Lusitana schreef:Er is meer dan "alleen vlees". Er is altijd wel iets te eten. Voor vlees liefhebbers en voor vegetariërs.
Er zijn altijd mensen die van alles niks lusten of niet kunnen eten (neem diabeten bv). Daar kun je niet allemaal rekening mee gaan houden. Het beste wat je kunt doen is gevarieerd, maar gevarieerd kan ook nog steeds zonder vlees. Vlees hoeft niet gemist te worden.
En het is al gezegd, als er mensen zijn die naar je bruiloft komen om het eten, of om alleen vlees te eten, laten die aub gewoon wegblijven.
Je mag toch hopen dat dát niet de motivatie is en dus ook niet een grote ergenis kan zijn.
Ik heb een paar keer bij mijn de moeder van mijn portugese ex thuis gegeten als de hele familie er was. Zitten ze naast je de tandjes en nageltjes van en speenvarken uit te zuigen... Ik at wat van het in vers gebakken brood waar je gewoon stukken vanaf moest breken en een vliedertje mager vlees omdat ze zo aandrongen. Ik had het evengoed enorm naar mijn zin, want ik doe het voor de sfeer, het samenzijn en respect voor de familie. En dan heb ik nog niet gemeld dat we in een schuur zaten hutje aan mutje op planken.
Met de kerst idem, alleen hadden we toen stokvis met gekookte boerenkoolbladeren, gladde aardappels met olijfolie en knoflook...Echt niet mijn lievelingsmaal, maar wederom , respect voor de gastvrouw en gewoon genoten van de sfeer en dan maar veel van het brood eten dat bij elke maaltijd wordt geserveerd.
Ik eet vaak met een buurman in een restaurant. Dan heb ik ook maar heel weinig keus, want ik ben niet zo dol op de portugese keuken. Dan eet ik soms ook alleen rijst en patat. Het gaat mij om een uurtje even eruit, een goed gesprek en niet wat er op mijn bord komt.
En ik vind het dus heel vreemd als mensen die naar een bruiloft gaan het zo vreselijk belangrijk vinden wat er geserveerd wordt.
Precies. Ik omschreef dat eerder ook al. Ik eet bij een vlees en visbuffet dan maar gewoon stukjes brood of zoek een stukje garneerfruit
en vermaak mij even goed. Het gaat om het sociale contact/de gezelligheid. Niet om het eten.