Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 06:28

Ja maar spreek eerst de persoon even aan dan voordat je aan die persoon gaat sjorren..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:16

Joh laat die mensen lekker kletsen...
Ik weet het soms is het gemeen of dom of ronduit ondbeschoft.... maar laat je er niet door kwetsen.

Als alles weer weg is suddert het nog na maar het zal echt weer weg ebben hoor!!
hier ook n ervaringdeskundige {:}

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:23

friendly schreef:
Ja maar spreek eerst de persoon even aan dan voordat je aan die persoon gaat sjorren..

Dat bedoel ik met die gebruiksaanwijzing. Dan helpt iemand,dan niet op de handigste manier wat ik al.zei,en dan is het nog "ja maar "

Het is gewoon ook nooit goed

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:38

Snoevie: de gebruiksaanwijzing is vrij simpel: respecteer altijd de wensen van de mens zelf. VRAAG het voor je wat doet. Zij weten wat ze nodig hebben, zij weten hoe je het beste kunt helpen. Ongevraagd dingen doen is onbeleefd en een inbreuk op iemands menselijke ruimte, dat moet je gewoon nooit doen, punt uit.
Het voelt heel onveilig als mensen zomaar iets gaan doen met je (en als je niet alle kanten op kunt is dat alleen maar erger.) Door vooraf te vragen of je kunt helpen respecteer je iemands wensen en overval je niemand. En dan is de rest wel op te lossen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:10

Kan me nog maar één ding echt herinneren, waar ik ook nog altijd last van heb :+

Was toen samen met een vriendin een dagje in Utrecht in het centrum en tegen lunchtijd hadden we allebei een patatje gehaald, nog niet eens een megazak, maar echt maar zo'n klein bakje als lunch :') Wij lopen door naar een rustiger stuk en omdat we zo de trein terug moesten hebben, komt er een man naar ons toe dat patat niet gezond is. A la wij dat niet moesten eten. JA oke we wisten dat we allebei wat dikker zijn maar dan nog.....

Nog altijd eet ik liever niet in het openbaar. Ben nu zelfs 30 kilo afgevallen, maar nog altijd doe ik dat ik eten voor iemand anders haal. En als ik eet, eet ik het maar snel op zodat ik weer weg kan. Eigenlijk gewoon verschrikkelijk als je er bij nadenkt. Met dank aan deze meneer.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:24

Komt me bekend voor ladypaard :)

Toen ik 19 was woog ik 115kg. Op een dag ging ik een loempia halen met mijn moeder en we bestelden altijd nog een tweede kleine erachter aan. Zegt een man tegen mij: "Zo, jij neemt het er wel van he? Zul je dat nou wel doen?"
Ik heb 'm een enorme bek terug gegeven, maar resultaat is wel dat ik na 10 jaar nog steeds niet in het bijzijn van vreemden durf te eten, hoe slank ik ook ben.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:02

Wouw, wat een verhalen hier, zeg! Heb alles gelezen..
Vaak heel asociaal, maar ook goed om te leren als valide persoon wat je wel en niet moet doen om te helpen :)

Oude mensen en openbaar vervoer: mijn vader had er nog een mooi verhaal over.
Hij was ongeveer 18 en wilde een 'oude' vrouw laten zitten. Maar die vrouw was ongeveer 60 en werd helemaal boos omdat ze niet zo oud was en zichzelf nog prima kon redden :')

Supermarkt verhalen heb ik ook, mijn stiefzus werkt in de Albert Heijn. Soms zijn er mensen die wel hele rare dingen doen, en daarbij soms compleet in je ruimte komen. Levert wel prachtige verhalen op. Een man die bijvoorbeeld altijd zelf zijn AH bonuskaart gaat scannen, en daarbij helemaal over de kassa heen leunt.

Mijn oma heeft botontkalking. Dit is zo pijnlijk en ernstig dat ze het één en ander overweegt. Nou had ze net die diagnose gekregen en de zuster zei dat ze met vragen altijd kon bellen. Later ging mijn oma gehaktballen maken, maar ze was bezorgd dat het vet van het vlees niet goed zou zijn voor die botontkalking. Dus zij neemt het zekere voor het onzekere en belt naar het ziekenhuis. Krijgt ze een zuster ervoor. Zij stelt haar vraag en de zuster zegt: "van dit soort vragen word ik zo móé hè!"
Mijn oma heeft gelijk opgehangen na "goed, dan zal ik niets meer vragen." Later hebben we een klacht ingediend bij het ziekenhuis, die natuurlijk netjes zijn excuses aanbood...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:39

Of ik misschien dwerggroei heb? Of er toevallig iets is fout gegaan tijdens mijn geboorte waardoor ik zo klein ben? Dat mijn vader me wel niet genoeg schoppen onder mn kont gegeven zal hebben en allerlei varianten op deze oh zo grappige uitspraak. Of ik dan ook hartafwijkingen heb, want dat had ze eens op een documentaire gezien. En dan de goedbedoelde tips van groeihormonen tot botuitrekkingsoperaties. Zucht...

Ik ben gewoon aan de kleine kant (1m50), verder ben ik (behalve een beetje prettig gestoord misschien) perfect normaal, geen spannende verhalen of sensationele enge ziektes hier. En de teleurstelling op het gezicht van mensen als ze erachter komen dat ze geen sappige details van mij gaan krijgen... Je zou je bijna schuldig gaan voelen :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:01

Kleine kinderen kunnen ook wel eens dingen zeggen tegen gehandicapte mensen.Ook wel eens een schaam moment gehad met mijn dochters.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:44

Snoevie schreef:
Nou veulen84,misschien niet heel handig van je buurman,maar tenminste iemand die zich eens druk maakt om een ander ipv de andere kant op te kijken

Niet handig? Gewoon dom, als ik wel echt wat had dan is het ook niet slim om iemand omhoog te trekken. Bovendien mankeert er wat aan je mond?
Hoe gek zou het zijn dat als jij ligt te zonnen dat ineens iemand je overeind trekt. Gewoon zelfde ding, alleen heb ik wat extra gips.

Gewoon lekker eerst vragen wat iemand wil.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:09

Zo had een oude kennis van dik zeventig met reuma tijdens het bloedprikken dat die vrouw zei een vuist maken en meteen haar hand dichtkneep maar ze kan dat helemaal niet met die kromme vingers... een vuist maken...

Die schrok wel van de reactie omdat dat natuurlijk pijn deed.. hoezo lomp..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:13

Snoevie schreef:
Nou veulen84,misschien niet heel handig van je buurman,maar tenminste iemand die zich eens druk maakt om een ander ipv de andere kant op te kijken

Kan ik me eigenlijk alleen maar bij aansluiten. Voor jou kwam het niet handig uit, maar wees blij dat je oplettende buren hebt, die konden toch ook niet weten dat je oefeningen aan het doen waren? Je geeft zelf al aan dat je ontzettend stuntelt.

Evenals het bloedprikken-verhaal.. Enig idee hoeveel mensen er op de prikpoli komen of in een half uur tijd 'even' geprikt moeten worden voor trombose dienst.. Als diegene dan niet tegen de prikker zegt dat ze reuma heeft en dat niet kan..

Vond het eerst ook een klaagzang om niks maar nu ik zelf iedere week geprikt moet worden en dus de drukte zie die ze in een half uur tijd even moeten wegwerken bij wijze van.. Snap ik best dat het soms wat sneller moet.. Over het algemeen vragen ze overigens wel voordat ze die naald erin stoppen of er bijzonderheden zijn, dan had ze dat best zelf kunnen zeggen?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:17

bakkabouter schreef:
Of ik misschien dwerggroei heb? Of er toevallig iets is fout gegaan tijdens mijn geboorte waardoor ik zo klein ben? Dat mijn vader me wel niet genoeg schoppen onder mn kont gegeven zal hebben en allerlei varianten op deze oh zo grappige uitspraak. Of ik dan ook hartafwijkingen heb, want dat had ze eens op een documentaire gezien. En dan de goedbedoelde tips van groeihormonen tot botuitrekkingsoperaties. Zucht...

Ik ben gewoon aan de kleine kant (1m50), verder ben ik (behalve een beetje prettig gestoord misschien) perfect normaal, geen spannende verhalen of sensationele enge ziektes hier. En de teleurstelling op het gezicht van mensen als ze erachter komen dat ze geen sappige details van mij gaan krijgen... Je zou je bijna schuldig gaan voelen :+

Dit.. Mensen spreken mij vaak ook niet aan, maar mijn ouders. Alleen vanwege mijn lengte gaan ze er maar vanuit dat ik een jong kind ben dat niet zelf kan praten of beslissen.. Ik ben 18 := Ik krijg mensen ook nooit uitgelegd dat ik gewoon klein ben, dus ik hou het maar bij 'groeistoornis' :j :') Klopt niks van, maar is vaak wel makkelijker dan uitleggen.. Daarbij ben ik 1.58m, dus niet eens extreem klein.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:47

Wat hooirde ik laatst ook al weer?
Oja, iemand zei tegen de vader van een vriendin van me 'U heeft een mooie dochter. U zou zaaddonor moeten worden, dan wordt u echt rijk.' Ik dacht echt 8)7

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:02

Ik was op de markt met mijn nicht met Down.Een oud dametje stond haar met open mond aan te staren.Zeg ik tegen het dametje zal ik haar even voor uw neus zetten kunt u nog beter kijken.Er kijken toch nog veel mensen naar mijn nicht.Gelukkig merkt ze er zelf niets van.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:33

Ik weet ook wel eentje waar mijn vriendinnen toch wel om moeten lachen hebben. Nu goed, ik wat minder...

Waren we op reis met een groepje vriendinnen in Turkije en we gingen een dag met zo'n jeep-achtige auto gaan rondrijden in plassen en modder enz. Heel erg leuk allemaal. Nu vroeg die man op een gegeven moment: 'How much did they cost?'. Ik snapte het natuurlijk niet. Wees hij naar mijn borsten. *mond vol tanden*

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:36

elineXpooh schreef:
Wat hooirde ik laatst ook al weer?
Oja, iemand zei tegen de vader van een vriendin van me 'U heeft een mooie dochter. U zou zaaddonor moeten worden, dan wordt u echt rijk.' Ik dacht echt 8)7

wtf :') hahaha

magli schreef:
Ik weet ook wel eentje waar mijn vriendinnen toch wel om moeten lachen hebben. Nu goed, ik wat minder...

Waren we op reis met een groepje vriendinnen in Turkije en we gingen een dag met zo'n jeep-achtige auto gaan rondrijden in plassen en modder enz. Heel erg leuk allemaal. Nu vroeg die man op een gegeven moment: 'How much did they cost?'. Ik snapte het natuurlijk niet. Wees hij naar mijn borsten. *mond vol tanden*

Okee dit lijkt me echt heeeeeel ongemakkelijk haha al kan ik me voorstellen dat je vriendinnen hier even om moesten lachen :')

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:38

Was het ook. Kan er nu wel mee lachen. Alles in maten en vormen zeker ;). Ze zijn trouwens 'echt' haha.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:43

phormicola schreef:

Toen ik 19 was woog ik 115kg. Op een dag ging ik een loempia halen met mijn moeder en we bestelden altijd nog een tweede kleine erachter aan. Zegt een man tegen mij: "Zo, jij neemt het er wel van he? Zul je dat nou wel doen?"
Ik heb 'm een enorme bek terug gegeven, maar resultaat is wel dat ik na 10 jaar nog steeds niet in het bijzijn van vreemden durf te eten, hoe slank ik ook ben.

Nee hem een standje terug geven is netjes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:48

Er komen hier echt dingen voorbij waar mijn mond van open valt... :oo Bizar.

Ik zal zelf overigens ook wel eens iets doms gezegd hebben (onbewust), maar sommige opmerkingen gaan echt ontzettend ver.

Heb nooit met krukken oid gelopen dus dat soort dingen herken ik niet, maar ik denk dat een van de brutaalste vragen is of het "down under" dezelfde kleur is als op mijn hoofd (heb rood haar) 8)7 Kijk, van vrienden kan ik dat wel hebben maar onbekenden gaat me wat ver... :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:50

Wat betreft het voorbeeld van mensen die ongevraagd iemand 'van de grond proberen op te rapen'. Volgens mij leer je bij elke EHBO/BHV cursus al dat je nooit aan iemand moet gaan sjorren. Zelfs als iemand wel gevallen is, kan dat immers meer kwaad doen dan goed. Daarom begrijp ik echt niet hoe mensen het in hun hoofd halen om dat uit 'goedheid' wel zomaar te doen.
Vriendin van me heeft een bindweefselaandoening waardoor ze om de haverklap lichaamsdelen uit de kom heeft. Als zij zomaar wordt geholpen kan iemand dus letterlijk haar arm, been of vingers uit de kom trekken, wat dus ook al herhaaldelijk is gebeurd.

Laatst ontstond naar aanleiding van een blog van mij over ongevraagd hulp geven een levendige discussie, hartstikke interessant. Daarin werd ook gepraat over mensen die het wel vriendelijk vroegen en vervolgens werden afgeblaft. Dat zegt nog altijd meer over degene die blaft dan over degene die gewoon behulpzaam wil zijn. Maar als je ongevraagd helpt en de ander laat schrikken of van de wal in de sloot helpt, dán heeft degene best een punt om er dan iets van te zeggen. Natuurlijk hoef je dan niet meteen onbeleefd te worden, maar ongevraagd en onaangekondigd aan mij komen levert gewoon een schrikreactie op en dan val ik nog weleens uit, pure zelfbescherming. :o Terwijl als je me vraagt of ik hulp nodig heb en ik heb dat niet op dat moment, ik gewoon netjes zal bedanken en zal zeggen dat het me wel lukt.

Als je piercings in het zicht hebt, vragen mensen ook vaak of je ook nog andere piercings hebt. <<) Ik antwoordde altijd dat dat voor mij een weet was en voor hun een vraag. :P

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:52

Een vriend van me heeft een spierziekte. In zijn benen, armen, rug en nek werken zijn spieren zeer slecht (1 kant spant aan, andere kant wil bijna niet aanspannen). Maar deze ziekte zit in al zijn spieren, dus ook zijn hart.

In Walibi gaat hij natuurlijk in de rolstoel (eigenlijk overal gaat hij in de rolstoel). Maar met een beetje moeite kan hij ook staan en met veel moeite zelfs lopen. Je wil de opmerkingen niet horen als wij via de rolstoelingang vooraan staan en hij staat op :n

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:08

Mensen kunnen inderdaad vreemd uit de hoek komen zeg, als je dit topic naleest :oo

Ik heb zelf een vrij ernstige kyfo-scoliose en ik heb ook vaak zat dingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Op een gegeven moment wordt je er wel immuun voor, dan gaat het gewoon langs je heen.

De keren dat me het zeer originele 'quasimodo' achterna wordt geroepen, ben ik de tel al van kwijt.

Mensen die aan anderen vragen of ik wel 100% ben tussen de oren.
(Ben HBO opgeleid, dus tussen de oren zit het volgens mij wel prima)

Hier op bokt een keer bij foto's, waar ik bij had gezet wat me mankeerde, iemand die het beter wist. (Terwijl niet een geval van scoliose hetzelfde is en ik heb een kyfo-scoliose, dus weer wat anders)
"Ja ik heb ook scoliose, dan hoef je echt niet zo krom te zitten hoor." Ja joh... _-:( Dan komt de stoom me echt uit de oren hoor.

Is al wel een tijd geleden, maar ik plaats dus ook nooit meer foto's van mezelf te paard op bokt of waar dan ook op internet. (Er is alleen sporadisch eens een foto te vinden als ik op wedstrijd ben geweest waar een fotograaf was oid)

Wbt mensen die het gewoon vragen wat mij mankeert, dat vind ik juist fijn. (Zolang ze het direct aan mij vragen en niet aan iemand die toevallig bij me is ofzo.) Dan leg ik het ook gewoon uit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:21

Shadow,dank voor je reactie,die ga ik onthouden

Nogmaals ondanks de onhandigheid van de buurman blijf ik bij mijn standpunt. Beter zo iemand als mensen die gewoon met oogkleppen voor doorlopen.

Ik erger me er een klein beetje aan,sorry. Ieder mag t natuurlijk anders zien,zijn we mensen voor

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:31

Danique_G schreef:
phormicola schreef:

Nee hem een standje terug geven is netjes.

En daar over zeuren voegt heel veel toe.