Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:08

Zwerte schreef:
Esplendido schreef:
Ik vraag mij oprecht nog steeds af wat het voor de vrager toevoegd om te weten of de zwangerschap gepland is of niet.

Als het gepland is, kan je sowieso heel blij voor ze zijn. Als het niet gepland is, kan het alle kanten op. Hier in het topic is al een paar keer zo'n situatie genoemd, mensen feliciteren vrolijk en dat valt dan niet goed.
Dus dat kan alleen al een toevoeging zijn.
Voor mij persoonlijk gaat het veel verder dan dat. Ik wil echt altijd alles weten en begrijpen en vooral de psyche van de mens vind ik oneindig boeiend. Waarom mensen bepaalde keuzes maken, is iets wat heel veel kan zeggen over de persoon. Ik wil mensen altijd echt leren kennen, voorbij de sociale praatjes. En dan kan zo'n vraag heel veel toevoegen.

Maar er zijn zeker zoveel situaties genoemd waarbij juist het stellen van deze vraag verkeerd viel. En eerlijk gezegd denk ik dat zo'n vraag niet veel toevoegd in het leren kennen van mensen. Wat zegt het immers over hen of hun kindje gepland is of niet?

anneliesdj

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:13

Het zegt natuurlijk wel veel over ze als het niet gepland is en ze besluiten het wel te laten komen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:01

Oh? Wat zegt dat dan?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:02

Dat ze misschien wat hulp kunnen gebruiken om op tijd de babykamer geverfd te krijgen? :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:04

Ik vind ook dat het niet veel over mensen zegt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:15

Zwerte schreef:
.
Voor mij persoonlijk gaat het veel verder dan dat. Ik wil echt altijd alles weten en begrijpen en vooral de psyche van de mens vind ik oneindig boeiend. Waarom mensen bepaalde keuzes maken, is iets wat heel veel kan zeggen over de persoon. Ik wil mensen altijd echt leren kennen, voorbij de sociale praatjes. En dan kan zo'n vraag heel veel toevoegen.

Wat voegt het dan toe in het leren kennen van mensen om te weten of ze gepland of ongepland zwanger zijn?
M.I heb je daar net zoveel mee als de vraag welke maat onderbroek iemand heeft.

Ik blijf erbij dat een heel groot deel gewoon stik nieuwsgierig is bij het stellen van zo'n vraag.

En ja, ik weet heel goed het verschil tussen ongepland en ongewenst. Maakt de vraag niet minder onbeschoft imo.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:17

Juist

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:25

Ik ben 22 en bijna 33 weken zwanger. Ook ik krijg geregeld de vraag van mensen die ik zie of het gepland is of niet. Ik vind het opzich geen ramp als mensen het vragen, vind het namelijk erger als ze doorlopen maar je vervolgens wel met een neerwaardige blik nakijken. (Lijk ook niet echt 22 :+ ben klein, smal en heb een behoorlijke babyface van iemand die 15/16 is :'))

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:33

Esplendido schreef:
Ik vraag mij oprecht nog steeds af wat het voor de vrager toevoegd om te weten of de zwangerschap gepland is of niet.

Wellicht omdat men zelf een mening probeert te vormen over wanneer men er voor kiest om zwanger te worden. (Of nouja, te proberen om… )

Ik vind dat bijvoorbeeld best wel interessant, wanneer men ervoor kiest om zwanger te worden. Want tsja, wanneer weet je nou dat het 'het' moment is. En door erover te praten kan je een mening vormen, gaat het onderwerp leven…

Wat ik wel raar vind dat mensen de vraag als onbeschoft kunnen opvatten. Heb ik me echt nooit gerealiseerd, en ik beschouw mezelf allerminst als onbeschoft.

Dus ik zou graag de vraag omdraaien, waarom is het onbeschoft om te vragen of een zwangerschap ongepland is. Waarom is het onderwerp zo gevoelig? Of het nou uit nieuwsgierigheid, interesse, eigenbelang of wat dan ook is, het motief maakt toch niet uit?

Waarom is het onbeschoft om te vragen of men gepland zwanger is geworden, maar is het niet onbeschoft om te vragen waarom iemand een bepaald merk auto heeft gekozen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:41

_Nelleke_ schreef:
Esplendido schreef:

Wellicht omdat men zelf een mening probeert te vormen over wanneer men er voor kiest om zwanger te worden. (Of nouja, te proberen om… )

Ik vind dat bijvoorbeeld best wel interessant, wanneer men ervoor kiest om zwanger te worden. Want tsja, wanneer weet je nou dat het 'het' moment is. En door erover te praten kan je een mening vormen, gaat het onderwerp leven…

Wat ik wel raar vind dat mensen de vraag als onbeschoft kunnen opvatten. Heb ik me echt nooit gerealiseerd, en ik beschouw mezelf allerminst als onbeschoft.

Dus ik zou graag de vraag omdraaien, waarom is het onbeschoft om te vragen of een zwangerschap ongepland is. Waarom is het onderwerp zo gevoelig? Of het nou uit nieuwsgierigheid, interesse, eigenbelang of wat dan ook is, het motief maakt toch niet uit?

Waarom is het onbeschoft om te vragen of men gepland zwanger is geworden, maar is het niet onbeschoft om te vragen waarom iemand een bepaald merk auto heeft gekozen?

Jaa, zoiets bedoel ik dus ook. :D

En hee, leuk jou ook weer eens tegen te komen :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:51

Als iemand een auto koopt, vraag je dan ook of dat gepland was? (of noodzaak vanwege het overlijden van de vorige auto?) En als iemand een paard koopt, vraag je dan ook of dat gepland was? (of gezwicht voor een lief snuitje op een paardenmarkt?)
Ik vind de vraag niet relevant en op mij komt het bemoeizuchtig over als het niet van familie of goede vrienden is, als diegene het wil delen komt het vanzelf ter sprake tijdens een verder verloop van het gesprek.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:56

Ik zou best kunnen vragen waarom iemand een bepaald paard koopt en of die gene al op zoek was, auto's waarschijnlijk niet daar heb praat ik nooit over eigenlijk. Ik vraag ook vaak waarom iemand voor een bepaalde studie heeft gekozen of hoe die gene erbij is gekomen om een bepaald beroep te kiezen, gewoon omdat dat mij interesseert.

Edit en wat Nelleke ook een beetje zegt, ik ben toch op zo'n leeftijd gekomen waar je je zulk soort dingen wel eens af vraagt. Goh andere mensen van mijn leeftijd welke beweegredenen hebben die daar nu voor wel of geen kinderen waarom nu wel of waarom nog niet? Daar heb je het met vrienden over, maar andere perspectieven zijn ook boeiend.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:02

anneliesdj schreef:
Als iemand een auto koopt, vraag je dan ook of dat gepland was? (of noodzaak vanwege het overlijden van de vorige auto?) En als iemand een paard koopt, vraag je dan ook of dat gepland was? (of gezwicht voor een lief snuitje op een paardenmarkt?)
Ik vind de vraag niet relevant en op mij komt het bemoeizuchtig over als het niet van familie of goede vrienden is, als diegene het wil delen komt het vanzelf ter sprake tijdens een verder verloop van het gesprek.

Ja maar een auto of een paard koop je ook gewoon niet per ongeluk :+ Zou toch wat zijn he, scheurt je portemonnee, zit je daar opeens met een auto en een paard.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:05

muntdrop schreef:
anneliesdj schreef:

Ja maar een auto of een paard koop je ook gewoon niet per ongeluk :+ Zou toch wat zijn he, scheurt je portemonnee, zit je daar opeens met een auto en een paard.

Visuele denker hier... _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:12

muntdrop schreef:
anneliesdj schreef:

Dat gebeurd je bij een zwangerschap doorgaans ook niet.
Ik zei het al; auto kopen omdat je een nieuwe wilt, of auto kopen omdat je wel moet want de oude is overleden. En paard kopen omdat je graag dát paard wilt, of paard kopen omdat die zielig vermagerd op de markt stond en je hem wilde 'redden' van de slacht.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:14

Waarom zou je dat niet vragen Anneliesdj?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:22

Dat zou ik ook een vreemde vraag vinden, alsof je er al vanuit gaat.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:25

Niet? Ik ken toch echt wel twee meiden die per ongeluk zwanger werden. Maar ze waren, en zijn nog steeds, hardstikke blij met hun ongeplande kindje. Ik denk dat de kans dat je ongepland zwanger word in ieder geval groter is dan dat je ongepland een auto koopt. Dus ik vind het een beetje een scheve vergelijking :) Als ik trouwens aan iemand zou vragen "he heb je een nieuwe auto? Was de vorige kapot?" zou volgensmij niemand hier daarover vallen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:29

Of nieuw paard leuk, was je op zoek? Dat is toch geen vreemde vraag, maar op dezelfde manier gesteld Als zwanger, was het gepland.

Nu zijn een auto of paard voor mij niet bepaald vergelijkbaar met een zwangerschap inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 00:39

Ik vind het geen rare vraag. Ik ben nu bijna 17, en als ik op mijn 20ste zwanger zou worden, zou dat dus over iets meer dan 3 jaar zijn. Ik zou er dan niet van opkijken als iemand mij vroeg of het gepland was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:18

Froukje1993 schreef:
Zwerte schreef:
.

Wat voegt het dan toe in het leren kennen van mensen om te weten of ze gepland of ongepland zwanger zijn?
M.I heb je daar net zoveel mee als de vraag welke maat onderbroek iemand heeft.

Ik blijf erbij dat een heel groot deel gewoon stik nieuwsgierig is bij het stellen van zo'n vraag.

En ja, ik weet heel goed het verschil tussen ongepland en ongewenst. Maakt de vraag niet minder onbeschoft imo.

Wat het toevoegt om een dergelijke vraag te stellen? Helemaal niets. Maar wat voegt het dan überhaupt toe om te vertellen dat je zwanger bent? Ook helemaal niets. Zo zijn we snel klaar met de discussie. Als we elkaar niets vertellen of vragen hoeven we ook niets onbeschoft te vinden.

Ik lees hier een aantal keer dat als het uit nieuwsgierigheid wordt gevraagd dat het dan "onbeschoft/niet goed" zou zijn. Wat is er in vredesnaam mis met nieuwsgierigheid?

Grappig dat iedereen tegenwoordig overal iets van "moet vinden".
Ik vind helemaal niets van deze vraag (is het gepland?).

Als je hem stelt aan iemand die het niet leuk vindt, dan kan die persoon gewoon zeggen; joh, wat een onbeschofte vraag, daar geef ik geen antwoord op.
Of als je het wel leuk vindt; joh, wat leuk dat je zo geïnteresseerd bent, tja het was niet gepland, maar we zijn er erg blij mee. Of weet ik veel wat die persoon op dat moment kwijt wil.
Klaar. Hoeft een ander die er niets mee te maken heeft er ook "niet van te vinden".

De vergelijking met het kopen van een paard of een auto slaat natuurlijk nergens op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:17

@[***]
Mij werd die vraag eigenlijk alleen gesteld door semi-vreemden.
Dus mensen die ik van gezicht kenden omdat je ze wel eens langs zag lopen.
Of omdat ze verderop in de straat woonde, of omdat ikzelf vaak langs dat betreffende huis kwam.
En juist van die mensen die alles wisten (of eigenlijk: dachten te weten) en overdreven "geïnteresseerd" waren in andermans zaken.
"Goh, weet je het al van...." "Gaat zeker goed met jullie; Je man heeft alweer een nieuwe auto hè"
"Zal je vriendin zeker niet leuk vinden; zij IVF en jij zo snel zwanger van je derde; of was het niet gepland?"

En niet door mensen die mij het gevoel gaven echt gewoon een leuk gesprek te willen of echt geïnteresseerd waren in het verhaal rondom de zwangerschap.
Niemand van mijn directe omgeving heeft ooit gevraagd of mijn zwangerschappen gepland waren of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:29

@Brainless, ik kan mij goed voorstellen dat je het niet prettig vindt dat semi-bekenden dergelijke vragen stellen, maar dat kun je toch ook gewoon tegen ze zeggen? Voor jou gevoel is het niet fijn dat die mensen dergelijke vragen stellen, geef dat dan gewoon aan.
De vragen die jij als voorbeeld geeft zijn ook wel eens aan mij gesteld, met precies dezelfde intentie zoals jij die omschrijft. Mijn antwoord op een vraag als;"Gaat zeker goed met jullie; Je man heeft alweer een nieuwe auto hè" is dan: "Ja, heerlijk hè, dat het zo goed met ons gaat? Geld genoeg bij ons", of: "waar bemoei je, je mee, het gaat je helemaal niets aan".

Dan ben je ook meteen van je vervelende gevoel af, tegenover de mensen die de vraag stelden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:34

Oh ik heb ook wel eens genegeerd of een "leuk" antwoord op te nieuwsgierige vragen gegeven hoor.
Welke ik dan via een omweg weer hoorde van anderen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:35

Oh verschrikkelijk die mensen Brainless, daar kan ik dus ook helemaal niet tegen. Maar van jouw dircte omgeving: wisten die dat je op zich graag kinderen zou willen? Want dat maakt ook een heel verschil.
Ik heb 2 broertjes, waarvan ik wist dat ze wel kinderen wilden. De ene 'nu' nog niet, de ander liet het een beetje in het midden. Dus toen de ene meldde dat ze een kind verwachtten, was mijn reactie ook 'wat leuk, gefeliciteerd! En toch wel vlot zo!" Dat was dus helemaal aan hen of ze daar iets mee deden, want er zat geen oordeel aan, ik vond het echt heel leuk voor ze, maar had het ook nog niet zo snel verwacht.. Toen werd gezegd dat het inderdaad erg vlot is gegaan, en dat vooral schoonzusje het erg spannend vond. Zag ook toen meer donderwolken dan roze wolken, en vond het juist erg fijn dat ik daarop inging, ipv alleen maar te feliciteren wat de meesten doen...

Andere broertje meldde trots dat ze een kind verwachten, en daar was alleen een felicitatie op zijn plek. Het zou echt niks hebben toegevoegd om dan ook nog te gaan vragen of het gepland was, want dit was wel duidelijk. Hun blij, wij blij.