Vrouw als object

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:43

liedje89 schreef:
Knoffer schreef:
Juist die generalisatie dat mannen en vrouwen nu eenmaal geneigd zijn tot specifieke gedragingen en interesses, leidt niet tot het elkaar accepteren voor wie we zijn als individu, maar tot het in de eerste plaats geaccepteerd te worden als 'vrouw' of als 'man'. Laten we deze karikaturen nou juist niet reduceren tot poedersuiker of piemel. Zowel mannen als vrouwen hebben masculine en feminiene eigenschappen.

What other people think of you is non of your business!. Wat maakt het nu uit dat iemand van je denkt of vind? Als mensen zich daar nu eens overheen zetten zijn we meteen van het hele gezeik af. Ik heb ook wel het idee dat je van veel feministes alles moet kunnen willen, mogen en doen behalve huismoeder zijn of andere (stereo)typische vrouwen dingen willen, want oh wee als iemand dan naar jou kijkt en een idee krijgt over vrouwen :)*

Ik heb mij niet echt verdiept in feminisme, maar mij gaat het om keuzevrijheid, dus ook de keuze om je kind fulltime op te voeden als je daar de mogelijkheid toe hebt. Of om geen kinderen te willen. Ik vind er niets feministisch aan om vrouwen te verplichten fulltime te werken met een baby erbij.

Ik trek mij persoonlijk erg weinig aan van wat anderen van mij vinden, maar dat maakt niet dat ik principiële bezwaren heb tegen het blauw/roze denken. Het gaat niet zozeer om wat mensen denken, maar wat de uitwerking daarvan is. De uitwerking is namelijk bijv. dat ik geen reactie krijg als ik solliciteer als chauffeur. Of dat ik als kind poppen cadeau kreeg van de buurvrouw en dan maar moest doen alsof ik blij was, want een gegeven paard kijk je niet in de bek. Daar trek ik mij persoonlijk allemaal niets van aan, maar ik vind bepaalde gevolgen van dergelijke denkpatronen wel bezwaarlijk. Het zou naïef zijn om te zeggen dat vooroordelen geen invloed op je leven hebben, zolang je je er niets van aantrekt.

Ik zie ook echt niet in waarom je tegen het ideaal zou zijn dat iedereen elkaar zou accepteren als individu..? Je mag net zo 'vrouw' zijn als je wil, maar je wordt niet scheef aangekeken als je dat niet wil.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 21-11-13 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:44

Sammie schreef:
Iets dat miljoenen jaren genetisch is ontwikkeld, is niet in 1 generatie uit te wissen. Wel te beperken/controleren of te stimuleren al naar gelang de welvaart en opvoeding het toestaat.

In hoeverre is dat genetica? Is het niet gewoon cultuur?
Zoals eerder geschreven: ieder mens heeft masculiene en feminiene eigenschappen, juist door zo krampachtig vast te houden aan gender, krijg je imo dit soort generalisaties wat betreft mannen of vrouwen.

Ik ben in de eerste plaats een mens. Ik heb heel veel eigenschappen, waarvan sommige uitgesproken mannelijk, en andere uitgesproken vrouwelijk zijn, maar de meeste ergens tussenin hangen. En aan het einde van de rit ben ik ook nog van het vrouwelijk geslacht :D
Ik ben het op dat punt volledig eens met Knoffer.

Wat betreft monogamie, geloof ik niet dat dat er zo vreselijk veel mee te maken heeft. Je kunt totaal niet monogaam zijn, en tegelijk anderen zien en respecteren als de persoon die ze zijn, en daarbij hun grenzen volledig respecteren. Ik zie die link geloof ik niet zo.

Raponsje schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat alleen vrouwen problemen hebben met de "vleeskeuringen" omdat we elkaar als concurrentie zien.

Dat is niet de reden dat ik er een probleem mee heb. Ik heb er een probleem mee omdat ik niet wil gezien worden als een stuk vlees, maar gerespecteerd wens te worden als persoon.
WilmaBoy schreef:
monogamie is een cultuur verschijnsel, sommige culturen laten nog steeds toe dat een man meerdere vrouwen heeft (en voor iedereen denk dat ik het ok vind, ik vind het niet, ik ben voor het monogame).
En dus bijgevolg wel aangeleerd/cultureel gedrag.

Ik heb daar geen probleem mee als ik ook meerdere mannen mag hebben :D waarom die kerels wel en ik niet? Gelijke monniken, gelijke kappen, joh :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:45

Knoffer schreef:
liedje89 schreef:
What other people think of you is non of your business!. Wat maakt het nu uit dat iemand van je denkt of vind? Als mensen zich daar nu eens overheen zetten zijn we meteen van het hele gezeik af. Ik heb ook wel het idee dat je van veel feministes alles moet kunnen willen, mogen en doen behalve huismoeder zijn of andere (stereo)typische vrouwen dingen willen, want oh wee als iemand dan naar jou kijkt en een idee krijgt over vrouwen :)*

Ik heb mij niet echt verdiept in feminisme, maar mij gaat het om keuzevrijheid, dus ook de keuze om je kind fulltime op te voeden als je daar de mogelijkheid toe hebt. Of om geen kinderen te willen. Ik vind er niets feministisch aan om vrouwen te verplichten fulltime te werken met een baby erbij.

Ik trek mij persoonlijk erg weinig aan van wat anderen van mij vinden, maar dat maakt niet dat ik principiële bezwaren heb tegen het blauw/roze denken. Het gaat niet zozeer om wat mensen denken, maar wat de uitwerking daarvan is. De uitwerking is namelijk bijv. dat ik geen reactie krijg als ik solliciteer als chauffeur. Of dat ik als kind poppen cadeau kreeg van de buurvrouw en dan maar moest doen alsof ik blij was, want een gegeven paard kijk je niet in de bek. Daar trek ik mij persoonlijk allemaal niets van aan, maar ik vind bepaalde gevolgen van dergelijke denkpatronen wel bezwaarlijk. Het zou naïef zijn om te zeggen dat vooroordelen geen invloed op je leven hebben, zolang je je er niets van aantrekt.

Ik zie ook echt niet in waarom je tegen het ideaal zou zijn dat iedereen elkaar zou accepteren als individu..? Je mag net zo 'vrouw' zijn als je wil, maar je wordt niet scheef aangekeken als je dat niet wil.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:47

Knoffer schreef:
Precies. En je kunt nooit zeggen in welke mate genen, hormonen, invloeden van buitenaf, opvoeding, etc. precies invloed hebben. Onderzoek richt zich vaak op een specifiek onderdeel en kan nooit zulke complexe verbanden helemaal blootleggen. Zou ook niet weten waarom je dat zou willen, zodat de afwijkende groep dan bewezen afwijkend is? Gunstig hoor.
Mensen willen nu eenmaal verklaringen hebben :)) Hokjesgedrag kun je dus ook eigen noemen :))

Het is wel mogelijk om bepaalde invloeden te vergelijken door mensen uit (ver) afgelegen gebieden te vergelijken. Dus die ene stam in het oerwoud met de de andere stam.

Verder zijn er natuurlijk genoeg onderzoeken gedaan op het gebied van opvoeding en hormonen e.d. en hun invloed op 'ons' gedrag. In dit geval zijn het echter meestal wel individueen. :)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:55

Yamcha schreef:
Ik heb daar geen probleem mee als ik ook meerdere mannen mag hebben :D waarom die kerels wel en ik niet? Gelijke monniken, gelijke kappen, joh :D

dan kan ik je enkel aanraden om van cultuur te veranderen ;)

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:56

Vele van de social studies zijn door de media of pseudowetenschap scheefgetrokken of uit context gehaald. Survival of the fittest is niet overleving van de sterkste maar de meest aangepaste (not be fit but to fit). Ons brein is zo complex omdat we ons zouden kunnen aanpassen. Zo'n system override door primitievere gevoelens zou dat tegenspreken. Er zijn wetenschappers die de opstoot van verwerpelijke moralen (de overdreven seksualisering onder andere) te wijten is aan het feit dat het als mens te gemakkelijk is geworden om te overleven, dus moeten al die overlevingsmechanismen niet meer ingezet worden en steken de kantjes die survival niet in de hand werken de kop op, of worden overlevingsmechanismen (voortplanting) tot absurde verschijnselen omgewerkt.

Het proberen te verklaren van uitspattingen aan de hand van oergedrag is één van discussiepunten die ik als amateur-evolutiepsycholoog dikwijls tegen kom. Als ik het model van het triaire brein volg, dan heeft de mens een reptielenbrein (hersenstam instincten), een zoogdierenbrein ( limbisch systeem met emoties en socialiteit) en een mensenbrein (neocortex met logica-rede). De opvatting dat gedrag te vergoelijken valt doordat het reptiel of zoogdier het overnam van de mens, is veel te simpel. De motiviatie lag misschien in een diepere hersenlaag, maar de neocortex zette de deur tot die motivatie open. Zelfbeheersing, moraliteit, rede,... zijn allemaal gatekeepers, bij de één al sterker dan de ander, maar het is een keuze om deze op non-actief te zetten, tenzij er sprake is van trauma. Trouwens zijn er wel studies die monogamie (en de overlevingswaarde ervan) aantonen in de oerstammen, maar die zijn niet populistisch genoeg. En wat monogamie betreft, er zijn ook culturen waar vrouwen meerdere mannen mogen hebben. En het is al vaak genoeg aangetoond dat cultuur het dikwijls haalt van natuur, en dat mensen die natuur kiezen dikwijls door cultuur worden verstoten. Het is niet natuurlijk om een grote schijf in je onderlip te steken, maar als je het binnen die cultuur niet doet, ben je minderwaardig.

Het idee van "de sterkste krijgt alle vrouwtjes" is achterhaald voor de mens, niet enkel door de verschillende betekenis in "most fit", maar ook omdat het zoogdierenbrein de basis van de sociale verhouding heeft geïntroduceert. De "ik" werd plots een "wij", maar wel een genuanceerde wij, namelijk het wij waar IK voordeel bij heb. Dus daar zit de optie tot bedrog hem. Niet in de voortplantdrift van de eenzaat, maar voortplanten binnen versterkte overlevingskansen in een groep. De meeste mensen hebben vandaag de dag nog altijd een aversie tegen bedriegers en valsspelers, omdat die eigenlijk sterkte veinzen en dus in de vroege mensheid de hele stam in gevaar brengen eens men erop zou vertrouwen. Bedrog werkt, zolang het niet uitkomt: een mannetje kan door pochen het sterkste lijken, maar als iemand die uitdaagt en overwint, wordt de overwonnen partij/bedrieger verstoten. Als een zwakker lid een kind kan krijgen dat door een ander sterk lid als het zijne wordt aanzien, dan heeft de groep daar een sterker baat bij. Ik weet niet of de theorie rond triage (vrouw kiest man 1 als partner omdat hij sterk is, maar maakt kinderen met man 2 omdat deze slimmer is, zonder dat man 1 dat doorheeft) waarheid bevat. De theorie van "mama's baby, papa's maybe" steunt daar ook op.

(Ik ben bewust dat sterk/zwak niet echt van toepassing zijn zoals de dat vroeger waren, maar ik probeer mijn denkwijze wat toe te lichten in deze discussie)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:04

Knoffer schreef:

Tuurlijk heeft dat wel gevolgen die ook vervelend kunnen zijn. Daar ga je echter niet zoveel aan veranderen, er blijven altijd mensen die jou niet leuk vinden alleen de reden waarom gaat steeds veranderen, dus je kan je er maar beter niet teveel van aantrekken. Sommige mensen vinden je stom omdat je preuts bent sommige vinden je een slet omdat je het niet bent, en dan kan het ook nog om hetzelfde gedragspatroon gaan, gewoon niets van aantrekken.

Mensen willen elkaar helemaal niet allemaal accepteren, waarom zijn er anders zoveel films gebaseerd op tegenstellingen, we vinden het heerlijk om op de gemene meid of domme macho in high school films neer te kijken. Ik vind het ook lichtelijk tegenstrijdig ideaal eigenlijk, als je iedereen accepteerd moet je ook mensen accepteren die juist intolerant zijn, dat werkt heel lastig, in praktijk toleren zelfbenoemde tolerante mensen ook zelden intolerante mensen :Y) . Ideaal beelden zijn leuk voor aan de muur ofzo maar je hebt er verder niets aan ^)

EDIT: ik heb trouwens het idee dat het wel meevalt hoe weinig kans je maakt als chauffeur oid, er rijden hier in de omgeving een heleboel vrouwelijke buschauffeurs maar die rijden al net zo belabberd als de mannen dus van echte vooruitgang is ook niet te spreken :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:16

Yamcha schreef:
Raponsje schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat alleen vrouwen problemen hebben met de "vleeskeuringen" omdat we elkaar als concurrentie zien.

Dat is niet de reden dat ik er een probleem mee heb. Ik heb er een probleem mee omdat ik niet wil gezien worden als een stuk vlees, maar gerespecteerd wens te worden als persoon.

Als we als vrouwen geen concurrentie zouden hebben aan elkaar dan zouden we geen stuk vlees meer zijn.
Dan zouden de mannen juist het stuk vlees zijn.

Mannen doen nu vaak stoer en doen alsof vrouwen niks anders zijn dan iets om hun zaad in te te lozen.
Terwijl het eigenlijk andersom is, ze zouden blij moeten zijn dat wij hen uberhaupt zouden overwegen als voortplantingsmateriaal.

Het enige probleem is dat er altijd een mooiere vrouw is ergens anders die dus onze concurrente is waardoor wij niet zo kieskeurig kunnen zijn als we evolutionair zouden willen zijn.

Anoniem

Re: Vrouw als object

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:02

Waar was ik onduidelijk?

Het concurrentieverhaal bestrijd ik helemaal niet. Het is alleen niet de reden dat ik niet gezien wil worden (door wie dan ook) als een stuk vlees.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:11

@liedje8, jij bent wel erg pessimistisch. Tuurlijk ga je niet grote veranderingen teweeg brengen binnen een mum van tijd puur door idealen te hebben (hoewel, wel in persoonlijke contacten), maar dat ga je al helemaal niet als je je er maar gewoon bij neerlegt en nooit bezwaar maakt. Nu kun je idd zeggen dat ik intolerant ben dat ik niet accepteer dat iemand anders mijn vrijheid wil aantasten, maar daarbij trekt de verhouding scheef. Je eigen vrijheid reikt tot waar die van een ander begint.

Dat mensen altijd wat vinden om je stom te vinden, ja, dat kan, maar streven naar tolerantie heeft wel degelijk zin. Je ziet het alleen al tussen steden en dorpen in Nederland, de grote verschillen daarin wat betreft tolerantie. Ook tussen scholen binnen dezelfde stad zie je enorme verschillen. Laat staan tussen culturen.

Wat betreft chauffeurs, dan heb ik het niet over OV, maar over privé chauffeursdiensten of parkeerservice. Is vast ook wel tussen te komen, maar ik vond het wel opvallend dat ik van de vijf sollicitaties, maar van één überhaupt reactie kreeg. Maar ben er ook niet meer achteraan gegaan, want had inmiddels toen alweer wat anders :Y)

@Sammie, blijft dat er weinig verbanden worden gelegd. Je kunt het nooit zuiver onderzoeken hoe die verbanden precies op elkaar van invloed zijn.

@Yamcha *\o/*

GlenFiddich schreef:
Vele van de social studies zijn door de media of pseudowetenschap scheefgetrokken of uit context gehaald. Survival of the fittest is niet overleving van de sterkste maar de meest aangepaste (not be fit but to fit). Ons brein is zo complex omdat we ons zouden kunnen aanpassen. Zo'n system override door primitievere gevoelens zou dat tegenspreken. Er zijn wetenschappers die de opstoot van verwerpelijke moralen (de overdreven seksualisering onder andere) te wijten is aan het feit dat het als mens te gemakkelijk is geworden om te overleven, dus moeten al die overlevingsmechanismen niet meer ingezet worden en steken de kantjes die survival niet in de hand werken de kop op, of worden overlevingsmechanismen (voortplanting) tot absurde verschijnselen omgewerkt.

Het proberen te verklaren van uitspattingen aan de hand van oergedrag is één van discussiepunten die ik als amateur-evolutiepsycholoog dikwijls tegen kom. Als ik het model van het triaire brein volg, dan heeft de mens een reptielenbrein (hersenstam instincten), een zoogdierenbrein ( limbisch systeem met emoties en socialiteit) en een mensenbrein (neocortex met logica-rede). De opvatting dat gedrag te vergoelijken valt doordat het reptiel of zoogdier het overnam van de mens, is veel te simpel. De motiviatie lag misschien in een diepere hersenlaag, maar de neocortex zette de deur tot die motivatie open. Zelfbeheersing, moraliteit, rede,... zijn allemaal gatekeepers, bij de één al sterker dan de ander, maar het is een keuze om deze op non-actief te zetten, tenzij er sprake is van trauma. Trouwens zijn er wel studies die monogamie (en de overlevingswaarde ervan) aantonen in de oerstammen, maar die zijn niet populistisch genoeg. En wat monogamie betreft, er zijn ook culturen waar vrouwen meerdere mannen mogen hebben. En het is al vaak genoeg aangetoond dat cultuur het dikwijls haalt van natuur, en dat mensen die natuur kiezen dikwijls door cultuur worden verstoten. Het is niet natuurlijk om een grote schijf in je onderlip te steken, maar als je het binnen die cultuur niet doet, ben je minderwaardig.

Het idee van "de sterkste krijgt alle vrouwtjes" is achterhaald voor de mens, niet enkel door de verschillende betekenis in "most fit", maar ook omdat het zoogdierenbrein de basis van de sociale verhouding heeft geïntroduceert. De "ik" werd plots een "wij", maar wel een genuanceerde wij, namelijk het wij waar IK voordeel bij heb. Dus daar zit de optie tot bedrog hem. Niet in de voortplantdrift van de eenzaat, maar voortplanten binnen versterkte overlevingskansen in een groep. De meeste mensen hebben vandaag de dag nog altijd een aversie tegen bedriegers en valsspelers, omdat die eigenlijk sterkte veinzen en dus in de vroege mensheid de hele stam in gevaar brengen eens men erop zou vertrouwen. Bedrog werkt, zolang het niet uitkomt: een mannetje kan door pochen het sterkste lijken, maar als iemand die uitdaagt en overwint, wordt de overwonnen partij/bedrieger verstoten. Als een zwakker lid een kind kan krijgen dat door een ander sterk lid als het zijne wordt aanzien, dan heeft de groep daar een sterker baat bij. Ik weet niet of de theorie rond triage (vrouw kiest man 1 als partner omdat hij sterk is, maar maakt kinderen met man 2 omdat deze slimmer is, zonder dat man 1 dat doorheeft) waarheid bevat. De theorie van "mama's baby, papa's maybe" steunt daar ook op.

(Ik ben bewust dat sterk/zwak niet echt van toepassing zijn zoals de dat vroeger waren, maar ik probeer mijn denkwijze wat toe te lichten in deze discussie)

Mijn probleem met de denkwijze van alles te willen verklaren aan de hand van oergedrag, is dat er naar mijn idee vaak weinig rekening wordt gehouden met hoeveel er al in de loop van de tijd veranderd is. Dat seks en voortplanting vandaag de dag niet meer zonder meer aan elkaar gekoppeld zijn, is een huge difference. Dat is nog niet zo lang, maar nu al zie je dat het grootste verschillen maakt.

De relaties die wij tegenwoordig onderhouden zijn veel gevarieerder en complexer dan die in een groep waarbij overleven een veel primitievere bezigheid is. Overlevingsdrang behoud je natuurlijk altijd (als het goed is :+) Maar in onze maatschappij heb je hele andere eigenschappen nodig om te overleven, dan toen overleven nog over vuur met een steen maken en jagen ging. ...survival of the fittest... dus niet degene die het dichtst bij 'zijn/haar natuur' staat. (Probleem hierin is natuurlijk wel dat door al onze vangnetten, het niet helemaal zuiver werkt.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:28

seks en voortplanting zijn niet aan elkaar 'gekoppeld'.. Mensen zijn de enigen, alsook leeuwen, die seks hebben voor de 'fun' (buiten de dit is het perfecte moment klok om). En tja.. dat zal evolutionair gezien echt zijn redenen wel hebben :)) Biologisch is het wel zo dat het e.e.a. een groot 'risico' met zich meebrengt. maw heb je seks dan kunnen er kinderen komen. Dat wij sinds diverse jaren een pil hebben en al langere tijd condooms doet daar niks aan af.

En idd survival of the fittest is altijd al geweest wie zich weet aan te passen. En dat zie je ook terug in onze huidige maatschappij, wie niet mee kan komen krijgt 'valt af'. Wij hebben echter wel een groot sociaal vangnet gecreerd waardoor het gros deels of grotendeels nog mee kan hobbelen. Maar als je je niet voortplant heeft het aanpassen ook weinig zin gehad :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:50

Sammie schreef:
seks en voortplanting zijn niet aan elkaar 'gekoppeld'.. Mensen zijn de enigen, alsook leeuwen, die seks hebben voor de 'fun' (buiten de dit is het perfecte moment klok om). En tja.. dat zal evolutionair gezien echt zijn redenen wel hebben :)) Biologisch is het wel zo dat het e.e.a. een groot 'risico' met zich meebrengt. maw heb je seks dan kunnen er kinderen komen. Dat wij sinds diverse jaren een pil hebben en al langere tijd condooms doet daar niks aan af.

En idd survival of the fittest is altijd al geweest wie zich weet aan te passen. En dat zie je ook terug in onze huidige maatschappij, wie niet mee kan komen krijgt 'valt af'. Wij hebben echter wel een groot sociaal vangnet gecreerd waardoor het gros deels of grotendeels nog mee kan hobbelen. Maar als je je niet voortplant heeft het aanpassen ook weinig zin gehad :))

Er zijn meer soorten die seks hebben voor de fun, dolfijnen dacht ik ook.

Op zich lijkt het me heel logisch evolutionair te verklaren hoor, dat seks prettig is. Vind je seks prettig, dan heb je het vaak --> grotere kans op bevruchting. Als het pijnlijk zou zijn zouden er een hoop minder ongewenste zwangerschappen zijn vermoed ik.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen (lang geleden, weet niet meer waar) dat een enkele keer wanneer de vrouw super mega opgewonden is, er spontaan een eisprong plaats kan vinden. Ook op zich een logisch evolutionair trucje (oeh, er ligt een mega sterke beer van een man naast me, die vast heel sterk nageslacht gaat leveren en die zijn zaadje in mij gaat planten, laat ik er maar gebruik van maken! )

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:03

Het zien van vrouwen als lustobject is nooit anders geweest, het komt nu alleen veel meer openbaar. En ik vind niets mis met het gebruiken van je vrouwelijkheid. Wij kiezen of kijken minstens ook sneller voor/naar de man die zijn kracht gebruikt of voor een vrouw opkomt. De luie kerel die moeite heeft met een vuilniszak zullen we niet snel kiezen als partner.

En ik ben ook van mening dat het makkelijke qua relaties wisselen en de moeilijkheid om ze vast te houden etc vooral komt omdat wij vrouwen meer zijn gaan zeiken. Vroeger was men meer bereid water bij de wijn te doen en vrouwen zeikten een stuk minder.
Nu willen vrouwen alles, gelijke rechten, gelijke behandeling...

Ik snap dat niet, ik zou liever huisvrouw zijn en voor een kerel zorgen zoals een vrouw dat kan. Ik ruil daarvoor de ruimte om mijn hobby te kunnen doen en mooie kleding te kunnen kopen. Ik zoek een man die nog echt man kan zijn, die voor je opkomt en de waarde van een vrouw kent, die weet dat zonder haar zijn leven leeg zou zijn, zijn huis ongezellig, zijn vrienden niet voorzien van lekkernijen tijdens de poker/voetbalkijkavonden etc.
Een relatie is een ruil, een schoon huis, schone kleding en seks en eten in ruil voor je vrijheid en geborgenheid, bescherming en stabiliteit, in ruil voor je hobby en kunnen shoppen. Uiteindelijk is dat wat voor vrouwen belangrijk is: geborgen en beschermd en stabiel. En voor mannen seks en eten en gezelschap.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:06

Dus eigenlijk is iedere vrouw een prutsmuts, ShamalArabs? Seks in ruil voor onderdak en geld (bescherming en geborgenheid is het belangrijkst voor een vrouw)?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:09

Peppertree schreef:
Dus eigenlijk is iedere vrouw een prutsmuts?

Ja, eigenlijk wel, soort van :+ alleen bij one night stands niet denk ik :)
Met dan als note dat we daarin wel gradaties hebben qua tevredenheid en ons geluk erin af te lezen is omdat het met emoties is.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 22-11-13 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:09

Hoezo woorden verdraaien :x

Peppertree

Re: Vrouw als object

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:10

Wie? Ik?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:15

Ja, an sich snap ik wel wat je bedoelt en fijn dat Shamal de opmerking verder fijn oppakt. Maar een prutsmuts heeft een negatieve klank en anders dan geld heeft zij géén voordelen uit de seks. Terwijl een (intieme) relatie tussen een man en vrouw wel iets verder gaat. Voor beide partijen is er voordeel. Eten, klaarmaken, geborgenheid, liefde, veiligheid, geborgenheid, enz. en seks. Jij doet wat voor mij, ik doe wat voor jou. Dat is in elke relatie, ook bij vriendschappen.

Magrathea schreef:
Ik heb ook wel eens ergens gelezen (lang geleden, weet niet meer waar) dat een enkele keer wanneer de vrouw super mega opgewonden is, er spontaan een eisprong plaats kan vinden. Ook op zich een logisch evolutionair trucje (oeh, er ligt een mega sterke beer van een man naast me, die vast heel sterk nageslacht gaat leveren en die zijn zaadje in mij gaat planten, laat ik er maar gebruik van maken! )
Als dat zo is, dan zit er ook een kern van waarheid in dat een verkrachte vrouw statistisch gezien minder kans heeft op een zwangerschap uit dat seksuele contact.. maar als dat gezegd wordt slaat half Nederland op tilt :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:18

SA, ik kan mij daar dus bijvoorbeeld totaal niet in vinden. En dat is niet omdat ik het moralistisch bezwaarlijk zou vinden om dat te willen ofzo, maar echt omdat ik niet zo in elkaar zit. Ik heb weinig behoefte aan geborgenheid en stabiliteit en ben weinig zorgzaam. Dat uit zich ook in mijn relatie.

@Sammie, seks en voorplanting zijn wel degelijk gekoppeld, aangezien het risico van seks namelijk een baby is, wat je zelf ook zegt. De komst van de pil en anticonceptiemiddelen hebben dit risico kleiner gemaakt, dus ik zie niet in hoe je kan zeggen dat die dingen daar niets aan af doen. Juist wel.

En hoe meer welvaart en geld, hoe minder minder kinderen doorgaans.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:22

Sammie schreef:
Als dat zo is, dan zit er ook een kern van waarheid in dat een verkrachte vrouw statistisch gezien minder kans heeft op een zwangerschap uit dat seksuele contact.. maar als dat gezegd wordt slaat half Nederland op tilt :D

Ja hèhè, zoeits werkt natuurlijk niet met terugwerkende kracht :D
Snel, spring terug, spring terug! :')

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:23

Ja, nouja. Ik ben het er dan ook niet mee eens. Als een man op zoek is naar seks en verzorging gaat hij maar naar de Wallen en neemt een kok/schoonmaakster of blijft bij zijn moeder wonen. Ik heb seks omdat ik dat leuk vind, niet om een man bij me te houden. Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van dat idee van SA. Zoals eerder gezegd, back to the fifties.

Niet dat je niet thuis zo mogen blijven om voor het huishouden te zorgen trouwens. Maar wel als je daar seks voor in ruil stelt. Ik vraag me dan echt af hoe dat zou voelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:28

Knoffer schreef:
@Sammie, seks en voorplanting zijn wel degelijk gekoppeld, aangezien het risico van seks namelijk een baby is, wat je zelf ook zegt. De komst van de pil en anticonceptiemiddelen hebben dit risico kleiner gemaakt, dus ik zie niet in hoe je kan zeggen dat die dingen daar niets aan af doen. Juist wel.En hoe meer welvaart en geld, hoe minder minder kinderen doorgaans.
Gekoppeld staat tussen aanhalingstekens. Ik doel dus op iets anders als waar jij opdoelt. Dat staat er ook achter. Nl. Mensen hebben seks voor de fun (vast met een reden). De meeste andere dieren hebben alleen seks in hun vruchtbare periode. Mensen kunnen prima seks hebben buiten de vruchtbare periode van de vrouw om. Vandaar de aanhalingtekens. :) Dat we nu de pil en/of de het condoom hebben heeft er niet voor gezorgd dat wij daar anders tegen aan kijken of anders zijn gaan gedragen daarin. (al is er vanuit moralistisch oogpunt wel een verandering geweest, maar in ‘vroegere tijden’ en in landen waar deze spullen niet voorhanden liggen gedragen de meeste zich precies zo)

Die laatste opmerking heb ik verder helemaal niet ter sprake gebracht, weerlegd of onderbouwd.

Knoffer schreef:
Ja hèhè, zoeits werkt natuurlijk niet met terugwerkende kracht :D
Snel, spring terug, spring terug! :')
Ik denk dat je iets te simplistisch denkt :+ Je kunt alleen al denken aan innestelen en vasthouden (stress, lichamelijke gesteldheid enz. enz.). Niet pur sang aan de eisprong. Het lichaam van de ‘ubergeile’ vrouw zal ook meer moeten doen dan alleen een ei afschieten :)

In theorie dan.. want ik kan mij even niet voor de geest halen of er onderzoeken zijn (geweest) die dergelijke beweringen onderbouwen of ontkrachten..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-11-13 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:29

Peppertree schreef:
Ja, nouja. Ik ben het er dan ook niet mee eens. Als een man op zoek is naar seks en verzorging gaat hij maar naar de Wallen en neemt een kok/schoonmaakster of blijft bij zijn moeder wonen. Ik heb seks omdat ik dat leuk vind, niet om een man bij me te houden. Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van dat idee van SA. Zoals eerder gezegd, back to the fifties.

Niet dat je niet thuis zo mogen blijven om voor het huishouden te zorgen trouwens. Maar wel als je daar seks voor in ruil stelt. Ik vraag me dan echt af hoe dat zou voelen.

Dus als jij gelukkig bent merkt je vriend/man dat niet in bed en andersom? Vraag het maar aan je partner, die weet precies wanneer jij gelukkig bent :j Al ben je je er niet bewust van, een partner merkt het wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:30

Ik dacht eerder dat SA bedoelde dat de ruil 'onbewust' gebeurd. Dat is in ieder geval wel hoe ik het ook een beetje zie, kijkend naar waar een vrouw naar verlangd (over het algemeen!) en naar waar een man naar verlangd. Maar niet zo dat je afspreekt van oke ik heb seks met je als jij dit en dat betaald :') Dat wil je alle twee lijkt mij :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:31

Ik snap niet goed wat je bedoelt SA? Dat als ik gelukkig ben, ik vanzelf zin zou krijgen in seks of...?