Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
unihorses schreef:Ayasha schreef:Hoeveel kost een doosje mercie tegenwoordig? Kdenk niet dat het de 10 euro haalt. Zelfs nu mijn ziektskosten bijna even hoog zijn als een gemiddeld maandloon weet ik dat er nog wel uit te persen voor personeel dat letterlijk dag en nacht voor me klaar gestaan heeft en niet enkel in zorgen maar ook regelmatig gewoon met me kwam praten en oprecht bezorgd was over hoe het mentaal met me ging.
Sowieso had ik altijd lekkers op mijn kamer staan, daar mochten ze ook altijd van nemen.
dit vind ik toch logischer ( al gaf ik niksmoest steeds bellen voor de buur omdat die niet kon bewegen en geen pijnstillers had voor geschreven gekregen omdat arts direct naar huis was en dus niks kreeg
)
heb toen ik wat gaf zelfs nog een kaartje terug gekregen met een bedankjeen een schilderij gemaakt voor op een kamer van een ziek meisje ( heeeel klein) welke daarna op de kinderafdeling bleef hangen. kleine moeite, en daar doe ik ook niet moeilijk om. maar ziekenhuis lig je niet eventjes een uurtje....
maar in de horeca.. tja, dan kan ik iedereen wel een fooi geven
IMO betaal je al genoeg voor de consumpties.

Sammie schreef:Juist in dat soort restaurants zou je eerder geneigd zijn om het niet te doen. Die vragen al genoeg voor een kopje soep, stukje touredos en hun koffie verkeerd. Voor dat soort restaurants heb je sowieso HBO hotelschool of vergelijkbaars. Die verdienen meestal niet slecht. En daarbij is het standaardsalaris zeker niet minimum.
Volgens mij begint toch vrijwel elk gesprek met goedemiddag of hallo en eindigt met bedankt, tot ziens of doei. Zal er eens op letten in mijn omgeving, maar zelfs bij de kassa of kopen van bloemen en afrekenen bij de pomp doe je dat.
Lusitana schreef:Applaus voor een piloot vind ik ook belachelijk en lijkt ook wel iets nederlands, want ik heb het verder nooit meegemaakt dan op een vakantie vlucht. Heeft ook denk ik meer met de opluchting van de scheiterige passagiers te maken.
Wel geef ik het vluchtpersoneel gewoon een handje en een bedankje/groet.
Ik gaf in Nederland wel fooi omdat er vaak rekening mee werd gehouden in het salaris van bedienden.
In Portugal hoef je geen fooi te geven. Dat is hier abnormaal.
Als je het wel doet, weet dan dat ze voor 60 cent een kop koffie kunnen halen of een gebakje en voor 120 dus koffie met gebak, of een belegd broodje. Een fles wijn kost een euro.
Dus denk aan de verhouding.
Verder valt het me hier ontzettend op dat "bedankt" er niet echt ingebakken zit nij Nederlanders.
Hier zeg je het om de haverklap (bij het verlaten van een winkel/dienst en bij betalen bv), dat valt Nederlanders dan weer op.
Ik sprak eens een klein jongetje die het interessant vond dat ik ook andere talen sprak. Weet je wat het eerste woordje was dat hij in het Nederlands wilde weten? "Bedankt". Toch wel tekenent.
Jaren geleden was ik in Frankrijk en daar keken de dorpelingen ons boos aan in de bakker. Nu ik in Portugal woon begrijp ik waarom. We hadden niet eerst "bonjour" gezegd, maar meteen onze "order" geroepen.
Apart dat je in Nederland vaak gewoon groot wordt gebracht om te leren commanderen ipv van vriendelijk groeten en vragen.
Hier in Portugal is het extreem. Als je iemand de weg wilt vragen ofzo is het van "Goedemorgen, hoe gaat het?" en dan pas kom je met "Kunt u mij misschien vertellen..." en achteraf "hartelijk bedank!".
En in een winkel zeg je hier ook eerst goedendag (en na het afrekenen bedankt), óók tegen de cassiere van de supermarkt.
Daar moest ik aan wennen, maar het maakt het leven zoveel aangenamer, vriendelijk zijn naar elkaar!
Sammie schreef:Als ik iemand wel tot irritant restaurantgast zou verklaren dan zijn het wel Belgen! Duitsers doen het over het algemeen wel als goede tweede, maar dat is meer lachwekkend als ze 1 kopje koffie bestellen en dan hun koekje onder de tafel houden om op te eten. (of ze dekken zonder het eerst te vragen de tafel om hun eigen brood op te eten. Maar dat kunnen Belgen ook)
dat laatste!! Lusitana schreef:Jaren geleden was ik in Frankrijk en daar keken de dorpelingen ons boos aan in de bakker. Nu ik in Portugal woon begrijp ik waarom. We hadden niet eerst "bonjour" gezegd, maar meteen onze "order" geroepen.
Apart dat je in Nederland vaak gewoon groot wordt gebracht om te leren commanderen ipv van vriendelijk groeten en vragen.
Hier in Portugal is het extreem. Als je iemand de weg wilt vragen ofzo is het van "Goedemorgen, hoe gaat het?" en dan pas kom je met "Kunt u mij misschien vertellen..." en achteraf "hartelijk bedank!".
En in een winkel zeg je hier ook eerst goedendag (en na het afrekenen bedankt), óók tegen de cassiere van de supermarkt.
Daar moest ik aan wennen, maar het maakt het leven zoveel aangenamer, vriendelijk zijn naar elkaar!
Sammie schreef:Als ik iemand wel tot irritant restaurantgast zou verklaren dan zijn het wel Belgen! Duitsers doen het over het algemeen wel als goede tweede, maar dat is meer lachwekkend als ze 1 kopje koffie bestellen en dan hun koekje onder de tafel houden om op te eten. (of ze dekken zonder het eerst te vragen de tafel om hun eigen brood op te eten. Maar dat kunnen Belgen ook)
) Dan zeg je toch goedemiddag. Ik kan eigenlijk geen enkele situatie bedenken waarbij dat niet zo is, al zullen ze er vast wel zijn. Bedankt is misschien wat minder vanzelfsprekend in zeer korte gesprekken en waarschijnlijk ook afhankelijk van de handeling. In een supermarkt zul je bij het afrekenen eerder tot ziens zeggen dan bedankt. Maar bij het afrekenen in een restaurant eerder beide. Yonker schreef:Nou sorry hoor maar ik zeg ook eerst hallo... Zelfs tegen de buschauffeur en vaak als ik wegga ook nog bedankt mits het niet te druk is en ik er dus langs loop. Vind het niet meer dan normaal... Ook in de supermarkt is het hoi en doei bedankt fijne avond. Of iets in die trant.