Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

skippy

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:49

Yup haat echt haat! Wij werken om onze gasten een fijne avond te bezorgen. Maar ik krijg altijd een beetje het idee dat zulke mensen er misbruik van maken, ik ben geen slaafje!

Net als mensen (vaak in een groep) die het leuk vinden om lollig te zijn voor de rest en het meisje van de bediening een beetje voor banketstaaf gaan zetten. als ze dat bij 1 van mijn meiden doen word ik echt hels _-:(

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:52

Alwiene schreef:
Wat doen jullie trouwens als een klant ergens niet tevreden over is wat een kwestie van smaak is? Ik heb laatst ergens een brownie besteld, welke ik veel te zoet vond, maar dan ook echt veel te zoet, ik proefde alleen suiker en geen chocola, suiker kraakte zelfs tussen mijn kiezen en vond hem gewoon echt niet lekker. Ik heb hem dan ook niet helemaal opgegeven en bij de bediening/eigenaar (zelfde) aangegeven dat ik er niet kapot van was en waarom. Deze kwam alleen niet echt veel verder dan dat ik dan de eerste was die er zo over dacht. Ik weet niet zo goed wat ik dan wél had gewild, maar had nu het gevoel dat mijn mening niet zo serieus genomen werd. Terwijl ik denk, ja er zijn misschien wel meer mensen die er zo over denken, maar gewoon niet de moeite nemen om dat te zeggen en het vervolgens nooit meer bestellen. Dus vandaar mijn vraag: Hoe gaan jullie om met dat soort situaties?

Ik zou gezegd hebben:

Goh die heb ik nog nooit gehoord, gek en vervelend. Ik zal het vanavond aan de keuken voorleggen en dan gaan we het hoogstwaarschijnlijk veranderen.

Ook al blijkt uiteindelijk dat het smaak was (= als de keuken/baas er allebei nog 100% achter staan), dan heeft de gast op deze manier op zijn minst het gevoel dat er iets gedaan wordt met de klacht. En dat laatste is belangrijker dan het echt veranderen.

Zo vinden sommigen onze vissoep te pittig. Gelukkig wordt de vissoep elke dag vers gemaakt. Dan geef ik aan dat ik dat door geef, zodat ze hem morgen minder pittig zullen maken.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:11

Yup dat doe ik dan ook.

Ik geef het even door aan de keuken, dan kunnen onze koks er rekening mee houden.

Als ik er vaker iets over gehoord heb wil ik wel eens compenseren met een drankje. Maar meestal was dat het dan. We kunnen niet iedere keer dat er iets niet naar jou smaak is het van de rekening halen of er een drankje tegenaan gooien.

Als je de helft laat staan is het natuurlijk weer een ander verhaal ;)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:26

Net alles gelezen :)
Ik werk ook in de horeca, in Avifauna.
Wij hebben vorige week heeeel aparte mensen gehad..
De appeltaart was nog een béétje bevroren (ik heb zelf geproefd, het viel echt heel erg mee, hij was wel koud maar verder prima te eten!) prima, even in de oven gezet, temperatuur opgemeten, was perfect!
Nee hoor, hij was nog steeds zwááár bevroren! >;)

Dus ik heb het weggegooid en geld teruggegeven, want ja, meer konden wij ook niet doen..
Inmiddels ook nog de opmerking gehad: 'Nou als we zo doorgaan, dan hebben we het hele assortiment gehad voor dezelfde prijs!' :oo

Vervolgens gaat mijn collega de vuilniszak verwisselen, nadat die mensen weg waren, waar ik de appelgebak in had gegooid..
Lag het appelgebak er niet meer in :')
Ik heb echt geen idee wat er mee gebeurd is, maar iemand heeft het er sowieso uitgehaald..
Echt zo bizar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:34

Ik werk zelf niet in de horeca, maar ik had laatst wel iets waar ik graag meningen over zou willen. Ik acht mezelf niet als een onvriendelijke klant, ik ben altijd vrolijk tegen mensen in de bediening, niet kortaf of wat dan ook. Nou was ik met wat vrienden op een terrasje, ik had een broodje met ice tea waardoor mijn "eindbedrag" veel hoger uitkwam dan bij hun. Nou ben ik persoonlijk gewend dat het mogelijk is op zo'n beetje elk terras om apart af te rekenen. Dan wordt uiteindelijk de hele rekening wel betaald, maar dan stuk voor stuk zeg maar. Nou was dit AB-SO-LUUT niet mogelijk en we werden heel raar aangekeken dat we het überhaupt vroegen. Wij wouden niet moeilijk doen en hadden allemaal niet zo veel geld bij ons dus het moest gepint worden, heel gedoe weer. Meisje vond het echt belachelijk dat wij het vroegen, ging later zelfs nog naar haar collega, waarop ze met z'n tweeën met hun ogen stonden te rollen naar ons.

Nou snap ik dat als je een bomvol terras hebt en je moet een partij van 20 allemaal apart af laten rekenen dat het een beetje vervelend is, maar 3 mensen die op een regenachtige dag als één van de weinigen buiten zitten (terwijl er 5 meiden rondliepen, 1 runner en 4 om bestellingen op te nemen en ook om te runnen) vind ik het toch een beetje raar dat we zo worden aangekeken. Meiden stonden de hele tijd dat wij er stonden met z'n vieren cola te drinken achter de bar, af en toe kwamen ze even een rondje lopen.

Misschien is er wel een goede rede voor hoor, maar ik vond het echt nogal... Vreemd.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 07:41

.. Apart afrekenen is een kwestie van apart afslaan en selectie maken, geen enkel probleem, gebeurt hier ook altijd.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:45

Ik moet zeggen dat ik het lastig vind als mensen achteraf vertellen dat ze apart willen afrekenen. Vooraf vertellen zou een stuk fijner zijn. Maar het zou gewoon mogelijk zijn, al helemaal bij 3 mensen. En ik zou je ook totaal niet raar hebben aangekeken. Ik wil gerust iets voorschieten voor m'n vrienden maar soms is het gewoon lastig. (Dan zie je ze weer een tij niet, dan vergeten ze het, enz.)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 07:58

Hebben ze geluk gehad denk ik dat ze 't niet bij mij deden :') Ik had zo m'n mond opengetrokken. Doe normaal zeg, zo asso staan doen tegenover de gasten, zou je baas eens moeten weten :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:36

Bij ons zijn er zat mensen die willen splitten, no problem.
Er staat een prima knop in de kassa of op het kastje waar je kunt splitten.
Als het druk is en eigenlijk niet uitkomt, ga ik niet staan zuchten :+ Dan kan een andere collega ook wel bestellingen opnemen.
Ik vraag het bij jongeren altijd even 'Alles bij elkaar doen of apart?'
Scheelt een hoop terug zetten en opnieuw uitslaan.

Het is wél echt irritant als je een groep van 4 meiden hebt en 2/3 willen pinnen en de andere contant.. :roll:
Maar goed, zelf doe ik het ook wel eens.. Dus so be it.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:17

Ik heb wel een keertje gehad met een super drukke lunch, ik stond vanwege een aantal zieken helemaal alleen samen met 1 andere collega. Wij moesten dus met zijn 2en wijklopen (beneden verdieping, boven verdieping, serre, en terras), runnen, én de bar doen. Veel te veel natuurlijk om alles goed en snel af te kunnen handelen met zijn 2en.
Was er dus een groep van zo'n 20 mensen die waren komen lunchen, en midden in de topdrukte en de hectiek allemaal apart wilden afrekenen %) .
Moet eerlijk toegeven dat ik bij mezelf toen ook zoiets had van; moet dat echt, nu? -O- .
Maarja, die mensen kunnen er natuurlijk ook helemaal niks aan doen dat wij met te weinig mensen staan op dat moment, en het is ook logisch dat ze apart willen afrekenen als ze hun lunch dan kunnen declareren bij hun baas. Dus het is ook gewoon ons eigen probleem op dat moment :P
Maar het was voor ons toen wel even vervelend omdat je dan zo veel tijd kwijt ben dat je andere mensen nóg minder snel kan helpen (wat dus al een beetje het geval was omdat we maar met zijn 2en stonden). Maar dat mag je sowieso nooit uiten naar de gasten toe, dat je iets vervelend vind of dat het je even niet uit komt, vind ik een hele slechte zaak.

Als ik jou was Emmaa_ zou ik een mailtje oid sturen naar het restaurant (mails worden toch vaker gelezen door iemand met leidinggevende functie) en uitleggen hoe schandalig er eigenlijk werd gereageerd door het personeel op dat moment. Misschien krijg je er zelfs nog een tegoedbon oid voor om je tegemoet te komen ;) :P haha

Ik was laatst trouwens ergens uit eten waar we niet eens een glas of karafje kraanwater konden krijgen.
Ze mochten ons alleen water op fles serveren. Vond dat zo schandalig! Vooral omdat we ook al wijn enzo besteld hadden, en gewoon een glaasje water voor ernaast wilden. Dus het was ook niet echt zo dat we heel de avond goedkoop alleen maar kraanwater wilden gaan drinken. (en al zou dat wel zo zijn, moet het nog gewoon kunnen vind ik)
Hoe staan jullie daar tegenover? Wordt dit meer gedaan? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk niet vind kunnen :o

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:28

Wij splitten ook liever niet! We hebben een gewone kassa en twee mobiele kassa's. Splitten gaat bij ons niet zo handig en is gewoon veel werk. Als het rustig is doen we het natuurlijk graag. Als het druk is eigenlijk niet. Ik vind absoluut dat het een stukje service is naar de gast, maar af en toe is er gewoon geen tijd voor. Wat we dan nog wel eens doen (in overleg met de gast) is de rekening printen met een boekje dan kunnen de mensen het zelf uitrekenen en bij elkaar leggen. Als er dan een paar willen pinnen is dat geen probleem.

Afgelopen weekend hadden we ook een splittafel, het was toen rustig dus geen probleem. 25 Minuten ben ik ermee bezig geweest. Het was een groep van veertien personen, allemaal verschillende soorten eten en drinken dus lang zoeken in de computer. En er blijft natuurlijk altijd spul over wat niet te splitsen valt!

Wij hebben flessen water op tafel staan maar schenken ook kraanwater. Wij doen er vind ik niet moeilijk over. Wel vind ik het persoonlijk vervelend als mensen alleen maar kraanwater gaan drinken zodat ze niets hoeven te betalen.

Als mensen het naast de wijn of koffie bestellen doe ik dus nooit moeilijk. Ook voor de medicijnen is het uiteraard geen probleem. Als gasten gewoon een glas water bestellen vraag ik altijd wel.. Een spa blauw?
Meestal zeggen ze dan ja doe maar spa blauw en anders krijgen ook zij gewoon kraanwater.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:42

Bij ons krijgen ze alleen een glas water naast hun koffie/wijn/bier oid.
Of bij hun medicijnen.

En anders gewoon een spa blauw (wij hebben chaudfrontaine oid).

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:06

Wij schenken wel kraanwater, maar proberen idd wel door vragen 'wilt u spa rood of spa blauw' er voor te zorgen dat ze een flesje kiezen. Maar als mensen expliciet vragen om een karaf of een glas kraanwater, dan geven we dat gewoon.

Als mensen klagen over de smaak van het eten, zeg ik altijd dat ik het fijn vind dat ze het aangeven omdat we daar van kunnen leren en ik geef het altijd door aan de kok. Wat hierboven wordt gezegd, als het vaker voor komt dan 1x dan wordt er wel serieus naar gekeken. Maar laatst waren er in 1 week 2 mensen die over hetzelfde gerecht zeiden 'dit is het smerigste wat ik ooit gegeten heb' en 'dit is het lekkerste wat ik ooit gegeten heb'. Sterker nog, dat tweede horen we over het zelfde gerecht wel vaker. Zelfde gerecht, zelfde manier gemaakt, alles was gaar dus daar kon het ook niet aan liggen. Dan gaan we er niks aan veranderen, gewoon een kwestie van smaak. :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 19:38

Ehm, er werd bij mijn oude werk sowieso geen karaf kraanwater geschonken, glas kraanwater enkel bij medicatie of koffie inderdaad :) Huidige werk word dit wel gewoon geschonken.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:23

Wbt splitten: Ik heb in verschillende zaken gewerkt en dat is heel erg afhankelijk van het kassasysteem. M'n vorige werkgever had een ultra supersonisch kassasysteem waar alles heel makkelijk ging. Nu werk ik weer met een ouder kassasysteem en is alles veel ingewikkelder. Het hangt ook heel erg af van de drukte. Ik heb als het bomvol zit gewoonweg geen tijd om voor iedereen uit te gaan rekenen wat ze nu moeten betalen. Als het druk is mag ik het dus weigeren.

En kraanwater: Bij ons staan standaard flessen mineraalwater op tafel dus die gaan vaak open. Verkoop je een fles wijn, altijd proberen om er een fles water bij te verkopen. Voor de rest kunnen gasten bij ons wel gewoon een karaf kraanwater krijgen maar die krijgen ze echt alleen als ze er expliciet om vragen. Maar voor zo ver ik weet mag je dit gasten niet weigeren toch?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:57

Wij doen niet aan kraanwater schenken, tenzij het voor medicijnen is. Dat is hier de regel. Eigenlijk best gek ja..

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:25

StuiterBall schreef:
En kraanwater: Bij ons staan standaard flessen mineraalwater op tafel dus die gaan vaak open. Verkoop je een fles wijn, altijd proberen om er een fles water bij te verkopen. Voor de rest kunnen gasten bij ons wel gewoon een karaf kraanwater krijgen maar die krijgen ze echt alleen als ze er expliciet om vragen. Maar voor zo ver ik weet mag je dit gasten niet weigeren toch?

Nee dit dacht ik dus ook.
Dat je in 1e instantie probeert een fles te verkopen is heel logisch, en ik snap het ook nog als er alleen kraanwater wordt gegeven wanneer iemand ook iets anders te drinken heeft besteld. Maar in dit geval wilde een vriendin van mij gewoon haar medicijnen innemen, en moest ze dus maar gewoon een flesje spa nemen want kraanwater mochten ze niet serveren daar. :?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:39

ik vind apart betalen niet kunnen tenzij het van te voren is aangegeven.

het ergste is het als de bon al is afgeslagen en dan komen ze met een splitsing.
natuurlijk weet niemand meer wat hij gegeten en gedronken heeft waardoor er vaak een aantal drankjes over blijven op de rekening [en word er van jou verwacht dat jij wel weet wie wat heeft gehad,ja...duh]
sterker nog de baas stond het hier niet eens toe,als het rustig was wou ik het nog wel eens doen maar wel met de mededeling dat dit niet gebruikelijk is.
het risico is namelijk dat als je het vandaag doet het morgen ook verwacht word en daar is vaak echt geen tijd voor.
[ja heb jaren in de horeca gewerkt en kan heel wat verhalen vertellen in en out side]

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:03

Er zijn ook behoorlijk veel horecazaken waar in de kaart staat aangegeven dat gespreid betalen niet mogelijk is.

Ohmy ik had gister toch een tafel met slome gasten. Ze kwamen al om acht uur pas binnen, waren de enige nog andere gasten waren al naar huis. Vooraf hadden ze een Vitello Tonato en een mandje stokbrood. Met vier personen. Dat duurde een half uur! Daarna drie hoofdgerechten en een kinderplate en dat duurde een uur. Echt dan is dat eten toch al lang niet lekker meer :')

Vervelende is dat ze ook in etappes eten dus dan sta je aan tafel om uit te halen, zijn ze nog niet klaar! Dan voel ik me altijd een beetje banketstaaf :o

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:17

Ik heb wel eens een keer zo'n goeie fooi gehad...
Ik werkte achter de bar bij een outdoorcentrum en daar moest je dus ook eind van de avond betalen.. Het was een groep mannen voor een vrijgezellenfeest dus de hele dag outdoor activiteiten, drinken, eten en ’s avonds nog een bbq met nog meer bier. Tot het moment dat het tijd werd om af te rekenen, ik zal het nooit meer vergeten. Het bedrag was € 1.019,95… Weet je wat die gast zei?? Maak er maar € 1.120 van…
Nou serieus he, die 5 cent mag je in je kont steken!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:26

Ja dat vind ik ook zo erg! Geef dan niets, ik weet dat je voor elk fooitje dankbaar moet zijn maar dit is echt erg. Daarentegen heb wij ook regelmatig hele dikke fooien.

We hadden eens een groep van 15 ongeveer. Er was 1 iemand die had aangegeven dat hij wilde betalen. Ik was alleen even naar het toilet en toen heeft er iemand anders afgerekend. Toen heeft die eerste meneer hetzelfde bedrag aan fooi gegeven :oo

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:28

Soo kijk dat zijn de betere fooien haha! Altijd als je net even weg bent he ;)

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:28

Wij schenken op t werk ook gewoon kraanwater, soms vind ik het wel apart als mensen alleen maar een karaf water op tafel willen maar ja daar maken we dan ook geen probleem van.

Splitsen van rekeningen doen wij meestal ook niet, of het moet echt heel erg rustig zijn. We geven het bonnetje en kunnen de mensen dan wel hun deel apart betalen.

Haha ja en die 5 cent fooi, dan denk ik ook van ja uh die kan je dan net zo goed zelf houden

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:31

Een tijdje geleden hadden we een man en die haalde een ijsje voor 1,50 en hij betaalde met 50 euro, dus m'n collega was wisselgeld aan het pakken en zo was die man wegen is er ook niet meer terug om gekomen

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:35

V_eraa schreef:
Een tijdje geleden hadden we een man en die haalde een ijsje voor 1,50 en hij betaalde met 50 euro, dus m'n collega was wisselgeld aan het pakken en zo was die man wegen is er ook niet meer terug om gekomen

Dat heb ik ook een keer gehad !!
Heb maar even gevraagd of mevrouw het wel zeker wist.. Ze was dus even vergeten dat ze 50 had geven.. Daarna wel een goede fooi gekregen voor het vragen.. Voelde me in eerste instantie echt een beetje ongemakkelijk ;p Gelukkig was het zo opgelost..

Wij serveren ook gewoon kraanwater.. Proberen wel altijd in eerste instantie flessen te verkopen..