Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:04

_San87_ schreef:
Ik denk dat je gepest moet zijn om de beweegredenen van een gepeste goed te kunnen begrijpen :). Ik snap het soms niet helemaal, namelijk.

Je gaat vaak de gekste redenen bedenken om maar niet te moeten toegeven dat je een "gepeste" bent en het zelf niet aan kan. Want mensen die gepest worden, zijn dat niet zwakkeren, timide mensen, mensen die niet durven voor zichzelf opkomen?
En wie wil er nu geassocieerd worden met een zwakke? Wie wil er nu graag van zichzelf toegeven dat ze niet zo sterk zijn als de rest, dat ze het niet zoals anderen alleen kunnen oplossen? Dat wil je vaak niet, je wil vaak niet gaan toegeven dat jij die zwakke in de maatschappij bent, je wilt die "normale" persoon zijn waar je ouders fier op zijn. Dus je houdt het maar voor jezelf en je denkt dat je het zelf wel aankan, terwijl dat helemaal niet gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:05

_San87_ schreef:
Ik denk dat je gepest moet zijn om de beweegredenen van een gepeste goed te kunnen begrijpen :). Ik snap het soms niet helemaal, namelijk.

Kun je je voorstellen dat, als je ernstig ziek bent, dat je dat minder erg wilt voordoen tov van je vrienden en familie?

Toen mijn schoonmoeder op sterven lag, wilde ze daar niet over praten met haar kinderen. Toen we de laatste middag bij haar weggingen, zei ze tegen mij, schoondochter en dus net iets verder weg: "Het is goed zo." Maw, ze wist dat het haar laatste nacht werd. Maar no way dat ze dat tegen haar kinderen zei.

Dát is liefde. Je kinderen koste wat het kost beschermen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:08

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:

Kun je je voorstellen dat, als je ernstig ziek bent, dat je dat minder erg wilt voordoen tov van je vrienden en familie?

Toen mijn schoonmoeder op sterven lag, wilde ze daar niet over praten met haar kinderen. Toen we de laatste middag bij haar weggingen, zei ze tegen mij, schoondochter en dus net iets verder weg: "Het is goed zo." Maw, ze wist dat het haar laatste nacht werd. Maar no way dat ze dat tegen haar kinderen zei.

Aan de ene kant wel, aan de andere kant snap ik niet waarom je je minder ziek voor wilt doen dan je bent. Daar word je in mijn ogen als mens niet minder van en je maakt het voor je familie ook niet makkelijker of zo.

Ibbel

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:09

Nee, maar het is een diepgeworteld instinct. Net zo diepgeworteld als dat paard dat niet toont dat z'n benen zeer doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:10

Ik vind kinderen koste wat het kost beschermen niet per se liefde. Helemaal niet in dit geval. Juist je kinderen moet je kunnen vertellen en uitleggen dat het mooi geweest is zo. Ja, daar worden ze verdrietig van. Maar het hoort wel bij het leven en ze kunnen dus afscheid nemen.

Maar dit gaat wel erg offtopic, lijkt mij.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:25

Daar denk ik nu aan. Ik vind het een beetje bezopen dat de wat voorzichtigere, onzekere mensen, zich moeten aanpassen omdat ze anders gepest worden :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:27

Nayomie schreef:
Daar denk ik nu aan. Ik vind het een beetje bezopen dat de wat voorzichtigere, onzekere mensen, zich moeten aanpassen omdat ze anders gepest worden :=

Is het ook. Maar aan de andere kant, iedereen moet zich in zekere zin aanpassen aan de rest van de wereld :). Dus waarom voorzichtigere, onzekere mensen niet?

Niet dat dat een reden is om te gaan pesten, integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:29

RoosG schreef:
Ik vind het een interessante discussie, ik had net een hoop getypt, maar wacht even af of ik echt wat nuttigs heb toe te voegen.
Bello, mag ik je misschien vragen hoe oud je bent?
In 2010 was ze 22, dus dat komt nu op 25. :j

bello2005 schreef:
wat heeft mijn leeftijd met mijn uitspraken te maken ? en niet te vergeten ervaringen
Als volwassene hoor je geleerd te hebben hoe je jouw mening kunt verwoorden in minder kwetsende bewoording. ;)

Zoals deze:
bello2005 schreef:
je staat er nog versteld van hoeveel kinderen zelfmoord plegen omdat ze zo diep zitten in het gepest worden. maar ik vind als ouder zijnde dat je dat moet zien. zo niet ben je in mijn ogen een slechte ouder
Hoe durf jij in godsnaam zoiets te beweren?? :r
Jij beweerd gewoon met je grote... mond dat iedere ouder van een gepest kind, een slechte ouder is.
Waar haal je het lef vandaan!

Ja, zoiets raakt mij, want ik ben ook gepest, tot zelfmoordgedachtes aan toe en mijn moeder kón niks doen, omdat zij ontzettend ziek was en haar bed niet meer uit kon komen.
Jij kwetst mensen op een hele erge manier en zoals ik en anderen al eerder zeiden: Jij bent niks meer of minder dan welke andere pester dan ook en er is meerdere malen aan je gevraagd of je minder kwetsend wil reageren.
Aangezien je daar maling aan hebt en het je niks kan schelen wat je een ander aan doet, is dit ook mijn laatste reactie richting jou, niet alleen in dit topic maar op heel bokt.
Ik ga dit topic dan ook met alle liefde verlaten.

Hopelijk komt er toch nog een FIJNE en VRIENDELIJKE discussie voor alle anderen. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:30

Maar ergens is het wel waar dat je in een pestsituatie, je niet alleen moet focussen op de pestkop, maar ook de pester moet leren zich "aan te passen", in die zin van zich weerbaarder maken.

Want zelfs als je het al zover krijgt dat de pestkop in deze situatie tot inkeer komt en stopt met pesten, dan nog blijft de gepeste vaak een timide persoon die niet weerbaar is. En is hij/zij gewoon een simpele prooi voor de volgende pestkop die opstaat. Dus dat een onzeker persoon moet leren om zekerder te worden is zo gek nog niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:31

Ik vind het jammer dat je weggaat, KoudbloedKim. Je bent een erg leuke discussiepartner.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:33

_San87_ schreef:
Nayomie schreef:

Is het ook. Maar aan de andere kant, iedereen moet zich in zekere zin aanpassen aan de rest van de wereld :). Dus waarom voorzichtigere, onzekere mensen niet?

Of de mensen die zich wat meer voelen dan een ander, toch ook eens naar een lagere trede stappen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:33

Ik was 10. Het was vreselijk aan het regenen en we mochten niet buitenspelen dus de hele klas zat in het klaslokaal. De juffrouw was wel naar de lerarenkamer om koffie te drinken. Je mocht doen 'wat je zelf leuk vond'. In mijn geval was dat dus een boek lezen. Ik was helemaal gelukkig met mn nieuwe boek. De rest van de klas was een tennisbal aan het gooien. Tegen mij aan wel te verstaan. Want ow ow, hoe kon je nou een boek lezen leuk vinden in de pauze?

En ik begreep het niet, terwijl die tennisbal tegen mn achterhoofd ketste, tegen mn boek aan sloeg. Waarom? Waarom konden ze me niet gewoon met rust laten? Wat deed ik verkeerd?

Moet je zo'n meisje zeggen dat ze zich maar aan moet passen aan de mensen om zich heen?
Dat werd me ook gezegd door die betreffende juffrouw toen ik haar er wel eens mee confronteerde, maar hoe jong ik toen al was, ik besloot me niet te verloochenen. Dit was wie ik was en dit was wat ik leuk vond. En als ze me daarom wilden pesten dan moesten ze dat maar doen. Maar leuk vond ik het niet. Ik vond het verschrikkelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:35

Nayomie schreef:
_San87_ schreef:

Of de mensen die zich wat meer voelen dan een ander, toch ook eens naar een lagere trede stappen.

Want dat gebeurt niet? Ik ben nooit gepest, toch ben ik hier geen mensen die wel gepest zijn aan het veroordelen of zo. Het komt van twee kanten, zeker, maar de onzekere moet zich net zo goed aanpassen, anders kom je in de maatschappij gewoon niet (eenvoudig) mee. Makkelijk zat.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:37

Nee niet natuurlijk niet, je moet zeker ook jezelf kunnen zijn :j . Maar er zit nog een groot verschil tussen dat je iemand zou moeten leren zich "aan te passen zodat ze zich gedraagt zoals andere mensen dan graag zouden zien", of leren om meer zelfvertrouwen te hebben en beter te kunnen omgaan met pestkoppen. En dat wordt vaak vergeten door bv leerkrachten. Die zien dat er gepest wordt, focussen zich helemaal in het "bekeren" van de pestkop, maar aandacht schenken aan de gepeste en die helpen in de toekomst zich sterker te houden, dat wordt wel vaak vergeten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:38

Ja maar kijk San87. Als iemand gepest wordt, wordt er meteen professionele hulp toe gewezen, want dat is verstandig.

Maar voor zover ik weet (dit weet ik uiteraard niet zeker), als je pest wordt alleen gezegd "moet je niet doen, daar maak je mensenlevens mee kapot"
Dat is toch heel onverschillig of zie ik dat nu verkeerd?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:39

Kwanyin schreef:
Nee niet natuurlijk niet, je moet zeker ook jezelf kunnen zijn :j . Maar er zit nog een groot verschil tussen dat je iemand zou moeten leren zich "aan te passen zodat ze zich gedraagt zoals andere mensen dan graag zouden zien", of leren om meer zelfvertrouwen te hebben en beter te kunnen omgaan met pestkoppen. En dat wordt vaak vergeten door bv leerkrachten. Die zien dat er gepest wordt, focussen zich helemaal in het "bekeren" van de pestkop, maar aandacht schenken aan de gepeste en die helpen in de toekomst zich sterker te houden, dat wordt wel vaak vergeten.

En pesters hebben als doel hetzelfde te laten worden als een ander, want alleen die stijl is goed. En niet bewust "goh laten we pesten zodat die meer zelfvertrouwen kan geven".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:42

Iris82 schreef:
Ik was 10. Het was vreselijk aan het regenen en we mochten niet buitenspelen dus de hele klas zat in het klaslokaal. De juffrouw was wel naar de lerarenkamer om koffie te drinken. Je mocht doen 'wat je zelf leuk vond'. In mijn geval was dat dus een boek lezen. Ik was helemaal gelukkig met mn nieuwe boek. De rest van de klas was een tennisbal aan het gooien. Tegen mij aan wel te verstaan. Want ow ow, hoe kon je nou een boek lezen leuk vinden in de pauze?

En ik begreep het niet, terwijl die tennisbal tegen mn achterhoofd ketste, tegen mn boek aan sloeg. Waarom? Waarom konden ze me niet gewoon met rust laten? Wat deed ik verkeerd?

Moet je zo'n meisje zeggen dat ze zich maar aan moet passen aan de mensen om zich heen?
Dat werd me ook gezegd door die betreffende juffrouw toen ik haar er wel eens mee confronteerde, maar hoe jong ik toen al was, ik besloot me niet te verloochenen. Dit was wie ik was en dit was wat ik leuk vond. En als ze me daarom wilden pesten dan moesten ze dat maar doen. Maar leuk vond ik het niet. Ik vond het verschrikkelijk.

In zekere mate moet iedereen zich aanpassen. Zo werkt het nu eenmaal :). En nee, je hoeft niet mee te doen met tennisbal gooien en het slaat ook nergens op dat die kinderen jou toen met die tennisbal bekogelden. Echter doet dat aan mijn uitspraak niks af.

Nayomie schreef:
Ja maar kijk San87. Als iemand gepest wordt, wordt er meteen professionele hulp toe gewezen, want dat is verstandig.

Maar voor zover ik weet (dit weet ik uiteraard niet zeker), als je pest wordt alleen gezegd "moet je niet doen, daar maak je mensenlevens mee kapot"
Dat is toch heel onverschillig of zie ik dat nu verkeerd?

Ik weet niet hoe pesters op school aangepakt worden. Ik heb zelf nooit gepest en bij ons op school kwam echt pesten niet voor, gek genoeg :). Dus ik kan wel allemaal uitspraken gaan doen, maar of die kant nog wal slaan...

Ik betwijfel echter of een pester gewoon vrijuit gaat. Ik denk het niet, namelijk. Deze zal ook vast een vorm van straf krijgen, lijkt me. En dat een gepeste professionele hulp krijgt, lijkt me alleen maar logisch.

Nayomie schreef:
En pesters hebben als doel hetzelfde te laten worden als een ander, want alleen die stijl is goed. En niet bewust "goh laten we pesten zodat die meer zelfvertrouwen kan geven".

Natuurlijk willen pesters niet dat diegene wordt zoals zij, dan hebben ze niks meer te pesten. Een pester op de basisschool heeft voor zover ik weet sowieso geen enkel doel, die is zich vaak niet bewust van de gevolgen voor de gepeste.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:49

_San87_ schreef:
Ik weet niet hoe pesters op school aangepakt worden. Ik heb zelf nooit gepest en bij ons op school kwam echt pesten niet voor, gek genoeg :). Dus ik kan wel allemaal uitspraken gaan doen, maar of die kant nog wal slaan...

Pesters op school worden maar al te vaak NIET aangepakt, helaas.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:56

Pesten is in geen geval goed te keuren. Het beschadigd mensen zo veel van binnen. Ik ben dan niet veel gepest, maar mijn beste vriendin van vroeger wel. En als ik voor haar opkwam omdat ze het zelf niet goed durfte, werd ze nog meer gepest omdat ze 'het niet alleen afkon'. Toen ze voor haarzelf opkwam met woorden is ze in elkaar geslagen. Ik bedoel maar, als ze je moeten hebben, kun je je aanpassen wat je wilt, maar dat heeft toch geen nut. Eerst werd ze gepest om haar kleding. Toen is ze gewisseld naar 'hippe' kleding die haar pesters ook droegen, werd ze gepest omdat ze een 'nerd' is in die kleren en dat het haar niet staat. Uiteindelijk was ze weer haar normale kleren gaan dragen, werd ze gepest omdat ze grotere ogen had dan een gemiddeld persoon. Als je dingen veranderd, verzinnen ze wel iets anders om je mee te raken.

Aan gepest worden kun je in mijn ogen echt niets doen, als iemand kwaad wilt, dan doet die persoon dat toch wel. Het enige wat je kunt doen is jezelf blijven, en dat lijkt me erg moeilijk als er zo op je neergekeken word.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:56

Kirsha schreef:
_San87_ schreef:

Pesters op school worden maar al te vaak NIET aangepakt, helaas.

bij mij heeft school vanaf het 1e jaar gezegt van : als het nog eens gebeurd word ze van school gestuurd.
ben bedreigt geslagen uitgescholden vanalles op school met leraren erbij, niets gedaan
opgewacht buiten school zegt school : is buiten school doen wij niets aan

school is vaak te bang voor een slechte naam. dus doen net alsof er niets is

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:59

Het is zelfs zo dat veel pesters niet eens meer weten dat ze ooit hebben gepest.

Mijn zusje is vroeger heel erg gepest. Er is van alles aan gedaan, zij heeft hulp gekregen, weerbaarheidstrainingen e.d, alles werd er aan gedaan. De jongens die haar toen pestten, hebben jaren later ook hun excuus aan haar aangeboden. Toen ik aan ze vroeg of ze dat ook bij klasgenootje M hadden gedaan, zeiden ze allemaal "M? Maar daar hebben wij niets mee gedaan. Werd M gepest?"
Omdat mijn ouders het wel duidelijk maakten, gesprekken en discussies aangingen, hebben zij dat onthouden. Maar dat ze M net zo erg gepest hebben, weten ze al lang niet meer.

Heel veel pesten gebeurt onbewust. Ik wil hier niets mee goed praten, in tegen deel. Maar veel pesters weten niet dat ze ooit pestten, omdat ze er niet op aangepakt werden.
Is een aantal maanden geleden een onderzoek over uit gekomen, weet niet meer zo waar en van wie, maar was wel interessant.

Edit: Ik heb trouwens ooit een docente gehad, die door de leerlingen zwaar geterroriseerd werden. Ze was ook niet de leukste docente, maar dat ging er heel hard op. Ik kan best begrijpen dat zo'n docent ook niet ingrijpt als een leerling wordt gepest.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:03

Er zijn maar weinig scholen met een efficiënt pest-actieplan. Bij mij ging het vaak niet verder dan wat educatieve filmpjes en van die pesten-is-niet-tof-lesjes, en als er al een pestkop betrapt werd, dan ging dat op een niveau van "alle partijen vooraan de klas gaan staan, een preek dat pesten stout is, geef de gepeste eens een handje en alles zou mirakuleus genoeg opgelost moeten zijn" :+ .
Als je weet dat je school niet verder dan zo'n strategieën kan bedenken dan heb je des een reden te meer om je hulpvraag maar gewoon voor jezelf te houden :+ .

En precies, pestten gaat niet altijd "bewust" :j . Ok, als je iemand na school in elkaar gaat slaan of dingen kapot maakt kan je vaak bedenken dat dit pestgedrag (hoewel soms zelf dit door sommige gewoon goedgepraat wordt, want "zij lokte het uit, ze moest maar niet zo vies naar me kijken toen ik langskwam!"). Maar vaak hebben pesters ook niet door wat voor impact het kan hebben. "Ach, we plagen gewoon een beetje, wij pesten niet, dat kan toch geen kwaad?".

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:14

Kwanyin schreef:
bello2005 schreef:
je staat er nog versteld van hoeveel kinderen zelfmoord plegen omdat ze zo diep zitten in het gepest worden. maar ik vind als ouder zijnde dat je dat moet zien. zo niet ben je in mijn ogen een slechte ouder

Hier zeg je wel degelijk dat je een slechte ouder bent als je de signalen van je kind niet hebt gezien.

edit: waarop jij zegt dat jouw moeder je zo goed kende dat ze heus wel zag als er iets mis was. Waarop ik jou gewoon vraag of het bij jou ooit zo mis zat, dat je aan zelfmoord dacht, en dat ze zelfs dat van je gezicht kon aflezen. En zo nee, hoe jij dan kan weten dat andere ouders dat wel moeten kunnen zien aan hun kinderen, dat het niet goed in hun vel voelen zelfs tot zelfmoordgedachten aan toe is :) .

veel kinderen die daaraan denken staan niet goed genoeg in de schoenen, die dus niet hun mond open durven te trekken en dat heb ik wel.
je weet van je kind of die wel of niet op zijn mondje is gevallen en je weet of je kind 'zwakker' is

RoosG schreef:
Ik vind het een interessante discussie, ik had net een hoop getypt, maar wacht even af of ik echt wat nuttigs heb toe te voegen.

Bello, mag ik je misschien vragen hoe oud je bent?

bello2005 schreef:
wat heeft mijn leeftijd met mijn uitspraken te maken ? en niet te vergeten ervaringen

RoosG schreef:
Nou, omdat ik bij sommige van jouw posts het idee heb dat je bij wijze van spreken 45 bent, maar bij sommigen een jaar of 25. Dus ik ben benieuwd wat het dan ongeveer is... Gewoon omdat ik dan je woorden anders kan interpreteren zeg maar.

Met ervaring heeft het niets te maken, ik vind het onzin om te zeggen dat als iemand jong is , die ook geen levenservaring heeft.

ervaringen hebben er wel wat mee te maken, ik zeg niet per definitie dat als je jong bent geen ervaring hebt
bello2005 schreef:

KoudbloedKim schreef:
Als volwassene hoor je geleerd te hebben hoe je jouw mening kunt verwoorden in minder kwetsende bewoording. ;)

Zoals deze:
bello2005 schreef:
Hoe durf jij in godsnaam zoiets te beweren?? :r
Jij beweerd gewoon met je grote... mond dat iedere ouder van een gepest kind, een slechte ouder is.
Waar haal je het lef vandaan!

Ja, zoiets raakt mij, want ik ben ook gepest, tot zelfmoordgedachtes aan toe en mijn moeder kón niks doen, omdat zij ontzettend ziek was en haar bed niet meer uit kon komen.
Jij kwetst mensen op een hele erge manier en zoals ik en anderen al eerder zeiden: Jij bent niks meer of minder dan welke andere pester dan ook en er is meerdere malen aan je gevraagd of je minder kwetsend wil reageren.
Aangezien je daar maling aan hebt en het je niks kan schelen wat je een ander aan doet, is dit ook mijn laatste reactie richting jou, niet alleen in dit topic maar op heel bokt.
Ik ga dit topic dan ook met alle liefde verlaten.

Hopelijk komt er toch nog een FIJNE en VRIENDELIJKE discussie voor alle anderen. :)

dus alle volwassenen zijn heilig ? en kunnen niet hard zijn ? hahah sorry nu moet ik even lachen

nee hoor ik beweer niet dat iedere ouder die een gepest kind heeft een slechte ouder is
ik zeg: MIJN MENING;) dat als je je kind niet kunt lezen en het niet kunt zien dat er iets mis is met je kind dat je in MIJN ogen een slechte ouder bent. en niet zoals jij het beschrijft

over je ouders ga ik het verder niet hebben
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 10-08-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:15

Weinig genuanceerde mening.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:17

bello2005 schreef:
veel kinderen die daaraan denken staan niet goed genoeg in de schoenen, die dus niet hun mond open durven te trekken en dat heb ik wel.
je weet van je kind of die wel of niet op zijn mondje is gevallen en je weet of je kind 'zwakker' is

En wat heeft dat er mee te maken dat je ook maar moet doorhebben dat je kind zo erg gepest wordt dat ze aan zelfmoord denkt?