Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cowgirl schreef:Ik vraag mij af hoe jullie kosten van openbaarvervoer versus auto rekenen.
Openbaarveroer is alleen je ritprijs. Bij de auto komen nog verzekering, wegenbelasting , APK en de atijd daarbij verassende rekening van reparaties. 300 euro is dan niks.
Zit natuurijk nog wel verschil in of je mercedes rijd of een fiat panda.
CCCCC schreef:Ik lees mee en probeer mij ook zoveel mogelijk aan die 50 euro per week te houden, al zit ik in een ander schuitje.
Ik woon nog thuis, werk fulltime en betaal geen kostgeld. Daarnaast staat het paard aan huis, dus daar betaal ik geen stallingkosten voor. Ik denk dat er per maand zo'n 1300-1350 binnen komt. Waarvan ik op dit moment ongeveer 400 euro vaste lasten heb, autoverzekering, mrb, benzine (1 tank van 50 euro per 4 weken), afbetaling trailer (100 pm), telefoonrekening, zorgverzekering en natuurlijk voer/hoefsmid/les voor het paard. Ik ga op de fiets naar mijn werk, maar vanaf september moet ik 1 keer per week naar Zwolle voor school, en met het OV is dat niet te doen. Gelukkig worden de reiskosten vergoed door de werkgever. (hier komen die benzinekosten dus vandaan)
Die 50 euro is voor mij dus echt bedoeld voor kleding, wat boodschapjes, sigaretten (1,5 pakje per week) en leuke dingen. Ik doe dit vooral omdat ik bang ben dat mijn uitgaven groeien naarmate mijn salaris groeit en dat het een 'gewoonte' wordt. Omdat ik aan het sparen ben voor eventueel een nieuwe auto, DA kosten voor het paard en bijv. vakanties, probeer ik zo zuinig mogelijk te leven.
Kleding koop ik voor het grootste deel via Marktplaats of in de uitverkoop. Ik krijg bijv. kaartjes voor feestjes in ruil voor oppassen op de kinderen van m'n zus. Toch weer makkelijk 15 euro verdiend. Ook bijna alle setjes voor m'n paard komen van marktplaats, ik zou het best nieuw kunnen kopen, maar ik vind het enorm leuk om nog kwalitatief goede dingen op de kop te tikken voor weinig.
Ik wil ook even zeggen dat het me vreselijk lijkt om echt in de bijstand te moeten zitten, ook omdat je elk dubbeltje 3 of meer keer om moet draaien.
Miepie77 schreef:CCCCC schreef:Ik lees mee en probeer mij ook zoveel mogelijk aan die 50 euro per week te houden, al zit ik in een ander schuitje.
Ik woon nog thuis, werk fulltime en betaal geen kostgeld. Daarnaast staat het paard aan huis, dus daar betaal ik geen stallingkosten voor. Ik denk dat er per maand zo'n 1300-1350 binnen komt. Waarvan ik op dit moment ongeveer 400 euro vaste lasten heb, autoverzekering, mrb, benzine (1 tank van 50 euro per 4 weken), afbetaling trailer (100 pm), telefoonrekening, zorgverzekering en natuurlijk voer/hoefsmid/les voor het paard. Ik ga op de fiets naar mijn werk, maar vanaf september moet ik 1 keer per week naar Zwolle voor school, en met het OV is dat niet te doen. Gelukkig worden de reiskosten vergoed door de werkgever. (hier komen die benzinekosten dus vandaan)
Die 50 euro is voor mij dus echt bedoeld voor kleding, wat boodschapjes, sigaretten (1,5 pakje per week) en leuke dingen. Ik doe dit vooral omdat ik bang ben dat mijn uitgaven groeien naarmate mijn salaris groeit en dat het een 'gewoonte' wordt. Omdat ik aan het sparen ben voor eventueel een nieuwe auto, DA kosten voor het paard en bijv. vakanties, probeer ik zo zuinig mogelijk te leven.
Kleding koop ik voor het grootste deel via Marktplaats of in de uitverkoop. Ik krijg bijv. kaartjes voor feestjes in ruil voor oppassen op de kinderen van m'n zus. Toch weer makkelijk 15 euro verdiend. Ook bijna alle setjes voor m'n paard komen van marktplaats, ik zou het best nieuw kunnen kopen, maar ik vind het enorm leuk om nog kwalitatief goede dingen op de kop te tikken voor weinig.
Ik wil ook even zeggen dat het me vreselijk lijkt om echt in de bijstand te moeten zitten, ook omdat je elk dubbeltje 3 of meer keer om moet draaien.
goed dat je wilt besparen, maar dit is niet te vergelijken met iemand die echt alles voor die 50 euro moet doen, jouw 50 euro zie ik meer als pretgeld
Geryon schreef:dejong_wever schreef:Ik lees ook even mee, wil ook besparen maar weet even niet meer waarop.
Knap dat mensen van 35 per week kunnen leven. Komen wij aan met 80
per week. Schoonzusje vertelde laatst dat zij zelfs 135 per week uit geven!!!
Daar moet dan ook alles merk en biologisch zijn, haha...
Vanwaar de haha...
Ik vind het hartstikke normaal om alles biologisch te willen hebben, maar goed.
Horse_xx schreef:Ik zie dat veel van jullie geld pinnen om boodschappen te doen, om zo niet meer in de winkel te hoeven pinnen, maar hoe doen jullie dat nou want dan moet je toch alles gaan uitrekenen wat je pakt en tellen enzo, zodat je niet bij de kassa staat en je te hoog uitkomt?
Ymor schreef:Zo komt het bij mij ook over hoor. En tuurlijk snap ik dat als je in die situatie zit het niet altijd makkelijk is, en het raar over komt als andere mensen zoals jou gaan proberen te leven. Maar je kunt het ook van de positieve kant bekijken
Jits schreef:Ik vind het eigenlijk best schokkend om te lezen dat er mensen zijn met een bijstandsuitkering die (meerdere!) paarden hebben. De bijstand is bedoeld als vangnet, voor mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Kennelijk is de bijstandsuitkering (met alle vrijstellingen en subsidies die erbij horen) nog zodanig "hoog" dat mensen daarvan een paard (een "luxeproduct") kunnen onderhouden. Er zijn zat werkende mensen met een laag inkomen die net overal buiten vallen wat vrijstellingen en subsidies betreft die echt geen paard kunnen onderhouden. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen het beste, maar vreemd is het wel.
Leffroi schreef:Ymor schreef:Zo komt het bij mij ook over hoor. En tuurlijk snap ik dat als je in die situatie zit het niet altijd makkelijk is, en het raar over komt als andere mensen zoals jou gaan proberen te leven. Maar je kunt het ook van de positieve kant bekijken
Waarom? Omdat diegene die dit 'proberen' er een soort van sport van maken om zo te leven, terwijl er voor anderen geen keus is. In dit topic komt het op mij over alsof het zo makkelijk is voor sommigen, dat het niet zo moelijk is, om het 'gewoon even te proberen'. En ach, als het niet lukt geven ze dat 10tje extra toch wel uit.
Positief? Waarom wil je dit leren? Als het eenmaal zo ver is heb je het zó geleerd, daar hoef je geen moeite voor te doen, je hebt namelijk geen andere keus. Misschien over na gedacht dat het kwetsend kan zijn? Ik snap best dat het een hele opgave zal zijn, als je van 'veel' naar weinig wil/moet, maar zoals het hier in het topic over komt lijkt het net een hele opgave en sport om zo te leven. Makkelijk is het niet, maar zo moeilijk is het ook niet hoor. Tja, je moet nou eenmaal een heleboel laten, maar dat zijn vooral een heleboel luxe dingen. Ik ben tevreden met mijn leven en als ik wél een keer een bakje kibbeling kan kopen, dan smaakt mij deze 100x beter en waardeer ik het meer.
En medelijden is wel het laatste wat ik zoek. Ik ben gelukkig zoals ik nu leef en er komen vast en zeker betere tijden aan. Maar zoals hier soms gereageerd wordt...
Miepie77 schreef:Jits schreef:Ik vind het eigenlijk best schokkend om te lezen dat er mensen zijn met een bijstandsuitkering die (meerdere!) paarden hebben. De bijstand is bedoeld als vangnet, voor mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Kennelijk is de bijstandsuitkering (met alle vrijstellingen en subsidies die erbij horen) nog zodanig "hoog" dat mensen daarvan een paard (een "luxeproduct") kunnen onderhouden. Er zijn zat werkende mensen met een laag inkomen die net overal buiten vallen wat vrijstellingen en subsidies betreft die echt geen paard kunnen onderhouden. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen het beste, maar vreemd is het wel.
Ik weet niet waar je dat leest, ik had 3 paarden, maar kan dat echt niet meer betalen nu ik in de Wia zit, heb echt nergens geld voor behalve om te overleven, niet om te leven, denk dat je zo een verkeerd beeld krijgt en ik word ookwel een beetje boos als mensen doen alsof ze van de bijstand gaan leven, want het is geen pretje, je hebt geen keus, geen vangnet als er wat stukgaat
Hannanas schreef:Wat is eigenlijk het nut van op bijstandsniveau leven als je meer hebt?
Heb je een gigantisch spaardoel?
Vind het eerlijk gezegd nogal vreemd.
Cowgirl schreef:Ik vraag mij af hoe jullie kosten van openbaarvervoer versus auto rekenen.
Openbaarveroer is alleen je ritprijs. Bij de auto komen nog verzekering, wegenbelasting , APK en de atijd daarbij verassende rekening van reparaties. 300 euro is dan niks.
Zit natuurijk nog wel verschil in of je mercedes rijd of een fiat panda.