Sjapaz schreef:Ik zie mijn kind niet zozeer als een volwassene, maar wél als een mens, met gevoelens en meningen. En ik respecteer haar ook als zodanig, en loopt niet volledig over haar emoties, gevoelens en meningen heen enkel omdat ik ouder, groter en sterker ben. Ze is een mens dat nog veel moet leren voordat het groot is en op eigen benen kan staan. En dat is dus juist precies waarom ik niet straf. Ik wil dat ze leert waarom je iets beter niet kan doen, niet iets alleen maar niet doen omdat je dan straf krijgt. Daar heeft ze imo als ze volwassen is niks aan. Alleen maar een korte termijn oplossing.
Mee eens, een kind is zeker ook een mens met gevoelens/emoties e.d.
Maar ik vind dat je niet van een 1-2-3 jarige kan verwachten om te uiten wáárom ze nou boos zijn. Nou daarom! Dat antwoordde ik altijd

Waarom dat dan uitkauwen en proberen te beredeneren en kinderen hun gevoel/emotie onder woorden laten proberen te brengen? Het zijn kinderen, geen volwassenen.
Ze hebben die communicatie mogelijkheden nog niet.
En zoals ik al zeg, een hele korte uitleg waarom het niet mag, oke, doe ik zelf ook. Maar er over gaan discussieren en het uit zijn verband trekken? Nee, dat
vind ik té bij kinderen. Ze hebben soms ook maar gewoon te accepteren dat iets niet kan, zonder erover te gaan praten/discussieren of onder woorden brengen waarom ze daar dan
teleurgesteld/verdrietig over zijn. Later in de 'grote mensen wereld', zullen ze daar ook mee moeten leren omgaan.