@liedje8, jij bent wel erg pessimistisch. Tuurlijk ga je niet grote veranderingen teweeg brengen binnen een mum van tijd puur door idealen te hebben (hoewel, wel in persoonlijke contacten), maar dat ga je al helemaal niet als je je er maar gewoon bij neerlegt en nooit bezwaar maakt. Nu kun je idd zeggen dat ik intolerant ben dat ik niet accepteer dat iemand anders mijn vrijheid wil aantasten, maar daarbij trekt de verhouding scheef. Je eigen vrijheid reikt tot waar die van een ander begint.
Dat mensen altijd wat vinden om je stom te vinden, ja, dat kan, maar streven naar tolerantie heeft wel degelijk zin. Je ziet het alleen al tussen steden en dorpen in Nederland, de grote verschillen daarin wat betreft tolerantie. Ook tussen scholen binnen dezelfde stad zie je enorme verschillen. Laat staan tussen culturen.
Wat betreft chauffeurs, dan heb ik het niet over OV, maar over privé chauffeursdiensten of parkeerservice. Is vast ook wel tussen te komen, maar ik vond het wel opvallend dat ik van de vijf sollicitaties, maar van één überhaupt reactie kreeg. Maar ben er ook niet meer achteraan gegaan, want had inmiddels toen alweer wat anders 
@Sammie, blijft dat er weinig verbanden worden gelegd. Je kunt het nooit zuiver onderzoeken hoe die verbanden precies op elkaar van invloed zijn.
@Yamcha 
GlenFiddich schreef:Vele van de social studies zijn door de media of pseudowetenschap scheefgetrokken of uit context gehaald. Survival of the fittest is niet overleving van de sterkste maar de meest aangepaste (not be fit but to fit). Ons brein is zo complex omdat we ons zouden kunnen aanpassen. Zo'n system override door primitievere gevoelens zou dat tegenspreken. Er zijn wetenschappers die de opstoot van verwerpelijke moralen (de overdreven seksualisering onder andere) te wijten is aan het feit dat het als mens te gemakkelijk is geworden om te overleven, dus moeten al die overlevingsmechanismen niet meer ingezet worden en steken de kantjes die survival niet in de hand werken de kop op, of worden overlevingsmechanismen (voortplanting) tot absurde verschijnselen omgewerkt.
Het proberen te verklaren van uitspattingen aan de hand van oergedrag is één van discussiepunten die ik als amateur-evolutiepsycholoog dikwijls tegen kom. Als ik het model van het triaire brein volg, dan heeft de mens een reptielenbrein (hersenstam instincten), een zoogdierenbrein ( limbisch systeem met emoties en socialiteit) en een mensenbrein (neocortex met logica-rede). De opvatting dat gedrag te vergoelijken valt doordat het reptiel of zoogdier het overnam van de mens, is veel te simpel. De motiviatie lag misschien in een diepere hersenlaag, maar de neocortex zette de deur tot die motivatie open. Zelfbeheersing, moraliteit, rede,... zijn allemaal gatekeepers, bij de één al sterker dan de ander, maar het is een keuze om deze op non-actief te zetten, tenzij er sprake is van trauma. Trouwens zijn er wel studies die monogamie (en de overlevingswaarde ervan) aantonen in de oerstammen, maar die zijn niet populistisch genoeg. En wat monogamie betreft, er zijn ook culturen waar vrouwen meerdere mannen mogen hebben. En het is al vaak genoeg aangetoond dat cultuur het dikwijls haalt van natuur, en dat mensen die natuur kiezen dikwijls door cultuur worden verstoten. Het is niet natuurlijk om een grote schijf in je onderlip te steken, maar als je het binnen die cultuur niet doet, ben je minderwaardig.
Het idee van "de sterkste krijgt alle vrouwtjes" is achterhaald voor de mens, niet enkel door de verschillende betekenis in "most fit", maar ook omdat het zoogdierenbrein de basis van de sociale verhouding heeft geïntroduceert. De "ik" werd plots een "wij", maar wel een genuanceerde wij, namelijk het wij waar IK voordeel bij heb. Dus daar zit de optie tot bedrog hem. Niet in de voortplantdrift van de eenzaat, maar voortplanten binnen versterkte overlevingskansen in een groep. De meeste mensen hebben vandaag de dag nog altijd een aversie tegen bedriegers en valsspelers, omdat die eigenlijk sterkte veinzen en dus in de vroege mensheid de hele stam in gevaar brengen eens men erop zou vertrouwen. Bedrog werkt, zolang het niet uitkomt: een mannetje kan door pochen het sterkste lijken, maar als iemand die uitdaagt en overwint, wordt de overwonnen partij/bedrieger verstoten. Als een zwakker lid een kind kan krijgen dat door een ander sterk lid als het zijne wordt aanzien, dan heeft de groep daar een sterker baat bij. Ik weet niet of de theorie rond triage (vrouw kiest man 1 als partner omdat hij sterk is, maar maakt kinderen met man 2 omdat deze slimmer is, zonder dat man 1 dat doorheeft) waarheid bevat. De theorie van "mama's baby, papa's maybe" steunt daar ook op.
(Ik ben bewust dat sterk/zwak niet echt van toepassing zijn zoals de dat vroeger waren, maar ik probeer mijn denkwijze wat toe te lichten in deze discussie)
Mijn probleem met de denkwijze van alles te willen verklaren aan de hand van oergedrag, is dat er naar mijn idee vaak weinig rekening wordt gehouden met hoeveel er al in de loop van de tijd veranderd is. Dat seks en voortplanting vandaag de dag niet meer zonder meer aan elkaar gekoppeld zijn, is een huge difference. Dat is nog niet zo lang, maar nu al zie je dat het grootste verschillen maakt.
De relaties die wij tegenwoordig onderhouden zijn veel gevarieerder en complexer dan die in een groep waarbij overleven een veel primitievere bezigheid is. Overlevingsdrang behoud je natuurlijk altijd (als het goed is
) Maar in onze maatschappij heb je hele andere eigenschappen nodig om te overleven, dan toen overleven nog over vuur met een steen maken en jagen ging. ...survival of the fittest... dus niet degene die het dichtst bij 'zijn/haar natuur' staat. (Probleem hierin is natuurlijk wel dat door al onze vangnetten, het niet helemaal zuiver werkt.)