Moeder worden en carrière maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:34

Ik vind het heel interessant om de verschillende reacties hier te lezen.
Zelf was ons/mijn plan, destijds, om rond m'n 34e eens langzaam "aan kinderen te beginnen", want we hadden nogal wat plannen en ik was er erg druk mee om het ver te schoppen. Ik werkte van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met waanzinnig veel plezier, zette daarnaast vriendlief een eigen zaak op, trainde paardlief dagelijks, ging op concours,we maakten verre reizen etc. Maar ineens werd ik ziek en hoe ik ook mijn best deed, die lange dagen en alle ballen in de lucht houden, dat ging allemaal niet meer... Heel verhaal, maar uiteindelijk op mijn 28e (stuk jonger dan gepland, dus ;) ) moeder mogen worden en af en toe wel moeilijk gehad met "wat als..", maar daar schiet je zo weinig mee op.
Het werd dus parttime werken en naderhand zelfs "alleen nog maar" de boekhouding van ons bedrijf en dat was zo allemaal nooit gepland, maar op mooie dagen kan ik lekker ijs gaan eten met dochter en vriendinnen, manlief werkt waanzinnig veel en hard en thuis zorg ik dat alles geregeld is, wij wonen op een boerderij met flink wat dieren en dat zou zo echt niet gaan als ik ook van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buitenshuis zou werken, vriendinnetjes zijn altijd welkom, tijd om actief mee te helpen bij de sportclubs etc. en eigenlijk nog tijd te kort :') . Heel ander leven dan ik gedacht had, maar wat hebben we het mooi en goed, saampjes <3 . Ik voel me verder niet ondergewaardeerd, ik benut nog steeds mijn kwaliteiten, voel me ook niet afhankelijk oid, we hebben hier alles samen opgebouwd en mijn man zou in zijn uppie een heel arsenaal aan gekwalificeerd, extra, personeel nodig hebben :+

Mallow

Re: Moeder worden en carrière maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:31

Hmm.. ik hang er een beetje tussenin :)
Ik heb altijd de wens gehad jong moeder te worden omdat ik dat vroeger altijd als groot voordeel zag. Ik vind het nog steeds een prima idee om straks als ik een jaar of 45 ben alsnog te kunnen gaan reizen met de levenservaring die ik gekregen heb en nog ga krijgen met het moeder zijn.

Daarnaast ben ik nu 23 en kan best redelijk leren, nooit problemen gehad met een studie en ik merk dat ik mijzelf ook wel redelijk kan ontwikkelen op werkgebied. Nu ik moeder ben heb ik daar de tijd en energie niet meer voor. Ik heb ook geen geld om een opleiding te kunnen betalen.

Toen ik zwanger raakte had ik een baantje naast mijn studie. Nu is de studie afgevallen en het baantje behouden. Ik werk gemiddeld nog 20 uur per week en dan is mijn zoontje bij mijn ouders of schoonouders voor maximaal 5-6 uurtjes en ik moet zeggen, dit bevalt me goed.

Als er iets is wat ik geleerd heb in de 5 maanden dat ik moeder ben is het wel dat als mama een tevreden gevoel/energie heeft, kindlief daar veel gelukkiger op wordt.
het werken an sich doet mij heel goed omdat ik me kan blijven ontwikkelen, ook op sociaal gebied en daar groei ik van als mens.
Maar de grootste groei als mens ervaar ik toch wel met mijn kleine humpie. Je krijgt een andere rol in het leven, een rol om te zorgen, te moederen, lief te hebben en het onvoorwaardelijk aanwezig zijn wanneer jouw kindje die behoefte heeft. Er is geen mens,dier of knuffel op de hele wereld, waar dan ook (dus ook niet op een kdv) die een mama voor een kind kan vervangen. En ik geloof dat een kind dat 5 dagen per week voor 8 uur bij zijn/haar moeder vandaan is dat uiteindelijk zeker zal benadelen in het hechtingsproces.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:39

Ik ben een jonge moeder.
4 kinderen in de leeftijd van 8,7,4 en 2 zelf ben ik 27.
Mijn man en ik hebben bewust er samen voor gekozen tijdens de zwsmgersvhap van ons oudste dat ik thuis bij de kinderen ben totdat de jongste naar school gaat.
Als de jongste naar school gaat hoop ik een part time baan te kunnen vinden/krijgen in de zorg
Carrière maken hoeft voor mijzelf niet.

Edit.
Mijn ouders werkten vroeger fulltime,het is niet zo dat ik daardoor te kort ben gekomen in liefde maar het heeft wel invloed gehad op mijn besluit om thuis te blijven zolang de kinderen nog niet allemaal op school zitten.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:03

Mijn kind gaat nu 2dagen per week naar de opvang en alsi k thuis ben studeer ik veel.
Baby is 8maanden en 3weken oud dus dat kan nog wel.
Probleem gaat hem worden als kind wat ouder word, ik moet namelijk nog 7jaar studeren dus dat gaat een uitdaging worden.
Het gaat moeilijk worden maar mijn kind gaat voor alles.
Als ik merk dat hij even een uurtje alleen kam en wil spelen dan ga ik studeren en als ik merk dat het een
' mam ik heb een helpende hand nodig' dag is, dan leg ik me studie een dag weg.
Mijn doel is vooraal te kijken jaar wat mijn kind nodig heeft
Bv: de eerste maanden kon guus niet naar de opvang.
Hij zat niet goed in zijn vel en huilde veel en was veel gespannen.
Guus kom de drukte van de opvang niet handelen.
Ik heb guus die maanden veel bij me gehouden en gedragen en we hebben een osteopaat bezocht.
Ik heb de opvang weer geprobeerd toen guus 7 maanden was en dit keer gad hij er baat bij.
Hij kan veel zien en krijgt veel indrukken binnen waarvan ik het gevoel hebt dat die indrukken hem goed doen.
Let wel: guus zijn opvang is een 3kids op 1leider groep.
Ze gaan elke dag naar de kinderboerderij verderop en hebben veel uitjes.
Heerlijk:)

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:24

Brainless schreef:
Lichamelijk gezien is het zelfs beter om kinderen voor je 25ste te krijgen.

Lichamelijk gezien wellicht maar geestelijk...? Ik denk dat het dan beter is om te wachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:32

Ik vind persoonlijk dat je geestelijk veerkrachtiger bent als je jonger bent.
Als je ouder bent heb je meer moeite met aanpassingen, dat zie je bv ook bij mensen die wat ouder zijn (30/35+) die op zoek zijn naar een nieuwe partner.
Zij hebben hogere eisen en zijn minder bereidt hun eigen leven aan te passen aan het levensritme van de toekomstige partner.
Dat zie je ook terug bij stellen die op een latere leeftijd vader/moeder worden. En eerst een goede carrière hebben opgebouwd (met de daarbij behorende levensstijl).
Zij passen hun leven daaraan minder aan; ze nemen vaker een oppas, gaan vaker samen op vakantie zonder kind, hun huis is vaak anders ingericht en niet gericht op een gezin met kinderen.
(dit is algemeen gesproken en geldt natuurlijk niet voor iedereen!!).

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:37

leeftijd sja, kan je veel over zeggen, maar denk dat dat per persoon scheelt. de 1 is er sneller klaar voor dan de ander. ik zelf had het niet veel eerder moeten doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:42

*Is bijna 30*

Maar daarom zijn ze niet minder goed voor dat kind. Ons huis is nu ook niet kindvriendelijk terwijl vriendlief dit kocht voor hij me kende (nieuwbouw, bouw moest nog starten) en hij toch ook al in gedachten had hier te wonen als hij papa zou worden. Zo'n dingen kunnen altijd aangepast worden, hekje voor de trap, stopcontacten beveiligen, glazen plaatje voor de kookplaat en de knoppen, deuren op slot of zonder handgreep, dingen hogerop zetten en buiten bereik.

Het lijkt misschien dat ze meer hun oude routine houden, maar aan de andere kant denk ik dat ze maar al te goed beseffen dat ook een koppel op zichzelf nood heeft aan quality time zonder kids in de buurt, zo af en toe. Zolang daarin niet overdreven wordt zie ik daar geen graten in, integendeel. Het is wat anders als kindlief dagelijks naar de opvang moet, 3x/week bij opa en oma moet slapen omdat ouders laat werken en dan nog in het weekend ook steevast ergens gedropt wordt omdat de ouders tijd voor zichzelf willen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:46

Tja, het verschilt gewoon heel erg per persoon. Als het je levenswens is om moeder te worden, dan kan je maar beter thuisblijven. Als je graag carrière wilt, en je werk is je leven en je passie, dan zou je de richtlijn in het artikel kunnen volgen.
Brainless heeft denk ik ook wel een erg goed punt :j

Dat de ouders veel (of zelfs fulltime) werken wil niet meteen zeggen dat de kinderen dan altijd op het kdv zitten. Mijn ouders werkten 3-4 dagen in de week (geen idee eigenlijk), maar mijn moeder deed ook nachtdiensten enzo dus dan was ze overdag wel weer thuis.

Ik ben nog nooit op een kdv geweest, alleen op de peuterspeelzaal toen ik 3 was, kon mijn moeder tenminste in alle rust opruimen en boodschappen doen :')

Maar verder veel spelen en eten bij vriendinnetjes, en zij bij mij als hun ouders een keer niet konden. "Suus, vind je het leuk als Anne morgen komt spelen?" "Ja leuk!!" En zo ging dat bij ons :j
Hartstikke gezellig en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam. Terwijl mijn ouders dus best wel veel werkten, nu ik er zo over nadenk.

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:49

Brainless schreef:
Als je ouder bent heb je meer moeite met aanpassingen, dat zie je bv ook bij mensen die wat ouder zijn (30/35+) die op zoek zijn naar een nieuwe partner.
Zij hebben hogere eisen en zijn minder bereidt hun eigen leven aan te passen aan het levensritme van de toekomstige partner.
Dat zie je ook terug bij stellen die op een latere leeftijd vader/moeder worden. En eerst een goede carrière hebben opgebouwd (met de daarbij behorende levensstijl).
Zij passen hun leven daaraan minder aan; ze nemen vaker een oppas, gaan vaker samen op vakantie zonder kind, hun huis is vaak anders ingericht en niet gericht op een gezin met kinderen.

Hm nee dat ben ik niet met je eens ;). Mensen < 25 zijn IMO nog niet echt volwassen ;). Zijn vaak nog erg zoekende, staan feitelijk pas aan het begin van hun volwassen leven, hebben doorgaans nog niet alles zo op de rit als mensen van ± 28+. Mensen van 28+ hebben iig vaak een eigen huis en geen starterswoninkje. Ze hebben meer spaargeld, betere banen, meer te besteden, zijn evenwichtiger, hoeven niet zo nodig meer, hebben zich al bewezen.

Overigens is er IMO niks mis met op vakantie gaan zonder kind. Als het maar niet 6 weken en niet 10x per jaar is ;).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:55

Mijn vriend en ik hebben al afgesproken als ons kind er is, dat we minstens 1 keer in de maand een avondje weggaan, zonder kind. Het leven bestaat niet alleen uit kinderen en de zorg, je realtie verdient ook aandacht, en dit komt ook alleen maar ten goede van het kind. Als je niet aan je relatie werkt en aandacht hebt voor elkaar, dan is de kans groot dat het niet gaat blijven duren en dan zijn er ergere consequenties dan 1 avondje een bbsit hebben voor je kind.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:59

In aanvulling op chanel, een quote van ergens, weet niet meer waar: "Er is geen mooier cadeau voor een kind dan twee ouders die veel van elkaar houden"

Weet nog dat hier op Bokt een keer iemand een weekje weg van haar ouders had gekregen met het aanbod om haar dochtertje een weekje mee naar de camping te nemen zodat zij lekker uit kon rusten (lastige periode achter de rug) met een vriendin. Nou dat kon echt niet :') Zie het probleem niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:03

Die mening had ik ook altijd maar als er eenmaal een baby is en dan ook eentje die niet slaapt en drinkt en doet volgens boekjes dan is een avondje uit zo niet boeiend. En de meeste babies zijn niet volgens het boekje :+ Je kan ook partners zijn zonder avondjes uit. Het klinkt allemaal zo leuk en je kan zoveel plannen hebben maar als kindje er eenmaal is dan draait alles 180graden om. Been there done that :')
Wij genieten nu van een uurtje samen op de bank savonds. Afgepeigerd even tegen elkaar aan liggen. Heeeerlijk haha.

ik zou mijn kindje ook nooit een week 'weggeven'
Op dit moment nog niet eens een uurtje :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:26

Ik ga morgen passen op de baby van mijn oude oppas, hoe leuk :D Maar dat ging ook met pijn en moeite hoor, en alleen omdat ik zo'n klik heb met dat kindje. Heerlijk een avondje tutten. Boy komt ook, kunnen we volgens hem 'even oefenen'. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:33

Sees schreef:
Brainless schreef:

Hm nee dat ben ik niet met je eens ;). Mensen < 25 zijn IMO nog niet echt volwassen ;). Zijn vaak nog erg zoekende, staan feitelijk pas aan het begin van hun volwassen leven, hebben doorgaans nog niet alles zo op de rit als mensen van ± 28+. Mensen van 28+ hebben iig vaak een eigen huis en geen starterswoninkje. Ze hebben meer spaargeld, betere banen, meer te besteden, zijn evenwichtiger, hoeven niet zo nodig meer, hebben zich al bewezen.

Overigens is er IMO niks mis met op vakantie gaan zonder kind. Als het maar niet 6 weken en niet 10x per jaar is ;).

Trouwens, het hangt echt af van je vooropleiding. Als jij 16 bent en je bent klaar met je VMBO, kun je op je 20e een baan hebben op een KDV bijvoorbeeld. Koop je na een jaar een huis met je partner en ik kan me voorstellen dat je dan toe bent aan een kind. Dan ben je jong maar heb je al een heel ander leven als iemand van 22 die nog studeert.

Ik denk echt dat leeftijd niet zoveel uitmaakt. Het gaat meer om het pad dat je bewandelt. Ik ben nu 26 en ik zou heus wel voor een kind kunnen zorgen, ik moet er dingen voor opgeven maar eerlijk is eerlijk, Boy en ik doen het niet altijd veilig en als het komt, dan komt het. Ik denk niet dat ik nu een veel leukere moeder zou zijn dan over 10 jaar. Ik ben gewoon een beetje... wild van karakter, dat zal er altijd in blijven zitten.

De enige reden die ik heb om niet te oud moeder te willen worden, is omdat mannen van 50+ een verhoogde kans op kanker hebben. Dat werkt nu eenmaal een beetje raar in mijn hoofd, mijn vader is ziek geweest toen ik 24 was. Gelukkig was ik volwassen, maar de dochter van een collega van mijn vader is 13, haar vader is opgegeven. Dat zou ik vreselijk vinden, als mijn kinderen jong vaderloos zouden zijn. Maar goed, dat zit in mijn hoofd, hoe irreëel het ook is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:43

Varekaj schreef:
Ons huis is nu ook niet kindvriendelijk terwijl vriendlief dit kocht voor hij me kende (nieuwbouw, bouw moest nog starten) en hij toch ook al in gedachten had hier te wonen als hij papa zou worden. Zo'n dingen kunnen altijd aangepast worden, hekje voor de trap, stopcontacten beveiligen, glazen plaatje voor de kookplaat en de knoppen, deuren op slot of zonder handgreep, dingen hogerop zetten en buiten bereik.

Het gaat meer om mensen met een glazen tafelblad en de witte Italiaanse designmeubelen denk ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:52

lieveli schreef:
De enige reden die ik heb om niet te oud moeder te willen worden, is omdat mannen van 50+ een verhoogde kans op kanker hebben. Dat werkt nu eenmaal een beetje raar in mijn hoofd, mijn vader is ziek geweest toen ik 24 was. Gelukkig was ik volwassen, maar de dochter van een collega van mijn vader is 13, haar vader is opgegeven. Dat zou ik vreselijk vinden, als mijn kinderen jong vaderloos zouden zijn. Maar goed, dat zit in mijn hoofd, hoe irreëel het ook is.

Daar heb je helemaal gelijk in hoor! Het is sowieso een gegeven dat hoe jonger je kinderen krijgt, hoe langer je kinderen hun ouders hebben. (Wat niet wil zeggen dat je dan maar heel vroeg moet beginnen, er zijn een hoop zaken die óók belangrijk zijn natuurlijk, maar even globaal gezien)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:09

chanel1985 schreef:
Mijn vriend en ik hebben al afgesproken als ons kind er is, dat we minstens 1 keer in de maand een avondje weggaan, zonder kind. Het leven bestaat niet alleen uit kinderen en de zorg, je realtie verdient ook aandacht, en dit komt ook alleen maar ten goede van het kind. Als je niet aan je relatie werkt en aandacht hebt voor elkaar, dan is de kans groot dat het niet gaat blijven duren en dan zijn er ergere consequenties dan 1 avondje een bbsit hebben voor je kind.

maar dit heeft niks met de discussie te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:14

Wij hebben een zwarte glazen salontafel :+ Door vriendlief gekozen (hij betaalde immers de meubels) maar wat heeft hij nu al spijt dat hij m'n advies niet wou aanhoren dat zoiets mooi is, maar een ramp om stofvrij te houden }>
Anyway, er lopen hier ook 2 katten rond waarvan hij als de dood is dat ze aan zijn kunstleren zetels gaan krabben. Ik wacht geduldig af tot zijn neefje en nichtje van 6 en 2,5 nog eens langskomen en de bank weer als springplank gaan gebruiken met hun schoenen aan :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:42

Och, ik heb me erbij neergelegd dat ik nog minstens 5 jaar moet wachten op een witte salon, omdat ze toch een keer met viltstiften erop gaan kleuren. Om dezelfde reden doe ik geen moeite om mijn living terug te schilderen of te behangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:46

Mijn broer is gehandicapt en als hij stapt heeft hij wel eens steun nodig aan muren of deuren. Omdat dat ook sporen nalaat, hebben wij in mijn vorige huis waar ik woonde met papa gekozen voor afwasbare verf. Of het ook helpt als ze er met viltstift op zitten weet ik niet, maar voor vuile vlekken van handen en dergelijke was het toch verdomd handig (ook op het plafond, was erg makkelijk). Ik zou sowieso naar zoiets uitkijken als we hier gaan schilderen. Nu zitten we nog tussen de originele witte kale muren. Zoiets lijkt me altijd handig, ook wanneer zijn neefje en nichtje hier ooit met plakhandjes zouden rondrennen.

De bank is zwart en ik denk ook afwasbaar. Wit zou ik sowieso nooit kiezen, hoe mooi het ook lijkt in de boekjes.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:47

Ik heb het topic hier niet doorgelezen, maar ik heb kortgeleden hier nog een goed artikel over gelezen in de NRC Next van woensdag 15 januari 2014.
Het heet Vrouw + Kinderen = Deeltijd

En gaat over vrouwen met kinderen die full-time werken en die hun carriere daar niet voor hebben gegeven. (en dus geen deeltijd zijn gaan werken zoals de meeste moeders dan doen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:49

Plakhandjes is niet erg, maar hier zitten de muren onder de balpen. Krijg je er dus niet meer vanaf maar ik vind het gewoon zonde om het weer over te schilderen, mijn jongste is anderhalf..... ;)

Ik vind wit leer schitterend maar je moet het echt niet willen combineren met kleine kinderen. Dat is mijn 'droom' voor als de kinderen groot zijn: een witte leren salon, een open haard en een vijver in de tuin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:52

wit leren salon + open haard= halloooooo stofbank :D toch als je met gewoon hout werkt en niet met pellets ofzo.

ik denk dat balpen ook wel van die verf weg te wassen is hoor. Nou weet ik dat zoiets bij kinderen hoort, vind ik niet zo erg tenzij bezoek denkt dat picasso persoonlijk is langs geweest :p

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:55

Geloof me, ik HEB afwasbare verf en betere schoonmakers dan ik hebben het geprobeerd. En het is spuuglelijk. Maar ja, had ik zelf maar beter op moeten letten.
Wij nemen nu trouwens als compromis een elektrische haard. Toch een beetje sfeer.