Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:25

Pasamba schreef:
Toen ik op vakantie was en in een volle bus zat, kwamen er een paar friese meisjes de bus in die luid schreeuwend in het fries tegen elkaar aan het praten waren. En dan ook echt met hie, sie en mie. Op dat soort momenten, wanneer ik iedereen zie denken van wtf?, schaam ik me wel een beetje voor mijn 'eigen' volk. :+

Ik heb wel eens in zo'n geval om ondertiteling gevraagd. :')

Rudina

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:41

Ik denk dat het vooral ligt aan waar je woont in Friesland, ik zelf ben geboren in Sneek klein stadje met toch redelijk veel faciliteiten.
Ben opgegroeid in de omgeving van Nijmegen in het begin had ik heel erg heimwee naar Sneek, later ben ik door de scheiding van mijn moeder weer terecht gekomen in Sneek in het begin erg wennen had wat moeite met het accent vooral van mensen buiten Sneek dus de echte friezen. Verder had Sneek veel 'tokkie' wijken waar ik zelf niet zo van houd maar de steden zijn toch echt anders dan de dorpjes vind ik zelf, in zo dorpje zou ik never nooit kunnen wonen als je een dagje met de auto aan het touren bent en je komt door wat dorpjes rijden dan puilen de ogen van de bewoners uit omdat ze een vreemde zien rijden. :=

Ik woon inmiddels weer een jaartje in de omgeving van Nijmegen en mis Sneek opzich wel het dorpje waar ik nu woon is een gehucht tegen over Sneek opzich prima maar je hebt zoveel mensen die zich bemoeien met bijv. je levensstijl dat vind ik echt vreselijk aan dorpjes. Maar in een grote stad zou ik ook nooit kunnen wonen, erg lastig!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:56

Dieuwkee schreef:
unihorses schreef:
ik heb het over de twente mensen :P
ik herkende wel friezen in frankrijk... kon niet missen, 3 paar klompen liepen voorbij :')

:')

Ik ben een Fries zonder klompen.. :D

Ik ook hahaha :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:58

@Rudina
Ik woon dus in zo'n klein dorpje... maar hier wordt je echt niet aangekeken op je levensstijl.
Door import van alle delen van Nederland, wonen hier diverse ''soorten'' mensen.

Ook bemoeien ze zich echt niet met je, ondanks dat wij letterlijk (beide buren 60+ zijn hier geboren en getogen) tussen de oude garde wonen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:59

Mando schreef:
reken er maar op dat de weg naar het Noorden langer is dan van het Noorden naar het westen....

_O-
Manlief zei gisteren precies hetzelfde

Als je een dagje naar het westen rijdt omdat je bijvoorbeeld iets van mp hbt gekocht dan zeggen ze ook altijd kom je helemaal uit friesland?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:00

Ik denk ook dat het maar net is waar je woont in Friesland. Als ik in Leeuwarden kom heb ik direct al een heel ander gevoel dan in mijn kleine dorpje vlakbij Sneek.
Ik vind het heerlijk hier, lekker allemaal water, watersport leeft hier ontzettend. Wel heeft het ook zijn nadelen, ver fietsen naar school, ver fietsen om naar de stad te gaan etc. Bussen die maar 1 x in het uur rijden en na 6 uur niet meer. Reden om voor veel jongeren om toch snel aan hun rijbewijs te beginnen.
Sinds ik mijn rijbewijs en auto heb vind ik het helemaal geen probleem meer om hier te wonen. Ik heb een mooi huis voor weinig geld, ik heb een auto voor de deur staan en ben overal in 10 minuten. We wonen vlakbij het water en de meesten hebben wel een bootje. Maar ja in de winter komt de sneeuwschuiver niet overal en de buren zijn vrij nieuwsgierig.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:00

Fantast schreef:
Mando schreef:
reken er maar op dat de weg naar het Noorden langer is dan van het Noorden naar het westen....

_O-
Manlief zei gisteren precies hetzelfde

Als je een dagje naar het westen rijdt omdat je bijvoorbeeld iets van mp hbt gekocht dan zeggen ze ook altijd kom je helemaal uit friesland?

Jaaa idd, net alsof Friesland het einde van de wereld is ofzo :')

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:02

ik woon in zuid-holland in een stad en zou echt zo graag naar een andere provincie willen waar veel meer ruimte is, met veel meer groen met rust om me heen.. hmmm dromen voor later hahaha!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:04

M_arjolein schreef:
Ik denk ook dat het maar net is waar je woont in Friesland. Als ik in Leeuwarden kom heb ik direct al een heel ander gevoel dan in mijn kleine dorpje vlakbij Sneek.
Ik vind het heerlijk hier, lekker allemaal water, watersport leeft hier ontzettend. Wel heeft het ook zijn nadelen, ver fietsen naar school, ver fietsen om naar de stad te gaan etc. Bussen die maar 1 x in het uur rijden en na 6 uur niet meer. Reden om voor veel jongeren om toch snel aan hun rijbewijs te beginnen.
Sinds ik mijn rijbewijs en auto heb vind ik het helemaal geen probleem meer om hier te wonen. Ik heb een mooi huis voor weinig geld, ik heb een auto voor de deur staan en ben overal in 10 minuten. We wonen vlakbij het water en de meesten hebben wel een bootje. Maar ja in de winter komt de sneeuwschuiver niet overal en de buren zijn vrij nieuwsgierig.

Vind ik ook! Ik woon in een gehucht met zo'n 20 huizen, dat bij een dorpje hoort met zo'n 900 inwoners (300 huizen ofzo? geen idee?) maar als ik in Leeuwarden kom vind ik het direct al een hele andere sfeer.
Ik vind het hier ook superleuk, maar het nadeel is idd dat het ver van alles af is... Ik heb nog geen rijbewijs en ga volgend jaar naar Leeuwarden naar school, waarschijnlijk ben ik dan met bus en lopen 1 uur en 15 minuten onderweg voor ik op school kom. Op zo'n moment baal ik wel dat ik ver weg woon van alles. Maar ik vind het hier heerlijk, heb een pony aan huis staan, grote tuin met trampoline, huisdieren etc etc etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:04

Ik woon in een gedeelte van Zeeland wat volgens mij sterk op Friesland lijkt. Sterker nog, ze hebben een deel van New Kids Nitro hier in de buurt opgenomen ipv Friesland. :') Vind de ruimte en de rust wel fijn, maar afentoe is het wel gewoon echt onhandig omdat je toch ver van winkels af zit en idd het 'ons kent ons'.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:15

Brainless schreef:
@Rudina
Ik woon dus in zo'n klein dorpje... maar hier wordt je echt niet aangekeken op je levensstijl.
Door import van alle delen van Nederland, wonen hier diverse ''soorten'' mensen.

Ook bemoeien ze zich echt niet met je, ondanks dat wij letterlijk (beide buren 60+ zijn hier geboren en getogen) tussen de oude garde wonen.

Over kleine dorpjes in Friesland kan ik niet beoordelen hoe dat is, ik rij er enkel wel eens door heen en merk dan dat mensen bijv. aan het harken zijn in hun tuin en wanneer jij dan passeert er naar je gekeken word of er een hele fanfare langs loopt, dit vind ik altijd wel komisch.

Maar heb het over mijn eigen dorp waar ik nu woon Groesbeek, in Sneek word er ook veel gepraat maar is toch anders.
Hier in het dorp waar ik nu woon is het bijv. mijn vriend valt in de voortuin van de ladder, niks aan de hand bij de buren heeft die dan een hand gebroken ietsje verder op moest er een ambulance van pas komen en om het dan even bont te maken aan de andere kant van het dorp is hij overleden.
Zo gaat het hier met meerdere dingen, ik zelf ben niet in staat om veel uurtjes te kunnen werken werk zoveel mogelijk, en doe mijn uiterste best.
Schoonfamilie accepteert dit niet en hebben het liefst dat ik naar de uni ga of een goeie baan heb en daar fulltime aan werk. Ik kan helaas maar parttime werken, wil ik me goed blijven voelen hier tonen ze geen begrip voor en maken me dan in het dorp zwart dat ik bijv. helemaal niet werk enz. Daar heb ik echt een ongelofelijke hekel aan.
Maar dat is dus in het dorp waar ik woon zoals ik eerder zei in dorpjes van Friesland kan ik dat niet beoordelen omdat ik daar nooit gewoond heb, maar kan me wel voorstellen dat ik er nooit zou willen wonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:59

@Rudina
De meeste mensen die hier op bezoek komen zouden zo willen ruilen, maar ik heb ook kennissen die hier nog niet dood gevonden willen worden.

Ik kom oorspronkelijk van de Veluwe (Putten/Ermelo) dus ben ook wel wat gewend.

Mijn man werkt in Amstelveen en rijdt dus elke dag 110 km enkele reis.
De meeste vinden dat al een wereldreis....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:07

maargoed... ik vind heerenveen groot, sneek gigantisch en amersterdam levensgevaarlijk :+ mijn richtingsgevoel is nul.... en hier kan ik al giga verdwalen ( lees: wolvega naar oldelamer, en eindigen in mildam :7 )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:13

@Unihorses... er loopt maar 1 weg door Oldelamer en dan nog verdwalen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:15

:') Heel knap dat is hetzelfde als ik opweg van De Veenhoop naar Drachten verdwaal :P

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:19

Brainless schreef:

weet je wel hoeveel straten je in wolvega moet nemen om daar te komen? :+ want ja, ik ben natuurlijk niet vergenoeg doorgefietst... dus ipv in sonnega en dan rotonde.... ben ik afgeslagen wolvega in, daar ging het mis :D ( je kan trouwens ook om den noord, richting snelweg, en dan afslaan :P dus wel 2 wegen :D )

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:14

Zoolgangster schreef:
Pasamba schreef:
Toen ik op vakantie was en in een volle bus zat, kwamen er een paar friese meisjes de bus in die luid schreeuwend in het fries tegen elkaar aan het praten waren. En dan ook echt met hie, sie en mie. Op dat soort momenten, wanneer ik iedereen zie denken van wtf?, schaam ik me wel een beetje voor mijn 'eigen' volk. :+

Ik heb wel eens in zo'n geval om ondertiteling gevraagd. :')

was je op vakantie in Friesland of buiten Friesland. Tja Engelsen spreken in Amsterdam ook engels en chinezen chinees dus waarom friezen geen fries

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:51

Brainless schreef:

He nou sla je de klinkerweg over die er is naast de hoofdweg.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:00

takkie_muis schreef:
:') Heel knap dat is hetzelfde als ik opweg van De Veenhoop naar Drachten verdwaal :P
Als dat na afloop van het roemruchte Veenhoop Festival is, heb ik daar best begrip voor hoor :P

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:12

Geryon schreef:
Ik zou het héérlijk vinden! Woon in een dorp naast Amsterdam, en ik ga heel vaak een paar daagjes weg naar rustige plekken zoals drenthe, gelderland enz.

Mijn vriend wil alleen niet in zo'n gat wonen :+ Niet dat we gaan samen wonen, maar na studies enz.

alsof er in Friesland alleen maar ''gaten'zijn. Hier zijn ook grote plaatsen en dichter bevolkte gebieden hoor.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:21

Ideaal dat de buren meekijken wat er op de buurt langs rijdt. Als het vreemden zijn en je bent niet thuis weet je het ook.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:29

Klopt gebeurt bij ons ook.
Wij wonen buitenuit met buren tegenover ons een de rest op 800 meter maar ze weten precies wat er gebeurt.

Ik niet. .. Ik slaap overal doorheen. . Zelfs als er 32 pinken op de weg lopen Hahaha. ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:47

Er zijn een aantal dingen die hier voorbij komen die niet echt typisch Fries zijn maar gewoon te maken hebben met een typisch dorpscultuur.
En die dorpscultuur heb je ook elders in Nederland.
Sociale controle heb je meestal in de plattelands dorpjes (overal in Ned.) en ja als je dan nieuw bent wordt je nagekeken.
Omdat de gemeenschap soms hecht is kom je er niet tussen en als je wat mode bewust bent kijken ze vreemd op.
De mode loopt op het platteland soms wat achter en dan krijg je dat mensen je aanstaren.
Heeft niets met Fries te maken :D .

Mijn broer was voor een meisje naar Leeuwendorp gegaan in Zeeland.
Alles in Friesland achter gelaten.
Nou hij heeft echt zijn best moeten doen om contact te krijgen met de mensen die daar wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:58

No_worries schreef:
takkie_muis schreef:
Als dat na afloop van het roemruchte Veenhoop Festival is, heb ik daar best begrip voor hoor :P

Hahahaha ben gelukkig geen feestbeest , haha na dat feest kan ik begrijpen dat je drachten niet vinden kan :')

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:35

Ik ben een keer verdwaald in mijn eigen stad :oo