Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:13

Applaus voor een piloot vind ik ook belachelijk en lijkt ook wel iets nederlands, want ik heb het verder nooit meegemaakt dan op een vakantie vlucht. Heeft ook denk ik meer met de opluchting van de scheiterige passagiers te maken.

Wel geef ik het vluchtpersoneel gewoon een handje en een bedankje/groet.

Ik gaf in Nederland wel fooi omdat er vaak rekening mee werd gehouden in het salaris van bedienden.

In Portugal hoef je geen fooi te geven. Dat is hier abnormaal.
Als je het wel doet, weet dan dat ze voor 60 cent een kop koffie kunnen halen of een gebakje en voor 120 dus koffie met gebak, of een belegd broodje. Een fles wijn kost een euro.
Dus denk aan de verhouding.

Verder valt het me hier ontzettend op dat "bedankt" er niet echt ingebakken zit nij Nederlanders.
Hier zeg je het om de haverklap (bij het verlaten van een winkel/dienst en bij betalen bv), dat valt Nederlanders dan weer op.
Ik sprak eens een klein jongetje die het interessant vond dat ik ook andere talen sprak. Weet je wat het eerste woordje was dat hij in het Nederlands wilde weten? "Bedankt". Toch wel tekenent.

Jaren geleden was ik in Frankrijk en daar keken de dorpelingen ons boos aan in de bakker. Nu ik in Portugal woon begrijp ik waarom. We hadden niet eerst "bonjour" gezegd, maar meteen onze "order" geroepen.
Apart dat je in Nederland vaak gewoon groot wordt gebracht om te leren commanderen ipv van vriendelijk groeten en vragen.
Hier in Portugal is het extreem. Als je iemand de weg wilt vragen ofzo is het van "Goedemorgen, hoe gaat het?" en dan pas kom je met "Kunt u mij misschien vertellen..." en achteraf "hartelijk bedank!".
En in een winkel zeg je hier ook eerst goedendag (en na het afrekenen bedankt), óók tegen de cassiere van de supermarkt.
Daar moest ik aan wennen, maar het maakt het leven zoveel aangenamer, vriendelijk zijn naar elkaar!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-09-13 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:14

applaus in het vliegtuig is zeker typisch Nederlands :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:16

unihorses schreef:
Ayasha schreef:
Hoeveel kost een doosje mercie tegenwoordig? Kdenk niet dat het de 10 euro haalt. Zelfs nu mijn ziektskosten bijna even hoog zijn als een gemiddeld maandloon weet ik dat er nog wel uit te persen voor personeel dat letterlijk dag en nacht voor me klaar gestaan heeft en niet enkel in zorgen maar ook regelmatig gewoon met me kwam praten en oprecht bezorgd was over hoe het mentaal met me ging. :)

Sowieso had ik altijd lekkers op mijn kamer staan, daar mochten ze ook altijd van nemen. :j

dit vind ik toch logischer ( al gaf ik niks :+ moest steeds bellen voor de buur omdat die niet kon bewegen en geen pijnstillers had voor geschreven gekregen omdat arts direct naar huis was en dus niks kreeg :(:) )
heb toen ik wat gaf zelfs nog een kaartje terug gekregen met een bedankje <3 en een schilderij gemaakt voor op een kamer van een ziek meisje ( heeeel klein) welke daarna op de kinderafdeling bleef hangen. kleine moeite, en daar doe ik ook niet moeilijk om. maar ziekenhuis lig je niet eventjes een uurtje....
maar in de horeca.. tja, dan kan ik iedereen wel een fooi geven :')

In de horeca geef ik ook geen fooien hoor. :) IMO betaal je al genoeg voor de consumpties.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:28

Ja fooien geven.. Voor iedereen heel persoonlijk. Wij gaan veel uiteten. Varierend van sterrenzaak tot gezellig cafe-restaurant. Moet wel zeggen dat als we gaan eten bij een sterren restaurant of een hoger segment dat we dan wel een 30-50 euro aan fooi meegeven.. Maar goed. Hier zit mijn vriend zelf in de horeca dus er is ook wel een andere kijk op.. Dat wil niet zeggen dat ik altijd fooi weggeef.nop het moment dat ik ergens heb gegeten waar ik mezelf totaal niet prettig behandeld voelde dan ben ik ook iemand die geen fooien geeft. Maar vind het wel fijn om fooi mee te geven op het moment dat ik echt in een prettige sfeer heb gegeten.. Ongeacht het een pizzahut was of een sterrenzaak :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:30

50 euro fooi 8)7

Dat zijn gewoon weekboodschappen.. drie uur strontplee's schrobben of 3/4 van de energierekening van een bijstandspersoon die wat bijwerkt in de schoonmaak of bij postnl.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:33

50 euro fooi is veel.. Zou het zelf nooit doen (behalve als ik geld teveel heb) maar heb wel eens meegemaakt dat er 200 euro aan fooi werd gegeven :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:33

Als je dan veel gaat uiteten werk je voor de fooi.
Eerlijk gezegd vind ik het zelfs ongeloofwaardig.

Lusitana, ik zal de cassiere toch altijd groeten en gedag zeggen.
En zo bij elk waar ik wat mee te maken heb, niet hoe gaat het erbij,maar altijd wel hallo en daarna fijne dag nog.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:36

Juist in dat soort restaurants zou je eerder geneigd zijn om het niet te doen. Die vragen al genoeg voor een kopje soep, stukje touredos en hun koffie verkeerd. Voor dat soort restaurants heb je sowieso HBO hotelschool of vergelijkbaars. Die verdienen meestal niet slecht. En daarbij is het standaardsalaris zeker niet minimum.

Volgens mij begint toch vrijwel elk gesprek met goedemiddag of hallo en eindigt met bedankt, tot ziens of doei. Zal er eens op letten in mijn omgeving, maar zelfs bij de kassa of kopen van bloemen en afrekenen bij de pomp doe je dat.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:37

Afrekenen bij de pomp doe ik het niet, die paal is zo onbeschoft die zegt telkens niet terug dat ik er ook maar mee gestopt ben :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:38

Sammie schreef:
Juist in dat soort restaurants zou je eerder geneigd zijn om het niet te doen. Die vragen al genoeg voor een kopje soep, stukje touredos en hun koffie verkeerd. Voor dat soort restaurants heb je sowieso HBO hotelschool of vergelijkbaars. Die verdienen meestal niet slecht. En daarbij is het standaardsalaris zeker niet minimum.

Volgens mij begint toch vrijwel elk gesprek met goedemiddag of hallo en eindigt met bedankt, tot ziens of doei. Zal er eens op letten in mijn omgeving, maar zelfs bij de kassa of kopen van bloemen en afrekenen bij de pomp doe je dat.

Ik kan me inderdaad ook niets bedenken dat niet begint met hallo en eindigt met een bedankje..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:40

wemkelover schreef:
Ik rond hooguit het bedrag omdat het makkelijker is. Maar grote bedragen geven nee sorry. Het leven is duur genoeg, ze krijgen gewoon hun loon.

Mee eens, ze krijgen ook gewoon salaris en daar kunnen ze het ermeedoen.

We moeten al genoeg inleveren en het leven is duur zat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:45

Lusitana schreef:
Applaus voor een piloot vind ik ook belachelijk en lijkt ook wel iets nederlands, want ik heb het verder nooit meegemaakt dan op een vakantie vlucht. Heeft ook denk ik meer met de opluchting van de scheiterige passagiers te maken.

Wel geef ik het vluchtpersoneel gewoon een handje en een bedankje/groet.

Ik gaf in Nederland wel fooi omdat er vaak rekening mee werd gehouden in het salaris van bedienden.

In Portugal hoef je geen fooi te geven. Dat is hier abnormaal.
Als je het wel doet, weet dan dat ze voor 60 cent een kop koffie kunnen halen of een gebakje en voor 120 dus koffie met gebak, of een belegd broodje. Een fles wijn kost een euro.
Dus denk aan de verhouding.

Verder valt het me hier ontzettend op dat "bedankt" er niet echt ingebakken zit nij Nederlanders.
Hier zeg je het om de haverklap (bij het verlaten van een winkel/dienst en bij betalen bv), dat valt Nederlanders dan weer op.
Ik sprak eens een klein jongetje die het interessant vond dat ik ook andere talen sprak. Weet je wat het eerste woordje was dat hij in het Nederlands wilde weten? "Bedankt". Toch wel tekenent.

Jaren geleden was ik in Frankrijk en daar keken de dorpelingen ons boos aan in de bakker. Nu ik in Portugal woon begrijp ik waarom. We hadden niet eerst "bonjour" gezegd, maar meteen onze "order" geroepen.
Apart dat je in Nederland vaak gewoon groot wordt gebracht om te leren commanderen ipv van vriendelijk groeten en vragen.
Hier in Portugal is het extreem. Als je iemand de weg wilt vragen ofzo is het van "Goedemorgen, hoe gaat het?" en dan pas kom je met "Kunt u mij misschien vertellen..." en achteraf "hartelijk bedank!".
En in een winkel zeg je hier ook eerst goedendag (en na het afrekenen bedankt), óók tegen de cassiere van de supermarkt.
Daar moest ik aan wennen, maar het maakt het leven zoveel aangenamer, vriendelijk zijn naar elkaar!

In belgie is het toch ook vrij normaal om eerst hallo of goedemiddag te zeggen en dan pas je order...Het zou wel verklaren waarom nederlanders niet bijzonder populair zijn in België.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:46

Ik geef eigenlijk ook bijna nooit fooi. Ik pin vaak en dan denk je er ook niet echt aan.ik heb via nooit contant dus nog iets achterlaten op tafel kan dan ook niet.volgend jaar ga ik naar hawaii en daar is het echt onbeschoft als je niks geeft.het hoort er gewoon bij en soms staat er zelfs fooi op je bon verrekent. Daar ligt de fooi tussen de 10 en 20%. Overigens klap ik nooit in het vliegtuig, vind dat zo raar :-P

ik zeg trouwens ook altijd gedag in winkels. en ik ben Nederlands
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 12-09-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:46

Ik ben, als Nederlander, gewoon opgevoed om eerst gedag te zeggen. Lijkt mij niet iets typisch Nederlands om dat niet te doen, want ik zie het heel veel om mij heen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:47

Als ik iemand wel tot irritant restaurantgast zou verklaren dan zijn het wel Belgen! Duitsers doen het over het algemeen wel als goede tweede, maar dat is meer lachwekkend als ze 1 kopje koffie bestellen en dan hun koekje onder de tafel houden om op te eten. (of ze dekken zonder het eerst te vragen de tafel om hun eigen brood op te eten. Maar dat kunnen Belgen ook)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-09-13 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:48

Nou sorry hoor maar ik zeg ook eerst hallo... Zelfs tegen de buschauffeur en vaak als ik wegga ook nog bedankt mits het niet te druk is en ik er dus langs loop. Vind het niet meer dan normaal... Ook in de supermarkt is het hoi en doei bedankt fijne avond. Of iets in die trant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:48

Sammie schreef:
Als ik iemand wel tot irritant restaurantgast zou verklaren dan zijn het wel Belgen! Duitsers doen het over het algemeen wel als goede tweede, maar dat is meer lachwekkend als ze 1 kopje koffie bestellen en dan hun koekje onder de tafel houden om op te eten. (of ze dekken zonder het eerst te vragen de tafel om hun eigen brood op te eten. Maar dat kunnen Belgen ook)

:oo dat laatste!!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:55

Lusitana schreef:

Allereerst, goedendag! :D

Even zonder dollen, ik denk dat het maar net is hoe je bent opgevoed en niet zozeer of je Belg, Duitser of Nederlander bent.. Ik ben opgevoed met altijd netjes gedag zeggen en beleefd te zijn. Ik "roep nooit mijn order" trouwens, maar vraag ik altijd "mag ik .... alsjeblieft".

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:58

Sammie schreef:

Als je nou nog even uitlegt waarom dan zijn wij ook weer tevreden. :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:58

Ik schrik er eigenlijk van hoeveel mensen er (grote) fooien geven.. Wij ronden meestal af tot de volgende euro, dus vaak 'maar' 50cent fooi oid.
Klanten geven mij ook geen 5 euro extra omdat ik hen vriendelijk heb geholpen.. It's part of the job, vind ik :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:00

Je maakt mij ook nieuwsgierig Sammie.

50 euro fooi. :wow: Tja als je het breed hebt kun je het breed laten hangen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 12-09-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:00

Toch gek dat een hebberige hand van een ober zonder veel morren gevuld wordt, maar een persoon die je met een mastodont veilig de halve wereldbol over vliegt die moet wel gek zijn om even een blijk van waardering te verwachten (applaus).

Persoonlijk vind ik vliegen een iets grotere prestatie dan een bord voor iemands neus neerzetten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:01

Maar dan nog als je het niet door je ouders geleerd ben dan leer je het wel door je omgeving. Als je bij de kassa in de supermarkt komt dan is het eerste wat je hoort goedemiddag! Dan zeg je toch wat terug ipv alleen je portomonee te trekken. Als je op een terrasje komt dan hoor je als eerste goedemiddag! (of morgen :P ) Dan zeg je toch goedemiddag. Ik kan eigenlijk geen enkele situatie bedenken waarbij dat niet zo is, al zullen ze er vast wel zijn. Bedankt is misschien wat minder vanzelfsprekend in zeer korte gesprekken en waarschijnlijk ook afhankelijk van de handeling. In een supermarkt zul je bij het afrekenen eerder tot ziens zeggen dan bedankt. Maar bij het afrekenen in een restaurant eerder beide.
De toiletjuffrouw op het spoor zeg je wrs wel hallo en doei, maar veel minder snel bedankt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:10

Yonker schreef:
Nou sorry hoor maar ik zeg ook eerst hallo... Zelfs tegen de buschauffeur en vaak als ik wegga ook nog bedankt mits het niet te druk is en ik er dus langs loop. Vind het niet meer dan normaal... Ook in de supermarkt is het hoi en doei bedankt fijne avond. Of iets in die trant.

Zelfs dat wisselt overal. Hier in Friesland roep ik 'hoi' en zwaai ik naar iedereen die ik tegenkom. Sterker nog, je wordt gek aangekeken als je dat niet doet. Moet ik eens bij mijn ouders in de buurt proberen, daar bellen ze nog net niet het gekkenhuis :+

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:10

ik voel me stiekem wel een klein beetje beledigd hier :+
dat er wordt gezegd 'hebberige handjes van obers'
ik vind dat hier wel een beetje vooroordelen worden rondgestrooid over serveersters en obers.
wij (tenminste waar ik werk) staan gewoon met een glimlach klaar om jullie op te vangen en ik ben het bij ons nog nooit tegengekomen dat als iemand geen fooi geeft, we in een keer kattig gaan doen! dan zeggen we alsnog dankuwel mevrouw prettige dag verder tot ziens enz.

dan kan ik ook wel meteen vooroordelen over jullie allemaal rondgooien dat 'alle' gasten van die zeikerds zijn en dat als 1 sla blaadje van het bord afligt ze meteen beginnen te snauwen en dat ze allemaal zeuren om de kleinste dingetjes enz...
dat zijn ook vooroordelen want de meeste gasten zijn echt gewoon super :)