Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:44

Resistance schreef:
Ik neem zeker wel zorg aan :) Net zoals alle anderen hier zijn wij "sterkeren" in de maatschappij, en dus ook op de wereld. Wij hebben het geld, de kennis, etc. Dat hebben ze in derde wereld landen niet, zijn zijn dus de "zwakkeren" in de maatschappij. Wij kunnen even snel naar de huisarts of het ziekenhuis, omdat we daar de middelen voor hebben. Dat hebben ze daar niet. De zwakkeren overleven dus niet. Het is inderdaad heel oneerlijk, maar het is nou eenmaal zo. De hele wereld is oneerlijk.

Natuurlijk kunnen wij onze "goede" eigenschappen met hen delen, maar dan heb je in een plaats van één sterk "ras" dat overleeft en één zwak "ras" dat niet overleeft, één middelmatig ras wat uiteindelijk helemaal niet overleeft. Dat wil de natuur (of wat er nu dan ook achter zit) niet, de natuur wil alleen maar dat "sterke" ras.

You gotta be f*cking kidding me? Meen je dit nou écht?
(En je kon even geen andere term dan 'rassen' bedenken ook nog, oké dan!)

Jouw "goede" eigenschap die jou een "sterk ras" maakt is dus het hebben van geld, en het geluk dat je híer geboren bent, en niet aan de andere kant van de wereld. Dus niet een fysieke of per se erfelijke eigenschap. Want dat is in feite jouw verhaaltje, dat de 'sterkeren' meer kans op voortplanting hebben en daardoor hun (goede) eigenschappen dus ook weer doorgeven in de genen. Newsflash: de laatste keer dat ik het checkte was "geld" geen erfelijke eigenschap en was de enige manier om het door te geven aan je nageslacht door middel van een erfenis, en of dat nou echt telt voor jouw denkwijze, mwoh, denk het niet. Als jij bijv. een erfelijke ziekte in je genen hebt, tel je dan wel mee als "sterk ras" zolang jij zelf nog het (niet vererfbare) geld voor genezing hebt? En zodra dat geld of de omstandigheden voor zorg je ontbreken ben je een "zwakker ras", ondanks dat je genetisch niet veranderd bent? :+

DezeNaam

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:43

Ik moet zeggen dat ik er wel vaak over nadenk. Ik zou mezelf er eigenlijk gewoon depressief mee kunnen maken als ik wil.
Hoewel ik wel moet bekennen dat ik om sommige mensen meer geef dan de andere. Zou denk ik bijvoorbeeld minder aan de mensen in de derde wereld, het is vreselijk wat er gebeurt, dat ze zo honger moeten lijden en zo, maar zij staan er nog steeds samen voor(wat klinkt dit cru), en ze hebben eigenlijk al vreselijk veel hulp gekregen, maar wij als klein etterland kan moeilijk zo'n groot land gaan helpen, misschien moeten we eerst naar onze eigen bevolking kijken? Ik denk dat die landen nu eenmaal zo zijn, dat ze niet (meer) geschikt zijn om te leven. Ik denk er meer aan, dat er waarschijnlijk elke verdomde seconde iemand mishandeld, gegijzeld, verkracht... Noem maar op wordt, en die personen staan er helemaal alleen voor, hebben trauma's voor het leven en worden soms nog gewoon aan de kant geschoven als ze om hulp schreeuwen. Deze personen zouden wat meer aandacht mogen krijgen als het aan mij ligt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:51

We zijn bezig om het menselijk ras zwakker te maken :) beste voorbeeld: IVF. Als je geen kinderen kan krijgen had je vroeger gewoon pech. Doordat je geen kinderen krijgt zet je niet nog meer mensen op de wereld met genetische aanleg voor onvruchtbaarheid (om wat voor reden dan ook). Het aantal onvruchtbare mensen blijft op die manier beperkt.
Maar nee, iemands kinderwens is belangrijker dus er wordt maar medisch ingegrepen...
Net als kinderen krijgen wanneer je een (ernstige) erfelijke aandoening hebt, dat vind ik gewoon egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:17

WildWings schreef:
Resistance schreef:
Ik neem zeker wel zorg aan :) Net zoals alle anderen hier zijn wij "sterkeren" in de maatschappij, en dus ook op de wereld. Wij hebben het geld, de kennis, etc. Dat hebben ze in derde wereld landen niet, zijn zijn dus de "zwakkeren" in de maatschappij. Wij kunnen even snel naar de huisarts of het ziekenhuis, omdat we daar de middelen voor hebben. Dat hebben ze daar niet. De zwakkeren overleven dus niet. Het is inderdaad heel oneerlijk, maar het is nou eenmaal zo. De hele wereld is oneerlijk.

Natuurlijk kunnen wij onze "goede" eigenschappen met hen delen, maar dan heb je in een plaats van één sterk "ras" dat overleeft en één zwak "ras" dat niet overleeft, één middelmatig ras wat uiteindelijk helemaal niet overleeft. Dat wil de natuur (of wat er nu dan ook achter zit) niet, de natuur wil alleen maar dat "sterke" ras.

You gotta be f*cking kidding me? Meen je dit nou écht?
(En je kon even geen andere term dan 'rassen' bedenken ook nog, oké dan!)

Jouw "goede" eigenschap die jou een "sterk ras" maakt is dus het hebben van geld, en het geluk dat je híer geboren bent, en niet aan de andere kant van de wereld. Dus niet een fysieke of per se erfelijke eigenschap. Want dat is in feite jouw verhaaltje, dat de 'sterkeren' meer kans op voortplanting hebben en daardoor hun (goede) eigenschappen dus ook weer doorgeven in de genen. Newsflash: de laatste keer dat ik het checkte was "geld" geen erfelijke eigenschap en was de enige manier om het door te geven aan je nageslacht door middel van een erfenis, en of dat nou echt telt voor jouw denkwijze, mwoh, denk het niet. Als jij bijv. een erfelijke ziekte in je genen hebt, tel je dan wel mee als "sterk ras" zolang jij zelf nog het (niet vererfbare) geld voor genezing hebt? En zodra dat geld of de omstandigheden voor zorg je ontbreken ben je een "zwakker ras", ondanks dat je genetisch niet veranderd bent? :+

Omdat ze daar geen geld hebben, hebben ze dus ook geen geld voor medicijnen, en gaan ze inderdaad dood. Dat is mijn opvatting ervan. Natuurlijk is het niet leuk, en je kan er heel boos om worden, maar het is nou eenmaal zo.

Magrathea schreef:
We zijn bezig om het menselijk ras zwakker te maken :) beste voorbeeld: IVF. Als je geen kinderen kan krijgen had je vroeger gewoon pech. Doordat je geen kinderen krijgt zet je niet nog meer mensen op de wereld met genetische aanleg voor onvruchtbaarheid (om wat voor reden dan ook). Het aantal onvruchtbare mensen blijft op die manier beperkt.
Maar nee, iemands kinderwens is belangrijker dus er wordt maar medisch ingegrepen...
Net als kinderen krijgen wanneer je een (ernstige) erfelijke aandoening hebt, dat vind ik gewoon egoïstisch.

Dit bedoel ik inderdaad. Ergens is deze oplossing zo nutteloos, en gaat tegen alle natuurwetten in. We weten de natuur de onderscheppen, wat ten koste gaat van de gezondheid van de mens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:19

:j Jij zegt 't.

Echt door en door egoïstisch. Je weet zelf hoe erg het is, waarom zadel je daar een ander mee op?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:23

Liever zou ik iedereen een beetje meer gelijktrekken hún kan op. Wij kunnen hier naar mijn mening veel te veel, we zijn veel te machtig, we verbruiken teveel. Ik zou liever zien dat een heleboel van die kennis gewoon 'vergeten' of niet gebruikt wordt, en dat we het weer zonder al te veel geld zouden moeten stellen dat we niet alleen in goede, maar ook in slechte dingen stoppen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:24

Magrathea schreef:

Echt door en door egoïstisch. Je weet zelf hoe erg het is, waarom zadel je daar een ander mee op?

Waar zadel ik een ander mee op? Er wordt hier toch om je mening gevraagd? Die geef ik. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar dit is mijn opvatting. Als je het egoïstisch vind, ga je maar in india ofzo wonen, waar ze het moeilijk hebben. Als iemand nu aan je zou vragen om drie kwart van je geld te doneren, weet ik zeker dat je dat niet zou doen. Er zijn heel veel redenen waarom niet. Is dat dan niet egoïstisch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:30

Resistance schreef:
Magrathea schreef:

Waar zadel ik een ander mee op? Er wordt hier toch om je mening gevraagd? Die geef ik. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar dit is mijn opvatting. Als je het egoïstisch vind, ga je maar in india ofzo wonen, waar ze het moeilijk hebben. Als iemand nu aan je zou vragen om drie kwart van je geld te doneren, weet ik zeker dat je dat niet zou doen. Er zijn heel veel redenen waarom niet. Is dat dan niet egoïstisch?

:? Pardon? Ik was het met je eens, "je" was in het algemeen (as in, degene die zich aangesproken voelt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:34

Magrathea schreef:
Resistance schreef:

:? Pardon? Ik was het met je eens, "je" was in het algemeen (as in, degene die zich aangesproken voelt)

Oh sorry, ik had het niet helemaal goed gelezen. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:36

Mijn hemel, het kan nog steeds erger, ongelofelijk. Ja ik ben bang voor de wereld door dit soort uitspraken.

Wie ben jij, dat jij mag bepalen wie mag overleven en wie niet? Een rijke westerling? God? Je zegt dat de natuur dit doet, maar je neemt zelf wel zorg aan.

Ongelofelijk, heb er gewoon even geen woorden voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:44

Yucca schreef:
Mijn hemel, het kan nog steeds erger, ongelofelijk. Ja ik ben bang voor de wereld door dit soort uitspraken.

Wie ben jij, dat jij mag bepalen wie mag overleven en wie niet? Een rijke westerling? God? Je zegt dat de natuur dit doet, maar je neemt zelf wel zorg aan.

Natuurlijk mag ik dit niet bepalen, en dit doe ik ook niet. Ik geef slechts mijn mening. Dit gebeurt nou eenmaal. Ze hebben daar geen zorg, en wij wel. Als jullie dat ook aannemen, zijn jullie net zo egoïstisch als ik. Het enige wat mij kennelijk onderscheidt van jullie, is dat ik deze mening heb, en daarom opeens egoïstisch ben. Dat zijn we allemaal.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 10:55

Ze hebben daar wel zorg maar door te weinig kennis en financiële middelen kunnen ze niet verder ontwikkelen.

Ik denk dat ik qua inventiviteit de mensen daar echter een stuk verder ontwikkeld vind.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:56

Dat is inderdaad egoïstisch, als je verder je ogen sluit voor de mensen in de wereld die niet dergelijke zorg hebben.

Eigenlijk denk ik juist dat wij hier in het westen dan zwakker zijn in onze gezondheid, omdat we zoveel zorg hebben die ons laat overleven.

Je zegt eerder dit:

Hierin zeg je min of meer dat derde wereld landen ook vooral niet moeten ontwikkelen in hun zorg. Dat vind ik wel heel gek om te als mening te hebben, dan speel je wel voor god. Dan zou eerder het westen geen zorg meer moeten aanbieden, dan heb je pas ' natuur'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:59

Magrathea schreef:

Hier zeg je 2 tegenstrijdige dingen.
Vroeger kreeg "iedereen" kinderen, ook de zwakbegaafden en was er een beperktere genenpoel omdat men niet verder kwam dan hun eigen dorp.
Waardoor er meer zwakkere werden geboren die ook weer (veel) kinderen kregen.
Tegenwoordig gaan zwakbegaafden aan de anticonceptie.

Europeanen worden juist steeds gezonder (en veel) oud(er), vroeger was je met 65 oud en tegenwoordig zijn er juist veel actieve 70+ers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:17

Yucca schreef:
Dat is inderdaad egoïstisch, als je verder je ogen sluit voor de mensen in de wereld die niet dergelijke zorg hebben.

Eigenlijk denk ik juist dat wij hier in het westen dan zwakker zijn in onze gezondheid, omdat we zoveel zorg hebben die ons laat overleven.

Je zegt eerder dit:

Hierin zeg je min of meer dat derde wereld landen ook vooral niet moeten ontwikkelen in hun zorg. Dat vind ik wel heel gek om te als mening te hebben, dan speel je wel voor god. Dan zou eerder het westen geen zorg meer moeten aanbieden, dan heb je pas ' natuur'.

Ik ben niet de enige die egoïstisch is. Als iemand nu aan een ander vraagt om drie kwart van zijn geld te doneren, durf ik te wedden dat diegene het niet doet. Ook jij niet. Waarom niet? Er zijn tig redenen te bedenken, maar uiteindelijk komt het er op neer dat je dat gewoon niet wilt. Natuurlijk hebben ze het in die arme landen die drie kwart van jouw geld harder nodig dan jij. Is dat dan niet egoïstisch?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 11:30

Geld niet allemaal willen afstaan is iets anders dan een 'ras' 'zwakker' noemen en vinden dat ze wel dood mogen als ze toch zwakker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:36

upendo schreef:
Geld niet allemaal willen afstaan is iets anders dan een 'ras' 'zwakker' noemen en vinden dat ze wel dood mogen als ze toch zwakker zijn.

Ik vind zeker niet dat ze allemaal dood mogen, maar het gebeurt wel.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:16

Maar in se is dat onze schuld Resistance, iets met kolonizatie en mensen onder drukken...

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:20

Resistance schreef:

Dit kun je dan ook doortrekken binnen Nederland; de rijken zijn de "sterkeren" en waarom zouden die moeten betalen (hogere belastingen) voor de "zwakkeren"? En dan heb ik het nog niet over ziektenkosten die gezonde "sterke" mensen betalen die zij (op dat moment) niet nodig hebben maar de zieke "zwakkere" mensen wel. Oh, en de mensen zonder werk (en dus inkomen), waarom zouden mensen met werk daarvoor moeten betalen? Zonder inkomen, zonder woning, zonder eten zorgt de natuur daar wel voor?

Dit werkt natuurlijk niet. En omdat wij binnen Nederland voor elkaar zorgen, maakt ons dat met zijn allen niet "middelmatig", maar juist sterk! Dus waarom zou delen (in kennis, voorzieningen, etc) met andere landen ons weer middelmatig maken en niet juist nog sterker?

Grenzen bestaan alleen omdat wij die maken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:24

Het hele argument slaat nergens op. Dit is alsof je wilde dieren vergelijkt met dieren die in een kleine, smerige kooi leven met te weinig voedsel. De gekooide dieren zijn helemaal niet van nature zwakker, ze leven in beroerde omstandigheden. Dat zegt niets over hun eigenschappen en kwaliteiten. Als jij in Burkina Faso geboren was had je nu ook halfdood van de honger in een modderhutje gezeten.

Zij moeten maar massaal dood zodat wij in alle luxe kunnen blijven leven. En dat dan ook nog eens goedpraten als zou het 'natuurlijk evenwicht' zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:31

Brainless schreef:
Magrathea schreef:

Hier zeg je 2 tegenstrijdige dingen.
Vroeger kreeg "iedereen" kinderen, ook de zwakbegaafden en was er een beperktere genenpoel omdat men niet verder kwam dan hun eigen dorp.
Waardoor er meer zwakkere werden geboren die ook weer (veel) kinderen kregen.
Tegenwoordig gaan zwakbegaafden aan de anticonceptie.

Europeanen worden juist steeds gezonder (en veel) oud(er), vroeger was je met 65 oud en tegenwoordig zijn er juist veel actieve 70+ers.

Dat is waar, maar die liet ik even buiten mijn beschouwing. Overigens is daar ook een hoop discussie over hoor, zwakbegaafden en kinderen. Maar niet hier :D

Ik heb het meer over die verder gezonde mensen die per se een kind willen ondanks dat het blijkbaar niet voor hen weggelegd is. Hoe vaak komt het voor dat als het niet lukt om een merrie drachtig te maken, dat we dan allemaal technieken gaan toepassen want we willen zo graag een veulentje uit die merrie? Niet toch? Dan halen we onze schouders op, is het jammer en gaan we verder met ons leven (en de merrie ook trouwens)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:33

Yucca schreef:

Dat doe je ook door IVF toe te passen... Maar dat "zien" jullie dan niet zo... Maar dan bepaal je ook dat iemand leeft die normaal niet geleefd had.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:38

Magrathea schreef:
Dat is waar, maar die liet ik even buiten mijn beschouwing. Overigens is daar ook een hoop discussie over hoor, zwakbegaafden en kinderen. Maar niet hier :D

Ik heb het meer over die verder gezonde mensen die per se een kind willen ondanks dat het blijkbaar niet voor hen weggelegd is. Hoe vaak komt het voor dat als het niet lukt om een merrie drachtig te maken, dat we dan allemaal technieken gaan toepassen want we willen zo graag een veulentje uit die merrie? Niet toch? Dan halen we onze schouders op, is het jammer en gaan we verder met ons leven (en de merrie ook trouwens)

Ik zie dit juist wel vaak gebeuren, vooral met een "goede" merrie.
Zo vaak worden ze inwendig gespoeld, dicht gezet enz.
Ook zoeken ze wel eens een draagmerrie als de merrie of in de sport moet blijven lopen of de merrie te slecht/te oud is om zelf te dragen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:40

Ayasha schreef:
Yucca schreef:

Dat doe je ook door IVF toe te passen... Maar dat "zien" jullie dan niet zo... Maar dan bepaal je ook dat iemand leeft die normaal niet geleefd had.

Sterker nog: bij anticonceptie doe je het omgekeerde. Leven in de doofpot. Abortus enzo.

@Brainless: ik heb zelf nog nooit van IVF bij paarden gehoord... Dat je de omstandigheden zo gunstig mogelijk maakt snap ik, maar van die draagmoeders wist ik niet... Maar dat heeft dus vrij weinig te maken met de vruchtbaarheid van de merrie, in het geval van oud/slecht (ik neem iig aan dat je dan bedoelt dat ze verzwakt is oid)
Maar je snapt m'n punt toch? Bij dieren gaan we veel minder ver dan bij mensen. Paarden is dan misschien een slecht voorbeeld, rashonden dan? (Blijven proberen om een goed voorbeeld te geven ;) )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:47

Ik snap je wel, maar dat komt omdat wij daar meer gevoel bij hebben.
Een dier wil paren omdat zijn instinct dit zegt.
Als een paard niet hengstig wordt denkt zij niet....ohh jammer ik wil zo graag een veulen.

Bij mensen is dat gewoon anders.
Ik ben het wel een gedeelte met je eens dat het soms erg ver gaat, maar zolang je niet in die situatie zit is dat denk ik moeilijker te begrijpen.
Het ligt er ook aan waardoor iemand (verminderd) vruchtbaar is.

edit: ze passen zelf inseminatie toe bij honden omdat de reuen zo "misvormt" zijn dat ze zelf niet kunnen dekken....