Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:23

Sjapaz schreef:
Ik zie mijn kind niet zozeer als een volwassene, maar wél als een mens, met gevoelens en meningen. En ik respecteer haar ook als zodanig, en loopt niet volledig over haar emoties, gevoelens en meningen heen enkel omdat ik ouder, groter en sterker ben. Ze is een mens dat nog veel moet leren voordat het groot is en op eigen benen kan staan. En dat is dus juist precies waarom ik niet straf. Ik wil dat ze leert waarom je iets beter niet kan doen, niet iets alleen maar niet doen omdat je dan straf krijgt. Daar heeft ze imo als ze volwassen is niks aan. Alleen maar een korte termijn oplossing.

Mee eens, een kind is zeker ook een mens met gevoelens/emoties e.d.
Maar ik vind dat je niet van een 1-2-3 jarige kan verwachten om te uiten wáárom ze nou boos zijn. Nou daarom! Dat antwoordde ik altijd :+
Waarom dat dan uitkauwen en proberen te beredeneren en kinderen hun gevoel/emotie onder woorden laten proberen te brengen? Het zijn kinderen, geen volwassenen.
Ze hebben die communicatie mogelijkheden nog niet.
En zoals ik al zeg, een hele korte uitleg waarom het niet mag, oke, doe ik zelf ook. Maar er over gaan discussieren en het uit zijn verband trekken? Nee, dat
vind ik té bij kinderen. Ze hebben soms ook maar gewoon te accepteren dat iets niet kan, zonder erover te gaan praten/discussieren of onder woorden brengen waarom ze daar dan
teleurgesteld/verdrietig over zijn. Later in de 'grote mensen wereld', zullen ze daar ook mee moeten leren omgaan.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:23

horseyfries schreef:
Dat kan ook het verschil verklaren tussen de mensen die hier zeggen dat het ze totaal niets deed, en mensen die er heel erg van onder de indruk waren.

Dat denk ik ook!

Saskia, alweer mooi verwoord! Als ik wil dat mijn kind later als een verstandige en evenwichtige volwassene het leven door kan wil ik dat ze bepaalde vaardigheden leert. En daar begin ik niet pas mee als ze volwassen is, maar nu al, vanaf klein af aan goed voorleven en haar die dingen leren. Sommige dingen snapt ze al, anderen komen vanzelf in de toekomst.

Ik ga haar trouwens ook niet vragen waarom ze dingen doet ofzo hoor, dat voegt weinig toe. Ik ga dus echt niet eindeloos in discussie met haar. Maar ik leg wel steeds weer uit waarom iets niet mag en haal haar er op een andere manier weg dan om straf te geven.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:24

Ik werd als straf vroeger in de gang gezet waar ik dan moest blijven (hoe ouder hoe langer :') ) was niet leuk maar werkte wel :o

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:25

Saskia9 schreef:
Sjapaz schreef:
Ik zie mijn kind niet zozeer als een volwassene, maar wél als een mens, met gevoelens en meningen. En ik respecteer haar ook als zodanig, en loopt niet volledig over haar emoties, gevoelens en meningen heen enkel omdat ik ouder, groter en sterker ben. Ze is een mens dat nog veel moet leren voordat het groot is en op eigen benen kan staan. En dat is dus juist precies waarom ik niet straf. Ik wil dat ze leert waarom je iets beter niet kan doen, niet iets alleen maar niet doen omdat je dan straf krijgt. Daar heeft ze imo als ze volwassen is niks aan. Alleen maar een korte termijn oplossing.

Dat

Chubby

Wat Sjap zegt. Kinderen, het zijn net mensen :D Maar wel met een andere belevingswereld dan volwassenen, waardoor het belangrijk is dat wij volwassenen ons in hun wereld verplaatsen en niet andersom. Dus prima als een volwassene kan beredeneren dat je nog wel van je kind houdt tijdens het straffen, maar bedenk dat het voor een kind anders kan voelen.

Strikt was een onhandig gekozen woord van me. Ik bedoelde ermee dat ouders ontzettend op de lip van kinderen zitten. Vroeger werden kinderen meer aan hun lot overgelaten. Lekker de wereld ontdekken op jouw manier. Tegenwoordig mag dat vaak slechts binnen strikte grenzen, die ouders bepalen. Ouderen bepalen ook wat je wanneer moet leren op school. Waar en waarmee je buiten speelt. Hoe ruzies en onenigheid tussen kinderen moeten worden opgelost. Wanneer je sorry zegt (of je dat nou zo voelt of niet, dat doet niet ter zake). Dat bedoel ik met strikt. Er kijkt altijd wel iemand mee.

SjapazJarig

Ja maar dat doe ik dus ook niet! Meestal kan ik wel raden waarom ze boos is of verdrietig. Ik ga haar niet vragen dat helemaal uit te leggen. Wat ik wel doe is érkennen dat dat gevoel er is. "Ik zie dat je boos bent. En dat snap ik ook wel. Maar nu kan ..... eventjes niet. Zullen we dit of dat gaan doen?" En als ze dat niet wil dan laat ik haar gewoon even boos zijn en ga ik wat leuks doen. Meestal voegt ze zich dan al snel bij me.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:26

cruesli schreef:
Chubby schreef:
En er is geen generatie kinderen die zo strikt wordt opgevoed als de huidige. Met supernanny's, Triple P, strafstoeltjes en time outs. Je krijgt er gewoon geen leukere kinderen van. Dat bewijst zichzelf. Je leert kinderen niet hoe het sociale leven werkt en hoe emoties constructief geleid kunnen worden door ze buiten te sluiten of je liefde te ontzeggen.

Aarrgghhh daar krijg ik dus écht jeuk van! Dus je beweert dat als je je kind 'straft' dmv een strafstoel/time out dat je je kind je liefde ontzegt? Wát een onzin, sorry hoor. Zoals eerder beschreven gebruik ik deze 'straffen' niet, omdat mijn zoontje pas 2 is en zoiets echt niet begrijpt, dus daar gaat het niet om. Maar geloof je echt dat je je kind je liefde ontzegt bij het geven van een straf? Ik durf te wedden dat niemand ook maar een druppeltje minder van zijn/haar kind houdt, ook al zet die ze af en toe in een time out.

Ik hou dan nog net zoveel van mijn kind, maar mijn kind denkt van niet en dat vind ik echt verschrikkelijk. Ik wil niet dat mijn kind doet wat er van hem of haar verlangd wordt omdat het bang is. Bang voor straf of bang dat er niet meer van ze gehouden wordt. Ieder kind heeft behoefte aan die basis voorwaarde en door straf ondermijn je dat.

Daarnaast zie ik in de onderwijs praktijk dat kinderen die heel erg begrensd worden, juist heel vervelend worden. Buiten het zicht van ouders ontsporen ze dan een zijn et steeds hardere maatregelen nodig om ze in het gareel te houden.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:26

Sjapaz schreef:
Ja maar dat doe ik dus ook niet! Meestal kan ik wel raden waarom ze boos is of verdrietig. Ik ga haar niet vragen dat helemaal uit te leggen. Wat ik wel doe is érkennen dat dat gevoel er is. "Ik zie dat je boos bent. En dat snap ik ook wel. Maar nu kan ..... eventjes niet. Zullen we dit of dat gaan doen?" En als ze dat niet wil dan laat ik haar gewoon even boos zijn en ga ik wat leuks doen. Meestal voegt ze zich dan al snel bij me.

Ja is ook een manier :) Maar ik zie de toegevoegde waarde niet om te erkennen dat hij boos is. Hij weet dat hij boos is, ik weet het en hij kookt maar ff in zn sop gaar :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:27

Tat_jana schreef:
Saskia9 schreef:
Cruesli,wat als je de situatie eens naar jezelf toe trekt?

stel je doet iets fout op je werk,en je baas zet je in een hoek neer. Wat vind je daarvan?

Goeie actie.. Had je maar moeten luisteren,, al denk ik dat wij volwassen mensen prima in staat zijn instructies van de baas op te volgen.. Mocht dat niet zo zijn zou schorsing ( in de hoek lijkt me nogal mild ) een prima oplossing zijn..

En wat doet dat met jouw motivatie? Op de lange termijn?

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:27

Maar als je het niet erkent en gewoon negeert, doe je dus net of hij niet boos is en het je niks kan schelen. Als mijn man dat bij mij doet wordt ik persoonlijk alleen maar nog bozer. Maar als hij zegt, ik snap dat je het vervelend vond hoe/wat ik deed bedaar ik vaak accuut al een heel eind :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:28

Saskia9 schreef:
[
Maar kinderen zijn toch ook mensen?
Kinderen zijn kleine mensen,die worden opgevoed om als volwassene het volwassen leven aan te kunnen.

Goed voorbeeld doet goed volgen zeg je,maar als je als kind in de hoek gezet wordt,doe je dat als ouder dat dan ook? En waarom doe je dat alleen bij kinderen dan,en niet ook bij volwassenen?
Waarom praten volwassenen wel problemen uit,en moet je kinderen terecht wijzen door middel van straf?

Kinderen zijn kinderen, en geen volwassen mensen, en hoeven daarom nog niet van alles. Lekker toch?
Dat betekent ook dat ze niet persé alles zelf moeten beslissen omdat je ze als mens wilt behandelen, ik voel me niet minder mens omdat mijn ouders vroeger beslissingen voor mij namen.
Ik begrijp je totaal niet als je het hebt over "goed voorbeeld doet goed volgen" en wat dat dan te maken heeft met in de hoek gezet te worden. Ik dacht dat ik al gezegd had dat bij volwassenen de consequenties er ook zijn, zoals bijv. ontslag?

Ook haal je wat mij betreft twee dingen door elkaar: grenzen aangeven is iets anders dan problemen oplossen. Dat vind ik ook het nadeel van alles willen bepraten, soms valt er gewoon niks als probleem te bepraten en is het kind gewoon vervelend en dien je gewoon een grens aan te geven. Een kind wat je zit uit te dagen op dat moment nog proberen tot een diepzinnig gesprek te krijgen is wat mij betreft een brug te ver, die vertel je gewoon dat dat nu moet stoppen en zo niet, wat dan de consequenties zijn, met na de straf de feedback waarom.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:28

Ik zie mezelf al mijn peuter van 2 met een spanningsboog van 2 sec :+ uitvragen waarom hij boos is. Dat lukt inderdaad niet. Ik kan alleen uitleggen waarom iets nu echt niet kan. Zijn verdriet stopt daar niet meteen van nee. Maar ik ben er dan wel voor hem,ik erken zijn gevoelens en DAT vind ik belangrijk!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:30

Sjapaz schreef:
Maar als je het niet erkent en gewoon negeert, doe je dus net of hij niet boos is en het je niks kan schelen. Als mijn man dat bij mij doet wordt ik persoonlijk alleen maar nog bozer. Maar als hij zegt, ik snap dat je het vervelend vond hoe/wat ik deed bedaar ik vaak accuut al een heel eind :j

Ja maar jij en je man zijn volwassenen. Mijn kind wil alleen boos zijn. En dat laat ik hem. Hij zoekt mijn grens op. Tot hoever kan ik gaan, ja tot ik je weg zet. En dan word je boos. Prima, succes. Is altijd binnen een minuut alweer over, dan komt hij me halen om te spelen of hij is zelf alweer aan het spelen. Heb echt niet het idee dat ik hem daarmee wat aandoe.
Laatst bijgewerkt door cruesli op 04-06-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:31

troi schreef:
Uit dit topic komt heel sterk naar voren dat het woord 'straf' erg taboe is eigenlijk. Mensen stellen wel grenzen maar straffen niet.. Ik denk dat wat vroeger mensen straf noemden datgene is wat mensen nu grenzen stellen noemen. Heel interessant dit!

Agree.
Interessant topic. Ik heb zelf nog geen kinderen, maar vind het interessant om te lezen over verschillende opvoedingsmethoden.
Ik kan nu nog zoveel roepen, maar wie weet heb ik een hele andere aanpak als ik uiteindelijk zelf kinderen heb. Dat is moeilijk te voorspellen.

Maar verwende nesten die je met handschoentjes moet behandelen uit angst voor gekrijst, die wil ik niet kweken.
Van die voorbeelden als waar bijvoorbeeld Alma het over had, of van die kinderen die gillend op de vloer in de supermarkt liggen omdat ze geen dorakoekjes mogen kopen: thanks, but no thanks.
Ik snap niet hoe ouders zich zo in de zeik laten nemen en daarmee kleine monsters knutselen die altijd hun zin willen krijgen. (En dit vaak ook krijgen..)

Mooi om te lezen dat er veel ouders zijn die uitleggen waarom iets niet kan, in plaats van 'nee!' 'afblijven!' te roepen. Imo ook niet meer dan logisch.
Zeker die hele kleintjes kunnen ook niet ruiken waarom sommige dingen niet kunnen/mogen of gevaarlijk zijn.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:32

Ik heb hier een peuter lopen van ruim 1.5
Die ook overal aan zit wat niet mag.
De eerste keer ga ik door mijn knieen en leg ik hem uit, wat ik van hem verwacht en waarom hij daar niet aan mag zitten.
De 2de x roep ik al voor die tijd als ik zie dat hij er heen loopt.

Toch gaat hij er weer heen, en kijkt hij achter om en lacht hij je uit (1.5 jaar hebben we het over).

Dan pak ik hem dus echt op. zet hem in de hoek en loop weg.

Als ik vind dat hij klaar is gemiddeld 30 tot 60 sec. dan pak ik zn handje, loop ik er heen en leg ik nogmaals uit waarom hij er niet aan mag komen en dat hij daarom in de hoek heeft gezeten.
Dit doe ik m et alles.

Als we een dag verder zijn krijgt hij 2 waarschuwingen in plaats van 3.

1x uitleggen en gelijk dikke Nee, en daarna in de hoek.

Mn kindje is van zich zelf super ondernemend, actief, en kan zelfs op zijn manier boos worden met knijpen, met dingen smijten etc.

In de winkel zorg ik er voor dat hij mij helpt met dingen in het mandje te leggen en alles op de loopband te doen.
bij het afrekenen krijgt hij altijd een flesje drinken tegen de tijd dat hij die op heb zijn we bij de auto.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:32

Maar volgens mij hebben we het hier ook steeds over verschillende dingen? Jullie beginnen steeds over diepzinnige gesprekken met twee-jarigen. Waar haal je dat dan vandaan? Niemand van ons doet dat. Wat 'wij' wel doen is uitleggen waarom iets niet kan, aangeven dat hij/zij daar best boos over mag zijn maar dat dat de zaak niet veranderd en dan verder gaan met wat anders. Niks geen diepzinnig gesprek hoor, meestal ben ik met twee zinnen klaar en zijn we alweer met heel wat anders bezig.

Cruesli, de situaties die jij omschrijft kom ik dus ook gewoon niet tegen. Ik denk dat zulke situaties gewoon niet in de kaart gespeeld worden hier. Mijn dochter doet soms ook gewoon dwars om het dwars doen. Maar als ze merkt dat ik er verder niet op in ga en gewoon wat anders ga doen maar wel duidelijk heb gezien dart ze boos doet zie je haar nadenken. En dan houd ze er vanzelf weer mee op en gaat met mij mee doen, kiest eieren voor haar geld. En in weze doen we hetzelfde toch? Je laat hem gewoon boos zijn, doe ik ook bij mijn dochter. Dat mag ook gewoon, als zij dat graag wilt. Volgens mij hebben we het gewoon redelijk over hetzelfde, maar lijkt het net of we langs elkaar heen praten.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:33

Chubby schreef:
Tat_jana schreef:

Goeie actie.. Had je maar moeten luisteren,, al denk ik dat wij volwassen mensen prima in staat zijn instructies van de baas op te volgen.. Mocht dat niet zo zijn zou schorsing ( in de hoek lijkt me nogal mild ) een prima oplossing zijn..

En wat doet dat met jouw motivatie? Op de lange termijn?

Ik zou beter mijn best gaan doen mijn baas tevreden te houden.. En al helemaal te zorgen dat hij niet boos op mij zou worden :) omdat ik weet wat wel of niet kan..
Ik zou dus gemotiveerder raken om het wel goed te doen en te zorgen dat mijn baas trots op me kan zijn :)
Ik zouzeker niet gaan denken dat mijn baas een hekel aan mij heeft en het doet om mij te treiteren.. Het enige wat hij wil is dat alles in goede banen geleid wordt net als ik dat met mijn kinderen wil :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 04-06-13 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:33

ik word gestraft door :
- naar je kamer
- naar boven zonder eten
- niet meer afspreken
- niet meer naar mijn paard
- niet meer handelen op marktplaats

maar dan ben ik ook te ver gegaan hoor :j

en ik moet zeggen , het helpt !
en eerlijk is eerlijk , ik vind het een goede aanpak ( op het moment zelf niet :') )

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:35

cruesli schreef:
Sjapaz schreef:

Ja maar jij en je man zijn volwassenen.

Waarom zouden de gevoelens van mijn kind eigenlijk anders zijn dan die van mij of mijn man? En waarom zou je als kind geen erkenning willen voor wat je voelt? Is het als je kind bent ineens niet belangrijk dat je een mening hebt en gevoelens? Jawel toch? Dus benoem ik dat ik snap dat ze iets voelt/vind. Maar dat het nu even niet kan. En waarom. En dan is het vaak voorbij en gaan we weer verder.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:35

horseyfries schreef:
Saskia9 schreef:
[
Maar kinderen zijn toch ook mensen?
Kinderen zijn kleine mensen,die worden opgevoed om als volwassene het volwassen leven aan te kunnen.

Goed voorbeeld doet goed volgen zeg je,maar als je als kind in de hoek gezet wordt,doe je dat als ouder dat dan ook? En waarom doe je dat alleen bij kinderen dan,en niet ook bij volwassenen?
Waarom praten volwassenen wel problemen uit,en moet je kinderen terecht wijzen door middel van straf?

Kinderen zijn kinderen, en geen volwassen mensen, en hoeven daarom nog niet van alles. Lekker toch?
Dat betekent ook dat ze niet persé alles zelf moeten beslissen omdat je ze als mens wilt behandelen, ik voel me niet minder mens omdat mijn ouders vroeger beslissingen voor mij namen.
Ik begrijp je totaal niet als je het hebt over "goed voorbeeld doet goed volgen" en wat dat dan te maken heeft met in de hoek gezet te worden. Ik dacht dat ik al gezegd had dat bij volwassenen de consequenties er ook zijn, zoals bijv. ontslag?

Ook haal je wat mij betreft twee dingen door elkaar: grenzen aangeven is iets anders dan problemen oplossen. Dat vind ik ook het nadeel van alles willen bepraten, soms valt er gewoon niks als probleem te bepraten en is het kind gewoon vervelend en dien je gewoon een grens aan te geven. Een kind wat je zit uit te dagen op dat moment nog proberen tot een diepzinnig gesprek te krijgen is wat mij betreft een brug te ver, die vertel je gewoon dat dat nu moet stoppen en zo niet, wat dan de consequenties zijn, met na de straf de feedback waarom.

Ik ben het helemaal met je eens dat een kind zelf geen consequenties kan inzien van iets,en dat ouders voor kinderen moeten kiezen soms.
Een kind wat je uitdaagt is er in mijn ogen niet,wel een kind wat grenzen op zoekt. En een kind wat grenzen op zoekt hoeft in mijn ogen daar niet gestraft voor te worden. Wel terecht gewezen,uitleggen en afleiden dus.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:37

Urielle schreef:
Ik vind 3 uur eten wel een rare tijd op de creche! Hier wordt in het algemeen toch de gemiddelde dagindeling aan gehouden van tienuurtje, middageten rond 12 a 13 uur (afhankelijk van slaapje), vieruurtje. Ook om aan te sluiten op de schooltijden.

Ik ben thuis dus da's makkelijk 16 uur thuis en dan met een vieruurtje en een drankje even rustig bijkomen van school, daarna huiswerk maken (oudste, de kleuters hebben nog geen huiswerk) en dan is het alweer etenstijd. Enya probeer ik om 18 uur in bed te hebben, Gioya mag dan nog een uurtje met mij en gaat om 19 uur naar bed.
Dingen als eten en slapen zijn eigenlijk geen dingen die hier grote problemen opleveren gelukkig.
Zit even te bedenken wat wel:
- delen van speelgoed/samen spelen zonder elkaar te irriteren of in eerste instantie per ongeluk en daarna expres pijn te doen.
- kind wil op doodgewone doordeweekse dag een uitstap maken ( a la maandag om 16 uur naar de Efteling willen) en krijgt vervolgens een driftbui omdat het niet kan. Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat ze het blijven proberen.
- kleren (nee, ze mag van mij niet bij -5 in een kort rokje met blote benen naar school, gemene moeder he? :P )
- mijn stress aanvoelen als we laat zijn en dan kont tegen de krib. Dus niet in bad willen, niet willen afdrogen, niet willen aankleden, niet willen ontbijten, niet haren willen doen, niet tanden willen poetsen, geen jas aanwillen, geen schoenen aan willen, niet in de auto willen, geen gordel aan willen doen en erna weer niet uit willen stappen om naar school/.... te gaan. Ergens bij het niet willen aankleden of niet willen ontbijten ben ik mijn geduld kwijt.

En ook ik ben maar een mens, als ik met mijn ene hand sta te koken, met de andere de baby eten geef en ondertussen met een voet de kat wegduw bij de maxi cosy terwijl de telefoon rinkelt, mijn ene dochter mept een beker appelsap over de net gedweilde vloer en net op dat moment besluit mijn andere dochter te komen zeuren om een appel voor etenstijd dan heb ik daar niet altijd evenveel geduld mee :+

Denk dat ieder normaal mens zijn geduld zou verliezen. Degene die nooit zijn geduld verliest met kinderen of dieren is in mijn ogen niet echt menselijk. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:38

Sjapaz schreef:
Maar volgens mij hebben we het hier ook steeds over verschillende dingen? Jullie beginnen steeds over diepzinnige gesprekken met twee-jarigen. Waar haal je dat dan vandaan? Niemand van ons doet dat. Wat 'wij' wel doen is uitleggen waarom iets niet kan, aangeven dat hij/zij daar best boos over mag zijn maar dat dat de zaak niet veranderd en dan verder gaan met wat anders. Niks geen diepzinnig gesprek hoor, meestal ben ik met twee zinnen klaar en zijn we alweer met heel wat anders bezig.

Cruesli, de situaties die jij omschrijft kom ik dus ook gewoon niet tegen. Ik denk dat zulke situaties gewoon niet in de kaart gespeeld worden hier. Mijn dochter doet soms ook gewoon dwars om het dwars doen. Maar als ze merkt dat ik er verder niet op in ga en gewoon wat anders ga doen maar wel duidelijk heb gezien dart ze boos doet zie je haar nadenken. En dan houd ze er vanzelf weer mee op en gaat met mij mee doen, kiest eieren voor haar geld. En in weze doen we hetzelfde toch? Je laat hem gewoon boos zijn, doe ik ook bij mijn dochter. Dat mag ook gewoon, als zij dat graag wilt. Volgens mij hebben we het gewoon redelijk over hetzelfde, maar lijkt het net of we langs elkaar heen praten.

Dan geef je op dat moment wel duidelijk een grens aan, maar er zijn toch ook best situaties waarin jij niet "gewoon even wat anders kan gaan doen"? Wat doe je dan als je dochter boos blijft en dwars blijft doen, in misschien wel een gevaarlijke situatie waarin ze toch echt gewoon moet luisteren?

Saskia9, je zegt dat een kind wat uitdaagt niet bestaat volgens jou? Nog nooit je kind of die van iemand anders iets zien doen en dan even naar mama kijken wat de reactie was, nog even door te doen als er iets van gezegd werd en weer die blik naar mama om in te schatten wat de reactie nu is? Typisch uitdaaggedrag om grenzen af te tasten, elk doet het wel in meer of mindere vorm.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 04-06-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:41

Horseyfries,daar heb ik een voorbeeld van vandaag.

Ging winkelen met mijn zoontje,en die wilde niet in de buggy maar lopen. Goed,hij wilde zelf lopen op een drukke parkeerplaats. Hij ziet zelf nog geen gevaar dus wil ik dat hij mijn hand vasthoudt,dat wilde hij echter ook niet.
Hij mocht kiezen,of in de buggy,of zelf lopen aan de hand.Daarbij vertel ik hem wel dat ik hem snap,maar dat het te gevaarlijk is met de rijdende auto's en dat hij in de winkel gewoon zelf verder kon lopen. Hij vond het niet leuk,maar gaf mij toch maar een handje,want nu kon hij toch zelf lopen. In de buggy betekent helemaal niet lopen natuurlijk.

horseyfries

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:42

En wat als hij nu geen handje geeft en rond gaat rennen?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:44

Sjapaz schreef:

Dat dus! Hier gebeurt dat ook zo :) ik ga echt niet vragen waarom ze iets doet en ik ga ook geen discussie aan.