Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:03

s1993 schreef:
Ik interpreteer deze discussie toch op een andere manier hoor.
De vraag is 'Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?' Mijn antwoord daarop is ja dat kunnen ze maken want een bruiloft draait niet alleen om het eten.

Bij een antwoord als ja dat kunnen ze maken, want een bruiloft draait niet om het eten is meer een antwoord op de vraag waar draait het om bij een bruiloft. Nochtans vermoed ik dat 99% van de mensen hier slechts antwoord geven op de vraag in de OP (en de suggesties die daar op volgden) dan dat zij eten daadwerkelijk het belangrijkst vinden. Ik denk dat als je een ander topic daar (wat is het belangrijkste op een bruiloft) over opent je er vanzelf achterkomt dat eten wrs niet op nr 1 staat :)

Maar dat het hier over eten gaat lijkt mij logisch, dat was nl. de vraag :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:04

Ik zorg graag goed voor mijn (bruilofts)gasten en zorg dat er voor ieder wat wils is. Genoeg vegetarische en niet vegetarische hapjes.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:05

Roulette_ schreef:
xx_Horsiex schreef:
Ja en dat mag ook. Ik zeg alleen, nogmaals, dat ik het anders zou doen omdat ik vind dat mensen die naar mijn bruiloft komen, een cadeautje meenemen in veel gevallen en een leuke sfeer meebrengen, het ook verdienen om lekker te eten. Ze hadden ook thuis kunnen blijven en dan sta je daar als bruidspaar in je up.

En vegetarisch is per definitie niet lekker? (serieuze vraag)

Nee, dat zeg ik niet. Pffff. Ik heb net ook al uitgelegd dat mensen zoals ik, en mijn vriend bijvoorbeeld, vegetarisch eten minder lekker vinden en echt de voorkeur geven aan vlees. Wij zouden wel iets eten maar minder lekker en minder dan de rest van de gasten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:06

Er is meer dan "alleen vlees". Er is altijd wel iets te eten. Voor vlees liefhebbers en voor vegetariërs.
Er zijn altijd mensen die van alles niks lusten of niet kunnen eten (neem diabeten bv). Daar kun je niet allemaal rekening mee gaan houden. Het beste wat je kunt doen is gevarieerd, maar gevarieerd kan ook nog steeds zonder vlees. Vlees hoeft niet gemist te worden.

En het is al gezegd, als er mensen zijn die naar je bruiloft komen om het eten, of om alleen vlees te eten, laten die aub gewoon wegblijven.
Je mag toch hopen dat dát niet de motivatie is en dus ook niet een grote ergenis kan zijn.

Ik heb een paar keer bij mijn de moeder van mijn portugese ex thuis gegeten als de hele familie er was. Zitten ze naast je de tandjes en nageltjes van en speenvarken uit te zuigen... Ik at wat van het in vers gebakken brood waar je gewoon stukken vanaf moest breken en een vliedertje mager vlees omdat ze zo aandrongen. Ik had het evengoed enorm naar mijn zin, want ik doe het voor de sfeer, het samenzijn en respect voor de familie. En dan heb ik nog niet gemeld dat we in een schuur zaten hutje aan mutje op planken.
Met de kerst idem, alleen hadden we toen stokvis met gekookte boerenkoolbladeren, gladde aardappels met olijfolie en knoflook...Echt niet mijn lievelingsmaal, maar wederom , respect voor de gastvrouw en gewoon genoten van de sfeer en dan maar veel van het brood eten dat bij elke maaltijd wordt geserveerd.

Ik eet vaak met een buurman in een restaurant. Dan heb ik ook maar heel weinig keus, want ik ben niet zo dol op de portugese keuken. Dan eet ik soms ook alleen rijst en patat. Het gaat mij om een uurtje even eruit, een goed gesprek en niet wat er op mijn bord komt.
En ik vind het dus heel vreemd als mensen die naar een bruiloft gaan het zo vreselijk belangrijk vinden wat er geserveerd wordt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:06

moonfish13 schreef:
Het antwoord is mij duidelijk hoor kitty1985. Ze stoppen het overal in, niets mis mee an sich maar denk niet dat je het dan beperkt binnen krijgt want ht stopt niet bij dat glas melk.. :-)

Wat ben jij voor misselijk kind.

Je kent mij helemaal niet. Hoe kan jij nou in godsnaam weten over wat ik weet waar zuivelproducten in verwerkt word.

En jij weet ook NIET wat IK binnen krijg

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:08

Kwanyin schreef:
Sammie schreef:
Nee, maar zo was het ook niet bedoeld. Maar wat moeten die arme kinderen dan eten? Ook exotische kreeft met pirisaus?

Er zijn gelukkig wel wat meer gerechten tussen kreeft en frieten, maar ja ik heb als kind vroeger ook niet overal standaard een pak friet op mijn bord gekregen en heb ook dingen leren eten :+ . Punt is alleen dat je altijd wel mensen gaat hebben die het eten dat je serveert niet lekker gaan vinden en dat je gewoon onmogelijk voor iedereen een verschillend gerecht op tafel kan toveren, zeker niet bij veel volk.
Een feest waarbij geen friet is voor de kids? Ik denk dat er tegenwoordig toch een hoop dreinen :))
Maar dat laatste hoeft toch ook niet? Je kan er voor kiezen om een aantal dingen te doen. Of niet.. Maar dat zou ik ook raar vinden. Binnen een bepaalde richting (Grieks bijv.) kun je genoeg variatie aanbieden om de meeste naar hun zin te maken. Ook voor de vega's, ook voor de vleeseter. Op iedereen moet je ook niet willen mikken. Dat is wel een nobel streven, maar zeker bij een exotische keuze erg lastig. De meeste kiezen ook gewoon voor standaard.. (imo ook niks mis mee)

Ik blijf het alleen raar vinden dat sommige mensen het hier héél normaal vinden om wel uitsluitend vegetarisch te serveren, maar dat bij een vleesmaal wel voor vegetarisch eten moet zorgen.

Kitty1985 schreef:
Wat ben jij voor misselijk kind.

Je kent mij helemaal niet. Hoe kan jij nou in godsnaam weten over wat ik weet waar zuivelproducten in verwerkt word.

En jij weet ook NIET wat IK binnen krijg

Waarover maak jij je nou zo druk? Geef of gewoon normaal antwoord of niet. Dit soort reacties komen bij mij erg kinderlijk over..
Djeez..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-12-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:10

Sammie schreef:
Ik blijf het alleen raar vinden dat sommige mensen het hier héél normaal vinden om wel uitsluitend vegetarisch te serveren, maar dat je als vleeseter wel voor vegetarisch eten moet zorgen.

Dat hoeft niet, maar de motivatie daarvoor is dat een vleeseter best vegetarisch kan eten, maar een vegetarier geen vlees.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:10

xx_Horsiex schreef:
Ir111 schreef:
Je komt voor het bruidspaar en niet voor het eten? Onbegrijpelijk voor mij dat mensen vinden dat dat niet kan (zie de 18% die nee stemt). Ja je loopt de kans dat een verstokte vleeseter het eten minder lekker vindt en je loopt zelfs de kans dat die verstokte vleeseter eerder naar huis gaat. Prima toch?

Dus een vleeseter moet wel rekening houden met een vegetariër maar andersom niet? Een vegetariër gaat toch ook niet dood als die een avond niks eet of naar huis gaat?

Brainless, ik heb het toch ook niet over het bruidspaar? Kom op zeg.

Het gaat erom dat je je aan kan passen. Als iemand besluit op hun dag alleen vega te serveren, eet je vega of je eet niet.
Iedereen wil altijd dat men rekening met hún wensen en behoeften houdt, maar zelf rekening met een ander houden is altijd donders moeilijk. Zie je in de kinder topics, de rook topics, en nu weer hier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:11

Lusitana schreef:
Er is meer dan "alleen vlees". Er is altijd wel iets te eten. Voor vlees liefhebbers en voor vegetariërs.
Er zijn altijd mensen die van alles niks lusten of niet kunnen eten (neem diabeten bv). Daar kun je niet allemaal rekening mee gaan houden. Het beste wat je kunt doen is gevarieerd, maar gevarieerd kan ook nog steeds zonder vlees. Vlees hoeft niet gemist te worden.

En het is al gezegd, als er mensen zijn die naar je bruiloft komen om het eten, of om alleen vlees te eten, laten die aub gewoon wegblijven.
Je mag toch hopen dat dát niet de motivatie is en dus ook niet een grote ergenis kan zijn.

Ik heb een paar keer bij mijn de moeder van mijn portugese ex thuis gegeten als de hele familie er was. Zitten ze naast je de tandjes en nageltjes van en speenvarken uit te zuigen... Ik at wat van het in vers gebakken brood waar je gewoon stukken vanaf moest breken en een vliedertje mager vlees omdat ze zo aandrongen. Ik had het evengoed enorm naar mijn zin, want ik doe het voor de sfeer, het samenzijn en respect voor de familie. En dan heb ik nog niet gemeld dat we in een schuur zaten hutje aan mutje op planken.
Met de kerst idem, alleen hadden we toen stokvis met gekookte boerenkoolbladeren, gladde aardappels met olijfolie en knoflook...Echt niet mijn lievelingsmaal, maar wederom , respect voor de gastvrouw en gewoon genoten van de sfeer en dan maar veel van het brood eten dat bij elke maaltijd wordt geserveerd.

Ik eet vaak met een buurman in een restaurant. Dan heb ik ook maar heel weinig keus, want ik ben niet zo dol op de portugese keuken. Dan eet ik soms ook alleen rijst en patat. Het gaat mij om een uurtje even eruit, een goed gesprek en niet wat er op mijn bord komt.
En ik vind het dus heel vreemd als mensen die naar een bruiloft gaan het zo vreselijk belangrijk vinden wat er geserveerd wordt.

Precies. Ik omschreef dat eerder ook al. Ik eet bij een vlees en visbuffet dan maar gewoon stukjes brood of zoek een stukje garneerfruit :P en vermaak mij even goed. Het gaat om het sociale contact/de gezelligheid. Niet om het eten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:12

Lusitana schreef:
Sammie schreef:
Ik blijf het alleen raar vinden dat sommige mensen het hier héél normaal vinden om wel uitsluitend vegetarisch te serveren, maar dat je als vleeseter wel voor vegetarisch eten moet zorgen.

Dat hoeft niet, maar de motivatie daarvoor is dat een vleeseter best vegetarisch kan eten, maar een vegetarier geen vlees.

Volgens sommigen was de motivatie toch echt dat dat gastvrij is en dat vegetarisch een persoonlijke keuze is. Andersom is het net zo gastvrij en wel vleeseten is ook een keuze (juist omdat er tegenwoordig toch genoeg variatie op de markt is).

Houdt gewoon rekening met elkaar. Da's het leukst :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:13

Lusitana schreef:
lifaya schreef:
Het is net zoiets als dat iemand trouwt en enkel vleesgerechten serveert :) dan zullen de vegetariërs toch ook niet blij zijn?

Die eten dan gewoon niet, of nemen wat mee of eten achteraf, precies wat een vleeseter kan doen als die een vega maaltijd op het programma ziet.

geloof me de meeste vegetariërs verwachten dat er wel iets vegetarisch is op een bruiloft :) geef ze geen ongelijk want ik als vleeseter zou dat ook gewoon doen. Vind het dus ook meer dan logisch als het omgekeerd hetzelfde gebeurd..

Lusitana

liljebo schreef:
Precies. Ik omschreef dat eerder ook al. Ik eet bij een vlees en visbuffet dan maar gewoon stukjes brood of zoek een stukje garneerfruit :P en vermaak mij even goed. Het gaat om het sociale contact/de gezelligheid. Niet om het eten.

Hihi, ik ben de top garnering eter. Ik lust wat dat betreft geloof ik alles. :D

Polivy

Ik lees veel reacties in de trant van 'een bruiloft draait toch niet alleen om eten?'. Nee, zeker niet, maar om nou geen rekening te houden met je gasten vind ik het andere uiterste. Overigens vind ik het een verschil tussen een compleet vegetarisch diner of een compleet vlees en vis diner. In het eerste geval gaat het vaak om een levensovertuiging, en ik moet de vleeseter met het eten van vlees als levensovertuiging nog tegenkomen.

Ik heb ook weleens een bruiloft meegemaakt waarbij totaal niet met mij als vegetariër rekening was gehouden. Ik heb die avond alleen frietjes kunnen eten. Ondanks dat een bruiloft niet alleen gaat om eten voelde ik mij als gast niet serieus genomen. Alsof mijn keuze en levensovertuiging niet belangrijk (genoeg) is (terwijl ik het voorafgaand aan de bruiloft toch echt heb aangegeven). Ik vind dat je niet zomaar gasten kunt passeren, zeker niet met zoiets fundamenteels als eten. Ik vind dit net zoiets als het aangeven van dieetwensen/allergieën. Daarom kies ik op mijn bruiloft niet voor een puur vegetarisch diner, maar zorg ik ervoor dat er ook keuze is voor diegenen die wel vlees eten (inclusief mijn vriend trouwens). Wie ben ik om dit voor een ander te bepalen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:15

lifaya schreef:
geloof me de meeste vegetariërs verwachten dat er wel iets vegetarisch is op een bruiloft :) geef ze geen ongelijk want ik als vleeseter zou dat ook gewoon doen. Vind het dus ook meer dan logisch als het omgekeerd hetzelfde gebeurd..

Dat gebeurt ook vaak wel, maar als het gaat om een vegetarier die geen vlees wil serveren omdat die daar zelf psychisch moeite mee heeft, dan vind ik dat je dat moet respecteren. Het is HUN dag.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:15

Maakt mij niet uit wat ik eet op een bruiloft. Of dat nou een sappige biefstuk is of een frietje met mayo. Een bruiloft gaat niet om mij en mijn wensen, dat gaat om het bruidspaar. Of het eten dan mijn keuze zou zijn doet er niet zoveel toe. Voor een feestje van een ander kan ik me wel aanpassen.
Uitspraken als 'lust ik niet' vind ik persoonlijk wat kinderachtig. Of een feest geslaagd is of niet hangt imo niet af van het eten (tenzij iedereen voedselvergiftiging krijgt natuurlijk ;) )

Amandavd

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:19

Laat ik dan eens een beetje off topic gaan? Waarom nodig je gasten uit voor je bruiloft? Als het draait om het bruidspaar en alleen wat zij willen, dan kun je toch veel beter alleen met zijn tweetjes trouwen? Hoef je met niemand rekening te houden en kan je doen wat jij wilt, toch?

Ik bedoel het niet aanvallend!

Lieke ik lust bijvoorbeeld geen vis, ik ga daar echt van over mijn nek en de geur word ik misselijk van. Hoezo ben ik dan kinderachtig?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:24

Ik heb ook wel eens Mc Donalds gehad bij een (jongere) bruiloft.
Zo ook wel chinees en ook alleen stampot(ten).

Het is aan het bruidspaar te beslissen waar ze voor kiezen.

Als ik met mijn bruiloft met iedereen rekening had moeten houden, hadden we denk ik de boel moeten opdelen in 5 partijen.
Sommige wilde absoluut geen muziek andere juist wel (liefst zo hard mogelijk), de 1 vond dat ik niet in het wit mocht trouwen de andere vond dat wit juist hoorde.
De 1 wilde een lopend buffet terwijl de andere geserveerd wilde hebben.
Sommige wilde stukjes doen, andere wilde dat absoluut niet....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:27

Ik zeg moet kunnen, kans dat ik het zelf ook grotendeels vegetarisch menu zou hebben en misschien een of twee biologisch verantwoorde vleesgerechten. Het overkomt mij ook wel eens dat er geen vegetarische gerechten zijn, dan is er vaak nog wel brood, sla, friet of losse groentes. Een vleeseter kan prima een dagje zonder vlees, ze kunnen nog zoveel meer eten. Als mensen wegblijven of minder lang blijven omdat ik geen vlees serveer op MIJN bruiloft waarvoor ik betaal, mogen ze helemaal wegblijven.
Voor mij is het heel principieel, ik hoef echt geen dode dieren uit de bio-industrie op mijn bruiloft. Zie ik niet als mijn principes opdringen maar als bruiloft geven zoals ik wil. Ik ben echter niet in mijn eentje maar heb ook een vriend die erg van vlees houdt, en daar heb ik wel rekening mee te houden, want het is ook zijn dag. Maar dat wordt wel zorgvuldig geselecteerd vlees en geen kiloknallers.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:30

xx_Horsiex schreef:
Laat ik dan eens een beetje off topic gaan? Waarom nodig je gasten uit voor je bruiloft? Als het draait om het bruidspaar en alleen wat zij willen, dan kun je toch veel beter alleen met zijn tweetjes trouwen? Hoef je met niemand rekening te houden en kan je doen wat jij wilt, toch?

Lieke ik lust bijvoorbeeld geen vis, ik ga daar echt van over mijn nek en de geur word ik misselijk van. Hoezo ben ik dan kinderachtig?

Omdat je je geliefden om je heen wilt hebben? Omdat je geliefden erbij willen zijn? Lijkt me logisch... Dat het dan om de mensen die trouwen gaat doet daar niet aan af.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:31

als ik zo meelees komt de vraag neer op wat je als bruidspaar het belangrijkste principe vindt: gastvrijheid of vegetarisch eten. En daar is IMO geen goed of fout in, alleen een persoonlijke overtuiging.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:31

Esmeej333 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Omdat je je geliefden om je heen wilt hebben? Omdat je geliefden erbij willen zijn? Lijkt me logisch... Dat het dan om de mensen die trouwen gaat doet daar niet aan af.

Maar je zou niet voor je geliefde die echte vleeseters zijn een of twee vleesgerechten presenteren?

xSogno

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:34

Als ik dat niet wil niet nee. Ze kunnen namelijk genoeg andere dingen eten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:35

Esmeej333 schreef:
Als ik dat niet wil niet nee. Ze kunnen namelijk genoeg andere dingen eten.

Oke, dankjewel voor de uitleg.

Tabaluga12

Lielle schreef:
als ik zo meelees komt de vraag neer op wat je als bruidspaar het belangrijkste principe vindt: gastvrijheid of vegetarisch eten. En daar is IMO geen goed of fout in, alleen een persoonlijke overtuiging.

Precies! Voor mij is het gastvrijheid.

Lusitana

xx_Horsiex schreef:
Laat ik dan eens een beetje off topic gaan? Waarom nodig je gasten uit voor je bruiloft?

Omdat het gaat om je bruiloft eventueel met feest omdat je de dag van je leven wilt delen met vrienden en familie, niet omdat je een dineetje wilt geven...

De maaltijd is maar een onderdeeltje. Dat je zelfs weg kunt laten.