro is 40 euro immers :) )

Oh enneh: ik had ook een projectgenoot die elke dag te laat was, omdat hij twee keer moest overstappen en vaak de aansluiting miste (even in het midden latende of dat de schuld van de NS was of niet). We hebben hem gezegd dat hij dan maar een trein eerder moest pakken of we zouden hem negatief evalueren (want volgens mij wordt het ook vaak als excuus gebruikt van de trein missen vanwege zelf te lang in je bed liggen stinken...). Toen reden de treinen ineens wel op tijd ;)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 27-06-14 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:45

Elise_0o schreef:
Als het echt zo'n ramp zou zijn voor de portemonnee van de ns, dan zou er allang een kortingskaart ontwikkeld zijn waar niemand op mee mag reizen.

Je kunt het ook anders bekijken, mensen die eigenlijk geen geld hebben om met de trein te gaan, kunnen op deze manier toch reizen, waardoor de ns weer een kaartje heeft verkocht. Ik heb zo ook wel eens een bijstandsmoeder met 2 kinderen mee laten reizen, heel asociaal hoor! :n

Ik snap het hele probleem niet, je zegt nee en bent er vanaf, niemand die je dwingt om ja te zeggen.
Beetje sneu dat mensen elkaar niets meer gunnen, als kinderen in de supermarkt om zegeltjes voor een spaaractie vragen, zijn het dan ook gelijk profiteurs of gewoon kinderen die zo slim zijn om gebruik te maken van de mogelijkheid?

Denkt iedereen hier dan trouwens net zo over couchsurfen?

Nou idd. Heb even de winstcijfers van de ns opgezocht (kon alleen helaas van 2013 niet vinden.
Cijfers zijjn als volgt;

2010 149 miljoen
2011 211 miljoen (toename winst = 42 % vergeleken met 2010)
2012 264 miljoen

Dit zijn de winstcijfers...niet de omzet. Dus hoezo wordt ns benadeeld door mensen op je kaart met korting te laten reizen.
En ja die winst komt uiteraard niet puur en alleen van reizigers, maar cijfers geven wel aan dat de ns nu niet bepaald gelijk speelt of zelfs verlies.

Ben het overigens wel eens dat idd van te voren al een kaartje kopen met korting en dan op zoek naar iemand behoorlijk asociaal is; vraag het van te voren, is wel zo netjes + je loopt niet het risico op een boete omdat je niemand kon vinden.

Maar laten we nu niet gelijk in de zielige verhaaltjes van de ns geloven dat ze zwaar benadeelt worden. Prijzen verhogen doen ze toch wel; ook als helemaal niemand met korting zou reizen en de studenten zelf hun reiskosten voor de volle 100 % moeten dokken: verhogen doen ze toch wel.
Is trouwens nu toch ook behoorlijk gestandaardiseerd toch, die prijsverhoging van kaartjes; bij zoveel % op tijd per jaar= verhoging kaartje toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:46

Jaa want die winst steken de hoge piefen allemaal in hun zak natuurlijk :')

Winst gebruik je om te investeren in je bedrijf, eigenlijk zijn dat ook gewoon kosten.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:52

Kinke schreef:
Yunaa schreef:
Asociaal zeg! Ik zou indd gewoon zeggen dat ik geen studentenkaart zou hebben. Kom nou, iedereen moet betalen :')

Die andere persoon moet ook gewoon betalen hoor, allen hij/zij krijgt dan korting.

Dat snap ik, maar niet de volle mep ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:54

Ik vond dat vroeger altijd zo dom in de Interliner. Daar kon het vroeger nl. ook. Er waren gewoon buschauffeurs die de korting standaard gaven. Iedereen stapt bij X in en bij Y erweer uit :')

Kortingskaart is natuurlijk ontwikkeld om mensen die gratis mogen rijden gratis te laten rijden en als ze met vrienden/familie gaan die mee nemen in de trein en niet dat ze per auto gaan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:55

Winst gebruik je voor extra investeringen, de 'gewone' investeringen die een bedrijf ieder jaar weer moet doen zitten in de omzetcijfers.
En waar zeg ik in mijn post dat die winst regelrecht de zakken van de hoge piefen in gaat? Nergens, want dat is ook onzin.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:55

femmy91 schreef:

Dat is nou precies het punt. Als mensen illegaal meereizen met korting, en er dus in verhouding meer kaarten met korting worden verkocht dan eigenlijk de bedoeling is, moeten de prijzen van de kaartjes omhoog omdat ze omzet mislopen.
Dus de NS kan de prijzen niet omlaag doen zo lang er gefraudeerd word (even heel overdreven gezegd).
Als ik op de markt aarbeien verkoop, en elke dag worden er doosjes gejat, dan moet ik de overige doosjes duurder maken om netto op dezelfde omzet te komen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:59

Een tijdje terug was er ook iemand die het me vroeg. Waarop ik zeg: tuurlijk geen probleem. Als jij nog even een zwarte koffie voor me ophaalt mag je met me mee reizen. Waarop de persoon geïrriteerd riep: nou dan vraag ik wel een ander :D _O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:02

femmy91 schreef:

Als je de korting aktie bij kruidvat, hema enz in de gaten houd koop je een dagkaart voor €17,50. Dagje Amsterdam is vaak niet vandaag bedacht morgen weg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:05

50 euro voor Amsterdam heen en terug? Waar kwam je vandaan? Australië ofzo :=

Als dat echt 100 euro totaal is een auto idd goedkoper :=

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:08

Moos99 schreef:
Wat een hoop bekrompen misgunners hier :+
Je hebt er toch geen last van, van mij mag iedereen op mijn OV mee reizen. Het OV is al belachelijk duur al helemaal voor wat je er vaak voor terug krijgt. Ik zou het juist echt super stom vinden als iemand zou zeggen nee dat mag niet. :D

dit dus! vind het juist leuk dat mensen elkaar nog kunnen helpen en niet volledig in hun isolement leven! _/-\o_

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:11

Het is ook net hoe mensen dingen willen opvatten :P Het gaat niet om het misgunnen, het gaat er om dat mensen er gewoon vanuit gaan dat er iemand wel ja zegt.
En dat het misbruik maken van is.
Ik wil ook heel graag een rijpaard, maar heb daar de financiele middelen niet voor. Kan ik hem dan gewoon bij iemand uit het land plukken omdat ze me dat maar moeten gunnen??

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:13

Koper schreef:
Ik ben liever eerlijk dan sociaal :Y)

Ik niet :D

Wat hierboven mij wordt gezegd vind ik heeeeel iets anders.
Iemand anders' paard is gewoon iemand zijn 'eigendom' om het even cru te zeggen..
Daar kan hij of zij heel erg veel last van hebben.
Maar iemand laten meereizen kost jou niets.
Ik zou dat niet met elkaar gaan vergelijken.
Laatst bijgewerkt door CastaMickey op 27-06-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:14

femo schreef:
Moos99 schreef:
Wat een hoop bekrompen misgunners hier :+
Je hebt er toch geen last van, van mij mag iedereen op mijn OV mee reizen. Het OV is al belachelijk duur al helemaal voor wat je er vaak voor terug krijgt. Ik zou het juist echt super stom vinden als iemand zou zeggen nee dat mag niet. :D

dit dus! vind het juist leuk dat mensen elkaar nog kunnen helpen en niet volledig in hun isolement leven! _/-\o_

Jaha, want zonder die korting kun je natuurlijk geen praatje maken!