Hoelang voordat jij werd geaccepteerd door schoonouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Hoelang voordat jij werd geaccepteerd door schoonouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:34

wouden zijn bossen :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:37

Even kort, zonder het hele topic doorgelezen te hebben:

Nog steeds niet, en vriend en ik wonen nu 10 jaar samen en zijn ruim 13 jaar samen...

Op een gegeven moment hoop je er maar niet meer op, nog later kan het je ook niet zo bar veel meer schelen. Hoewel het een tikkie jammer blijft.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:38

Sammie schreef:
wouden zijn bossen :D
En wouden is ook de officieel toegestane, maar informele, onvoltooid verleden tijd van willen. Dus :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:44

Ik vind het echt niet klinken (of lezen) :=

We wouden naar het bos :D

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:46

Mijn schoonmoeder mag mij nog steeds niet helemaal. Eind dit jaar zijn we al 10 jaar samen, wonen al 9 jaar samen en verwachten van de zomer ons eerste kindje. Maar ze blijft vertwijfeld over alles.
Ze doet wel aardig hoor, maar nog steeds blijft er wrijving.
Schoonvader kan ik niet peilen(zien we ook niet vaak) hij doet altijd aardig, dus hij zal mij denk meer accepteren.

Tis wel verbeterd hoor in die bijna 10 jaar, maar niet zoals ik graag zou willen. Heb het ook opgegeven, ze is zoals ze is. Als ik maar gelukkig ben met mijn man

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:55

}:) Na 2 jaar nog steeds niet :n Schoonmoe moet mij niet hebben. Ach het is nou ook niet echt een aangenaam persoon. Ze zeurt heel veel, niks is goed genoeg en alles moet op haar manier anders deugd het niet. Ik mag niet eens zelf bepalen van haar hoe ik mijn huishouden doe :') Stofzuigers zijn uit den boze, we hebben tenslotte plavuizen en een stofzuiger is voor tapijt, ramen zemen met zo'n spuitbus dat je gewoon met een doekje over moet gaan deugt ook niet. Dweilen met een natte dweil is niet goed, nee het appartement moet minstens 3x per week onder water staan. Strijken doe ik als ik een volle wasmand met strijkgoed heb, ook dat mag niet.
Op een totaal ander vlak, werk. Op het moment is vast werk heel moeilijk te vinden zonder diploma, dus ik moet het al een tijdje stellen met tijdelijke banen. Volgens haar ben ik gewoon te lui om te werken en doe ik geen enkele moeite om mijn baan te behouden.
Ik ben volgens haar een slechte moeder omdat mijn zoontje van 2, buiten melk bij zijn boterhammen en 1 sapje de hele dag water drinkt en een gewoon droog koekje krijgt. Ik moet hem van haar gewoon cola en fanta geven en snoep, chocolade en chips.
Als we oppas nodig hebben en ik vraag het eens aan mijn eigen moeder dan is het huis te klein. Zij woont namelijk dichterbij en daarom moet zij eerste keus zijn.
Kortom, na een uurtje met mijn schoonmoe voel ik mij -:(- }:) en zou ik het liefst ~~}> doen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:01

poetser schreef:
Ik ben volgens haar een slechte moeder omdat mijn zoontje van 2, buiten melk bij zijn boterhammen en 1 sapje de hele dag water drinkt en een gewoon droog koekje krijgt. Ik moet hem van haar gewoon cola en fanta geven en snoep, chocolade en chips.

Oehhh, ja als er kinderen komen dan heb je ineens weer een heel nieuw vlak om 'oorlog' over te voeren :( Mijn schoonmoeder is ook nogal van de chocola enzo... Brengt ze zo'n mega paashaas mee voor de kindjes van haar broer, en zegt doodleuk 'Ja dat mogen ze wel niet hebben van hun ouders maar ik geef het lekker toch, hehehehe' (vooral dat valse lachje!) Dat is toch gewoon respectloos. Ik kon haar wel wat doen. Als ze bij ons is komt er ook meteen chocola/snoep uit de tas tevoorschijn, óók als de kids al in hun pyjamaatje op bed zitten met schoon gepoetste tandjes. Waar zit je dan met je verstand?! En wij maar weer uitleggen 'Nee, dat bewaren we wel voor een andere keer'
Ik ga echt nog eens proberen om aan haar verstand te peuteren dat de kinderen haar zó ook wel een leuke oma vinden en dat al die snoeptroep elke keer echt niet nodig is. Nog afgezien van het hele 'slecht voor de tandjes en het gewicht, hyper van de suiker en overal plakzooi' :D

(ik laat ze ook liever niet meer daar logeren... Dochter krijgt gewoon geen schone onderbroek aan(!) en ze komen altijd muf stinkend thuis en hebben daags er na ontstoken oogjes)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:04

Mijn schoonouders accepteren mij geloof ik wel. Ik heb in ieder geval prima contact met ze.

Mijn ouders zijn gek op mijn vriend.

Dus ik heb niets te klagen.

Overigens is vriendlief een echte Limburger en zijn vrienden boden gelijk aan Hollands te spreken. Ik versta het Limburgs prima dus heb aangegeven dat ze zich voor mij niet hoeven aan te passen.
Laatst bijgewerkt door LovingTweety op 20-06-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:12

Ach af en toe een ‘vettig’ snoepje kan toch geen kwaad? Hele dagen cola drinken is erg slecht, maar ALLEEN water zou mijn keuze ook niet echt zijn. Ben je nog niet gelijk een slechte moeder, maar tussen water en suikerdrank zit natuurlijk nog een heel grote hoeveelheid aan alternatieven.

Zelfde als een droog koekje OF marsen en chips, trouwens.

Overigs, hoe lastig het als grootouder ook is, denk ik wel dat je je zoveel mogelijk moet schikken naar de wensen van de ouders en dit zeker niet moet ondermijnen. Maar dat werkt imo een beetje beide kanten op. Behoudens ziektes of aandoeningen een kind niet vol stoppen met vet en slecht eten, maar als ouder ook toestaan als ze af en toe wel iets krijgen van oma/opa. Daar hoeven opmerkingen als slechte ma/oma helemaal niet bij te pas te komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:17

Sammie schreef:
Ach af en toe een ‘vettig’ snoepje kan toch geen kwaad? Hele dagen cola drinken is erg slecht, maar ALLEEN water zou mijn keuze ook niet echt zijn. Ben je nog niet gelijk een slechte moeder, maar tussen water en suikerdrank zit natuurlijk nog een heel grote hoeveelheid aan alternatieven.

Zelfde als een droog koekje OF marsen en chips, trouwens.

Overigs, hoe lastig het als grootouder ook is, denk ik wel dat je je zoveel mogelijk moet schikken naar de wensen van de ouders en dit zeker niet moet ondermijnen. Maar dat werkt imo een beetje beide kanten op. Behoudens ziektes of aandoeningen een kind niet vol stoppen met vet en slecht eten, maar als ouder ook toestaan als ze af en toe wel iets krijgen van oma/opa. Daar hoeven opmerkingen als slechte ma/oma helemaal niet bij te pas te komen.

Ik denk wel (als niet-ouder en totale single) dat het uiteindelijk de keuze van de moeder is. Als zij niet wil dat oma haar kind chocolade geeft, dan mag het geen chocolade.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:21

14 jaar verder en ik kan mijn schoonmoeder wel ...... _-:( Zij mij niet minder..... _-:(
Heb het op gegeven :wave: .Wil haar niet meer in MIJN huis hebben.Wat een negatief loeder! ^)

Heb het idee dat de moeders van de mannen altijd wat meer "problemen" geven.Het zijn toch hun "kleine jongens" waar je als vrouw voor moet zorgen...en wie kan dat beter dan moeders zelf :x

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:31

Vjestagirl schreef:
Ik denk wel (als niet-ouder en totale single) dat het uiteindelijk de keuze van de moeder is. Als zij niet wil dat oma haar kind chocolade geeft, dan mag het geen chocolade.
Ik vind het een klein beetje een onrealistische situatie. Je kan natuurlijk je wensen kenbaar maken. Bijv. niet alleen maar of heel veel of slechts ééntje. En daar behoor je je als grootouder ook gewoon aan gehoor te geven. Moeilijk gaan lopen doen omdat oma haar kleinkind eens verwend (als moeder zijnde de nulgrens hanteren en oma/opa geeft op een normaal tijdstip een kinderlijk portie), lijkt mij veel energie kosten. Je kan nl. ook niet diezelfde eisen gaan hanteren als je kind gaat spelen bij een vriendje of vriendinnetje, op een schoolreisje, kamp of wat dan ook. Je kan gewoon niet voorkomen dat je kind snoep binnen krijgt.

Dwz houd je eigen regels en accepteer wel gewoon dat opa en oma af en toe wel een ‘lekker’ snoepje geeft. Daarmee bedoel ik dus niet volstoppen en op onrealistische tijdstippen of buitengewone porties iets geven. Als dat overdreven vaak gebeurd zou je dat wel aan kunnen kaarten. Maar hoeveel grootouders zijn er nou die dat nog doen? Ze hebben zelf toch ook hun kind opgevoed.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:10

Ik ben niet flauw waar het op snoepen aankomt, natuurlijk mogen ze wel eens wat en daar krijgen ze heus niks van. Ze zien oma niet elke week anders zou ik er wèl een groter probleem van maken ;) Maar ik vind wel dat grootouders de wensen en opvoedregels van de ouders moeten respecteren. Ze hebben hun kans gehad met hun eigen kinderen, maar deze zijn van mij :D
Er zijn ook ouders die uit bepaalde overtuigingen hun kinderen 'suikervrij' laten opgroeien of wat dacht je van vegetarisch? Zo'n kind ga je dan toch ook niet lekker volstoppen met knakworst als ie een keertje komt logeren

(zelfde geldt voor die onderbroek, als ik wil dat mijn dochter elke dag een schone aan krijgt, heeft zij dat maar te doen, wat ze zelf doet of vroeger met haar eigen kinderen gedaan heeft interesseert me echt geen biet)

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:20

Cynn_x schreef:
Yup.. Hoelang voordat je werd geaccepteerd door je schoonouders? Een vraag die ik al langer in mijn hoofd heb. :=

En waar ligt de grens met proberen dat ze je mogen? Dat je eindelijk eens meer bij de familie hoort en jezelf kan zijn? En het je relatie niet belemmert..

Hier inmiddels 4.5 jaar en nog niet geaccepteerd. Wordt t langzaam een beetje zat..

Ervaringen?

23 jaar, kan er een boek over schrijven :+ , maar na ruim18 jaar van proberen , er steeds weer intrappen,, hopen op verbetering , van de gekste dingen beschuldigd te worden , leugens laster , stoken heeft mijn schoonmoeder zich zo schandalig misdragen rond om het overlijden van mijn vader , dat ik heb dat boek dichtgegooid .
Ze is toen ver over de grens gegaan.( nog verder dan normaal )
En wat een rust bracht dat , heerlijk , heb het geheel van mij af kunnen zetten .
Zie ze om de paar maanden en dat gaat nu prima , want ze raakt mij niet meer , haar sneren haar hatelijk opmerkingen haar gedrag het doet mij niets meer .
Als ze weer op haar ruzie stoel zit ga ik een krantje lezen of achter de laptop zitten , met een hele grote daaaggg hoooorrr!! op mijn gezicht, ze krijgt de ruimte gewoon niet meer .
Heb haar ruim 4 jaar geleden gezegd dat ze een grote sukkel is met wat ze allemaal meent te mogen doen en aanrichten , want ze mist het allermooiste van dit gezin , de gezelligheid de gastvrijheid , het had zo gemoedelijk en mooi kunnen zijn , maar zij kiest altijd voor stress ruzie en ellende .
Niet alleen met mij , maar met alles om haar heen .

Achteraf zie ik wel dat ik veel en veel eerder grenzen had moeten aangeven , ik heb dat niet gedaan vanwege de goede vrede en dat heeft mij ruim 18 jaar ellende gegeven .

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:28

Harmonie6 schreef:
Cynn_x schreef:
Yup.. Hoelang voordat je werd geaccepteerd door je schoonouders? Een vraag die ik al langer in mijn hoofd heb. :=

En waar ligt de grens met proberen dat ze je mogen? Dat je eindelijk eens meer bij de familie hoort en jezelf kan zijn? En het je relatie niet belemmert..

Hier inmiddels 4.5 jaar en nog niet geaccepteerd. Wordt t langzaam een beetje zat..

Ervaringen?

met een hele grote daaaggg hoooorrr!! op mijn gezicht.

:') zou ik best wel eens willen zien.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:35

Sammie schreef:
Ik vind het echt niet klinken (of lezen) :=

We wouden naar het bos :D

Ik ook niet, maar goed, fout is het niet. Voor sommige mensen klinkt het heel normaal :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:44

Ouders zijn er voor de opvoeding en oma's voor de dingen die we niet mogen.
zo was dat hier.

Al hebben mijn oma's zich nooit met onze opvoeding bemoeid. en een snoepje, ach die kregen we wel, maar geen extreme vormen. gewoon een klein snoepje. maar geen giga paashaas.
maar als we thuis van mama geen snoepje mochten kropen we naar buiten, kropen we op de knieën onder de ramen door, gingen we stiekem door het poortje naar oma.. Oooooooma , mogen we een snoepje :+

maar ik kan me niet heugen dat oma zich er ooit mee bemoeid heeft op die manier. ze zei altijd mijn kinderen heb ik opgevoed, nu kan ik met jullie genieten. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:05

Niet :') voornamelijk schoonmams
Ik was blijkbaar 'ongeschikt'. Het had meer weg van een gedoogbeleid en pogingen om mij meer in het perfecte plaatje te laten passen.
Maar inmiddels zijn het m'n schoonouders ook niet meer. :Y)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:21

Ach dat ze ze af en toe iets geeft wat ze van mij niet krijgen thuis, is ook geen probleem. Maar als ik duidelijk aangeef dat de 2 jarige geen frisdrank mag en al zeker geen cola en dan lekker aan de cola zit als ik thuis kom, ja dan word ik link. Zeker met haar commentaar dat ze niet hem geen water geeft omdat dat niet voor kleine kinderen dient. Of als ik wil dat hij eerst een boterham met vlees eet voor hij aan de pasta mag en hij dat van haar niet hoeft omdat hij nog zo klein is vind ik dat ik daar wat van mag zeggen. Natuurlijk krijgt hij ook wel snoep of chips af en toe, maar niet elke dag. Oma's zijn er inderdaad om te verwennen, maar het moet wel een beetje binnen de perken blijven. Mijn eigen moeder geeft ze ook wel eens een extraatje, maar nooit zonder te vragen of ze het mogen hebben. Dan heb ik er ook geen problemen mee. Maar de 2 jarige reageert heel fel op suiker en dat is 1 van de redenen dat ik het probeer te beperken door water en droge koekjes te geven.
(heb zijn half broertje als voorbeeld hoe het ook kan zijn. Krijgt de hele dag snoep en frisdrank van moeder en met zijn 2 en half jaar en 92cm weegt hij 17,5 kilo terwijl mijn zoontje (eind april 2 geworden) met zijn 90cm maar 13 kilo weegt)

Gisteren is ze weer op bezoek geweest en het was 1 de zeldzame keren dat ze geen commentaar heeft gegeven. Net nu ik daar zo'n zin in had :') Denk dat vriendje haar gewaarschuwd heeft dat het de eerste dag van de maandelijkse periode was en dan weet ze dat ze beter kan zwijgen :o Maar dikke vriendinnen zullen wij nooit worden. Zo heeft ze in het verleden zelfs al tegen vriendje gezegd dat hij beter alleen kan blijven wat buiten zijzelf is er geen enkele vrouw die goed genoeg is voor hem.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:02

Mijn schoonouders zijn zo schijnheilig als het op (klein)kinderen aan komt. De broer van mijn man en zijn vrouw hebben dus een dochter, vanwege die dochter is er wel contact, want ja dat is een kleinkind en die willen ze wel zien. Dat er ook nog een moeder daarbij hoort is erg vervelend maar dat is iets waar ze zo min mogelijk aan willen denken, laat staan dat ze de opvoeding accepteren die er wordt gegeven.
Zo werd er bijvoorbeeld verteld op een hele nare manier aan een kind van 5 dat sinterklaas niet bestaat... Het geloof werd ook enorm opgedrongen aan zo'n kleine uk. Logeren ja hoor prima, dan kan er geprobeerd worden om de hersenen te spoelen en worden en kleren aangeschaft voor naar de kerk te gaan inclusief hoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:03

Wat kijk ik er naar uit om aan kinderen te beginnen :+ Nog zo'n heikel punt. Mijn eigen moeder is er al eentje die waarschijnlijk zal proberen de plak te zwaaien, mijn schoonmoeder weet ik niet. Vermoed dat ze wel streng maar rechtvaardig zal zijn :)
Probleempunt: ik ga er erg vaak alleen voor staan tegenover die 2 omdat vriend zo vaak weg is voor werk. Terwijl ik zo'n vermoeden heb dat ik zijn steun best vaak ga kunnen gebruiken om tegengas te geven, ook al bedoelen ze alles goed.

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:04

ik werd ook meteen geaccepteerd door mijn schoonouders(inmiddels helaas alleen moeder)
Hele lieve mensen en voelde me helemaal welkom. Inmiddels zijn we getrouwd
en nog steeds happy. Mijn ouders accepteerde hem ook meteen maar dat wist ik wel want
mijn ouders zijn heel open

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:14

Ik dacht dat m'n moeder blij zou zijn dat ik eens met wat anders kwam aandraven dan "een arbeider met slechts middelbaar diploma". Niet dus, kreeg ik gelijk de commentaar dat ie te hoog gegrepen was en ik 'm niet zou kunnen houden.

Ik huur momenteel maar ben het hier al langer spuugzat door de buren. Hij heeft vlak voor we elkaar leerden kennen een huis gekocht, dat is nu eindelijk af. Hij gaat nu offertes aanvragen voor gordijnen, de rest is allemaal al in orde. Schilderen is pas voor volgend jaar (nieuwbouw). We denken dus over samenwonen, ik zou bij hem intrekken. Zijn vorige thuisperiode was onverwachts 4 maanden ipv 6 weken, en toen verbleef hij altijd hier. Dat ging perfect, zelfs geen enkele discussie gehad. Vonden we beiden erg leuk als testperiode.
We zijn bijna 2 jaar samen (november), al paar keer samen op vakantie geweest, hier dus ook al 4 maanden samen gewoond, het voelt nog steeds super van beide kanten en toch blijft mams ertegen. "Zou je dat wel doen, is het niet wat snel, je hebt dan niks meer". Ben er 29, vriend ook, beiden vaste baan met goed inkomen.
Het weegt wel op me, het lijkt ergens alsof ze me nog steeds ziet als sukkeltje van 16 die niks zelf kan beslissen en overal maar impulsief doorheen walst. Ik ga er van uit, het kan altijd misgaan, of je nu 2 maanden samen bent of 20 jaar. Dan sta je evengoed op straat.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:36

Bij mij en mijn vriend is het ook in het begin moeilijk geweest. Ik volg automechanica in het middelbaar (ben overigs wel gewoon 22 jaar :P) en op een gegeven moment kregen ze het ook voor elkaar om daar opmerkingen over te maken dat vrouwen dit niet horen te doen en dat ik zo geen geld binnen haal en dat ik maar moest gaan werken en toen ben ik een keer goed boos geworden en gezegd dat ze hun niet moeten moeien en mijn lieve vriend steunde me erg hard toen en zei toen tegen zijn ouders dat als ze nog 1 keer zo tegen mij deden dat dat het laatste zou zijn dat ze van hem horen. Sinds toen vragen ze altijd naar mij en moet ik plots overal mee naartoe en ben ik een engeltje in hun ogen :P Ik trek het me gewoon echt niet meer aan. Ik woon al van het begin samen met mijn vriend bij mijn moeder thuis die ons wel gewoon accepteerd en dit gaat heel goed :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:43

Sammie schreef:
Als je geen AN kan wordt het lastig om dat te spreken :) Denk dat veel mensen dat gewoon niet beseffen dat je niet verstaanbaar bent. Zij weten zelf niet beter :=

Dat vind ik echt de grootste onzin ooit. Iédereen wordt met ABN opgevoed, óók de oude mensen.
Dat zij dan vervolgens in de loop der jaren in hun eigen dialect verdwalen, hoeft niet te betekenen dat de rest van NL ze niet meer kan verstaan.
En bij mensen die ze kennen, of wel vaker hebben gezien.. Okay, daar kan ik nog inkomen. Maar bij een eerste ontmoeting? :n