Wat haal jij uit een brandend huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:58

Fotoboeken.

Maar uit ervaring heb ik geleerd dat je meer als een kip zonder kop rondren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:18

kappiegirl schreef:
Kortsluiting door de bedrading achter je keukenkastjes.
Zo is het huis van mijn oude buren ook afgebrand helemaal van steen en niets in het stopcontact voor zover ze konden. Helaas staat de koelkast en het gasfornuis altijd onder stroom en is daar het probleem begonnen bleek achteraf. Dus hoe veilig en goed je er op let het gebeurt daar op die plaatsen waar je niet aan denkt en waar je dus niet bij kan.

Ik heb welgeteld 6 stopcontacten in mijn huis en alle bedrading (een paar lijntjes) is zichtbaar op de muren en ik kan er bij...
Als er in de stroom iets mis gaat, slaat het af. Dan is er dus ook geen gevonk/brandgevaar meer.

Alles opnieuw aangelegd een half jaar voordat ik er inkwam (en dat was vorig jaar november).

In Nederland heb je vaak vloerbedekking en papieren behang, vaak diverse lagen, niet te vergeten. Dat heb ik niet, kale stenen muren, kale stenen vloer en kunststof luiken voor de ramen.
En als gezegd, mijn bedrading zit niet verborgen.
Ik heb hier en daar gordijntjes en een kleedje op een tafeltje, maar die zijn heel dun en zo weg als ze al zouden branden, voordat ze wat aan zouden kunnen steken. (Zou niet weten wat).

Cyrilletje

Re: Wat haal jij uit een brandend huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:23

Helemaal niets. Als mijn vriend en de hondjes veilig zijn ga ik geen tijd verspillen om nog materiële zaken mee te nemen.
Ik denk dat mijn vriend wel zou proberen de sleutels van zijn bus mee te pakken. :D

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:29

Lusitana schreef:
kappiegirl schreef:
Kortsluiting door de bedrading achter je keukenkastjes.
Zo is het huis van mijn oude buren ook afgebrand helemaal van steen en niets in het stopcontact voor zover ze konden. Helaas staat de koelkast en het gasfornuis altijd onder stroom en is daar het probleem begonnen bleek achteraf. Dus hoe veilig en goed je er op let het gebeurt daar op die plaatsen waar je niet aan denkt en waar je dus niet bij kan.

Ik heb welgeteld 6 stopcontacten in mijn huis en alle bedrading (een paar lijntjes) is zichtbaar op de muren en ik kan er bij...
Als er in de stroom iets mis gaat, slaat het af. Dan is er dus ook geen gevonk/brandgevaar meer.

Alles opnieuw aangelegd een half jaar voordat ik er inkwam (en dat was vorig jaar november).

In Nederland heb je vaak vloerbedekking en papieren behang, vaak diverse lagen, niet te vergeten. Dat heb ik niet, kale stenen muren, kale stenen vloer en kunststof luiken voor de ramen.
En als gezegd, mijn bedrading zit niet verborgen.
Ik heb hier en daar gordijntjes en een kleedje op een tafeltje, maar die zijn heel dun en zo weg als ze al zouden branden, voordat ze wat aan zouden kunnen steken. (Zou niet weten wat).

Was niet aanvallend bedoeld hoor maar een ongelukje zit in een klein hoekje sorry.

Heb het zelf mee gemaakt mijn dochtertje was bijna geroosterd omdat het in de binnenwanden van het huis van de buren zat en ik er bij toeval achter kwam omdat het raar rook alsof er een slechte bbq aangestoken was. Toen ik voor het raam stond schoot de koelkast open en volgen de vlammen er uit. Ik ben zelf thuis naar binnen gegaan heb de telefoon gepakt en brandweer gebeld terwijl in mijn kinderen uit ons huis haalde. Het was al bloed verziekend heet boven en ik heb nog nooit zulk raar geluid uit een huis/muur horen komen dat vergeet ik echt nooit meer. Maar ik was nogal geschrokken en heb dus de kindertjes en al mijn beestjes uit huis gehaald en ben hun huis in gegaan om de kat er nog uit te halen (hoe stom kun je wezen maar daar dacht ik toen niet aan dacht alleen aan dat arme beestje. Bij hun was ook alles netjes nieuw afgewerkt en elektra nieuw aangelegd een jaar voor de brand. Het wil niet zeggen dat het gebeurd maar ik denk toch dat je het nooit helemaal uit kunt sluiten hoe voorzichtig en oplettend je ook bent.
Hier is ook alles als een soort bunker gemaakt zodat we zo min mogelijk kans hebben op brand en er zit hier ook een schakelaar zodra er ergens in een groep wat is dat niet hoort de hele groep er uit gaat maar goed dat wil verder ook nog niets zeggen. Ben sinds die wel op mijn hoede.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:10

Ja sorry, maar maar geen enkele vergelijking gaat op. Ik heb geen buren, het is solide natuursteen van een meter dik, allemaal begane grond, leidingen in zicht en beveiligd.
Het spijt me dat je door zo´n schrikwekkend iets hebt moeten gaan, maar ik leef dus al in zo´n "bunker". niet te vergelijken met een huis in Nederland. Ik laat me heen onnodige angst aanpraten.
Brand is wel het laatste waar ik me druk om maak. Ik heb in alle huizen waar ik hier woonde blikseminslag gehad (behalve nog in deze) en dat leverde verder ook niks engs op. In een huis moet een stuk bedrading vernieuwd en het kostte me wat computers, maar verder niks.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:40

Zowiezo mijn camera :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:00

Als het maar 1 ding mag zijn dan de fotoboeken. Je kunt van alles verzekeren maar die fotoboeken kun je nooit meer terugkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:20

Mijn diploma denk ik, maar ik denk dat [***] die al pakt met de fotoboeken.

Telefoon heb ik in mijn zak, laptop is verzekerd, opladers hebben vrienden/familie ook wel, mijn belangrijkste foto heeft mijn beste vriendin ook, misschien een paar schoenen of een vest als ik die ben vergeten maar die pak ik al als ik het huis uit ren, denk ik...

Ik denk niet dat ik wat mee hoef te nemen. :n

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:23

Ik kan niet kiezen.. mijn geboorte knuffel of een pluk haar van mijn laatste bijrijdpaard.. Liefst zou ik ook mijn canvas van hem mee nemen, maar die kan ik wel weer opnieuw laten drukken. Die pluk haar kan ik nooit meer aan komen.. en mijn geboorteknuffel heeft ook zo veel herinneringen aan zich.. Gelukkig zijn ze allebei klein en liggen ze kort bij elkaar dus neem ik ze dan gewoon allebei mee >:3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:27

Mijn sleutels, ID en mijn verzekeringspapieren. Woon alleen, heb daarom alle noodzakelijkheden heel dicht bij elkaar op makkelijk bereikbare plaats liggen. De rest?? tja la maar.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:27

Niets. Twee keer een brand situatie meegemaakt, zowel thuis als in de boot. Maar in zo'n situatie denk je daar echt niet aan om er nog wat te halen naast je dierbare en dieren om.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:33

oei, buiten die foto's zou ik toch mijn konijn & hond meenemen..
én men gsm maar die zit meestal toch in men broekzak..
Ik zou me echt schuldig voelen moesten mijn dieren het niet overleven.Ik ga liever dood om toch geweten te hebben dat ik ze heb proberen te redden,dan je huis zien afbranden en weten dat je dieren daar in nog zitten. Bah zou het nooit willen meemaken maar toch ik droom er toch redelijk vaak & raar over..Over de vreemste dingen die er zouden kunnen gebeuren.Mijn dieren staan op nr '1.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:36

Het schilderij wat van mijn oma is geweest. Hier staan 2 steigerende paarden op, het intrigeerde me al vreselijk als klein meisje en ik zei altijd dat ik dat schilderij later ging kopen, waarop mijn oma altijd antwoordde dat ze het schilderij nooit weg zou doen. :j
Het schilderij is niet in haar testament genoemd, maar toen duidelijk werd dat ze nog maar een paar dagen zou hebben heeft ze het aan mij gegeven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:06

SuperAssie schreef:
Ik kan niet kiezen.. mijn geboorte knuffel of een pluk haar van mijn laatste bijrijdpaard.. Liefst zou ik ook mijn canvas van hem mee nemen, maar die kan ik wel weer opnieuw laten drukken. Die pluk haar kan ik nooit meer aan komen.. en mijn geboorteknuffel heeft ook zo veel herinneringen aan zich.. Gelukkig zijn ze allebei klein en liggen ze kort bij elkaar dus neem ik ze dan gewoon allebei mee >:3

Er aan vast maken?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:01

Eerst alle levende wezens. Heb ik dan nog tijd over: de Time Capsule waar m'n back-ups van werkelijk alles op staat. Laptops mogen dan gewoon wegbranden, is maar materiaal zonder emotionele waarde :) (voor mij dan, is voor iedereen anders)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:12

Jeetje, moeilijk!
Als eerst mijn ouders en dieren , en het liefst de urnen van mijn overledenen. Mocht ik dan nog richting mijn externe harde schijf lopen die ook. De rest, camera, tablet .. alles jammer ! Als mijn dieren en ouders maar veilig zijn..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:15

Onze baby-fotoboeken en de harde schijf waar alle foto's op staan na het digitaliseren, zeker weten.

En als het kan, laptop met ook veel foto's enz.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:19

een zelfgemaakte tekkkel knuffel die van me opa is geweest, die ik vlak voor ze overlijden heb gehad.
En de 1 meter groote knuffel die van me moeder als kind is geweest. Waar ik altijd inkroop als ik weer is verdrietig thuis kwam door de pesterijen.
Foto's laat maar branden. De belangrijkste beelden staan niet op foto's maar in me geheugen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:42

Lusitana schreef:
SuperAssie schreef:

Er aan vast maken?

Dat is geen optie want ik slaap er nog steeds geregeld mee :')
Ontzettend kinderlijk, maar als ik me even down voel is dat knuffeltje het enige dat me op dat moment beter kan laten voelen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:56

Sowieso fotoboeken :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:06

Mijn honden en alle verzekeringspapieren. Meer tijd zal er niet zijn.
De rest is allemaal vervangbaar.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:16

Pfoe...
Sowieso gaat de kat mee, de baardagamen en mijn camera.
Denk dat vriendlief het liefst nog z'n hele computer mee wilt slepen, en z'n bassgitaar en gewone gitaar.
Oja, en de kaartjes voor John Mayers concert :+

Even serieus.
De dieren zijn het belangrijkst. Camera ook zeker.
En is het zoals HorseTopShop zegt, allemaal vervangbaar.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:22

Laptop met al mijn foto's!

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:32

Als mijn dieren al veilig uit het huis zijn gehaald niks meer. Mijn computer is te groot en te zwaar om mee te zeulen en mijn telefoon heb ik sowieso altijd op zak. Misschien m'n portemonnee + paspoort als ik er aan denk opweg naar buiten..maar ik zou er zeker mijn leven niet voor riskeren en terug een brandend huis voor ingaan en voor foto's al helemaal niet. De herinnering zit toch in jezelf.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:48

Fotoalbums en de harde schijf met alle digitale foto's en mijn konijn..
Al vraag ik me af of ik de fotoalbums mee zou kunnen nemen, ze liggen op zolder in een krat bij nog veel meer andere spullen die we nooit gebruiken.