Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:26

Om nu nog eens goed de TS in te wrijven dat het toch echt helemaal aan haarzelf ligt etc etc is niet echt nodig hoor. Ik denk dat TS al een paar keer heeft aangegeven iets met de tips te willen doen. Je kunt nu ook weer niet verwachten dat TS op basis van dit topic het probleem plots helemaal onder de knie heeft.
TS, zet 'm op, je kun het vast.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:33

franka75 schreef:
maar als iemand wat koeler gaat praten maar wel blijft reageren is het voor mij heel erg moeilijk om het dan in te schatten.

Maar dat is de manier van mensen die sociale omgangsvormen hebben geleerd!
Je kunt wel stellen dat mensen het rechtuit moeten zeggen, maar dat vindt men onbeschoft.
Ik ben er zelf ook niet sterk in, ga ook in mijn enthousiasme wel eens te lang door of blijf juist te lang afstandelijk omdat ik het niet altijd kan inschatten, maar dat leren inschatten is nodig. De subtiele omgangsvorm van weinig reageren op de ander is algemeen gangbaar, het is aan de mensen die er minder handig mee zijn om het toch te leren en zich aan te passen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:03

Is het geen optie dat je baan krijgt bij bv een restaurant voor mensen met een beperking? Je bent dan lekker onder de mensen en er komen mensen die je begrijpen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:06

Urielle schreef:
franka75 schreef:
maar als iemand wat koeler gaat praten maar wel blijft reageren is het voor mij heel erg moeilijk om het dan in te schatten.

Maar dat is de manier van mensen die sociale omgangsvormen hebben geleerd!
Je kunt wel stellen dat mensen het rechtuit moeten zeggen, maar dat vindt men onbeschoft.
Ik ben er zelf ook niet sterk in, ga ook in mijn enthousiasme wel eens te lang door of blijf juist te lang afstandelijk omdat ik het niet altijd kan inschatten, maar dat leren inschatten is nodig. De subtiele omgangsvorm van weinig reageren op de ander is algemeen gangbaar, het is aan de mensen die er minder handig mee zijn om het toch te leren en zich aan te passen.

Nou zo ken ik Franka uit topics ook..vaak met medeleven en behulpzaam..dus je kunt het wel TS ;) zoals ik prive ook al zei, zet m op!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:11

Denk niet dat het door je adhd komt, maar door je 'ópdringerige' gedrag, ken meer mensen met adhd en die hebben dit niet, als je overlast geeft, ookal zie jij dat niet zo dan staan ze in hun goed recht.
Als ik met een kennis op een terrasje zit wil ik ook rustig kunnen zitten en rondkijken zonder door anderen min of meer te worden belaagd/lastiggevallen, ik kom daar dan niet voor jou nl.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:29

Het lijkt me dat TS na 10 pagina's wel doorheeft dat de algemene mening is dat het haar schuld is, ze zich opdringt en dat ze uit de slachtofferrol moet stappen. Is het dan werkelijk nodig dat nóg maar eens te herhalen?

TS:
- ga eens langs bij de betreffende café-eigenaren en vraag of ze je kunnen uitleggen waarom je niet meer mag komen en wat je moet veranderen om eventueel weer welkom te zijn. Neem, als dat kan, iemand anders mee die met je mee kan denken en overleggen.

- ga naar de huisarts en leg je probleem uit. Dat je de signalen van mensen niet herkent en dat je mensen onbedoeld irriteert. Vraag of daar een cursus of extra begeleiding voor mogelijk is.

- Als je geen medicatie gebruikt, bedenk eens of dat misschien iets is om uit te proberen. Ik kan me namelijk wél voorstellen dat dit met ADHD te maken kan hebben - je ziet de signalen wel (koele reacties, afdraaien) maar voordat je dat bewust registreert en ernaar handelt ben je alweer verder aan het praten. Wat gebrekkige sociale vaardigheden + praatgraag + ADHD..ja, ik zie wel hoe die combinatie deze problemen kan veroorzaken. Misschien dat medicatie je kan helpen iets rustiger en geconcentreerder te worden zodat je wat bewuster met die signalen van mensen om kan gaan.

- Voor specifiek op Bokt: jij roept bepaalde reacties op mede door je schrijfstijl en manier van reageren. Wees je daarvan bewust. Als je een vervelende reactie krijgt, bedenk dan dat jouw bericht misschien niet goed overkwam. Neem even de tijd voor je reageert.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:38

Franka, wil je nog één ding meegeven. Als je zoals je zelf aangeeft duidelijkheid wil van anderen als ze bedoelen dat ze niet met je in gesprek willen, je zou ook prima zelf om duidelijkheid kunnen vragen :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:45

Zet het desnoods op je t-shirt. :)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:49

Oké sorry voor mijn explosieve reactie.. Dat was niet helemaal eerlijk...

Als je dan zo nodig met mensen wilt praten vraag dan eens halverwege of na 5 min zelf!
, vinden jullie het vervelend als ik tegen julie praat? Dan leg je de.keuze bij de mensen neer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:52

Ladybird schreef:
Als je dan zo nodig met mensen wilt praten vraag dan eens halverwege of na 5 min zelf!
, vinden jullie het vervelend als ik tegen julie praat? Dan leg je de.keuze bij de mensen neer

Daar zou ik dus nooit beleefd: 'Ja ik vind het vervelend!', op kunnen zeggen. :o En dan zit je nog aan iemand vast :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:59

Daarom moet je als je zo'n vraag stelt, ook elke reactie die niet helemaal enthousiast is, interpreteren als een JA :)

Ik zou zelf als ik "lastig gevallen" werd en die vraag van diegene kreeg, waarschijnlijk iets lauws antwoorden van "mwoah" op zijn minst of "ik zit er eerlijk gezegd niet echt op te wachten" omdat ik wel denk "laat me met rust" maar niet direct de zeikerd wil zijn...en normaal gesproken een lauwe reactie eigenlijk gewoon duidelijk genoeg JA is terwijl je wel beleefd blijft :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-07-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:59

Ladybird schreef:
Oké sorry voor mijn explosieve reactie.. Dat was niet helemaal eerlijk...

Nee, dan ben je al te laat en heb je nog steeds het probleem dat TS mensen lastig valt.
Gewoon niet praten, mensen lekker met rust laten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:01

Het is wellicht overigens ook niet het beste plan om aan de cafébazen te gaan vragen om uitleg want dan kom je weer aan kleppen daar voor een heel verhaal en ga je in de uitleg-modus en daar wilden ze nu juist vanaf :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:02

Je moet niet vragen of je mensen stoort, je moet gewoon uberhaupt gewoon niet tegen ze beginnen te praten. Anderen moeten het niet accepteren omdat de TS nu eenmaal zo is. Zij moet zelf zich leren inhouden. Mensen zijn er niet van gediend, klaar, accepteer dat zelf. Laat je helpen door een professional.

Danibanani, TS geeft in haar reacties niet de indruk dat ze het snapt. Of heb ik iets gemist?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:55

Franka75, wat ik mij nog afvroeg heh....

Is dit een probleem waar je laatstelijk pas tegenaan loopt in je leven, of had je hier altijd al last van?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:00

pmarena schreef:
Het is wellicht overigens ook niet het beste plan om aan de cafébazen te gaan vragen om uitleg want dan kom je weer aan kleppen daar voor een heel verhaal en ga je in de uitleg-modus en daar wilden ze nu juist vanaf :=

Als ze iemand meeneemt die haar goed kent dan kan die wellicht duidelijk verwoorden wat ze te weten wil komen. En eventuele vragen stellen om het zo duidelijk mogelijk te krijgen. Iig zorgen dat TS zoveel mogelijk haar mond kan houden. :D

Zo lang ze duidelijke uitleg krijgt kan het heel nuttig zijn en heeft ze niets te verliezen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:05

Dat was mijn idee inderdaad ook. Te weten komen wat concreet de klachten zijn en wat er van TS verwacht wordt. Mag ze helemaal geen praatjes meer beginnen, of alleen met bekenden, is ze alleen welkom op bepaalde dagen/tijdstippen, moeten er andere afspraken gemaakt worden?

En Tieneke: TS snapt in ieder geval wat Bokt denkt. Of zij het zelf ook zo ziet, weet ik niet, maar dat zal niet veranderen door een 11e pagina met 'het is jouw schuld!'

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:18

franka75 schreef:
geerke schreef:
ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.

ik heb een diagnose gehad officieel en ik vind niet dat je daar over kan oordelen als je iemand zn situatie verder niet kent.

Ja, maar je hébt ADHD ... je bént niet ADHD. Ook door je topictitel trek je direct de aandacht naar je ADHD toe.

Het lijkt mij eigenlijk dat je overduidelijk weet waar het probleem zit. Namelijk dat jij mensen aanspreekt en blijft aanspreken die jou niet kennen en overduidelijk niet op jou zitten te wachten. Je ziet zelf ook gewoon in dat je gewoon vaak en veel tegen onbekende mensen aanpraat en veel mensen, incl. caféeigenaar, daar niet op zitten te wachten.
Door je ADHD is het misschien moeilijk in te schatten wie wel en niet op jouw verhaal zit te wachten. Dat probleem kun je simpel voorkomen door gewoon GEEN mensen meer aan te spreken en te bombarderen met je verhalen. Pas je aan dat voorkomt veel frustratie, zowel bij de mensen die niet op jou zitten te wachten als bij jezelf ;)

Ik zou er maar mee uitkijken, want ik krijg het idee dat mensen je uit aan het lachen zijn en jou als de dorpsgek gaan zien.

Probeer er trouwens een beetje op te letten dat het quoten goed gaat. Ik zie namelijk vaak dat je tekens weghaalt waardoor het quoten niet goed gaat en dit is vervelend lezen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:51

Delphi hoe in godsnaam kan jij weten dat TS als dorpsgek gezien wordt?! Dat vind ik nogal een harde en ongepaste uitspraak van je.

TS ik wens je alleen nog veel succes, ik lees in je laatste posts dat je je bewust bent van het probleem en dat je er iets aan wilt doen +:)+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:59

Feria, ik zeg niet dat TS als dorpsgek gezien wordt. Ik zeg dat ze er mee uit moet kijken en dat ik het idee heb dat mensen haar als dorpsgek gaan zien. Dat wil niet zeggen dat ik haar bestempel als dorpsgek of beweer dat mensen haar nu zo zien.
Ik vind gewoon dat ze uit moet kijken en haar gedrag aan moet gaan passen voor ze zich helemaal nergens meer kan vertonen zonder met een scheef gezicht aangekeken te worden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:00

Ik persoonlijk zou het als 'vaste' gast enorm, maar dan ook enorm vervelend vinden als ik ergens iets ga drinken met iemand en er telkens weer een zo goed als onbekende griet op me af komt om haar levensverhaal te vertellen. Dan zou ik zelfs al na één keer een ander café kiezen. TS, als mensen alleen naar een café gaan, is dat om alleen te zijn, zo niet, dan zullen ze je wel aanspreken. Doen ze dat niet, dan laat je ze gewoon met rust. Als mensen met iemand anders naar een café gaan, is dat om een moment met die persoon door te brengen. Het klinkt misschien hard, maar je maakt anderen niet te vriend door ze te verstikken. Ik ken twee ADHD'ers (van het uitgaan overigens), en beiden hebben gewoon hard gewerkt aan zichzelf en zijn erg aangename mensen. Je aandoening is dus zeker geen excuus. Ik zou je werkpunten opschrijven, en er aan werken, en wellicht een tijdje niet naar dat café gaan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:57

Betteke schreef:
Dat is lekker makkelijk zeg!

Omdat ik genoeg tips heb gekregen denk ik en omdat ik ook een hoop opmerkingen krijg die niet nodig zijn, ik haal eruit wat ik goed kan gebruiken en waar ik van kan leren dus voor mij is het nu genoeg, dat mag ik toch wel zelf beslissen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:58

Feria schreef:
Delphi hoe in godsnaam kan jij weten dat TS als dorpsgek gezien wordt?! Dat vind ik nogal een harde en ongepaste uitspraak van je.

TS ik wens je alleen nog veel succes, ik lees in je laatste posts dat je je bewust bent van het probleem en dat je er iets aan wilt doen +:)+

Dank je wel Feria

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:02

TS, ik vind het erg goed van je dat je besloten hebt om te proberen niet te praten op de terrasjes. Wellicht kun je overwegen wat met de tip van de gedragsconsulent te doen, dan kun je wellicht leren te begrijpen waarom anderen jouw gedrag als negatief ervaren, waardoor je zelf leukere reacties terug krijgt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:02

JoAnn schreef:
franka75 schreef:
Aan de moderators , van mij mag het topic op slot

Waarom?

Ik denk dat je hier nuttige tips en adviezen krijgt. Krijg je momenteel therapie? Zo ja, overleg daar eens over dit probleem. Neem misschien het feit dat je op een forum ook vaak, in jouw ogen, vreemde reacties krijgt mee. Want ik heb al vaker topics van je gezien. Steeds een beetje hetzelfde stramien. Je stelt je niet echt open, verzandt al snel in kan-ni-wil-ni en vraagt dan om een slotje.

Krijg je geen therapie? Overleg dan eens met je HA. Hij kan je wellicht helpen als je het gevoel hebt dat je diagnose niet correct is/je medicatie onvoldoende helpt of je therapie niet geschikt is.

Verder : probeer je niet te laten leven dóór je stoornis, maar leef erméé. Probeer je er niet achter te verschuilen, zie het als een opportuniteit eerder dan als een stoornis. Morgen is de eerste dag van de rest van je leven namelijk. Succes!

Ik vraag nooit om een slotje maar vind het nu wel genoeg en kan niet wil niet sdtaan niet in mijn gebruiksaanwijzing.
welke topics bedoel je?