Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 01:06

Blondie_ schreef:
Ik vind slachten ook niet ´humaan´ op welke manier dan ook.
Gek dat het normaal wordt gevonden dieren van hun leven te beroven maar als er eens in de krant staat dat een vrouw haar eigen kind vermoord vind niemand dit kunnen.

Ik vind dit altijd wat flauwe reacties jammer genoeg. Onderbouw je mening dan eens, ipv dingen roepen, zonder een alternatief.
Het consumeren van vlees gaat er altijd zijn, dan kun je het het best maar zo diervriendelijk houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:29

Miracle_ schreef:
De tang? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Nogal een flink apparaat welke je op de slapen van het varken moet plaasten waarbij er een flinke stoot elektriciteit door de hersenen heen klapt. Ook heel snel etc... Maar co2 is een stuk relaxter. Varkens zijn veel menselijk contact.niet gewend waardoor tang toch wat spanning kan geven. Lift is veel meer hands off. Waardoor de dieren veel meer ontspannen blijven. Meest stressvolle aan slachten is over het algemeen het laad en los process van de vrachtwagen. Daar komt weer veel menselijk contact bij kijken en dat zijn de dieren niet gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:26

Mindim schreef:
Blondie_ schreef:
Ik vind slachten ook niet ´humaan´ op welke manier dan ook.
Gek dat het normaal wordt gevonden dieren van hun leven te beroven maar als er eens in de krant staat dat een vrouw haar eigen kind vermoord vind niemand dit kunnen.

Ik vind dit altijd wat flauwe reacties jammer genoeg. Onderbouw je mening dan eens, ipv dingen roepen, zonder een alternatief.
Het consumeren van vlees gaat er altijd zijn, dan kun je het het best maar zo diervriendelijk houden.

Ik vind consumeren van vlees per definitie niet diervriendelijk eigenlijk.

Het is fijn dat er snelle, pijnloze manieren van doden zijn (althans, daar ga je vanuit, of het ook echt pijnloos is, weet je niet natuurlijk), maar dan nog heb ik er moeite mee om een gezond dier te doden alleen om het op te eten, terwijl er prima vervangers zijn voor vlees, je heel compleet kunt eten zonder vlees, en het dus niet nodig is om vlees te eten, en het dier te doden dus.
In NL worden wél elke dag 1,5 miljoen dieren geslacht, een zinloze dood dus. Hoe is dat dan diervriendelijk?

maralyn

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:41

Dat van mens en kind, ja spijt me zeer, maar dat is weer een vergelijking van niks. Dat zijn soortgenoten.

En wie zegt mij dat inslapen pijnloos is dan?

Waarom iets wat dood gaat (Melkkoeien die niet meer kunnen, en na half jaar toch zelf het loodje leggen?) tot voedsel verwerken?
Dan zijn groenten zeker ook zielig, want er is bewezen dat groenten ook pijn kunnen waarnemen volgens een onderzoek?

Ik maak me er meer druk om, dat het dier voor zijn dood aan een goed leven heeft gehad, dan dat het op mijn bord lig en ik denk: Heeftie echt geen pijn gehad? Tijdens zijn moord?

Als de welzijn van het dier goed is. Dan moeten ze eens wat verder kijken dan hun neus lang is. Want de dieren in het buitenland? Die hebben het niet zo goed.
En hoeveel wilde dieren er geroofd worden, mankend lopen of zwemmen, en dood bloeden met veel pijn? Veel te veel... Dan vind ik het Slachten in NL nog zeker wel humaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:44

Genoeg vleesvervangers? Ik denk dat die helemaal niet zo gezond zijn al kijk je alleen maar naar hoeveel zout er in zit.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:58

kohtje schreef:
Genoeg vleesvervangers? Ik denk dat die helemaal niet zo gezond zijn al kijk je alleen maar naar hoeveel zout er in zit.

En bij een aantal ook de enummers en andere toevoegingen....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:12

Bahh, ik eet zo liefst mogelijk, zo min mogelijk producten met E nummers.
Al die toevoegingen zijn helemaal niet goed voor het lichaam.

Nu zal er vast een discussie ontstaan wat beter voor je is.
Vlees vervangers of vlees zelf!

Nee. ik houd het lekker b(l) ij mijn biefstukje, speklapje en gehakt met een beter leven sticker er op!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:18

Daar staat tenminste op het pakje wat er in zit. Van de dode koe in het schap staat niet bij hoeveel medicatie of vervuild voer het dier heeft gehad. Alleen al om die reden eet vriend alleen biologisch.

Daarnaast heb je ook geen vleesvervangers nodig gezond te kunnen blijven. Alles hangt af van een uitgebalanceerd dieet.

Ook het argument dat dieren in het buitenland het slechter hebben dan de dieren hier en het daarom voor onze dieren niet zielig is vind ik vreemd. Oftewel arme kindjes in het buitenland hebben het slechter dan wij dus de kinderen die in Nederland in armoede leven zijn niet zielig? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:26

Het ligt er maar aan hoe je vlees vervangt.
Als je een beetje creabea bent met peulvruchten, paddestoelen en noten scheelt dat heel wat E-nummers, verzadigde vetten, transvetten en zout.
Verder zit alle slechte cholesterol voornamelijk in dierlijke producten, (rood) vlees verhoogt het risico op darmkanker, en nog een heel aantal soorten kanker, op hart- en vaatziekten, veel mensen in NL eten veel te veel vet, veel te veel eiwit, te weinig vezels, en hebben ondanks de overvloed die we hier hebben, nog altijd een vitamine tekort.

Ik denk niet dat een beetje vlees slecht is.
Dat is ook niet het punt. Het punt is wel dat als je vlees kunt vervangen, nog altijd compleet en zeer gezond kunt eten, waarom zou je dan een dier de dood in jagen, en veroordelen tot een klote-leven (want hoe humaan het slachten ook volgens sommigen mag zijn, imo is het onnodig, en daarom alleen al in strijd met dierenwelzijn, en dierenrechten)

Dít vind ik namelijk niet humaan:

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk wél dat de hoeveelheden die er over het algemeen gegeten worden, slecht zijn, en zeer ongezond. Ik denk dat je heel gezond kunt leven als je af en toe een beetje vlees eet, en verder heel bewust bent van hoe je je maaltijden samenstelt.
Ik denk dat je zónder vlees gezonder kunt leven, alleen dan moet je je verdiepen in wat je eet, etiketten leren lezen, en niet je vleesje één op één gaan vervangen met een vleesvervanger, dat gaat idd niet werken. Maar als je je verdiept in plantaardige calcium- en eiwitbronnen, (noten, avocado, broccoli, boerenkool) en je stelt je maaltijden met zorg samen, en eet gevarieerd, dan kun je zonder vlees, (en ook zonder vlees, vis, eieren en melk) echt heel gezond leven.

@ Selka: volledig mee eens!

Edit: ik plaats bewust geen plaatjes van dieren met open wonden, of allerlei andere ellende. Varkens in een steriele omgeving, dat is al inhumaan in mijn ogen. Varkens houden van wroeten, van socializen, van bomen, van een heleboel dingen die hier allemaal níet zijn. En dat alleen maar voor een stukje vlees.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-13 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:30

Ik ben het wel eens met Yamcha dat 1,5 miljoen dieren per dag gewoon echt veel is.
Liever zie ik mensen bewust zijn van wat ze nou eigenlijk eten en ook kwaliteit eten ipv kwantiteit.
Even een snelle hap, dat is bijna altijd dier: kroket, hamburgers...

Als ik op bokt zo kijk zou ik denken dat bijna iedereen er al mee bezig is maar in werkelijkheid zie ik andere dingen.
Ook zijn er naar mijn mening nog weinig restaurants hiermee bezig, maar gelukkig wel steeds meer.

Die beter leven sticker begint pas een beetje nuttig te worden bij 2 of nog liever 3 sterren.
Ik zie die stickers ineens overal op zitten namelijk. Maar 1 ster zegt nog niet zoveel.
Maar ik vind ook dat er in veel vleesvervangers gewoon allemaal smaakversterkers zitten om het maar zo veel mogelijk op vlees te lijken.

Je kan ook prima koken zonder vlees.
Veel gerechten uit India en midden oosten zijn zonder vlees, denk aan currys, kikkererwten, falafel, linzen, pakora's (pasteitjes met bv groente) je kan bijv ook met rijst of aardappel een soort koekjes of balletjes maken om te bakken om erbij te serveren.

In de boodschappen ( supermarkt blaadje) van deze week staan wel een aantal leuke gerechten.

Rood vlees wat gras heeft gegeten (lam, koe) is niet heel slecht trouwens maar varken wordt ook meegeteld en dat eten we echt heel veel met zijn allen.
Laatst bijgewerkt door Nic op 29-07-13 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:34

Bokt is dan ook maar een klein stukje gemeenschap van nederland...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:36

Precies Yamcha! Jij hebt mij ook geïnspireerd nog eens naar mijn voeding te kijken en zo ben ik tot de conclusie gekomen dat er nog wat winst te behalen valt op sommige vlakken :) Ik at al niet veel zuivel/eieren, maar nu helemaal niet meer. Het is wat betreft e-nummers nog even zoeken, maar als ik eenmaal in het ritme kom wordt dat ook automatisme denk ik.

Vanmiddag wil ik mijn eerste bestelling bij http://www.veggiedeli.nl/ plaatsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:39

*\o/*

You go, girl!!!!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:49

Gefeliciteerd trouwens!

Yeahh, die heerlijke recepten deden het ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:05

Ze zijn goed hè? :D

Mijn ouders waren echt erg verbaasd over vegan soep, dat dat zó lekker kon zijn, pasgeleden zálige brownies gemaakt, hartstikke vegan, en zo is er nog veel meer :D
Bij Indonesische restaurants is vegan eten zelfs echt heel makkelijk, bij de chinees ook, bij de Griek kreeg ik het ook voor elkaar en ontzettend lekker...... Italiaanse restaurants hebben vaak ook heel traditionele gerechten op de kaart staan, en wat daar vegetarisch is, is als je de kaas weglaat, vaak ook nog vegan, moet je even checken of de pasta niet met ei is gemaakt nog, en je bent er.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 11:12

Wat super Selka! :D

En Yamcha, gefeliciteerd!

Zo, dit is mijn 3 vega dag op een rij, en het bevalt me wel goed zo moet ik zeggen. :)
Ik zal niet zeggen dat ik 100% vegetariër ga worden, maar het gaat me wel steeds beter af om steeds minder vlees te eten. :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:15

Leuk dit topic :j

Dit jaar ga ik studeren en ik ben van plan om zoveel mogelijk biologisch te eten. Ik wil minderen met vlees eten en als ik vlees eet, moet het biologisch zijn. Eieren wil ik ook biologisch en zuivel ook! Groenten vind ik wel heel duur... Dus die koop ik (nog?) niet biologisch. Die was ik gewoon heel erg goed.

Ik hou dit topic in de gaten! Leuk!

Oh trouwens.. Even een vraag aan de kenners haha! In de grote steden heb je toch ook grotere en goedkopere bio winkels? Is Eko-plaza een goede winkel? Ben hier echt onervaren in hoor.. :o
Laatst bijgewerkt door xMercury op 29-07-13 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:16

Ja ben er zelf echt blij mee! :)

Het is denk ik vooral een beetje wennen aan wat er allemaal kan Miracle. Zelfs mijn carnivoor thuis eet tegenwoordig nog maar 2x per week vlees omdat hij vega ook lekker vindt :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:18

Happy birthday Yamcha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:20

Ik ben trouwens wel benieuwd of jullie wel eens bij een ''normale'' melkveehouderij zijn geweest en bij een biologische?
Wat vonden jullie daar van? Wat vonden jullie bijvoorbeeld van de conditie van de koeien op beide bedrijven?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:21

Gefeliciteerd Yamcha! :D

Zijn biologische producten uit de supermarkt trouwens wel echt biologisch? :) is dat te vertrouwen? Zoals vlees?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:23

amoj schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd of jullie wel eens bij een ''normale'' melkveehouderij zijn geweest en bij een biologische?
Wat vonden jullie daar van? Wat vonden jullie bijvoorbeeld van de conditie van de koeien op beide bedrijven?

Ben ik wel geweest (campinaboerderij, dus koeien kwamen wel buiten) met school.
Koeien hadden stal met ligboxen, zagen er prima uit en leken tevreden. Ze hadden van die borstels en veel hooi. Niets mis mee :n

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:26

EskeGirl schreef:
amoj schreef:

Koeien hadden stal met ligboxen, zagen er prima uit en leken tevreden. Ze hadden van die borstels en veel hooi. Niets mis mee :n

Wanneer is een melkboerderij dan biologisch?

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:27

Ik eet veel meer vegetarisch, en we pakken alleen vrije uitloop en biologische eieren. We eten ook biologisch vlees, maar willen kippenvlees bij de kinderboerderij gaan halen omdat ze hier een gelukkig leven hebben :) ( lees: de hele dag in de weide, genoeg ruimte, goed voer enz. ). Ook de eieren willen we hier gaan halen.:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:32

EskeGirl schreef:
amoj schreef:

Wanneer is een melkboerderij dan biologisch?[/quote]

Zo uit mijn hoofd een aantal dingen;
*beperkter ab gebruik dan reguliere melkveehouderij
*bepaald aantal uren per dag weidegang (alhoewel veel reguliere boeren ook gewoon weidegang hebben)
*geen kunstmest op het land, er moet minder mest gebruikt worden
*geen bespuitingen op bv. maisland
*al het voer moet biologisch zijn (dus ook de brokjes)

Ik ben vooral benieuwd of jullie verschillen zagen.
Wat mij opviel (ben 2x bij biologische boer geweest en werk/loop stage in reguliere melkveehouderij)
is dat bij de biologische boeren de koeien flink mager waren, en ik vond het ongezond mager. Ook waren deze biologische koeien niet goed op de mest, kwam puur door het voer (weinig mais, weinig structuur)
Normale mest hoort neer te vallen in een kringetje, deze mest was zo dun als urine.

Ik heb nog steeds erge twijfels of biologisch echt wel beter is voor de dieren ( in dit geval koeien, met varkens/geiten geen ervaring)