Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
idje schreef:Ook een leuke wat betreft noord- en zuidnederlandse verschillen.
Te wijten aan.
In Nederland betreft dat altijd negatieve zaken.
"Het verlies was te wijten aan de slechte inzet."
In België kun je ook dit tegenkomen.
"Het succes was te wijten aan het goede spel."
Ik blijf daar vreemd tegen aan kijken.
En dingen als "hij noemt" in plaats van "hij heet".
Zelfde voor noemen en heten: Op school leert iedereen het aan, maar niet veel mensen passen het echt zo toe, zelf let ik daar ook niet op.
. Aleeneh schreef:Als je de tegenwoordige tijd controleert met behulp van de regel voor de verleden tijd ga je onherroepelijk alsnog fouten maken, Slina.
De regel voor de tegenwoordige tijd is als volgt:
- Bij "ik" hou je gewoon de stam aan. "Ik smurf"
- Bij "jij" hangt het er vanaf of het werkwoord vóór of ná "jij" staat of er wel of niet een -t achter komt. "Jij smurfT" maar "smurf jij?"
- Bij "hij/zij/het" krijg je ALTIJD +t erachter. "Hij smurft"
In de tegenwoordige tijd komt dus NOOIT een D, tenzij die D al standaard in de stam van het werkwoord zit, zoals bij worden. Je kunt dus ook ALLEEN maar een DT aan het eind van een woord krijgen, wanneer de D al in de stam zit (zoals wordt).
Bij de verleden tijd/voltooid deelwoord:
Hier hou je de regel van 't kofschip aan; oftewel, als de laatste letter van de stam van het werkwoord een letter is die voorkomt in "'t kofschip", dan heb je een T nodig, en anders een D.
Ik smurf -> f komt voor in het kofschip, dus krijg je vervolgens: Ik smurfTe en ik heb gesmurfT.
Ik werk -> k komt voor in 't kofschip, dus ook ik werkTe en ik heb gewerkT.
Ik ren -> n komt NIET voor in 't kofschip, dus ik renDe en ik heb gerenD.
cp112 schreef:Nog zoiets, los ipv open.
'Dat raam is los'. Nou geloof mij, als het los was zou het toch echt uit het kozijn kukelem.
met "doe" als overbodig werkwoord... Tenenkrommend... _l_amanda_l_ schreef:cp112 schreef:Nog zoiets, los ipv open.
'Dat raam is los'. Nou geloof mij, als het los was zou het toch echt uit het kozijn kukelem.
Dit voorbeeld is wel enigszins dialect-gebonden![]()
Welke ik trouwens nog niet voorbij heb zien komen: "Doe eens opzij gaan dan" en nog meer van dat soort afgrijselijke zinnenmet "doe" als overbodig werkwoord... Tenenkrommend...
imd schreef:Dat gebruik ik ook weleens, maar meer spottend
Zo gebruikt een vriendin van mij binnen haar vriendengroep altijd de zin "dat kost duur". Superfout, weten ze allemaal goed, maar als ze dan in een supermarkt ofzo zijn gebruiken ze het ook. En dan mensen horen zeggen "hoorde je wat zij zei??"
En dan de ander met een leerkrachtstemmentje: "Nee, het is..." Altijd lachen