ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:58

Miracle_ schreef:
Naar mijn idee is vlees eten gewoon niet bedoeld, ik kan me niet voorstellen dat wij op de wereld gezet zijn om te moorden in grote getallen.
En ja, ik weet dat sommige groenten slecht te verteren zijn, maar weet ook dat de mens zo eigenwijs is alles te willen eten.
Ik vind het gewoon ongelooflijk dat wij het recht hebben om zo ontzettend veel onschuldige dieren, levens, te mogen verwoesten, omdat wij dat lekker vinden. Want hoe je het ook went of keert, aan het eind heeft iedereen een kadaver op hun bord liggen, van een LEVEND wezen, waarvan wij besloten hebben dat het maar dood moet. Waarom? Ik snap het niet.
Omdat wij één ding meer hebben dan dieren, namelijk: een stem. Daarom hebben wij het recht, om ze ondersteboven aan een haak te hangen, ze de strot door te snijden, van boven tot beneden open te rijten, en tot stukjes te verwerken...... Dat gaat er bij mij niet in, sorry.

Daar kan ik je volgen: de overmatige vleesproductie en vooral de vleesverspilling en de ongunstige omstandigheden waarin de dieren moeten leven, daar mag van mij een halt aan toegeroepen.
Daarom dat ik het nut van zeven keer per week een flinke brok vlees plus nog eens charcuterie tussen je boterham ook niet inzie.
Maar een leeuw verwoest toch ook een onschuldig dierenleven? Dus daarin volg ik je dan weer niet.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:11

Brainless schreef:
Welke plantaardige producten worden met B12 verrijkt?
En dan niet iets waar soja/melk/ei in zit.

Vooral ontbijtgranen. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:13

Appelmoes_11 schreef:
Brainless schreef:
Welke plantaardige producten worden met B12 verrijkt?
En dan niet iets waar soja/melk/ei in zit.

Vooral ontbijtgranen. :)

En die eet je droog?

Appelmoes_11

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:15

Nee, natuurlijk niet :') Maar daar vroeg je niet naar. Er is amandelyoghurt, of een van de honderden plantaardige 'melken' (niet persé soja).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:17

furtje schreef:
Ik ben 13 (nog niet lang). Ik heb een zusje van 9, die is gem op vlees. Ik ben echt niet van plan om te gaan zitten drammen, ik kwam alleen met de vraag of iemand van 13 volgens jullie zelf mag weten of hij/zij vegetariër wilt zijn. Nogmaals bedankt voor de tips, mijn ouders willen wat minder vlees gaan eten en wat meer groenten dus ik ben daar al heel blij mee! :j

@woogy: ik heb me al meer verdiept in bio industrie, en ik wil inderdaad vegetariër worden omdat ik het zielig vind inderdaad. Dus ik ben niet iemand die dit zomaar ergens vandaan haalt, ik weet waar ik het over heb. ;)

Ieder zijn keus. Zorg er wel voor dat je de mineralen en vitaminen die je niet binnen krijgt door geen vlees te eten wel vervangt. Je groeit nl nog wel een tijdje.
Discussie over wel of niet van paps en mams ga ik niet op in.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:36

Als mijn kinderen vegetariër willen worden prima, wij zullen daar geen probleem van maken. Maar wij eten sowieso al nooit varkensvlees en nauwelijks rund. Vaak eten we kip en vis.

Net als met groentes als zij iets niet lusten prima. Aardappelen precies hetzelfde, onze jongens lusten geen aardappels. Rijst zijn ze wel dol op, wij zelf ook (rijst maak ik altijd op de Turkse manier klaar). Koken zelfs vaker Turks dan Nederlands.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:56

Amaris schreef:
Douce schreef:
Ik was net zo'n kind als ZeSteigert.
Ik weigerde rond mijn 10e gewoon om vlees te eten. Mijn ouders dachten eerst dat ik het niet vol zou houden, maar hebben mij daarna gewoon altijd gesteund. Sterker nog, deels dankzij mij eten mijn ouders zelf max. 3 dagen in de week vlees. En ik woon niet eens meer thuis.
7 Dagen in de week is lichamelijk gezien (normaal gesproken, bij een goed functionerend lichaam) helemaal nérgens voor nodig en eerder ongezond dan gezond (cholesterol is altijd gemaakt van dierlijke vetten, om maar iets te noemen).

Ik vind het nogal raar over komen om je kind te dwingen om vlees te eten. Zoals al gezegd is het niet eten van vlees vaak een principiële kwestie, dus heel anders dan het niet willen eten van groentes.
Ik vind de reden 'anders beginnen de andere kinderen ook te zeuren.' eerder een teken van zwakte dan toegeven aan je kind dat geen vlees wil eten. Als je ouderlijke macht zo sterk is dat je áltijd de eindbeslissing maakt, zoals hier beweert, dan heb je ook de macht om je evt. andere kinderen uit te leggen dat het niet eten van vlees een andere kwestie is dan het weigeren van groentes etc.

Om dat ook maar even de wereld uit te helpen: je lichaam maakt zelf veel meer cholesterol aan dan je kunt eten. En verder maakt je lichaam cholesterol aan omdat dat nodig is. Als je minder cholesterol in je bloed wilt moet je zorgen dat het maken ervan niet nodig is. En dat hangt weer samen met het eten van voldoende vitamines (C).

Altijd maar die cholesterolmythe... vooral geen eitjes eten want cholesterol! vooral geen vlees eten want cholesterol!

Onzin.

Al ben ik het verder met de minder-vlees eters vreselijk eens hoor, daar niet van.

Zou de mensheid sieren om eens wat beter na te denken en wat minder kilo's vlees naar binnen te jassen.

Ik snap je punt, echter was het cholesterol een voorbeeld. Want ook al heeft je lichaam er de meeste invloed op, geloof ik ook zeker dat je dieet genoeg verschil kan maken.

Om toch even mijn argument kracht bij te zetten, andere (mogelijke) slechte invloeden van vlees:
- 40% meer kans op jicht (geldt overigens voor al het zuivel)
bron: Ghadirian P, Shatenstein B, Verdy M, et al. The influence of dairy products on plasma uric acid in women. (1995) Eur J Epidemiol 11:275-281
- (Vele soorten) vlees bevat(en) veel verzadigd vet. Verzadigd vet zorgt onder ander voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. (al zijn er ook genoeg studies die dit weer onderuit halen, maar toch)
bron: Skeaff CM. Dietary fat and coronary heart disease: summary of evidence from prospective cohort and randomised controlled trials. Ann Nutr Metab. 2009;55(1-3):173-201.
Verzadigd vet zorgt sowieso voor overgewicht. Kan ik zo gauw geen fatsoenlijke bron voor vinden.

Terwijl ik dit aan het typen ben, (en dus op zoek ben naar bronnen), kom ik er achter hoe waardeloos het voedingscentrum wel niet is. Géén een artikel is onderbouwd. Hoe moeten mensen een verantwoordelijke keuze maken wanneer alles en iedereen elkaar zomaar tegen spreekt?

Overigens ben ik ondertussen geen vegetariër meer, eerder flexitariër. Eet ong 1x, max 2x in de week vlees of vis.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:03

Ik ben geen vegetariër, ben wel steeds minder vlees gaan eten in de loop der tijd, denk nu nog 3-4x per week maximaal en ook steeds minder op brood.

Wb de discussie over de mens als carnivoor/omnivoor/herbivoor:
een mens heeft een gebit om te malen en te knippen, ook zit ons darmstelsel qua lengte tussen de carnivoor en de herbivoor in.
Beiden wijzen er dus op dat de mens een omnivoor is, een alleseter dus.
Wat mij betreft moet een ieder helemaal zelf weten wat hij/zij eet, maar besef wel dat je als vegetariër niet persé 'beter' bezig bent dan de vleesetende medemens, er staat me nl iets bij van sojaproductie en de invloed ervan op het milieu en dat is niet bepaald gunstig.

Ik koop mijn vlees overigens zoveel mogelijk uit overproductie (vlees wat anders weggegooid wordt) omdat ik gewoon het budget niet heb om telkens biologisch ofzo te kopen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:07

lor1_1984 schreef:
Ik ben geen vegetariër, ben wel steeds minder vlees gaan eten in de loop der tijd, denk nu nog 3-4x per week maximaal en ook steeds minder op brood.

Wb de discussie over de mens als carnivoor/omnivoor/herbivoor:
een mens heeft een gebit om te malen en te knippen, ook zit ons darmstelsel qua lengte tussen de carnivoor en de herbivoor in.
Beiden wijzen er dus op dat de mens een omnivoor is, een alleseter dus.
Wat mij betreft moet een ieder helemaal zelf weten wat hij/zij eet, maar besef wel dat je als vegetariër niet persé 'beter' bezig bent dan de vleesetende medemens, er staat me nl iets bij van sojaproductie en de invloed ervan op het milieu en dat is niet bepaald gunstig.

Ik koop mijn vlees overigens zoveel mogelijk uit overproductie (vlees wat anders weggegooid wordt) omdat ik gewoon het budget niet heb om telkens biologisch ofzo te kopen.

Ieder zijn eigen manier toch!
Maar, ik wil even inhaken op de soja productie, het klopt dat er veel ontbossing is door soja-productie. Echter, die soja wordt niet (alleen) gebruikt voor vegetarisch eten, sterker nog die soja wordt voornamelijk gebruikt voor de vee productie.

Import

Na China met 40 miljoen ton is Nederland met 9,3 miljoen ton in 2008 de grootste soja importeur van de wereld. Van alle sojabonen die ons land binnenkomen, wordt 90% gebruikt als veevoer. Voor de productie van 1 kilo vlees is ongeveer 5 kilo sojabonen in de vorm van veevoer nodig. De overige 10% wordt gebruikt voor levensmiddelen zoals sojamelk, ketjap en babyvoeding en cosmetica en wasmiddelen. (bron: WNF; clubgreen;The Dutch Soy Coalition)
Bron: http://www.goedewaar.nl/materialen-ingr ... a/188-soja

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, alleen heb ik iets te vaak het soja-argument naar mijn hoofd gehad. :+
Edit: Overigens is bovenstaande link heel interessant voor meer informatie over soja. Is niet veroordelend geschreven, eigenlijk alleen met feiten. (ondanks dat de site niet echt objectief over komt)
Laatst bijgewerkt door Douce op 23-04-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:10

Dat snap ik, dat (en het dierenleed) is ook de reden dat ik mijn vleesconsumptie aardig geminderd heb.
Wellicht dat ik over een poosje nog meer ga minderen of zelfs helemaal stoppen, maar wil me voor die tijd goed inlezen ivm evt tekorten enzo. ;)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:07

Gini schreef:
Miracle_ schreef:
Naar mijn idee is vlees eten gewoon niet bedoeld, ik kan me niet voorstellen dat wij op de wereld gezet zijn om te moorden in grote getallen.
En ja, ik weet dat sommige groenten slecht te verteren zijn, maar weet ook dat de mens zo eigenwijs is alles te willen eten.
Ik vind het gewoon ongelooflijk dat wij het recht hebben om zo ontzettend veel onschuldige dieren, levens, te mogen verwoesten, omdat wij dat lekker vinden. Want hoe je het ook went of keert, aan het eind heeft iedereen een kadaver op hun bord liggen, van een LEVEND wezen, waarvan wij besloten hebben dat het maar dood moet. Waarom? Ik snap het niet.
Omdat wij één ding meer hebben dan dieren, namelijk: een stem. Daarom hebben wij het recht, om ze ondersteboven aan een haak te hangen, ze de strot door te snijden, van boven tot beneden open te rijten, en tot stukjes te verwerken...... Dat gaat er bij mij niet in, sorry.

Daar kan ik je volgen: de overmatige vleesproductie en vooral de vleesverspilling en de ongunstige omstandigheden waarin de dieren moeten leven, daar mag van mij een halt aan toegeroepen.
Daarom dat ik het nut van zeven keer per week een flinke brok vlees plus nog eens charcuterie tussen je boterham ook niet inzie.
Maar een leeuw verwoest toch ook een onschuldig dierenleven? Dus daarin volg ik je dan weer niet.

Nee ik vind die instelling van 7 dagen per week vlees ook behoorlijk overdreven..

Klopt, een leeuw doet dat ook, maar die heeft geen keus. Ik vind ook niet dat je leeuwen met mensen kan vergelijken. En meestal pakt een leeuw de zwakste, daar zit ook weer een gedachtegang achter..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:20

@TS: Heel veel succes, hopelijk kun je tot een compromis komen met je ouders. Fijn dat jullie gezamenlijk kunnen minderen in de vleescomsumptie.

Ben trouwens benieuwd of vegetariërs hier ook huisdieren hebben? Katten/honden? Wat geven jullie die?

Miracle_ schreef:
Klopt, een leeuw doet dat ook, maar die heeft geen keus. Ik vind ook niet dat je leeuwen met mensen kan vergelijken. En meestal pakt een leeuw de zwakste, daar zit ook weer een gedachtegang achter..

Mmmm, een leeuw pakt niet de zwakste omdat dit beter is voor de rest van de kudde, hij pakt de zwakste omdat dit voor hem de makkelijkste prooi is, daar zit weinig gedachtengang achter. :+

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:41

_Denise_ schreef:
@TS: Heel veel succes, hopelijk kun je tot een compromis komen met je ouders. Fijn dat jullie gezamenlijk kunnen minderen in de vleescomsumptie.

Ben trouwens benieuwd of vegetariërs hier ook huisdieren hebben? Katten/honden? Wat geven jullie die?

Miracle_ schreef:

Mmmm, een leeuw pakt niet de zwakste omdat dit beter is voor de rest van de kudde, hij pakt de zwakste omdat dit voor hem de makkelijkste prooi is, daar zit weinig gedachtengang achter. :+

Voor míj zit daar wel een gedachtegang achter... Dat is meer wat ik bedoelde. Niet voor de leeuw uiteraard. :+

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:48

even een schopje :) Mijn ouders zeiden wel zo hard dat we minder vlees zouden gaan eten, nou ik merk er niet veel van :n Ik eet nu alleen vlees als ik het moet eten, bij anderen of in een restaurant niet. En als er vlees op tafel staat en ik eet het niet worden ze boos. Ik mag pas vegetarisch zijn als ik het huis uit ga :roll: Iemand nog tips wat ik nu kan doen?

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:52

Heb je het al met hen gehad over vleesvervangers, dat je dezelfde voedingstoffen binnenkrijgt?

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 22:01

ja, ze zeggen dan dat je absoluut niet dezelfde en juiste voedingstoffen binnenkrijgt. Als ik zeg dat ik het er niet mee eens ben zeggen ze dat is dan jouw mening.

Ik ben gewoon van mening dat je vanaf sowieso je 10e zelf mag bepalen of je vlees eet of niet. Dat er een dier moet sterven omdat ik het moet eten vind ik oneerlijk. En het idee dat er een dood dier in je mond ligt :r

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:03

Tja, en zo lang als je thuis woont en je ouders anders beslissen, heb je je daar toch bij neer te leggen... Het is niet anders.

Geryon

Vraag aan ze wélke dan. Dan kun je die gaan slikken en krijg je ze alsnog binnen.

Maar het zou me niets verbazen als ze het niet eens weten en maar wat banketstaaf :o

MJDR

Hoi,
Ik ben zelf vegatarisch, vroeger at ik wel vlees maar wou het niet vond het zielig etc.
Toen at ik alleen maar door pasta, maar nu eet ik helemaal geen vlees meer.
Ik ben nu bijna 15 en eet al 7jaar geen vlees.
Me ouders/zus eten wel vlees, ben de enige die geen vlees eet. :+

(Ik heb niet het helle topic gelezen dus als ik iets zeg wat al gezegd is sorry)

Waarom mag je niet vegatarisch zijn? Dat je niet genoeg voedingstoffen "binnenkrijgt"
In heel veel ander eten zitten de zelfde voedingstoffen, als je daar meer van eet mag het dan wel?

Edit: zie nu dat mensen daarover gereageerd hebben oeps :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:07

furtje schreef:
ja, ze zeggen dan dat je absoluut niet dezelfde en juiste voedingstoffen binnenkrijgt. Als ik zeg dat ik het er niet mee eens ben zeggen ze dat is dan jouw mening.

Ik ben gewoon van mening dat je vanaf sowieso je 10e zelf mag bepalen of je vlees eet of niet. Dat er een dier moet sterven omdat ik het moet eten vind ik oneerlijk. En het idee dat er een dood dier in je mond ligt :r

ik ben zelf vegetariër en mijn ouders eten alleen bio vlees, en dan ook weinig vlees.
ik zou zeggen, ga zelf boodschappen doen en koop in plaats van gehaktballetjes vega gehaktballetje. en je proeft bijna geen verschil! dus zeg gewoon dat het vlees is en als ze het op hebben dat het vega is. of mag je nog niet zelf iets maken?

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:18

ik ben ook vegetariër, ik vind het vlees gewoon niet echt lekker en vind het zielig.

toen ik 12 was heb ik geprobeerd maar at ik geen vleesvervangers dus kreeg ik er last van. Maar op mn 14e heb ik er nog eens goed met mijn ouders over gepraat en zijn ze toch begonnen vleesvervangers voor me te halen. Al moet ik ze vaak zelf wel bakken, maar daar heb ik verder geen probleem mee. Ben nu 16 en nog vegetarisch en ben van plan dat echt zo te houden :o Mijn ouders, broertje en zusje eten wel gewoon vlees maar dat is hun keuze :+

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:31

Ik zelf heb nooit last gehad dat ik geen vlees eet.
Ik eet bijna geen vleesvervangers, ik vind het hardstikke lekker maar maak het bijna nooit klaar.
Ik eet het denk ik 1keer in de week/ander halve week.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:34

Ik herken je situatie. Ongeveer op jou leeftijd heb ik ook een periode gehad dat ik per definitie vegetariër wilde worden omdat ik het zielig vond. Ik kreeg ook verbod van mijn ouders, ook vanwege voedingsstoffen.

Inmiddels ben ik 28 en nog steeds geen vegetariër. Waarom? Omdat ik inmiddels beter kan nadenken daarover. Ja, natuurlijk is het zielig en is het oneerlijk dat wij mensen maar denken dat allemaal zomaar te kunnen doen. Maar ik besef mij tegenwoordig ook goed dat ik in mijn eentje er niets aan kan doen, als ik vegetariër wordt, zullen er niet minder kippen in de winkel liggen. Daarnaast worden die beesten daarvoor gefokt en hebben ze over het algemeen een goed leven.
Bij kippen is dat bijvoorbeeld een ander verhaal, nog steeds bestaan er veel legbatterijen wat gewoonweg afschuwelijk is, daarom koop ik alleen eieren van scharrelkippen en biologische kip.
Daarnaast eet ik bewust geen eenden of ganzenlever, vanwege de manier waarop dat geproduceerd wordt. Ik ben ook eens een keer heel erg pissig op mijn vriend geweest, die dat in een restaurant bestelde.

Probeer hier voor jezelf eens verder over na te denken en redenen te bedenken (naast dat het zielig) waarom jij graag vegetariër wil worden.
Als jij echt gegronde redenen aan je ouders kan overleggen, zullen ze waarschijnlijk meer geneigd zijn om je tegemoet te komen.
Anders kun je altijd nog proberen om je ouders alleen vlees te laten kopen van dieren die goed hebben geleeft.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:45

Dikke vette pluim dat zo'n jonge meid al zo betrokken is bij de wereld om zich heen! +:)+

Er zijn genoeg onderzoeken de uitwijzen dat vlees niet nodig is en zelfs schadelijk.
Maar ik gok dat dat ook wel aan bod is gekomen de afgelopen 10 pagina's.

Heb je je ouders al eens door earthlings heen gedwongen?
Imo is het onmogelijk om die te kijken en nog tevreden een biefstukje te eten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:44

Blue_Eyes schreef:
Tja, en zo lang als je thuis woont en je ouders anders beslissen, heb je je daar toch bij neer te leggen... Het is niet anders.

Beetje kort door de bocht. Ik zou voor geen goud vlees meer eten, niemand kan je dwingen iets te eten wat je niet wil / waar je niet achter staat.

TS: Probeer anders eens of ze samen met jou een documentaire willen kijken waar vlees vandaan komt?