Ik schrok me toch te pletter, toen ik dit hoorde...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:03

NeverGiveUp schreef:
Niet weten kun je niet aan doen. (Niet wíllen weten wel).

Ben ik met je eens, maar ik denk dat veel mensen het niet wíllen weten.

En ja, de koe of het varken dat jij eet wordt eerst gedood, maar het feit dat het leven dat eraan vooraf gegaan is afschuwelijk was doet je niets?

Citaat:
Misschien heb ik wel geen enkel idee hoe het hier gaat met de slacht en denk ik oprecht dat ik een koe eet die fijn geleefd heeft en netjes geslacht is. Ben ik dan gelijk zo vreselijk hypocriet?

Het zou kunnen dat jij geen enkel idee hebt hoe het hier in Nederland gaat. Dat weet ik natuurlijk niet, maar ik denk dat, dat wel meevalt. Begrijp niet helemaal waarom je, je zo aangevallen voelt. Ik doel met name op de mensen die roepen dat de hele Chineze cultuur maar uitgeroeid moet en hoe achterlijk en beschamend het allemaal wel niet is wat andere culturen met dieren doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-14 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:03

NeverGiveUp schreef:
[***] schreef:
En ik vraag me af of iedereen die zo heftig reageert op hetgeen (in dit geval de Chinezen) met dieren doen, allemaal weten wat wij in Nederland met onze bio-industrie dieren doen en zelf vlees eten?

Met andere woorden;

Water prediken en wijn drinken?

Ik eet mijn koe niet levend op. Ze worden hier tenminste eerst dood gemaakt.

Daarbij, onwetendheid is toch geen crime? Mag ik niet zeggen dat ik dat vreselijk vind omdat het hier soms ook allemaal niet zo netjes gaat? Ik vind dat zo'n onzin.

Misschien heb ik wel geen enkel idee hoe het hier gaat met de slacht en denk ik oprecht dat ik een koe eet die fijn geleefd heeft en netjes geslacht is. Ben ik dan gelijk zo vreselijk hypocriet?
Niet weten kun je niet aan doen. (Niet wíllen weten wel).

Daar heb je op zich een punt, maar wie zegt dat ze het in China niet willen weten. Heeft iemand ooit geprobeerd het uit te leggen?

Edit: en ook hier zijn zat mensen die het niet willen weten.. Blijft een lastige kwestie.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:06

Nu ik even nadenk, je hebt misschien ook wel gelijk met dat je het misschien gewoon niet wil weten.
Je gaat er toch verd*mme vanuit dat dat hier gewoon netjes gaat.. :=

Dan kan je nog discussieren wat erger is -ook al is het kiezen tussen twee slechten- dan eet ik liever een koe die een rot leven had, dan een nog steeds pijn lijdende verbrande vis...

edit; miekel92; Ja dat weet je niet inderdaad. Maar net als met die dolfijnen. Nederlanders gaan er vaak nog vanuit dat die dieren snel geslacht worden, voor de rest een beetje op een weitje staan. Als ze levend verbrand worden en liggen te lucht happen op je bordje heb je toch een enorme plaat voor je kop? :=
Ik zou best eens zo'n restaurant in willen lopen om aan een klant te vragen of ze erbij nadenken.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 03-04-14 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:08

NeverGiveUp schreef:
Dan kan je nog discussieren wat erger is -ook al is het kiezen tussen twee slechten- dan eet ik liever een koe die een rot leven had, dan een nog steeds pijn lijdende verbrande vis...

Ja, dat zal een hele lastige discussie worden.

Maar goed, het ging mij inderdaad even om de hypocrisie van sommige reacties.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:09

NeverGiveUp schreef:
Nu ik even nadenk, je hebt misschien ook wel gelijk met dat je het misschien gewoon niet wil weten.
Je gaat er toch verd*mme vanuit dat dat hier gewoon netjes gaat.. :=

edit; Ja dat weet je niet inderdaad. Maar net als met die dolfijnen. wij nederlanders gaan er vaak nog vanuit dat die dieren snel geslacht worden, voor de rest op een weitje staan. Als ze levend verbrand worden heb je toch een enorme plaat voor je kop? :=
Ik zou best eens zo'n restaurant in willen lopen om aan een klant te vragen of ze erbij nadenken.

Dat laatste is best een interessant idee.. Zou ik ook best willen doen.
Het lijkt mij sowieso een heel onaantrekkelijk idee: een nog spartelende vis op mn bord :')

Storm

Re: Ik schrok me toch te pletter, toen ik dit hoorde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:25

Ik heb het hele topic niet doorgelezen. Maar Google op Zhu Yu en je leest dat deze man deze mythe heeft doen ontstaan.
Sorry als het al genoemd is.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:36

Ze eten daar alles
Van mensen tot honden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:07

Dat vis-filmpje :S
Voor mij totaal onbegrijpelijk :(

Tsja, in NL zal ook niet alles fijn gaan bij de dieren, maar hier wordt het wel verbeterd. En wat ben ik blij dat wij vlees van een eigen koe eten! Dan weet je dat ze een goed leven gehad heeft.

Wat me wel verbaasd in China, zijn er geen mensen die extreem in opstand komen? Ik ben er nog nooit geweest, behalve van verhalen en foto's weet ik niets, maar toch.. Daar zullen toch ook wel enkele mensen tussen zitten die een dier als dier zien?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:20

Wij eten hier geen honden, katten, cavia's ed. en mijn ex-vriend is Chinees dus ik heb wel het een en ander over de cultuur meegekregen. Was hiervoor niet bekend met deze cultuur en alles wat ik hoorde was negatief, kinderen die geslagen worden als straf, wat ze allemaal wel niet eten daar, hoe ze met gehandicapten om gaan, het minderwaardigheidscomplex van meisjes/vrouwen en dat als je niet studeert je eigenlijk niets waard bent.

Laten we allemaal blij zijn dat wij niet in zo'n cultuur leven/opgegroeid zijn, niets om trots op te zijn in mijn ogen. Al zal elke Chinees toch trots zijn op zijn/haar cultuur.

Maar zeg nou eerlijk, wie haalt er nou nooit Chinees? Of gaat er nooit wokken? Ik denk dat de meeste mensen dit wel eens doen en heel eerlijk gezegd weet ik dan ook niet wat ik precies eet, daarom eet ik het liever niet.

Niet dat ik het goed praat, want ik vind het vreselijk hoe ze met kinderen en dieren omgaan in China en het zal me zeker niet verbazen als ze baby's opeten en/of levende dieren serveren in restaurants.

Maar het gaat er in Nederland toch iets anders aan toe, ook al hebben we de bio-industrie, het is nog vele malen beter dan het er in China aan toe gaat.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:25

Om even terug te komen op het bereiden van levende dieren. Hier komt dan als het goed is niks levend op je bord maar wat denk je van een kreeft hier in het restaurant? Er zullen heus wel restaurants zijn waar de kreeft eerst gedood wordt voor die in de pan gaat maar het gebeurd ook nog vaak zat dat de kreeft er levend in gaat. Ook niet echt een nette manier van om het leven brengen. Toch beschouwen veel mensen het hier als een delicatesse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:04

Milord schreef:
Om even terug te komen op het bereiden van levende dieren. Hier komt dan als het goed is niks levend op je bord maar wat denk je van een kreeft hier in het restaurant? Er zullen heus wel restaurants zijn waar de kreeft eerst gedood wordt voor die in de pan gaat maar het gebeurd ook nog vaak zat dat de kreeft er levend in gaat. Ook niet echt een nette manier van om het leven brengen. Toch beschouwen veel mensen het hier als een delicatesse.

Mosselen en garnalen worden ook levend gekookt.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:08

Milord schreef:

Heb je helemaal gelijk in. Ik vind het ook zeer bruut dat we dat wel normaal vinden.
Mosselen weet ik niet in hoeverre die ook gevoel hebben maar dat is ook zo iets. Zijn ook dingen die ik nooit zou eten en al helemaal niet klaar maken. Snap niet dat je nog honger hebt na het koken van een levend wezen.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:02

Ow ja mosselen en garnalen idd. Die vind ik zowiezo niet lekker dus heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan.