Waarom wil je eigenlijk wel kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:34

upendo schreef:
Sammie schreef:
upendo schreef:
Je kind moet geen wereldwonder of mislukkeling zijn maar gelukkig. ;)

Tot welke leeftijd ben je als ouder verantwoordelijk voor het ‘geluk’ van je kind?

Ik vind persoonlijk als ik er iets aan kan doen of veranderen mijn hele leven. :)

Dan zal je kind nooit op eigen benen kunnen staan of fouten kunnen maken. Op een gegeven moment is een persoon (grotendeels) verantwoordelijk voor zijn eigen geluk en kun je als buitenstaander slechts advies en ondersteuning geven. Gelukkig moet een persoon zelf worden, dat moet en kan een ander niet voor je regelen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:35

Vaak is dat ook de schuld van de bejaarden zelf, hoeveel ouders jagen hun kind niet weg.

Het is idd geen reden om aan kinderen te beginnen, maar wat als iedereen bedenkt, de aarde is slecht we beginnen maar niet aan kinderen, dan komen er ook steeds minder kinderen om deze aarde een betere aarde te maken.
Want het is de taak van de ouders om hun kinderen op te voeden tot goede burgers, die een ander helpen.

Ik vind persoonlijk dat heel veel tegenwoordig vanuit een egoistisch oogpunt niet aan kinderen beginnen, omdat ze geen zin hebben in gebroken nachten (omdat ze zelf lekker willen slapen) geen zin hebben zoveel geld aan een kind uit te geven (omdat ze liever het geld voor zichzelf gebruiken), er geen zin in hebben om hun leven soms te laten leven door de kids (omdat dan hun eigen sociale leven in het gedrang komt).

Het is vooral in het begin als ze erg klein zijn heel veel geven en die kleine (monsters) nemen vaak heel veel van je, en natuurlijk denk ook ik wel eens, waar ben ik???
En ook ik zeg wel eens "en nu is het mijn tijd".
Maar daarnaast krijg je er zoveel voor terug en doe je alles voor je kind en zo hoort het ook.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:38

Sammie schreef:
Dan zal je kind nooit op eigen benen kunnen staan of fouten kunnen maken. Op een gegeven moment is een persoon (grotendeels) verantwoordelijk voor zijn eigen geluk en kun je als buitenstaander slechts advies en ondersteuning geven. Gelukkig moet een persoon zelf worden, dat moet en kan een ander niet voor je regelen.

Er zit een verschil tussen je kind niet op eigen benen leren staan en je kind helpen met op eigen benen leren staan.

Ik leer ook nog steeds van mijn ouders en dat MAAKT dat ik gelukkig ben met hoe ik dingen regel.
Dat houdt niet in dt ik een eindeloze stroom geld of andere materiële rijkdom toegeschoven krijg.
Sterker nog, ik moet alles zelf doen, maar als ik het even niet weet mag ik altijd aankloppen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:40

Ulfeino schreef:
Vaak is dat ook de schuld van de bejaarden zelf, hoeveel ouders jagen hun kind niet weg.

Het is idd geen reden om aan kinderen te beginnen, maar wat als iedereen bedenkt, de aarde is slecht we beginnen maar niet aan kinderen, dan komen er ook steeds minder kinderen om deze aarde een betere aarde te maken.
Want het is de taak van de ouders om hun kinderen op te voeden tot goede burgers, die een ander helpen.

Ik vind persoonlijk dat heel veel tegenwoordig vanuit een egoistisch oogpunt niet aan kinderen beginnen, omdat ze geen zin hebben in gebroken nachten (omdat ze zelf lekker willen slapen) geen zin hebben zoveel geld aan een kind uit te geven (omdat ze liever het geld voor zichzelf gebruiken), er geen zin in hebben om hun leven soms te laten leven door de kids (omdat dan hun eigen sociale leven in het gedrang komt).

Het is vooral in het begin als ze erg klein zijn heel veel geven en die kleine (monsters) nemen vaak heel veel van je, en natuurlijk denk ook ik wel eens, waar ben ik???
Maar daarnaast krijg je er zoveel voor terug en doe je alles voor je kind en zo hoort het ook.

Pardon? Wat is daar egoistisch aan?

Wie wordt er slechter van als ik geen kinderen wil en al was dat om bovenstaande redenen? Daar heeft toch niemand iets mee te maken?

In welk opzicht dan egoistisch? Tov wie of wat?

Ik ben echt licht verbijsterd over die post, dat mag je eerlijk weten.

Josien_

Re: Waarom wil je eigenlijk wel kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:47

Ik ga dit topic eens doorlezen, ik heb ook nog geen idee waarom ik ooit kinderen zou willen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:50

Ulfeino schreef:

Maar waarom zouden kinderen deze aarde een betere aarde moeten gaan maken? Waarom zou de generatie van de ouders dat niet gewoon lekker zelf doen? Het zou al een hoop helpen als meer mensen zich bij de keuzes die ze maken zouden afvragen of van die keuze wel of niet iemand beter wordt en dat kan zo banaal zijn als de keuze tussen een reep chocola waar gegarandeerd geen slavernij aan te pas is gekomen en een reep waarvan je redelijkerwijs kunt aannemen dat de cacaobonen zijn geplukt door een minderjarige die op dat moment beter op school had kunnen zitten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:52

upendo schreef:
Ik leer ook nog steeds van mijn ouders en dat MAAKT dat ik gelukkig ben met hoe ik dingen regel.
Dat houdt niet in dt ik een eindeloze stroom geld of andere materiële rijkdom toegeschoven krijg.
Sterker nog, ik moet alles zelf doen, maar als ik het even niet weet mag ik altijd aankloppen.
Ik doel dus compleet ergens anders op :+ Wat als je kind aan de drugs of alcohol gaat. Je kind is niet gelukkig, maar wil het ook niet zijn.. Of je kind is op die manier ook gelukkig, maar wel op een hele andere manier dan jij denkt.

Daar zit bij een hoop ouders en kinderen toch een aardige discrepantie in. Want als ouder zie je je kind op jouw manier succesvol zijn en dus ‘gelukkig’. Dit hoeft compleet niet te stroken met de manier waarop een kind zijn of haar leven in wil richten. Los van het feit dat je dus ook kinderen kunt hebben die, ondanks je goede zorgen, er toch voor kiezen om hun leven te ‘ verwoesten’ (dmv criminaliteit, alcohol, drugs oid).

Ook dan moet het moment van ‘geluk’ zelf door hen gerealiseerd en gevonden worden. Dat kun je als ouder niet doen. Die keuze moeten je bewust zelf maken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:00

Ieder zijn eigen mening en kijk op de dingen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:03

Ulfeino schreef:

Ja want aan kinderen beginnen is altijd uit pure onbaatzuchtigheid.. :?
Je laatste zin "bewijst" soort van al dat kinderen krijgen ook uit egoïsme is; je krijgt er zoveel voor terug.

Waarom zou het egoïstisch zijn dat ik geen kinderen wil omdat ik niet zie hoe mijn nazaten een aanvulling zouden zijn op mijn leven of dat van een ander, laat staan, op deze wereld en mijn leven, zoals het nu is, "vol" genoeg is zonder kinderen. Ik mis niks. Vind het prima zo, dus zie niet in waarom ik er verandering in zou gaan brengen. Wie ben jij dan om te beweren dat, dat egoïstisch is?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:14

Moeder 36 jaar mijn kinderen zijn 16,13 en bijna 12. Daarnaast heb ik per dag 6 oppaskinderen.

in je kind zie je jezelf terug en je man, maar ook andere familie leden. Als je een kind heb is die een van de belangrijkste dingen op aarde. De liefde is puur, puurder dan die van jou en je man. De band die ik heb met mijn kinderen is heel goed. Met mijn oppasminderen heb ik ook een hele goeie band. Sommige zijn bijna eigen.

als je een goede relatie heb hoef je niks op te geven. Heb zelf ook twee paarden. Tuurlijk heb ik ook avond diensten en nachtdiensten. Maar als je elkaar wat gun.

je moet kinderen krijgen omdat iedereen het doet. Maar als je kinderen wil en je kan het veroorloven waarom niet. Die liefde heb je nog nooit gevoeld dus kan je niet beschrijven, tot je het zelf meemaakt

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:17

Mallow schreef:
Alles wat jij benoemt wordt bijzaak. De warmte, de liefde, de levenslessen, het onvoorwaardelijke. Niets is meer belangrijk en alles des te meer. Je wordt verreikt, het is zo mooi!

Ja het is dus wel zo rooskleurig :+ sorry!
En echt je baalt van de slaaptekorten, de stinkende luiers, de momenten dat je met je handen in het haar zit omdat je écht niet weet waarom het huilt, je bent moeier dan je je ooit kon voorstellen, je verheugt je op een lekkere douche en een half uurtje op de bank is hemels. Maar het allermooiste vind ik dat wanneer je 1 glimlach krijgt het alles waard is, het is echt waar. Alle clichés zijn waar.

oo wat klinkt dat allemal herkenbaar!!
even lekker op je gemak douchen,lekker een avondje op de bank ooo heerlijk!!
en als je snachts wakker wordt gemaakt ben je schagereinig maar zodra je je kindje vast hebt is het weer weg hihi,maar idd kinderen zijn heerlijK!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:27

Egoïstisch om geen kinderen te nemen op een overbevolkte wereld met te weinig voedsel, ontbossing om meer voedsel te krijgen.

En daar kinderen bij zetten normaal vinden.

Ik weet dat het een veel gemaakte uitspraak is, maar 1 die ik niet begrijp.

Net als voor je oude dag zorgen.
Dus als ouder bepaal je al voor de geboorte dat dat het kind moet gaan doen.
En dan gaat het vast zwaar vallen als dat kind dat zelfde egoïsme erft en voor zichzelf kiest. En in het buitenland carrière maakt of wat ook en niet die taak gaat doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:29

Ulfeino schreef:
Ieder zijn eigen mening en kijk op de dingen :)

Dat kan wel zijn maar ik stel(de) ook een vraag waar ik nog geen antwoord op heb gehad.

Ten opzichte van wie of wat is het egoistisch als ik geen kinderen wens te krijgen omdat ik mijn leven zo wel prima vindt?

Ik ben daar namelijk oprecht nieuwsgierig naar.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:13

Ik zie dat in mijn berichtje een fout zit. Je moet GEEN Kinderen nemen omdat iedereen het doet. Kinderen hebben en krijgen kost energie, maar ik vind het de moeite waard.

aangezien mijn moeder net is overleden. En aan haar beloofd heb voor mijn vader te zorgen. Omdat ik het wil en dat heb ik mijn vader ook gezegd jij gaat als het naar mij licht nooit naar een verzorgings tehuis om dat ik dat niet wil. Mijn zus denk daar heel anders over.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:48

Toch lees ik veel dat men het voor zichzelf doet, de liefde die ze voelen, de blijdschap die ze voelen etc...
Maar wat als je kind doodongelukkig is voor wat voor reden dan ook? Dat lijkt mij nogal pittig?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:55

Dat maak je gegarandeerd mee als je kind puber is, dan worden ze onzeker van zichzelf. Dus elk kind heeft dat alleen de een heftiger dan de andere. heb drie kinderen maar allemaal anders. twee met een beperking kan je dat wel aan. En of je jong of wat ouder ben. het maak geen moer uit. geloof me als je een kind krijg is het voor iedereen nieuw. leeftijd speel dan geen rol.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:57

Ik meld mij ik heb altijd al een kinderwens gehad heb zelfs al name voor de Kids reden heb ik niet is er al zo lang ik er ben

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:06

TS, bij twijfel niet doen!
Eigen kinderen is heel leuk, maar de meest ingewikkelde taak die je je in je leven op je hals kan halen.
Het is waanzinnig moeilijk om in deze tijd kinderen tot fijne volwassen mensen op te laten groeten en dan heb ik tot nu toe (kinderen zijn 15 en 17) een van de meest makkelijke kids die er bestaan als ik zo om mij heen kijk.

Bezint eer ge begint!!!

Even over dat egoïsme. In de basis zijn mensen allemaal egoïstisch anders overleef je nl. niet. Het is flauwekul om iemand die geen kinderen wil een egoïst te noemen. Het is toch fantastisch dat we in een maatschappij leven waarbij wij vrouwen zelf die keuze kunnen maken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:15

ik heb drie kids, 21, 17 en 12 jaar. Ik lees hier allemaal verhalen over baby's, gebroken nachten, vermoeidheid, poepluiers enzo, maar geloof me, dit is echt peanuts!
Als alles goed gaat met je kinderen is het heel leuk om kinderen te hebben en ze op te zien groeien tot verstandige, gezonde volwassenen. Maar als niet alles zo goed gaat vreet het aan je, het kost je je nachtrust en vreet energie. Ik maak me altijd wel zorgen om 1 kind, er is nooit niks als je kinderen hebt.

Het verantwoordelijk voelen en het zorgen maken zal nooit over gaan, hoe oud ze ook zijn!

Hier denk je niet aan als je overweegt aan kinderen te beginnen, maar ik denk heel vaak hoe zorgeloos je leven eruit ziet als je geen kinderen hebt. Die zorgeloosheid krijg je nooit meer terug als je aan kinderen begint.

Met een vriendin van mij had ik het er laatst over, haar zoon is "uit de kast" gekomen en het ziet er naar uit dat hij (dus) geen kinderen zal krijgen. Ze zei: "weet je, ik vind dat helemaal niet erg, want kinderen hebben kan enorm zwaar zijn en dat blijft hem dan in ieder geval bespaart". Ik snap dat ook heel goed!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:31

Ik lees hier veel redenen waarom een aantal van jullie vinden dat je niet aan kinderen moet beginnen, overbevolking, te weinig eten, slechte maatschappij en toekomst etc., dat moet je je kind niet aan willen doen.

Jullie zullen dan vast ook een diep ongelukkig leven leiden en het jullie ouders ten zeerste kwalijk nemen dat zij het in hun hoofd hebben gehaald jullie op deze wereld te zetten |(
Want jullie zullen jullie kinderen behoeden voor net zo'n ongelukkig leven door ze niet te krijgen.

Sorry dat ik misschien erg sarcastisch uit de hoek kom, ik begrijp heus wel dat de één wel kinderen wil en de ander niet en dat moet men gewoon respecteren, wat voor reden daar ook achter zit.
De één maakt de keus bewust de ander wordt het in de schoot geworpen en moet een keus maken en weer een ander wil bitter graag een kindje maar dat lukt niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:43

Nee hoor ik heb geen ongelukkig leven en dat is een rare conclusie.

Jij was degene die beweerde dat geen kinderen egoïstisch was, daarop kreeg je die antwoorden.

Kun je dan nog steeds beweren dat geen kinderen egoïstisch is?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:00

Ik ben nog stééds benieuwd maar ik denk dat er geen antwoord gaat komen.

En of ik ongelukkig ben? Wat een rare denkwijze... Ik schaam me wel regelmatig dat ik onderdeel van de mensheid ben, dat wel ja.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:15

Ik vind dat de bevolking beter in balans moet komen en minder moet groeien. We krijgen toch echt serieuze problemen als we doorgaan zoals nu.

Uiterst onverantwoord en egoïstisch vind ik het ongebreidelde voortplanten van dit voorbeeld http://www.rijnmond.nl/nieuws/02-01-201 ... dig-unicum
Binnen 74 jaar kan iemand zich dus verdertigvoudigt hebben, te zot.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:25

Een dergelijk topic levert een oeverloze discussie, want iedereen kijkt er anders naar, daarnaast leest een ieder de reacties op zijn eigen manier en interpreteert deze op zijn eigen manier.

Tuurlijk ben je niet ongelukkig en dat zal jou kind ook niet worden, mits je er uiteraard goed voor zorgt :)
Tuurlijk neem je het je ouders niet kwalijk, je bent blij dat je er bent je geniet van alles wat je kunt en doet, en dat zal je kind ook doen.

Maar waarom dat dan toch aandragen als argument?
Is het niet veel simpeler en eerlijker om gewoon te zeggen "ik wil geen kinderen", waarom de wereld de schuld geven van de reden waarom je ze niet wilt.
Oke als er een ziekte in de familie zit, of in geval van andere narigheid wat met jou of je partner te maken heeft is het een ander verhaal, dan kun je zeggen ik wil geen kinderen omdat ........

Ik vind het echt iedereen zijn eigen keus, en iemand die ze niet wil moet er ook echt niet aan beginnen, een kindje moet gewenst zijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:29

Moet je es proberen joh.. gewoon "ik wil geen kinderen..." :D