Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:04

Wat ik me dan afvraag, organen zijn me duidelijk, huid is (denk ik) voor mensen met 3e graads brandwonden?
Maar hoe kan mijn hoornvlies andere mensen weer laten zien, en wat kunnen mijn botten en pezen voor andere mensen doen?

Ze mogen dus alles, behalve huid, hoornvlies en pezen/botten :).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:08

Nee, ze opereren eerst, daarna wordt je pas gewassen of er worden andere overlijdensrituelen toegepast. Maar de huid kan eventueel ook later pas worden afgenomen.
Verreweg de meeste patiënten die ik tegenkwam, doneerden juist huid en ogen en niet de rest. Hoornvliesdonatie kwam soms zelfs nog na mijn werk.. En dan ben je echt al een dagdeel verder..

DianneM

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:10

Donorbot gebruiken ze vaak bij heup en ruggenwerveloperaties, donorpees voor mensen die zelf onherstelbare schade aan hun eigen pezen hebben. Hoornvlies voor mensen die zelf een troebel hoornvlies hebben of een beschadiging aan het oog hebben opgelopen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:12

Donorhuid wordt overigens ook gebruikt voor andere soorten wonden dan alleen brandwonden. Zo kun je ook flinke wonden overhouden na complicaties bij operaties, door ongevallen een flink stuk huid verliezen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:13

Bedankt voor je uitleg DianneM!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:19

Er wordt trouwens heel goed geluisterd naar de patiënt en hun nabestaanden. Ze zullen nooit iets zomaar doen. Stel je vindt het ritueel toch belangrijker dan het kunnen doneren van je huid en dergelijke, zal altijd daar gehoor aan gegeven worden. Wil je dingen niet, dan gebeuren ze ook niet. Andersom geldt ook, stel je hebt aangegeven dat je alles wilt doneren, maar je naasten kunnen daar echt niet mee omgaan, zal alsnog voor het rouwproces van de naasten gekozen worden. Andersom kan niet, wat jij bij leven en welzijn hebt uitgesloten voor donatie, blijft ook uitgesloten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:21

Mijn moeder vond het ook best lastig, dat zag ik aan haar. Ze wilde ook liever geen huid en hoornvliezen, daar was ik het dus mee eens :).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:26

Lusitana schreef:
Artsen stoppen niet eerder als je donor bent. De arts weet immers helemaal niet of er een donorcodicil is en al zou hij het weten dan weet hij ook niet of er vraag is naar jouw organen op dat moment, en ze kunnen ze niet bewaren. Er is een overkoepelend orgaan dat zorgt voor alles, het gaat niet van de artsen uit!
Als je al gereanimeerd moet worden, ben je al hard op weg om dood te gaan en als je terug wordt gehaald is dat meestal niet naar " normaal" maar naar een diepe coma, waarin je nog jaren in kunt volharden of alsnog doodgaat aan de complicaties van de oorzaak van je hartstilstand in de eerste plaats....
Vind je dat redden dan echt de moeite waard?

haha, nou toender tijd dacht ik daar heel anders over hoor ;) angst voor het onbekende en een zusje die in coma lag, dus toen ging dat wel spelen ja..was een groot vraagstuk, wat als..niet wetende hoe het werkelijk in elkaar stak ;)
Inmiddels weet ik beter, vandaar dat ik dit graag wil veranderen..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:19

Pfoe, ik zit as we speak te leren voor mijn tentamen orgaandonatie morgen. Kwam tussen alle animatiefilmpjes deze tegen: