Wie kan mij helpen?. welke instantie met mijn probleem?.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:35

Ik schrik er van dat je zo snel weer in t negatieve duikt als Dani vraagt je zijn positieve kant te beschrijven... :\

superwoman

Re: Wie kan mij helpen?. welke instantie met mijn probleem?.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:41

Wat denk jij zelf hoe de problemen het beste kunt oplossen?
Hoe zie jij het? Wat zijn punt voor punt oplossingen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:47

Ik vind het echt heel verdrietig en eenzaam klinken.
Het beste wat je kan benoemen is dat hij zo hard werkt. Verder lees ik dat hij geen enkele moeite voor jou doet: vakanties wil hij z'n ouders ook bij hebben en zelfs een verjaardagscadeau is teveel gevraagd. En ik denk dat jouw 'dat is bijzaak' voortkomt uit zelfbescherming, en niet omdat het je werkelijk niks kan schelen. Wat maakt hem voor jou leuk? Luistert hij naar je, troost hij je, is hij opwindend, verrast hij je wel eens, spreekt hij zijn waardering uit als je lekker hebt gekookt, is hij blij als jullie samen uit eten gaan? Ziet hij jou alleen als huishoudster en moeder van zijn kinderen, of ook als zijn geliefde vriendin, maatje, en minnares?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:02

Ik heb echt vol verbazing dit topic gelezen.... wat heb jij een kritiek op de relatie tussen moeder en zoon... (dacht je daar wat in te veranderen?) ... en eigenlijk hoeveel commentaar mag je hebben... want jij smeert ook nog het brood van je man... en zorgt ook voor hem... je wil alleen niet zijn moeder meer de ruimte geven om voor hem (en zijn kinderen en jou) te zorgen want dan is er opeens sprake van privacy.

maar wel al 7 jaar bij hun in huis wonen en 4 kinderen van hem krijgen... en dan nu verwachten... dat moeder een stapje terug doet of dat jouw vriend kritiek gaat uiten op zijn moeder.

Het leek je geweldig om op een boerderij te wonen en met paarden bezig te zijn.... maar hoe maak jij deel uit van het grote gezin?

Stap naar de huisarts... vraag om hulp... want denk dat iets van hulp voor het hele gezin... en dat is dus jij en je man... en je schoonouders en oma... want jullie wonen samen onder één dak... en zullen er ook samen iets van moeten maken... je hebt je gebonden aan allemaal.

Trouwens heb je helemaal gelijk dat je iets op papier wil... maar vooral voor de kinderen mocht jij of je man komen te overlijden.

Sccount123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 12:46

joolien: ze vraagt toch of hij want spontaans doet?. dat doet hij niet, maar dat vind ik niet erg staat er bij, en als er geen ruzie is, is het een schat van een vent, Staat er toch ook ?.

Dani: Het is een lieve man, troosten kan hij wel erg goed, maar heeft hij de laatste tijd niet gedaan. Het eten is eten en verder niks zeggen, vaak als hem iets opvalt zegt hij het wel, te zuur(sla) of te zout op het vlees, als ik er naar vraag, heeft het gesmaakt, of vind je dit vlees lekker, zegt hij ja dit is echt lekker, of juist niet.
Hij is eerlijk, maar zal het ZELF niet zo gauw zeggen, maar dat is hij, heeft hij nooit gedaan.
Hij is niet de man die thuis komt, een kus geeft en vraagt hoe mijn dat is geweest.
Ik moet aan hem vragen hoe was je dag en dan krijg ik 9 van de 10 x het zelfde antwoord, ohw altijd het zelfde.
ik moet vragen of hij deze week op de zelfde plek zit of dat hij naar een ander adresje verhuist, hij zit namelijk in de bouw.
Er word nooit gevraagd hoe was mijn dag, wel als ik bij de verloskundige ben geweest, dan vraagt ie was alles goed met de baby.?
In de avond kunnen we heerlijk knus op de bank liggen, als hij niet slaapt, en kan hij mij kroelen door het haar, dit zijn op zijn manieren de gebaren.
hij heeft gewoon z'n eigen ritueel die niet te door breken is.
De laatste maanden is hij overal te moe voor, hij komt thuis gooit zn tas in de hoek, praat met de kinderen, en ploft op de bank, ik sta dan vaak in de keuken en word alleen hallo gezegd, dan gaan we eten en ik klets met hem waarop hij een antwoord geeft.
Dan ruim ik de boel op, speelt hij soms met de kinderen maar vaak ploft hij op de bank, ik was af, droog af, en smeer zijn brood en zet alles klaar voor de volgende dag.
Dan ga ik de kinderen douchen, pap klaar maken voor de jongsten, samen met de kinderen het speelgoed opruimen, en omkleden, verschonen tandenpoetsen, als alles klaar is, maak ik mn vriend wakker om de kids een kus te geven.
ik lees ze dan een verhaaltje voor en dan is hij vaak buiten om de paarden te voeren, als ik klaar ben help ik hem met de paarden, dan gaan we rond de klok van 21:00 naar binnen en drinken we koffie ik ga tv kijken en hij ploft achter de laptop, of valt in slaap.
Vooral de laatste dagen slaapt hij.
Echt een gesprek zit er niet bij, we kletsen wat de kinderen gedaan hebben, maar daar houd het bij op.
Ik kan het niet anders maken Joolien.
dit is het ritueel wat wij leven dag in dag uit.

Evelijn: Ik smeer zijn brood omdat ik zelf niet werk, en hij dat gewoon dom weg verwacht van iemand die niet werkt.
Het is gewoon niet normaal dat hij zo vertroeteld is door zn moeder.
Waar is de opvoeding van leren opruimen? leren nee aan te horen? met die problemen zit in nu, en dat komt omdat er altijd ja en amen tegen hem is gezegd, hij mag alles, en hij kon alles.
En daarbij moet zn moeder zeker een stapje terug doen, ik kom ook niet aan hun kant, en vooral niet als ze er niet zijn. dat vind ik zeker een breuk in mn privacy, zou jij dat wel fijn vinden? dat je schoonmoeder in de kasten zit, bloemen verzet, potjes uit het raam omwisselt voor wat anders! NEE dat is ongezond. Die nieuwsgierigheid & bemoeizuchtigheid is niet normaal..
en als ik daar op terug kom bij mn vriend moet je hem horen, hij vind dat wel normaal omdat hij dat gewent is.

Maar na deze ruzie, is schoonmoeders wel rustiger en kan ik eindelijk het deel opkomen zonder dat ze gelijk er bij staat te kijken wat we doen, dit heb ik aangegeven, en moet zeggen nu gaat het nog goed.
Maar dat is het altijd, maar een paar weken en dan komt ze weer in haar oude ritme.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:03

@TS... nee maar ik ben ook niet bij mijn schoonouders in huis gaan wonen... en mijn schoonouders hebben niet eens de sleutels van ons huis... je vriend is anders opgevoed en jij bent er bij ingetrokken... je moet je beseffen dat als je de patronen wil veranderen... dat je dan wel echt goed doordacht te werk moet gaan.
Mooi dat schoonmoeder na de ruzie wel iets beter rekening houdt met jouw grenzen maar misschien eens rustig in gesprek gaan met wat jou grenzen zijn (en goed kijken wat praktisch haalbaar is)
Ik zou dat nu gaan doen voordat ze weer in het oude ritme is.

Trouwens nu ik nauwelijks werk smeer ik nog niet het brood van mijn man, ik strijk zijn overhemden niet en ik regel geen dingen voor hem... zo zijn wij getrouwd (en dat zijn moeder dit allemaal wel voor zijn vader doet en als mijn man thuis zo gaan wonen ook voor hem is haar keuze)... het is aan jezelf hoe je je relatie invult.... alleen heb ik het idee.... dat jij heel lang je grenzen niet hebt aangegeven of zelfs niet hebt geweten dat je die hebt of waar die liggen... en nu opeens dingen raar gaat vinden... want je man kan dan wel zo vertroeteld zijn opgevoed... wie ben jij om dat te veroordelen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:06

Oh meis ik hoop echt voor jou dat er wat veranderen gaat, kan me niet voorstellen dat je het zo volhoudt idd..
Begrijp wel een beetje hoe het zo kan komen, in het begin bedek je alles met de mantel der liefde, je verlegt je grenzen en pas als de roze bril een beetje minder roze wordt begin je te zien dat dit toch niet helemaal is zoals je ooit voor ogen had, maar hoe draai je het zo dat dat het wel wordt en acceptabel is voor jullie beiden?
Ik denk heel eerlijk dat deze man niet echt veranderen zal, als ik hem zo -door jouw woorden- een beetje in kan schatten. What you see is what you get...
Voor hem zijn de dingen zoals ze zijn. Zo zijn ze altijd geweest dus hoort het zo, als het anders moet of gaat is dat voor hem niet zoals het hoort en of hij dat accepteren gaat?

Sccount123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 13:25

Evelijn: Dat hij zo vertroeteld is is, geen oordeel, dat is gewoon zo. dat merk ik aan alles, en dat speelt nu door in mijn leven, hij verwacht dat gewoon.
Hij vind als ik de heledag thuis ben dat ik dat prima, kan doen voor hem, en dan sta ik stil, ja waarom kan ik dat eigenlijk niet, ik werk niet, hij werkt de heledag moet hij dit en dit er dan ook nog er achter aan doen.. zo denk ik dan, en dan ben ik denk ik TE lief voor hem, en hij vind het meer dan normaal.

ik hoop inderdaad dat er snel een goed gesprek komt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:29

Jij werkt toch ook de hele dag? Maakt hij jouw brood dan ook klaar? Sterker nog, jij werkt 's avonds ook nog. Hij hoeft alleen de leuke klusjes te doen.

Hij heeft het wel goed voor elkaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:32

Als de rollen omgedraaid zijn, jij bent een dag weg, je vriend vrij regelt hij dan ook alles voor jou? Vast niet, schop onder de kont is t enige wat helpt. Jij bent zwanger en hebt al 3 kinderen te verzorgen, die grote verwende baby kan toch ook best zelf zijn brood smeren? Straks is ie nog te moe om zn eigen kont af te vegen en vraagt ie jou.. Als je er de energie en de moed voor hebt gewoon op aanspreken en dan heel consequent zijn nee is nee en ja is ja geen middenweg en ook geen gezeur, voor hem niet voor jou niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:35

Peppertree schreef:
Jij werkt toch ook de hele dag? Maakt hij jouw brood dan ook klaar? Sterker nog, jij werkt 's avonds ook nog. Hij hoeft alleen de leuke klusjes te doen.

Hij heeft het wel goed voor elkaar.

Hoezo hoeft hij alleen de leukste klusjes te doen?
Hij werkt dagelijks van 6-6 (heb ik begrepen).

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:38

Met de leuke klusjes bedoel ik: Het eten opeten, met de kinderen praten, de kinderen een kus geven en met de paarden hobbyen.

TS werkt toch ook gewoon de hele dag. Ik zie geen reden waarom hij 's avonds op de bank mag liggen terwijl TS de rotklusjes mag opknappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:40

Peppertree schreef:
Met de leuke klusjes bedoel ik: Het eten opeten, met de kinderen praten, de kinderen een kus geven en met de paarden hobbyen.

TS werkt toch ook gewoon de hele dag. Ik zie geen reden waarom hij 's avonds op de bank mag liggen terwijl TS de rotklusjes mag opknappen.

Er staat toch ook dat hij 's avonds de paarden doet terwijl TS de kinderen op bed legt?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:43

Nee hoor, dan ligt hij op de bank te slapen terwijl zij de kinderen op bed legt. Ze maakt hem wakker zodat hij ze een kus kan geven en dan gaan ze samen de paarden doen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:44

Wat ik vreemd vind is dat de meeste hier afgeven op het brood smeren voor haar vriend!
Dat doe ik al jaren voor mijn man en ik werk fulltime en hij trouwens ook. Niets mis mee. Ik geniet ervan om hem te verwennen.

Wat TS wel moet weten is dat het fulltime huismoeder zijn, ook heel hard werken is, zeker als je zwanger bent van de 4de! Respect hoor. Veel wassen, huis aan kant maken, zorgen dat de kinderen er netjes uitzien, koken enz enz. Dus TS dat is ook heel hard werken.

Wat ik mis in je verhaal is dat hij er niet voor jou is, hij luistert niet naar jouw gevoel en een boer of niet, dat is wel belangrijk en als ik het zo lees, zeker voor jou!

Het is wel makkelijk om te zeggen zo is hij niet opgevoed, maar jij bent niet zo opgevoed als hij, en jij past je wel aan zo goed en zo kwaad mogelijk!
Het is belangrijk om naar elkaar te luisteren, hij hoort jouw gevoel te respecteren ook als hij het er niet mee eens is. En jou het gevoel te geven van hier ben je thuis! Hier ben je veilig! hier heb je privacy!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:47

Peppertree schreef:
Nee hoor, dan ligt hij op de bank te slapen terwijl zij de kinderen op bed legt. Ze maakt hem wakker zodat hij ze een kus kan geven en dan gaan ze samen de paarden doen.

Citaat:
ik lees ze dan een verhaaltje voor en dan is hij vaak buiten om de paarden te voeren,

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:49

Zo, drie kinderen in zeven jaar, de vierde op komst en jij werkt niet!!!!!!! Ammehoela, toch jammer dat je schoonloeder erbij woont anders was ik heel snel een week alleen op vakantie gegaan en had ik hem alles laten doen. Ik snap heel goed dat hij zo is geworden, en heel eerlijk, jij bent jong en naief met het verkeerde denkbeeld dat je hem nog kon veranderen die relatie vol ingevlogen, wat ik dan weer niet snap is dat je zoveel en zo snel kinderen hebt gekregen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:52

Brainless: Dus hij slaapt totdat zij de kinderen in bed heeft. Tijdens het verhaaltje gaat hij alvast de paarden doen waarna zij hem komt helpen. Dat is weer heel wat anders.

Sccount123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:13

Het verhaaltje is 10/15 minuten, de paarden zijn al gestrooid, zn ritme zit zelf in de ontlasting, en zit dan vaak tegen die tijd op de toilet. ;) Als ik klaar ben is hij net in de stallen. voeren we samen en halen we ze er uit, doen een rondje in de weide van de opfok. stuk land bij geven + waterbak controleren, paarden controleren etc.
De paarden is voor mij een stukje ontspanning, maar toch loopt je de hele dag vooral rond 16:00 tot 19:45 is het spitsuur.
Koken kinderen bezig houden etc.. Maar dat hoort er bij.
mn vriend is dood op, en ik minder als hem slaap natuurlijk 1 uur langer in de ochtend, en kan tussen door een keertje zitten.

Ik vind het broodsmeren ook niet heel erg, alleen als je er nooit wat voor terug krijgt, is het soms vervelend, ik weet gewoon dag in dag uit hoe mn dag verloopt.
Ik zou het best fijn vinden om tussen 6 en half 7 even op de bank te zitten, en dat hij de afwas doet, en afruimt etc.

Hier durf ik alles te zeggen, en klagen maar thuis is het anders omdat ik weet hoe hij reageren kan, ik vind het gewoon lastig om dit soort dingen tegen hem te zeggen, vooral HOE ik het moet brengen zonder dat hij boos word.
Daarom neem ik het vaak maar voor lief, en is dit ritme er ook ingegroeid
We wouden beiden een groot gezin, aangezien wij niet 10 jaar in de luiers willen zitten hebben we gekozen om de kinderen snel op elkaar te doen.
Dit is wel de laatste :')

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:16

Ik smeer ook het brood voor mijn man, niet omdat het moet (want dan zou ik het juist niet doen) maar omdat ik dat gewoon voor hem doe.
Ik ben de hele dag thuis en als je van iemand houdt dan doe je toch graag dingen voor elkaar.

Nu ik langer over jouw verhaal nadenk , moet ik toch wel zeggen , kijk eens naar de situatie van de schoonmoeder.
Zij woont al heel haar leven met haar gezin op hun eigen boerenbedrijf en dan komt zoonlief ineens thuis
met een vriendin,
Ze vinden het goed dat het nieuwe gezin op hun eigendom komt wonen ( gratis, waar mag/kan dat?)
en dan begint de vriendin ontevreden te worden. (na 4 kinderen)

Jouw schoonmoeder is ook haar privacy kwijt, jouw kinderen spelen de hele zomer in HAAR tuin, als zij een vriendin op de koffie heeft lopen JOUW kinderen in haar tuin te spelen .
Ik bedoel maar te zeggen, in feite is het allemaal van haar, je betaald niet eens huur voor je gezin en de huisvesting van 10 paarden.
Kijk ook eens hoeveel dat bij elkaar is en waardeer dat ook eens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:19

Brood smeren was in mijn reactie ook een voorbeeld, en vind ook dat je er wat voor terug moet krijgen! In ieder geval waardering, heb het idee dat het voor hem 'gewoon' is.

Als mijn vriend begint te zeuren als ik iets niet voor hem wil doen en begint te pruilen vraag ik gewoon wie zn lolly afgepakt heeft :Y)

Sccount123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:25

Piendepien: Dat doe ik ook, dat ik geen stukje tuin heb ligt weer aan mijn vriend, sorry maar ik zeur al jaren om een tuin, maar hij heeft er nog geen tijd voor gehad, ik zeg 1000x besteed het uit! en zorg dat er voor ons huis een stukje afgezet is. Ook bij mijn schoonmoeder is er geen stukje afgezet en lopen ze gewoon los.
De keuze is daardoor heen makkelijk, willen ze niet dat ik voor kom bij mn schoonouders prima!!..Maak een tuin probleem opgelost!.. Dit gebeurd niet.. Ik mag niemand regelen en mn vriend regelt niks.
Dit zijn stukjes die de ergernis groter maakt, dat wij verplicht daar moeten zitten, terwijl een eigentuin ergens op de boerderij wel mogelijk is, misschien niet dicht bij huis maar wel op het terrein, en mn schoonmoeder wil en krijg nooit geen bezoek.
omdat wij dus verplicht op elkaars lip zitten hebben we dus zo vaak conflicten.
De paarden zijn allemaal van mijn vriend, ik help hem daarbij, maar heb geen 1 paard op mijn naam.
de schuren alles was in de planning al voor dat ik kwam, en die planning heeft hij waargemaakt.
Aangezien hij enigst kind is, was z'n toekomst hier al voor hem vast gelegd, dat is bij de geboorte al duidelijk gemaakt..
Er word nu al gebrainstormd hoe wij straks hier 4 kinderen een plek moeten geven..Terwijl ik denk ze gaan het huis maar uit als ze 25 zijn, en komen maar terug als het daar is.
Alles moet hier blijven dat is de insteek van m'n schoonouders.
Daarom was alles al voortgeplant met m'n vriend.

Ondanks dat schoonmoeders haar privacy kwijt is, zit ik nogmaals niet in haar kasten.
Als dat niet gebeurd en als zij omgaat zo als ik met haar om ga dan is er niks.
Ik laat haar ook los met de dingen die ze doet, en zit ook niet in haar kasten, was haar kleren ook niet uit, en wacht haar ook niet op als ze de deur uit komt.
Je komt elkaar zo vaak tegen dat het onmogelijk is om normaal de deur uit te lopen, en dit is niet nodig! we hebben ruimte zat om elkaar praktische maar 1 x per dag tegen te hoeven komen.
Laatst bijgewerkt door Sccount123 op 20-09-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:26

Sccount, maar dan nogmaals.....hoe zie jij zelf dat er verandering in kan brengen dan?
Hoe denk jij dat het beter kan worden? En dan graag in haalbare oplossingen. Blijkbaar is verhuizen naar een andere woning waar jullie voor moeten betalen niet haalbaar.
Je schrijft veel dingen die je anders wil, maar ik ben erg benieuwd hoe je dat wil veranderen na al die jaren.

Sccount123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:30

superwomen: ik heb geen idee, hoe ik hier verandering ik moet gaan brengen misschien moet ik( wij) met iemand gaan praten die buiten ons staat en daar dus een ander beeld over heeft, maar als mn vriend al niks wil vast leggen, wil hij zeker niet met iemand praten, daar geloof ik niks van.
Ik kan wel proberen om alleen met mijn zelf een gesprek aan te gaan hoe ik dingen naar hem toe kan brengen, zonder dat ik dicht klap, en zonder dat hij boos word.

Een betaalbaar huis is zeker wel mogelijk, alleen moet hij stoppen met zoveel paarden te houden.
Maar hij gaf aan dat hij dit aantal wilt houden anders hoef hij niet meer te fokken, en werd hij heel boos, wil je dit dan? dat je lekker de heledag alleen bent in een huisje met een klein tuintje..Bla bla bla.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:37

Velen onder jullie zijn goed bezig haar nog meer tegen haar vriend en schoonmoeder op te zetten.
Ze is met een boer samen, ze wist ongeveer waar ze aan begon,de meeste boeren zijn nu eenmaal niet van het romantische type. Ik weet waarover ik spreek, ik kom regelmatig bij boerenfamilie 's. Ruwe bolsters, klein hartje.
Inwonen bij je schoonouders hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn. Bekijk de goede kanten, er wordt ook wel wat voor TO gedaan door schoonmoeder. Was, plas, kindjes, geen vaste kosten.....Ik ben er zeker van als TO op een rustige manier met haar schoonmoeder spreekt en schoonmoeder een beetje meer bezig laat met de kindjes etc. er al veel opgelost is. Laat schoonmoeder de kindjes maar een beetje verwennen, daar zijn grootouders voor. Maak alleen op voorhand juiste afspraken. En ja, een eigen toilet en badkamer heb je recht op, maar met ruzie maken zal je er niet komen. Wat zegt het spreekwoord ? Met siroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Dat je geen mede eigenaar bent van de gebouwen, gronden, ja meid, daar zul je mee moeten leven. Ik ken geen enkele boer die zomaar grond of gebouwen laat op naam zetten van zijn vrouw, laat staan vriendin. Daar hebben ze veel te hard voor gewerkt. Hetgeen er samen aangekocht wordt is natuurlijk iets helemaal anders. Je hebt geld in de verbouwingen gestoken, dat is jammer, maar later gaat toch alles naar je kindjes.
Je bent nog jong, en het verstand komt pas met de jaren, het gaat wel goed komen. Laat je alleen niet opjutten, ga met jullie 2-en ergens voor goede raad, een therapheut oid.
En smeer zijn boterhammen maar als jij dat fijn vindt. Daar is niets mis mee.