Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:42

Ceriadwen schreef:
En dat is nou net waar de hele samenleving naar toe moet. We zijn allemaal, ook gehandicapten, veel te veel verwend en gewend geraakt dat de overheid voor ons wel een oplossing bedacht.

Tij is gekeerd, nu moeten we zelf weer oplossingen gaan bedenken. Ik vind dat op zich geen slechte ontwikkeling.

_/-\o_ _/-\o_
en om het maar even cru te zeggen. waarom moet de 'gewone' nederlander wel overal op bezuinigd worden.. en degene met een beperking niet?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:43

44Myrthe44 schreef:
quera schreef:
Misschien moet je je eens verdiepen in de stoornis.
En wat ik in dit topic heb neergezet. :)*
Want ja ik train deze dingen ook in. Bij mensen met autisme waar dit bij gaat.. Maar heeeeelveeel mensen met autisme kunnen dit gewoon niet aan. En zeker niet op zo'n korte termijn.

En weer zeg je alleen maar wat er niet kan, ipv wat er wel kan. Bij de pakken neer gaan zitten, zo kom je dus nooit tot een oplossing.
Wie weet is het kind van TS wel helemaal niet een van die heel veel mensen met autisme die het niet aan kan. En hoe komt ze daarachter? Door het te proberen.

Hier een mogelijk hulpmiddel:
http://9292.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/ov-app-voor-mensen-met-autisme

Ik zeg niet dat het per definitie niet kan. Maar het is gewoon een feit dat heelveel autisten dit niet aankunnen.

En mij heb je ook niet horen zeggen dat ze het niet moet proberen..
Zou een beetje raar zijn want ik train die dingen zelf in...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:43

En wat als ouders de handen ineen slaan? Lokale kinderen met de eigen auto naar school brengen. Als je er dan een paar verzameld, zodat je 1 dag in de week moet rijden?
Of een buurtbewoner/kennis die die kant toch op moet voor het werk? En die geef je dan een financiele bijdrage ofzo...
Er zijn we mogelijkheden...

Nu zeg ik niet dat dat direct de oplossing is, maar de bezuinigingen komen er gewoon. Erover klagen heeft geen zin. Dan kan je die tijd beter stoppen in het zoeken naar een oplossing.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:44

Celiien schreef:
Ceriadwen schreef:
En dat is nou net waar de hele samenleving naar toe moet. We zijn allemaal, ook gehandicapten, veel te veel verwend en gewend geraakt dat de overheid voor ons wel een oplossing bedacht.

Tij is gekeerd, nu moeten we zelf weer oplossingen gaan bedenken. Ik vind dat op zich geen slechte ontwikkeling.

_/-\o_ _/-\o_
en om het maar even cru te zeggen. waarom moet de 'gewone' nederlander wel overal op bezuinigd worden.. en degene met een beperking niet?

Ze hadden bijvoorbeeld ook kunnen zeggen per taxirit een eigen bijdrage. Zo kan het voor de mensen die het nodig hebben blijven bestaan :) en het brengt nog geld op ook :)*

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:45

quera schreef:
Ze hadden bijvoorbeeld ook kunnen zeggen per taxirit een eigen bijdrage. Zo kan het voor de mensen die het nodig hebben blijven bestaan :) en het brengt nog geld op ook :)*

Nee, het brengt geen geld op, het kost minder, dat is wat anders. :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:45

Brainless schreef:
Het gevolg is dus dat er veel meer kinderen die flink hulp nodig hebben en daarom op speciaal onderwijs zitten op regulier onderwijs terecht komen.

Vermoedelijk blijkt over een tijdje dat het en een nadelig effect heeft op de prestaties van alle leerlingen (omdat de leerkrachten gewoon te weinig tijd en expertise hebben om iedereen goed aan bod te laten komen) en dat er meer leerlingen in zwaardere vormen van hulpverlening komen. Penny wise pound foolish.

Chelle_dora: het alternatief is wat mij betreft eerst om medestrijders te krijgen om bezwaar aan te tekenen tegen het beleid, omdat je zo niet met kinderen met beperkingen om moet gaan. Daar gaat het mis.

(En wat betreft de belastingen, het is wat off-topic maar ik zie zelf meer mogelijkheden in het belasten van de multinationals die hier in Nederland gebruik maken van belastingontwijkroutes.)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:47

Nu kost het inderdaad geld..
Als je een eigen bijdrage vraagt aan iedereen brengt dat geld op.

Voorbeeld:
Nu nemen 100 kinderen de taxi en betalen niks
Dadelijk nemen 60 kinderen de taxi en betalen niks
Als al die 100 kinderen een extra bijdrage doen komt er dus meer geld binnen dan met de 60 kinderen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:48

Hier dacht ik dus ook al gelijk aan.
bigone schreef:
Dan moet je haar zelf weer gaan brengen, als ouders heb je wel vaker geen zin maar als je kinderen je nodig zijn dan heb je niets te kiezen.

Heel gemeen misschien dat ik het zeg maar vind het een beetje gek overkomen op hoe je als moeder zijnde reageert :o.
Maar je zegt dat je 2 zorgen kinderen hebt? Heel vervelend dat je dochter autistisch is en gepest wordt/is, maar kom op meid als er echt geen andere oplossing is dan moet je haar zelf weer gaan brengen.
Ik zelf zie daar dus echt geen probleem van in, ik ben ook moeder en als mijn kinderen mij/ons nodig hebben zal ik er altijd voor ze zijn ook als ik ze zou moeten weg brengen.

Ik ben van mening dat als je eenmaal aan kinderen begint en ervoor kiest er ALTIJD dus ook nu er voor ze bent, maar ik zal misschien zelf wel te over beschermend zijn.

Mijn oudste gaat volgend jaar voor eerst naar de basisschool, ik vind dit spannender voor hem als hij dat zelf vind maar goed.

En haar vader dan zou hij niet een oplossing weten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:48

Shadow0: maar gaat dat voor januari wat opleveren? Feit is en blijft dat er vanaf januari of februari niet meer hetzelfde schoolritje is als dat het nu is, met alle gemakken of ongemakken die daarbij horen.
Dat het mis gaat, dat snap ik wel, maar dat gaat voor de TS nu niets veranderen. Zij heeft een oplossing nodig voor haar probleem, en door te stampvoeten ga je dat probleem niet wonderbaarlijke wijze oplossen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:49

quera schreef:

Voorbeeld:
Als al die 100 kinderen een extra bijdrage doen komt er dus meer geld binnen dan met de 60 kinderen.

En die taxi rijdt op lucht en de chauffeur werkt vrijwillig? Zoals vjestagirl al zei; het brengt niks op, het kost alleen minder. Onder de streep is de balans nog steeds negatief.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:50

Dan moet je dus genoeg bijdrage vragen :)

En dan kunnen ouders zelf bepalen wat ze doen. Met de taxi/Ov/zelf brengen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:51

Shadow0 schreef:
Brainless schreef:
Het gevolg is dus dat er veel meer kinderen die flink hulp nodig hebben en daarom op speciaal onderwijs zitten op regulier onderwijs terecht komen.

Vermoedelijk blijkt over een tijdje dat het en een nadelig effect heeft op de prestaties van alle leerlingen (omdat de leerkrachten gewoon te weinig tijd en expertise hebben om iedereen goed aan bod te laten komen) en dat er meer leerlingen in zwaardere vormen van hulpverlening komen. Penny wise pound foolish.

Chelle_dora: het alternatief is wat mij betreft eerst om medestrijders te krijgen om bezwaar aan te tekenen tegen het beleid, omdat je zo niet met kinderen met beperkingen om moet gaan. Daar gaat het mis.

(En wat betreft de belastingen, het is wat off-topic maar ik zie zelf meer mogelijkheden in het belasten van de multinationals die hier in Nederland gebruik maken van belastingontwijkroutes.)

Hier denk je weer niet in oplossingen, ja een manier om te behouden wat je hebt, maar dat is geen oplossing. Beter je tijd en energie steken in hoe je het wel zonder overheidssteun voor elkaar gaat krijgen en als dat betekend dat ouders van of kinderen met een beperking moeten PARTICIPEREN dan is dat nou eenmaal zo, en zal je daar dus creatief oplossingen voor moeten bedenken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:54

quera schreef:

Voorbeeld:

Dat hangt van de hoogte van de bijdrage af. Stel een rit voor de dochter van de TS kost €48,-. Daarvoor ga ik uit van een rit van Pernis naar Rotterdam Alexander (omdat ik toch een plek moest kiezen). Dat is 24km, €1,- per gereden kilometer (afschrijving taxi, brandstof, chauffeur etc.) heen en terug. Dan kost dat per week €48 * 5 = €240,- per week, €960,- per maand (uitgaande van 20 schooldagen per maand).

Stel nou dat de TS daarvoor €50,- per maand gaat betalen: €4,- per schooldag. Ze geeft zelf aan dat er geen andere kinderen zijn die daar in de buurt wonen, dus de taxi rijdt echt alleen voor haar. Dan kost het i.p.v. €960,- per maand, €910,- per maand. Dan levert het dus geen geld op, het kost minder.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-12-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:54

quera schreef:
Dan moet je dus genoeg bijdrage vragen :)

En dan kunnen ouders zelf bepalen wat ze doen. Met de taxi/Ov/zelf brengen.

Maar dat betekend voor ouders met een zwaar gehandicapt kind nog meer kosten, omdat ze mee moeten gaan betalen aan de kinderen waarvan het nu niet meer (volledig) betaald wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:56

quera schreef:

En de kinderen van ouders die het geld niet hebben, die hebben pech. En ouders moeten best een beetje extra gestraft worden omdat ze een kind hebben met beperkingen. Hoe meer eigen bijdrage hoe liever?

Wat een treurige manier om met elkaar om te gaan :n

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:57

Vjestagirl schreef:
quera schreef:

Voorbeeld:

Dat hangt van de hoogte van de bijdrage af. Stel een rit voor de dochter van de TS kost €48,-. Daarvoor ga ik uit van een rit van Pernis naar Rotterdam Alexander (omdat ik toch een plek moest kiezen). Dat is 24km, €1,- per gereden kilometer (afschrijving taxi, brandstof, chauffeur etc.) heen en terug. Dan kost dat per week €48 * 5 = €240,- per week, €960,- per maand (uitgaande van 20 schooldagen per maand).

Stel nou dat de TS daarvoor €50,- per maand gaat betalen: €4,- per schooldag. Ze geeft zelf aan dat er geen andere kinderen zijn die daar in de buurt wonen, dus de taxi rijdt echt alleen voor haar. Dan kost het i.p.v. €960,- per maand, €910,- per maand. Dan levert het dus geen geld op, het kost minder.

Dat heb ik nergens gelezen dat de taxi alleen voor haar rijd. Maargoed daar kan ik overheen hebben gelezen.

Als je namelijk een busje vol met kinderen hebt en je betaald €4 per dag lijkt mij dat een goede oplossing.
En anders evt een andere school. Er zijn zat speciaal onderwijs scholen in de regio :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:57

Akkoord, we moeten richting een participatiesamenleving. Maar wat de overheid vergeet is dat je door het veranderen van het beleid niet ineens een andere insteek in je samenleving hebt. Het is niet zo dat dan ineens iedereen staat te springen om te helpen, dat kan gewoon heel moeilijk zijn.

Door het stoppen van bijzonder openbaar vervoer raken mensen hun banen kwijt. Daarnaast is het gewoon niet voor elke ouder te regelen om het zelf op te lossen.

Dat gezegd hebbende... Er zijn verschillende niveaus van autisme. TS geeft niet echt een duidelijk antwoord op het niveau wat haar dochter heeft. Als we daar meer over weten kunnen we wellicht meedenken. Ik zag al iemand die aanbood om te helpen op Schiedam Centrum? Top! +:)+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:59

Shadow0 schreef:
quera schreef:

En de kinderen van ouders die het geld niet hebben, die hebben pech. En ouders moeten best een beetje extra gestraft worden omdat ze een kind hebben met beperkingen. Hoe meer eigen bijdrage hoe liever?

Hoe wil je je kind nu naar school laten gaan dan?
Ov. Kost ook geld. Een auto ook.

En ik ben het absoluut niet met de bezuinigingen eens.. Maar dit zou 1 van de oplossingen kunnen zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:01

quera schreef:
Magrathea schreef:
Je snapt heus wel dat ik dat niet bedoel...

Ik wil gewoon zeggen dat als we allemaal proberen zelf te bezuinigen op het overheidsgeld, er dan vanzelf meer overblijft. Probeer gewoon eens met het OV te gaan, ook als je altijd met het taxibusje gaat. Vraag die zorgtoeslag/kinderopvangtoeslag/PGB niet aan als je het zelf kan betalen allemaal (als ouder).

En dan heb ik het nog niet eens over de kinderen met een PGB en alles die een ziekte praktisch aangepraat krijgen. Kindjes die 'adhd' hebben die eigenlijk gewoon een beetje druk zijn en behoefte hebben aan structuur (zoals elk kind). Kinderen met 'autisme' die eigenlijk gewoon behoefte hebben aan structuur en consequente opvoeders (zoals elk kind).
En ja, de oude vertrouwde disclaimer: ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, maar als we meer in oplossingen gaan denken en niet in problemen (ziektes en afwijkingen en handicaps) maken we het land een stuk leuker :)

Draai eens een dagje mee op m'n werk. Dan zul je zien dat mensen met autisme ook echt autisme hebben. En dit niet aangepraat zijn.

Want er zijn degelijke verschillen tussen 'gewone' mensen en mensen met autisme.

Goed lezen, dat ontken ik ook helemaal niet. Ik heb een heleboel kampen gedraaid ondertussen, en regelmatig kinderen met autisme gehad. Dingen gezien variërend van de hele week weigeren om andere kleren aan te trekken (haar moeder had haar op de dag van vertrekken gezegd dat ze dit setje kleren moest dragen, en die vertelde haar altijd welke kleren ze aan moest...), of alleen bepaalde dingen willen eten, tot een hele stoere intelligente meid van 15 die wel de typische trekjes vertoonde maar die ook haar eigen dingetjes goed kon herkennen en aangeven ("ik wil wel bij de groep zijn, want dat is gezelliger dan alleen zitten, maar ik wil niet meedoen met het spel, dat is me nu te druk").
Maar er zijn er ook bij die blijkbaar autisme hebben, maar die eigenlijk gewoon altijd hun zin hebben gekregen en die boos worden als dat een keer niet mag. Ja, dat weet ik zeker, want na één dag begreep ze dat ze op kamp wél moest luisteren en toen was het een leuk, grappig en behulpzaam kind :)

Anyway, het is natuurlijk niet zo dat iedereen maar gekort moet worden. Je hoeft niet de volledige bezuinigingen bij één groep te halen, er is niks mis met een bijdrage leveren en voor de rest ondersteund te worden...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:01

Shadow0 schreef:
quera schreef:

Wat wil je dan? We kunnen het als samenleving niet meer betalen, zoveel is duidelijk. We hebben met z'n allen deze regering gekozen, en deze regering heeft besloten dat dit iets is wat we niet meer kunnen betalen.

Daar kun je tegen blijven schoppen, en schoppen en schoppen, maar dat heeft geen zin, het gaat er gewoon uit.

Dan kun je dus opties gaan zoeken als 'met een eigen bijdragen is het nog wel te behouden' of 'ze moeten allemaal met het OV en daar bieden we trainingen voor aan en hebben we apps voor'.

Ja, met een beperkt kind heb je meer kosten. Dat is zo, maar je wist dat die kans erin zat toen je aan kinderen begon. Je kunt er niet vanuit gaan dat de gemeenschap alle kosten van jouw 'ongeluk' opvangt. Hoe naar dat ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:03

Klopt Lente, dat was ik :) Als het een oplossing biedt is het voor mij een kleine moeite en dan is een ander er wellicht mee geholpen :)

Proberen kan immers altijd. Misschien eerst een paar keer zelf met haar moeder met het OV reizen, dan een keer dat ik er halverwege bij kom om haar naar de juiste bus/tram te loodsen zodat ze daar ook aan kan wennen :)

Verder kan ik me ook wel een beetje vinden in Quera. Ik snap best dat het een gevoelig onderwerp is, maar alles kost nou eenmaal geld. OV, auto, taxi. Tijd is ook geld.
Niemand "straft" een ander omdat diegene een kind heeft met beperkingen. Alleen als het er niet is, dan is het er toch niet?

Misschien is er wel wat met de taxi te regelen, dat alle ouders een eigen bijdrage leveren. Dan wordt het niet helemaal vergoed, maar is het in ieder geval een minder grote hap uit je maandelijkse budget. Is dat niet mogelijk, dan moet je toch voor de time-being uitwijken naar een ander alternatief. Het is december nu, ik denk niet dat je het voor januari veranderd krijgt vanuit de gemeente of waar de bezuiniging dan vandaan komt; daar gaat wel iets langer overheen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:03

quera schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat heb ik nergens gelezen dat de taxi alleen voor haar rijd. Maargoed daar kan ik overheen hebben gelezen.

Als je namelijk een busje vol met kinderen hebt en je betaald €4 per dag lijkt mij dat een goede oplossing.
En anders evt een andere school. Er zijn zat speciaal onderwijs scholen in de regio :j

De TS heeft aangegeven dat er geen andere kinderen in haar regio wonen die ook daarheen moeten.
Andere school is geen optie volgens de TS.

En hoeveel kinderen passen er in zo'n busje, 12? Dan zit je nog maar aan €600,- per maand wat er aan bijdragen binnen komt, terwijl de kosten €960 zijn. Dan kost het nogsteeds geld...

Magrathea

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:05

Het kost geld, maar op die manier heb je wel 360 euro bezuinigd op dat busje. Hoeveel busjes zouden er op een dag rijden? Dat levert bij elkaar toch wel wat geld op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:06

Celiien schreef:
Ceriadwen schreef:

_/-\o_ _/-\o_

We willen juist dat mensen met een beperking toch naar school kunnen gaan om zo goed mogelijk mee kunnen komen in de samenleving. Het is helemaal niet raar dat TS het misschien helemaal niet kan betalen, wat als de school 20 km verderop is zoals iemand anders hier ook al aangeeft? dat kost je klauwen met geld. Misschien heeft TS dat helemaal niet, en dan?

TS heeft ook aangegeven dat er weinig medescholieren in de buurt wonen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:06

Ceriadwen schreef:
Hier denk je weer niet in oplossingen, ja een manier om te behouden wat je hebt, maar dat is geen oplossing.

Natuurlijk is dat wel een oplossing :) Misschien niet de oplossing die jij graag ziet, maar het is wel een oplossing. Belangrijker: het probleem waarvoor 'in oplossingen' gedacht moet worden zie ik niet. Het is kunstmatig gecreeerd. IK ben van mening dat er geen probleem is en dat de bezuiniging op het leerlingvervoer stom en onnodig is. Ik zie wel oplossingen, maar op hele andere plekken, namelijk daar waar de problemen ontstaan. Dus bij de crisis en de veroorzakers van de crisis.

Het afschuiven van het eigen falen (regering, financiele wereld) op de zwaksten, DAT vind ik nog eens niet in oplossingen denken.

Citaat:
Beter je tijd en energie steken in hoe je het wel zonder overheidssteun voor elkaar gaat krijgen

Waarom is dat beter? Ik vind dat een verkeerd uitgangspunt. Ik vind het belangrijk dat de overheid de zwakkeren helpt en zorgt dat kinderen goed onderwijs kunnen krijgen op een passende manier, en ook in staat zijn om daar veilig te komen.

Citaat:
en als dat betekend dat ouders van of kinderen met een beperking moeten PARTICIPEREN dan is dat nou eenmaal zo

Natuurlijk niet :) Denk in oplossingen! Participeren (leugenachtige term voor egoistisch 'zoek het lekker zelf uit') is niet een vaststaand gegeven maar een modeterm. Daar hoef je je echt niet zomaar bij neer te leggen. En dus denk ik dat het belangrijk is om aandacht te vragen voor de problemen die ouders ondervinden hierbij, en hoe schadelijk dat kan zijn voor kinderen met ontwikkelingsproblemen.