Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:26

Meggiemeg: die ziet er idd leuk uit!

Pfff, ik heb altijd een beetje moeite met mensen die niks lusten. Mijn man was enkele jaren geleden ook nog zo, zo vermoeiend... Gelukkig heeft hij veel leren eten :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:41

Ik heb niet al die 10 pagina's doorgelezen maar ik ben mij langzamerhand ook aan het inlezen. Maar weld e vegetarische variant. Ook erg leuk! Voor ong. 4 personen.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:43

Heb nu al zin in kerstdiner! Konijn :9

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:50

Wij doen dit jaar iets met dat elk stel een land toegewezen krijgt en in die sfeer gerechtjes maken.. Leuk idee maar wij heben China! Ik heb een hekel aan danwel de nederlandse variant op chinees als ook op de chinese variant. Misschien ga ik gelukskoekjes maken.. Verder zat ik te denken aan wat japans/thais/indische gerechtjes om te smokkelen! Als jullie een leuk idee hebben voor chinees hoor ik het graag :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:52

Misschien kan je kleine loempiaatjes maken? Dat lust bijna iedereen en het is niet zo moeilijk als je bv ook vegetarische gasten hebt. Het is niet echt kerstig, maar wel altijd erg lekker.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:54

Ik lees mee!
Ik vind het echt heerlijk om me lekker uit te sloven voor het eten rond kerst.
Alleen er is zoveel leuks en lekkers, dat ik meestal niet kan kiezen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:09

EvaC schreef:
Misschien kan je kleine loempiaatjes maken? Dat lust bijna iedereen en het is niet zo moeilijk als je bv ook vegetarische gasten hebt. Het is niet echt kerstig, maar wel altijd erg lekker.

Ja leuk idee! We zaten ook aan pekingeend in deeg te denken en gebakken banaan bij het toetje:) verder misschien iets met rijst en paling unagi style en sponscake :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 17:12

En van die pannenkoekjes met eend? Ikw eet even niet hoe het heet...

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:22

Ja dat bedoel ik idd met pekingeend :)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:27

Ook hier al druk aan het denken geslagen.
Zondag voor de kerst komt de ene familie, waar we waarschijnlijk mee gourmetten of iets wat erop lijkt. (ivm met een aantal zeer moeilijke eters, kan iedereen maken wat hij lust)

Op eerste kerstdag komt dan de andere familie.
Daar zijn we met 6 personen en een ventje van een jaar.
Moet dus allemaal niet idioot lang duren, idee is in elk geval Beef Wellington of Rosbief als hoofdgerecht.
http://www.24kitchen.nl/recepten/boeuff-wellington-met-peperjus
http://www.24kitchen.nl/recepten/kruidige-rosbief-met-roodlof-en-groene-olijvensalsa

Nagerecht las ik hier net een goed idee.
Nu alleen nog even uitvogelen hoe het zit met de Engelse maten en dan klaarmaken met appeltjes ipv perzik
http://cravingchronicles.com/2012/08/09/peach-cinnamon-brown-butter-pull-apart-bread

Heeft er iemand nog leuke ideeën voor bijgerechten of een voorgerechtje?

Verder voor het eerst dat ik zo uitgebreid kan koken met de kerst, heerlijk. Nu maar hopen dat het allemaal lukt. Fijn zo'n familie die, in tegenstelling tot de mijne, wel veel lust.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:26

Ga hier ook eventjes meelezen!

Ik ben al zo ver:

Amuses:
- een gegrilde coquille op doperwtenpuree met munt, en daarover met aangestoofde kastanjechampignons in heel kleine blokjes
- glaasje met forelmousse en dille
- ...

Voorgerecht:
Grote ravioli, opgevuld met langoustine, ricotta, peterselie en look. Daarover een licht sausje met parmezaan.

Hoofdgerecht:
Stoofpotje van hert, met daarbij pastinaakpuree en wellicht stoofpeertjes

Nagerecht:
Grote stukken fruit (perzik, bosbessen, appel,...), die ik overgiet met amaretto en over de grill schuif, daarna strooi ik er munt over en geef ik er een bolletje ijs bij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 10:50

Dat klinkt heerlijk, vooral de ravioli.
Wel veel amuses, of niet?

Nagerecht klinkt ook goed, niet te machtig!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:58

Amuses maak ik in heel kleine porties, de eerste klinkt inderdaad als een compleet gerecht, maar is 1 coquille, met een toefje erwtenpuree en een klein lepeltje champignons :) Ligt gewoon op zo'n aperitieflepeltje.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:59

Liesbeth dat klinkt lekker. Heb je recepten?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:00

Wat betreft het Chinese thema, maak je allemaal kleine gerechtjes? Die flensjes met eend zijn idd heel lekker. Laatst had ik bij een sushi restaurant een broodje bao pao met eend, dat was toch een partijtje lekker! :9 . elf heb ik laatst een heerlijke salade gemaakt met gebakken eendenborst, stukjes sinaasappel, sla en hoi sin saus, was ook erg lekker en zou je ook in amuseglaasjes kunnen serveren. Beetje chinees maar iets eigen tijdser.

Verder kun je ook denken aan dumplings met lekkere vullingen en een klein sausje erover. In Maleisie heb ik bij de chinees heerlijke krabbetjes (spareribs gegeten) ook leuk om per ribbetje te serveren.

Ik ga binnekort eens kijken of ik gerookte mayonaise kan maken. Had een tijdje geleden in een restaurant als amuse parmezaanse koekjes met parmaham en gerookte mayo en dat was erg lekker!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:08

BelleFleur, ik kijk dit weekend eens of ik ze kan uittikken!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:20

Ik houd me ook aanbevolen, het klinkt echt super!
Ik heb vorig jaar coquilles gemaakt als amuse, zo heerlijk...

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:04

Ik ben ook al druk bezig. Vind de voorbereiding en het uitzoeken ook altijd leuk werk :)
Ik ben nu bezig met het samenstellen van het voorgerecht. Ik heb inmiddels al een lijst met heerlijke voorgerechten waar ik uit kan kiezen met bladerdeeg. Nu wil ik er nog een klein hapje bijmaken met brie. Ik heb 2 leuke voorbeelden gevonden, maar aangezien ik zelf vegetariër ben wil ik ook nog een variant maken zonder vlees. Hebben jullie misschien ideeën hoe ik het vlees in deze gerechten kan vervangen door iets anders (wat ook geen vis is)?

Bij deze gaat het om de hamrolletjes met peer, brie en bieslook
http://cottonandcream.nl/garnaal-tomaat ... r-en-brie/

http://www.kaas.nl/amuse-hapjes/brie-crème-en-salami

Edit: Bij mij doet de laatste link het niet als hyperlink, maar als je hem kopieert in de adresbalk is hij wel te openen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 22:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:13

Wij hebben als één van de belangrijkste gerechten met kerst eigenlijk altijd eendenborstfilet met rode wijn/portsaus <3 Dat is echt zo'n gerecht waar ik het heeeeele jaar naar uitkijk, vandaar dat we hem ook elk jaar weer blijven eten :D

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:26

Citaat:
eendenborstfilet met rode wijn/portsaus

Mmm ik loop ook te denken aan eendenborstfilet , heb je een recept ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 19:38

Klinkt mjam!
Normaal hebben wij ook ieder jaar eendenborst, maar nu gekozen voor gekonfijte eend in een ravioli.
Maar ik houd me wel heel aanbevolen voor jour recept!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:38

Kaatje schreef:
Citaat:
eendenborstfilet met rode wijn/portsaus

Mmm ik loop ook te denken aan eendenborstfilet , heb je een recept ?

Kan ik morgen even voor je vragen. Weet alleen dat het vrij "simpel" is, de eendenborst lekker rood en de saus moet gewoon vooral lang indikken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:38

Eend is mijn favo vlees, heerlijk.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:14

Niet met rode port saus maar wil zonder gevraagd te zijn mijn receptje wel spammen :Y) . Had laatst sushi gemaakt en dit als vleesgrecht naast de sushi.

Bak de eendenborst zoals het hoort (vel ruitsgewijs insnijden, langste op de velkant zonder olie of boter bakken). Voeg twee minuten voor het gaar is een halve tot hele sinaasappel in blokjes toe. Laat dit meebakken in het vet. Doe wat (eikenblad)sla in een bak en maak een beetje dressing met sinaasappelsap, peper en een beetje hoi sin saus. Meng de sla met de dressing. Laat de eend rusten en de stukjes sinaasappel afkoelen. Als de sinaas is afgekoeld doe je deze bij de salade. Snijdt de eendenborst in dunne repen en schenk er wat hoi sin saus op (heel lichtjes). Leg de plakjes eendenborst op de salade en gooi er wat bosui ringetjes overheen.

Ik denk dat ik dit ga maken als een soort tussengerechtje (in amuse schaaltje oid).