Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:34

Een tijd mee kreeg ik nooit, ze vonden het belangrijker dat ik met de groep mee naar huis fietste. Ik mocht eigenlijk wel doen wat ik mocht doen alleen een keertje toen ik om 7 uur thuis kwam op me 16e vonden ze niet zo heel leuk toen hadden ze me kaart voor de kroeg van het volgend weekend af gepakt maar die had ik toen gewoon weer opnieuw gekocht :+ . Dronk af en toen wel eens een biertje op me 14e maar me ouder vonden het niet erg ( hun waren er zelf dan ook wel bij) zolang ik maar niet aan de mixies en andere sterkte drank ging. Roken kan ik zo ie zo niet met long problemen en drugs ben ik echt vel op tegen! Ik ben nu 24 en ben er zelf redelijk goed uit gekomen dacht ik :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:39

Wij mochten eigenlijk alles wel zo'n beetje. Op vrij jonge leeftijd laat uit ed. Maar......wij werden op zondagmorgen wel fris en fruitig aan het ontbijt verwacht. En dingen als met een slok op op de brommer was ook een no go. Zolang er geen gênante dingen gebeurden mocht er heel veel. Dus ja wij dronken wel een slokje en rookten wel eens een jointje maar het liep eigenlijk nooit uit de hand. Ik had een paardenhobby, een baantje, school en ging ook regelmatig stappen dus had ook helemaal geen tijd om 3 dagen bij te komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:58

Al ik sommige reactie's lees verbaasd het me echt hoe overdreven of juist te los mensen zijn in hun opvoeding.
Maargoed, eigen keuze..

Ik mag energy drinken met mate, en verder niet roken/drinken/drugs, al vind ik dit een doodnormale zaak als je nog geen 18 bent.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:08

Waarom te los? Ik heb tot nu toe nog van niemand gelezen dat ze daardoor op wat voor manier dan ook zijn doorgeslagen. Op een na die geen aandacht kreeg, maar dat noem ik geen losse opvoeding, maar gewoon helemaal geen opvoeding..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:12

Ryomieko schreef:
Ik mag alles, als ik het zelf maar betaal :)

Hier hetzelfde :)

Ik vind het fijn dat ik een beetje mijn eigen leven mag leiden. Ik ben nu 18 en bepaal zelf waneer ik naar huis ga en waar ik heen ga enzo. Soms vind ik het wel lastig als een vriendin dat niet kan, maar ja, niet iedereen heeft dat geluk

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:18

Deetjeeuh schreef:
Bhriseis schreef:
Vreet je dan niet alles op wat los en vast zit als je even een weekendje thuis bent? Ik zou me echt niet kunnen uithouden :=

Precies. Zo leer je dus nooit met mate eten. :)
Stel je eet het later eens en je vind het zó lekker dat je opeens elke week wel (een paar keer) naar de mac gaat. Nou, dan leer je daar dus ook niet zelf mee omgaan. :Y)

Bij ons is het gewoon 's avonds eten wat de pot schaft. Je moet al je groenten etc. netjes opeten en voor de rest zie je zelf maar wat je eet. Natuurlijk letten ze er wel op dat we niet te dik worden, dat ben ik ook totaal niet, maar er wordt me tot op het heden nooit iets VERBODEN om te eten. Alleen maar afgeraden. Vind ik -persoonlijk- een stuk prettiger.

ik denk persoonlijk dat het mij juist leert om zelfbewust te zijn en te wten dat je ook kan leven zonder mc donald. en het is ook niet dat we er nooit zijn hoor!! alleen er zijn kinderen uit mijn klas die iedere week er wel een paar keer zijn. dus heb ik met mijn ouders afgesproken dat zij graag willen dat ik dat niet doe. ik ben er soms na een wedstijd als het goed ging. of op vakantie. en als ik er een keetje met vriendinnen ben dan bel ik even of het mag.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:38

Lieshorses schreef:
Al ik sommige reactie's lees verbaasd het me echt hoe overdreven of juist te los mensen zijn in hun opvoeding.
Maargoed, eigen keuze..

Ik mag energy drinken met mate, en verder niet roken/drinken/drugs, al vind ik dit een doodnormale zaak als je nog geen 18 bent.

Ja wij (mijn zus en ik) hebben een opvoeding gehad waarbij zelfstandig zijn en eigen keuzes/meningen erg belangrijk was. Bij ons werkte dat prima.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 23:46

Vaak is juist als ouders verbieden "spannend". Want je doet t stiekem.
Wij mochten alles, dus was de lol er gewoon af. Tuurlijk, wel eens een heis van sigaret geprobeerd. Weten ze ook en dat ik t vies vindt.
Ik mocht ook met 7 jongens op stap, omdat ik door 7 jongens thuis werd gebracht! En er is nooit wat gebeurd, al is 1 ervan al wel 4 jaar mn vriend :').
Tijd thuis had ik niet. Jongens gingen altijd later, maar dan hoefde ik niet alleen of met zn 2en terug ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:29

jumerenik schreef:
ik denk persoonlijk dat het mij juist leert om zelfbewust te zijn en te wten dat je ook kan leven zonder mc donald. en het is ook niet dat we er nooit zijn hoor!! alleen er zijn kinderen uit mijn klas die iedere week er wel een paar keer zijn. dus heb ik met mijn ouders afgesproken dat zij graag willen dat ik dat niet doe. ik ben er soms na een wedstijd als het goed ging. of op vakantie. en als ik er een keetje met vriendinnen ben dan bel ik even of het mag.

Maar wie zegt dat de rest die wel naar de Mac mag niet weten dat er een leven zónder de Mac bestaat? :Y) Dat weet iedereen met een greintje verstand namelijk wel. Ik zou het ontzettend vervelend vinden om het iedere keer te moeten vragen. Stel je hebt een leuk middagje voor de boeg en je ouders zeggen nee dat mag niet. Juist terwijl je er zoveel zin in had. Wat dan?

Sowieso vind ik het belachelijk dat je elke week een paar keer gaat. Maar dat zal ook heus wel meevallen. :j

Nies_

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:32

Als je het iedere keer moet vragen ben je heel zelfbewust en zelfstandig bezig inderdaad, helemaal waar. Ik mag zo vaak naar de mc als ik wil. De laatste keer dat ik er was is zo'n 4 jaar geleden na een hoop gemekker van een vriendin dus ik denk inderdaad ook niet dat een leven zonder de mc bestaat.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:36

Mijn ouders zouden het jammer vinden als ik ga roken, aan de drugs of drank ga, zeker omdat ik 13 ben :P . Maar ik heb de afspraak dat als ik niet rook en drink voor mijn 18 dat ik dan mijn rijbewijs van ze krijg, dus dat vind ik wel een goede :D

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:38

Lieshorses schreef:
Maargoed, eigen keuze..

Ik had geen echte regels thuis, geen avondklok, geen alcohol/energiedrank verbod. Alleen drugs zou mijn vader echt not done vinden. Ben ik heel verkeerd terecht gekomen? Ik drink af en toe een wijntje/biertje, rook niet, doe geen drugs. Hetzelfde voor mijn broer, die natuurlijk dezelfde opvoeding heeft gehad als ik.

Hoe je een kind moet opvoeden hangt heel erg af van het kind. Ik ken mensen waarbij een losse opvoeding verkeerd uitpakt, of juist goed, en ook strakke opvoeding kan ook helemaal verkeerd uitpakken en doet dat ook vaak genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:16

Ik merk wel heel erg in dit topic dat mensen met een losse opvoeding echt prima terecht zijn gekomen? :P

Nies_ schreef:
Als je het iedere keer moet vragen ben je heel zelfbewust en zelfstandig bezig inderdaad, helemaal waar. Ik mag zo vaak naar de mc als ik wil. De laatste keer dat ik er was is zo'n 4 jaar geleden na een hoop gemekker van een vriendin dus ik denk inderdaad ook niet dat een leven zonder de mc bestaat.

Maar je bent toch ook bewust van wat je doet als je het steeds moet vragen? Helemaal als je het zelf moet betalen, dan denk je ook beter na over wat je uitgeeft. :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:24

Deetjeeuh, bij veel gaat dat goed ja. Ik ken echter ook gevallen die gebaat waren bij meer structuur en regels :P Denk dat het ook wel per kind verschilt wat 'de beste manier' is, en dat je dat eigenlijk pas achteraf vast kunt stellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:27

imd schreef:
Deetjeeuh, bij veel gaat dat goed ja. Ik ken echter ook gevallen die gebaat waren bij meer structuur en regels :P Denk dat het ook wel per kind verschilt wat 'de beste manier' is, en dat je dat eigenlijk pas achteraf vast kunt stellen..

Haha, dat is natuurlijk ook waar! Maar los opvoeden is wel iets anders dan geen regels en geen structuur. :P

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:58

Ik mocht alles toen ik al 14 was ofzo. Mijn moeder vroeg altijd wanneer ik eindelijk een keer op stap zou gaan of een drankje ging drinken, maar ik vond er nooit wat aan. Nu ben ik 21 en hou nog steeds niet van uitgaan en drink bijna nooit drank.
Mocht ook altijd zo laat thuiskomen als ik wilde, maar ik was gewoon erg 'erg braaf' en heb nog nooit geen gekke dingen gedaan. :D
Denk dat het juist ook goed is om als ouders je kinderen niet te steng op te voeden, als je dat juist wel doet gaan kinderen de grenzen opzoeken. Ik mocht toch alles wel, maar had er geen behoefte aan.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:07

Ik ben al een tijdje uit huis, dus ik heb nu niets meer met regels te maken, maar vroegahh....

Toen ik jonger was had ik internettijd of computertijd, gewoon een kookwekker die werd gezet en daar hadden we ons aan te houden. Maar dat was ook in een tijd dat internet nog heel erg duur was en je moest inbellen. Bellen mocht ik op een gegeven moment ook veel minder, want dat liep echt de spuigaten uit, zat gerust 3 uur met vriendinnen of vrienden te bellen. Later, toen je internet gewoon in een bundel had en niet meer in hoefde te bellen, mocht ik zelf bepalen hoe lang ik achter de computer zat. Aangezien MSN toen "hot" was, hoefde ik ook niet meer zoveel met mijn vrienden te bellen. Enne, SMS was toen ook nog "hot", dus dan deed ik dan ook vaak ter vervanging ;)

Problemen met internet uitzetten, laptops mee naar bed, telefoon die afgepakt werden, hadv ik allemaal niet. Toen waren er nog geen laptops, we hadden geen draadloos internet en er waren nog geen mobiels (althans, niet zoals je dat nu ziet). Tegen de tijd dat ik wel een mobiel had, was ik een jaar of 16, dus mocht ik zelf bepalen wat ik met dat ding deed. Overigen kon je er alleen mee sms'en, bellen en Snake spelen, haha.

Toen ik klein was mocht altijd op bed nog een uurtje lezen, maar ik was dol op lezen, dus dat deed ik dan stiekem wel langer. Maar ik denk dat mijn ouders dat niet eens erg vonden. En we mochten alleen frisdrank (prik) en chips in het weekend. Als we uit school kwamen en 's avonds bij de thee, kregen we altijd wat lekkers en als we tussendoor wat wilden, moesten we het netjes vragen.

Ik moest altijd laten weten bij wie ik was en afspreken hoe laat ik thuis zou komen. Tegen de tijd dat ik naar de middelbare school ging werd ik steeds vrijer gelaten. Ik heb nooit regels opgelegd gekregen over drank, drugs en roken, maar ik wist wel hoe mijn ouders daar over dachten. Ik ben nu 28 en ik ben nog nooit dronken geweest (wel aangeschoten), ik heb nog nooit een sigaret gerookt (wel 1x een trekje toen ik 19 was, niet eens over mijn longen, ik was gewoon nieuwsgierig) en ik heb nog nooit geblowd of andere drugs gebruikt. Nooit de behoefte aan gehad. Mijn broertje daarentegen rookt af en toe, blowt heel regelmatig (al vanaf zijn 14e denk ik), eet spacecake en is regelmatig dronken geweest. Zo zie je maar weer, beiden hetzelfde opgevoed, maar het ligt grotendeels aan je karakter.

Qua stappen moest ik in het begin altijd met vrienden gaan en op een vaste tijd thuis zijn. Toen mijn ouders doorhadden dat ik echt super verantwoordelijk was, mocht ik zelf bepalen hoe laat ik thuis zou komen en kon ik ook gewoon in de kroeg met vrienden afspreken. Ik ging altijd op de scooter, in m'n eentje, want mijn vrienden woonden in Amersfoort/Soest/Baarn en gingen op de fiets. Dat is ook een van de redenen waarom ik nooit dronken ben geworden met stappen, je wilt echt niet midden in de nacht, in je eentje, dronken op de scooter terug naar huis rijden ;)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:28

Maar ik denk dat het grootste verschil hem er inzit of ouders het echt aan je uitleggen als een regel. Geen een ouder vind het leuk als zijn zoon/dochter verslaafd is aan wat dan ook of een ongezonde levensstijl heeft. Mijn ouders hebben nooit mij regels gegeven als in je mag geen alcohol drinken of drugs gebruiken. Wel hebben ze het veel over de gevolgen gehad. Daarnaast zeiden zij ook altijd dat het veel stoerder is om een sigaret van vrienden af te slaan dan dat je toch maar gaat roken omdat zij dat ook doen. Ik denk dat ik daardoor juist bewust bezig ben met dit soort dingen. Mijn ouders verwachten gewoon van mij dat ik verstandig nadenk, zij weten dat ik die keuzes heel goed zelf kan maken. En ik weet zeker dat ze niet te beroerd zijn om mij sommige domme fouten toch op een plagerige manier even in te wrijven :+ (overigens nooit meegemaakt).

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:45

Deetjeeuh schreef:
jumerenik schreef:

Maar wie zegt dat de rest die wel naar de Mac mag niet weten dat er een leven zónder de Mac bestaat? :Y) Dat weet iedereen met een greintje verstand namelijk wel. Ik zou het ontzettend vervelend vinden om het iedere keer te moeten vragen. Stel je hebt een leuk middagje voor de boeg en je ouders zeggen nee dat mag niet. Juist terwijl je er zoveel zin in had. Wat dan?

Sowieso vind ik het belachelijk dat je elke week een paar keer gaat. Maar dat zal ook heus wel meevallen. :j

als ik bijvoorbeeld al weet dat ik een midag ga shoppen. dan vraag ik het van tevoren gewoon even. zij zullen dan vaak geen nee zeggen omdat ze het ook heel goed van mij vinden dat ik het gewoon even vraag. maar zij zouden het niet leuk vinden om mij wekelijks een big mac mij de mc donlads te zien halen. (dit gebeurt bij mij op school best wel vaak) dan maar even zorgen dat ik het vraag..
maar natuurlijk snap ik dat velen het heel overdreven vinden. maar mijn ouders doen het meer om ervoor te zorgen dat ik niet te veel ongezond eet. en ze zijn naar mijn mening best laks met andere dingen. het is ook niet een soort van. :'je moet iedere keer bellen als je naar de mac gaat' maar gewoon even melden. vedder doen zij er ook niet moeilijk over hoor. het is gewoon een afspraak die er in de eerste klas in is gezet. en die er gewoon nog niet uit is gehaald. en ik heb er geen problemen mee.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:48

Ik mag ook alles. Alleen er is 1 regel: de stallen moeten uitgemest en ze moeten eten! Dus ik miet er uit maakt niet uit Hoeilaart ik thuis ben.
En het gekke is ook nog hoe later ik thuis kom hoe sneller de paarden eten -O- en hoe eerder ik er dus uit moet om te voeren :z

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:18

Ik drink niet, ga niet uit, maar rook dan weer wel.. Hebben ze overigens nooit een probleem van gemaakt. Ben 21 en woon nog thuis. Als het mijn zusje (14) zou zijn, zouden ze er niet zo blij mee zijn...

En inderdaad. Als de paarden en de rest van de beesten maar in orde zijn :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:26

Mijn ouders hebben mij vroeger eigenlijk heel weinig verboden.. Maar ik deed dan ook niet zo snel iets heel 'geks'. Als ik iets niet mocht dan werd mij ook gelijk uitgelegd waarom niet. Het was nooit zo van "nee" en klaar. Dat vond ik zelf wel erg prettig :j Verder over roken/drugs/alcohol. Is gewoon over gesproken, over de gevolgen e.d. maar nooit met klem verboden.
Ben nu 23, heb wel eens gerookt en ben ook wel eens dronken geweest maar zeer,zeer zelden. Drugs heb ik totaal geen interesse in, alhoewel het in onze vriendenkring wel weer genuttigd wordt. Maakt me ook niks uit.. wat jij doet moet jij weten en vice versa :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:50

Het enige wat ik écht niet mocht was alleen naar huis toe fietsen.

Over drugs en roken werd eigenlijk niet veel gezegd, maar ik wist goed dat het not done was.
Roken heb ik wel gedaan, ook een joint geprobeerd maar nooit andere drugs. Mijn ouders weten overigens dat ik ooit heb geblowd, daar doen ze verder ook niet moeilijk over.

Nu bemoeien ze zich nergens meer mee, moet me uiteraard wel aanpassen aan de regels thuis (om 18.00 uur eten, bed opmaken, spullen opruimen) maar dat vind ik logisch. Eind volgende week ga ik op mezelf dus dan helemaal geen regels meer. ;)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:55

Ik ben nu 19, toen ik 16 was,
Toen werd er eigenlijk niet gezegd dat iets niet mocht..

Maar waarom zouden mijn ouders mij zeggen dat ik niet mag roken,
als ik astma heb :')

Drugs, nooit de aantrekking toe gevoeld.

en een drankje op zijn tijd gebeurd wel,
maar meer dan aangeschoten ben ik nooit geweest.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:40

Interessant om te lezen dat bijna overal een drankje prima is, maar drugs gelijk heel erg. Terwijl alcohol eigenlijk ook heel schadelijk is en roken ook. Niet dat mijn ouders dat anders zien, maar ik vind dat zelf gek, een keetje blowen is veel minder schadelijk dan drinken en niet zo verslavend als alcohol. Maar misschien meer een ander onderwerp dit. :)