Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:09

Kuggur schreef:
Vind je dat echt, ik wijs er slechts (ironisch) op dat de volkomene ongegronde opmerking dat "juist niet gelovigen" gewelddadig zijn tegenoverover homofielen nogal onzinnig is, en dat vind jij "agressief uit de hoek komen"?
Grappig.

Gezien de algemene strekking van je berichten in dit topic - dus niet alleen dit ene - vind ik dat inderdaad, ja.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:53

Ik heb zegge en schrijven één bericht gepost vóór degene die hierboven besproken is.
En dat bericht is bepaald niet als agressief te betitelen, tenzij je tolerantie voor andersdenkenden nul is. Wat overigens veel voorkomt onder gelovigen met fundamentele neigingen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:18

Dat wordt een discussie zonder eind. :') Klik even bij je eigen bericht op 'geplaatst' - je zult er 6 tellen. Waarvan met name de volgende toch echt niet als respectvol of enigszins vriendelijk te bestempelen is:
Kuggur schreef:
Mijn ervaring is dat het leven een stuk eenvoudiger wordt als je niet probeert een handjevol tweeduizend jaar oude geschriften die door een paar in de woestijn levende herderstammen zijn opgeschreven als handleiding voor je levenstijl te gebruiken.

Verder ga ik er niet opin, want off topic.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:21

Wat ? zes? hm ga dat inderdaad eens natellen, momentje.

Blue_Eyes

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:23

Nu dus 7 :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:33

Blue_Eyes schreef:
Kuggur schreef:
Mijn ervaring is dat het leven een stuk eenvoudiger wordt als je niet probeert een handjevol tweeduizend jaar oude geschriften die door een paar in de woestijn levende herderstammen zijn opgeschreven als handleiding voor je levenstijl te gebruiken.

Verder ga ik er niet opin, want off topic.

Niks respectloos aan. Ook niet speciaal respectvol, maar ik "eis" óók geen respect voor mijn levensovertuiging (heb ik ook nooit gekregen van gelovige zijde).

Ik geef simpelweg aan dat het voor christenen die het fenomeen homofilie volledig willen accepteren voor een nogal complexe taak staan dit te rijmen met hun heilige geschrift. Dat is tenslotte,afhankelijk van met wat voor christen je praat, door god zélf is geschreven, op zijn minst geinspireerd is door het opperwezen.

Als daar letterlijk in staat dat homofilie een zonde is, tsja, dan is het nogal moeilijk (wordt ook geillustreerd door verschillende kronkelredeneringen van "tolerant christelijke" zijde in dit topic) dat recht te praten. Het Woord Van God is tenslotte Het Woord Van God.

Ik zeg niet dat mijn zienswijze superieur is, ik geef slechts aan dat het gemakkelijker is homofielen te accepteren voor wat ze zijn als je ervan uit gaat dat de bijbel niet de heilige waarheid is. En wat je ook gelooft, dat is toch niet te ontkennen.

-Dat kinderachtige gezeik over de hoeveelheid posts verveelt me nogal, jij hebt het over een bepaalde strekking, dus laten we het bij de inhoud houden-

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:39

Maar Kuggur, kun jij dan een tekst aanwijzen uit de Bijbel waar letterlijk staat dat homofilie (de geaardheid) een zonde is? Ik weet het namelijk alleen van geslachtsgemeenschap tussen 2 mannen. Ik ken geen tekst waarin staat dat homofilie op zichzelf een zonde is, dus vanuit dat oogpunt moet het voor mij niet moeilijker zijn om homofielen te accepteren voor wat ze zijn dan voor jou.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:42

Als het je verveelt, waarom ga je er dan opin? :') En waarom verwacht je respect van 'gelovige zijde' als je het zelf niet geeft? Ik heb respect voor ieders zienswijze, maar ik wens wel op normale toon aangesproken te worden, ik ben langzaam maar zeker behoorlijk allergisch geworden voor laatdunkende reacties, moet ik zeggen. Het is zo vaak zo dat mensen minachtend doen over iets waar ze werkelijk geen idee van hebben wat het inhoudt. Wat overigens ook blijkt uit jouw reactie die ik eerder citeerde. 2000 jaar oud? Het grootste deel van de Bijbel is wel iets ouder dan dat. En dat is nog maar het begin.

Jij noemt het kronkelredeneringen, ik noem het logisch nadenken en de Bijbel in zijn context lezen. Je kunt nou eenmaal niet alles letterlijk zo overzetten naar deze tijd en maatschappij, want het was toen allemaal gewoon totaal anders. Ik denk dat wij 'moderne' mensen sowieso in die maatschappij nog geen dag zouden overleven. Dus waarom zouden we alle regels die daarin staan en die geschreven zijn om dat volk, daar, toen, te beschermen, nu 1 op 1 letterlijk hierheen verplaatsen?
Dat doet er niets aan af dat dat het woord van God is, wat daar staat.
Jezus vat het zelf samen met 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf; in deze twee voorschriften zijn de gehele wet en alle profeten vervuld'.
Paulus waarschuwt al dat we de voorschriften in onze maatschappij moeten plaatsen. Dat staat in de Bijbel zelf. Dus ik ben het niet met je eens, maar dat moge al duidelijk zijn geweest :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:46

Ingrid_92 schreef:
Maar Kuggur, kun jij dan een tekst aanwijzen uit de Bijbel waar letterlijk staat dat homofilie (de geaardheid) een zonde is? Ik weet het namelijk alleen van geslachtsgemeenschap tussen 2 mannen. Ik ken geen tekst waarin staat dat homofilie op zichzelf een zonde is, dus vanuit dat oogpunt moet het voor mij niet moeilijker zijn om homofielen te accepteren voor wat ze zijn dan voor jou.

Volledige acceptatie is óók accepteren dat homofielen seks met elkaar hebben. Als ik het goed heb vind je dat dus een zonde, zoals de bijbel aangeeft.

NB.@ Blue eyes, je kunt of wilt me niet begrijpen (met name ten aanzien van het begrip respect) dus ik heb geen zin meer verder met je te discussieren, duidelijker kan ik het toch niet maken, vind je dat laatdunkend, prima.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:50

Ik zou zeggen, let's agree to disagree dan maar... :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:54

Zijn we het in ieder geval ergens over eens :)
Beter zo´n gevoelig onderwerp met een smiley te kunnen afsluiten...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:56

Kuggur schreef:
Ingrid_92 schreef:

Volledige acceptatie is óók accepteren dat homofielen seks met elkaar hebben. Als ik het goed heb vind je dat dus een zonde, zoals de bijbel aangeeft.

Ik begrijp jouw redenering, inderdaad de daad zelf sta ik niet achter, maar dan gaat het om de daad en niet om de persoon. Dat is hetzelfde als mensen die seks voor het huwelijk hebben (ander verhaal en niet echt ontopic), daar ken ik zat mensen van, want tegenwoordig is dat bijna niet anders meer voor te stellen. Ik zou dat voor mezelf niet kunnen verantwoorden vanuit de bijbel, maar ik keur die mensen daarom nog niet af. Heb genoeg vrienden die daar anders over denken, maar ik accepteer hen net zo als mijn vrienden die er op dezelfde manier over denken als ik. Al eerder heb ik aangegeven dat ik ook een homostel ken (inmiddels geëmigreerd dus heb daar vrijwel geen contact meer mee) waar ik goede gesprekken mee kon voeren. Zij wisten ook dat ik vanuit de bijbel gezien niet achter geslachtsgemeenschap tussen twee mannen kan staan, maar dat ik hen als persoon wel accepteerde. Als het lukt om dat los van elkaar te zien, no problem.

Overigens heb ik tijdens eerdere stages ook meegemaakt dat puberjongens die uit de kast kwamen het huis uit werden gezet, bij gelovigen en ook bij atheïsten, ongeveer 50/50 :n . Ouders wilden niets meer met ze te maken hebben en verbraken de contacten. Ik denk dat het accepteren dus vooral te maken heeft met opvoeding, achtergrond, cultuur en niet zozeer geloof.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:19

Citaat:
Homoseksualiteit zou een ziekte zijn. Nou en? Je gooit iemand met kanker toch ook niet in de gevangenis?

Ik vond 'm wel toepasselijk :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:37

Gelukkig zijn we hier op Urk niet allemaal zo extreem hoor ;)

paardenmiep schreef:
Ik heb een vriendin (niet als in een relatie, om het even duidelijk te maken :') ) uit Urk, als zij tegen haar ouders zou vertellen dat zij lesbisch is, dan wordt ze zonder pardon het huis uit geschopt en worden alle banden met haar per direct verbroken.. Natuurlijk is dit ook wel één van de extreme voorbeelden, maar ik vind het ongelooflijk dat je je kind zo aan de kant kan zetten. Ik dacht dat het geloof juist ging over naastenliefde en respect hebben voor elkaar.

Ben één keer bij haar thuis geweest en heb kort kennis gemaakt met haar ouders, vond het aardige mensen. Hoorde naderhand van mijn vriendin dat haar vader mij de duivel vond, omdat ik rood haar had. En dan heb ik nog niet eens erbij vermeld dat ik biseksueel ben := Ach ja, de volgende keer gaan de duivelshoorntjes op, het staartje aan en de drietand mee }:) Hier kan ik namelijk ook erg weinig mee, misschien is het omdat ik zelf niet christelijk ben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:59

Ik moet zeggen dat ik nu met heel die rellerij in de voetbalwereld om homoseksualiteit toch wel even moet lachen hoor... Want het zijn immers alleen al die christenen, die met zijn allen collectief iets tegen homo's hebben :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:02

en russen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:03

en neo-nazi's

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:09

En moslims. :')

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:25

Respect voor de manier waarop hier gesproken word.
Ik geloof in de God van de bijbel. en mijn leven probeer ik dan ook zo in te richten dat het "goed" is.
De bijbel kun je idd op heel veel verschillende manieren uitleggen. neem 1 zin laat dat door 10 mensen afzonderlijk uitleggen en je hebt 10 verschillende antwoorden.
Maar dat is het zelfde met als ik dit stukje schrijf, zullen verschillende mensen er net weer wat anders uitpikken dan anderen, en misschien allemaal wel net wat anders als dat IK het bedoel. En toch lezen we het zelfde stuk!

Maar dat is het mooie van de bijbel. God spreekt tot mij door de bijbel heen. Als ik het moeilijk heb schieten er soms bepaalde Bijbelboeken en/of verzen door mijn hoofd. Als ik deze dan lees dan wordt ik daar door bemoedigd. Zo ook al ik in EEN kerk zit (bewust EEN kerk omdat dat in elke stroming kan niet perse mijn kerkgebouw waar ik normaal heen ga) Als de dominee/voorganger een preek houd kan het soms zijn dat 1 gedeelte specifiek voor mij bedoeld is. Zo spreekt God.

Nu over het onderwerp en verschillende kreten die ik langs heb zien komen.

Vanuit de teksten die al aangehaald zijn, denk ik ook dat god niks tegen mensen heeft die anders geaard zijn. Maar ik vind het moeilijk om te bepalen of God het "bedoeld" heeft dat mannen of vrouwen samen leven.
Dat het niet in de bijbel staat dat het gebeurde (op normale wijze) betekent nog niet dat het niet bestond of mag bestaan
Internet bestond ook nog niet en is nu ook algemeen bekend en geaccepteerd.
Als ik de bijbel lees zie ik alleen dat God ons accepteert zoals we zijn, echter wil hij ons wel beschermen tegen gevaar. En daarom ook al zijn wetten. Die wetten waren niet om je klein te houden, Maar om je te beschermen tegen ziektes en andere gevaren.
Deze wetten zien we nu als iets wat je betutteld, of als iets doms.

Ik kwam een opmerking tegen van het vermenigvuldigen van mensen? snap niet dat het zo aangehaald wordt ,Want het staat tenslotte maar op 1 plaats in de bijbel. en wel in Genesis 9:1 Waarin de aarde leeg is op het gezin van Noach na.

en nog een als je mee rekent dat God het gezegd heeft tegen Eva dat ze met smarten zal vermeerderen namelijk het kinderen baren. ook toen was de aarde leeg.

Dat er op aarde zo gesproken wordt over "zonden" van andere mensen is echt iets van de mensen. Maar voor God is elke zonde gelijk. Dat klinkt voor ons raar, Want of je nu 1 keer te hard rijd, of dagelijks, dan is die ene keer toch niet zo erg? Jawel voor God wel. En daarom moeten wij ons helemaal niet bezig houden met of Homo zijn nu wel of geen zonde is. want als het al een zonde is wie ben ik dan om er wat van te zeggen terwijl ik dagelijks net zoveel (of meer) zonde bega? En wanneer het geen zonde is dan hoef ik er al helemaal niks van te zeggen.

Nog 1 ding
Er wordt hier nu zo gesproken over wel of geen homo zijn?

Zelf ben ik van mening. (MIJN mening gevormd door de bijbel die ik lees)
God zegt dat de mens niet alleen moet zijn, en heeft daarom adam een hulp gegeven een vrouw zoals hij ook alle dieren in tweevoud gemaakt heeft (man en vrouw) Maar dat hij dat in het begin ZO gedaan heeft is alleen maar heel normaal. want dat was de wereld zoals God het bedoeld had. Na de zondeval is er veel gebeurd. Maar de mens zocht elkaar altijd op.

En in mijn ogen is het dan ook geoorloofd als man en man samen leven of vrouw en vrouw. net zoals God het bedoeld had met man/vrouw.
Als het maar monogaam is. En niet al dat losbandige wat er vaak bij komt kijken.

Maar dat geld ook voor hetero`s (in mijn ogen)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:32

Wendyenbram, wauw wat heb jij dit netjes, duidelijk, respectvol en positief verwoord. Echt mijn complimenten! Zo zouden er nog veel meer mogen zijn.
Ik lees dit hele topic al mee, en heb nog niks eerder gepost omdat ik niet zo zeer een nuttige inbreng heb, maar dit wou ik toch even melden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:33

Leven en laten leven.

Als mensen homo's vies vinden. Prima. Zolang ze de homos en lesbiennes er maar niet mee lastig vallen. Geld ook voor homo sexualiteit naar hetero's toe.

Ik ga me er niet druk om maken.
Mensen geloven met wat ze willen geloven. En ik geloof in de 4 elementen. Dat is mijn geloof.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 04:18

maralyn schreef:
En ik geloof in de 4 elementen.

Vier maar? Ík geloof in de 91 elementen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:06

91 elementen?

Wat zijn dat dan wel niet?

Ik geloof in de zon, de aarde, het water en vuur.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:39

Ik gok periodiek systeem, maar zijn dat er niet 117?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:16

_Micha_ schreef:
Ik gok periodiek systeem, maar zijn dat er niet 117?

Ik geloof alleen in de natuurlijk voorkomende elementen... :D