Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Amaris schreef:Aleeneh schreef:Ach ja, in principe is iedereen verplicht om altijd ID bij zich te dragen, dus al die mensen die er zo'n probleem van maken omdat ze hem niet bij hebben zijn in principe al in overtreding. Ik kan ze dan niet zo serieus nemen als ze gaan zaniken over dat ze de drank er niet door mee krijgen
Inderdaad![]()
"legt fles sterke drank bij kassa"
"mag ik je legitimatiebewijs zien?"
"uuhh... niet bij me"
"dat is dan 50,- boete en geef die drank ook maar weer terug!"
Ahahaha. Jammer dat dat niet kan idd
tribeworld schreef:volgens mij mag vloei ook niet onder de 16:-)) tenminste bij ons niet.
wemkelover schreef:Ja maar ik bedoelde meer als jij wel je idd kaart bij je hebt en je hebt je dochter mee van onder de 10 jaar.
Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens een meisje van 5 bij. Is dan wel niet mijn dochter maar een oppaskindje. Ik moet even naar de winkel om rode wijn te halen, neem natuurlijk mijn id kaart mee want ik weet dat ik jong lijk. Ik laat mijn id kaart zien, dat meisje heeft er natuurlijk niet een. Inprincipe kunnen ze mij dan de wijn weigeren zonder ik dat kan bewijzen dat het mijn dochter is of oppaskindje of wat dan ook. Ik zie het mij wel gebeuren als ik straks kinderen heb dat ik geheibel krijg als ik eens wijn wil halen of shag voor mijn vriend.
Waar ligt de grens dan als het kind bijvoorbeeld onder de 10 jaar is mag het wel en daarboven niet. Hoe gaan jullie daarmee om achter kassa 

Clairetjuhz schreef:wemkelover schreef:Ja maar ik bedoelde meer als jij wel je idd kaart bij je hebt en je hebt je dochter mee van onder de 10 jaar.
Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens een meisje van 5 bij. Is dan wel niet mijn dochter maar een oppaskindje. Ik moet even naar de winkel om rode wijn te halen, neem natuurlijk mijn id kaart mee want ik weet dat ik jong lijk. Ik laat mijn id kaart zien, dat meisje heeft er natuurlijk niet een. Inprincipe kunnen ze mij dan de wijn weigeren zonder ik dat kan bewijzen dat het mijn dochter is of oppaskindje of wat dan ook. Ik zie het mij wel gebeuren als ik straks kinderen heb dat ik geheibel krijg als ik eens wijn wil halen of shag voor mijn vriend.
Waar ligt de grens dan? Want ik weet nog wel dat ik ooit ben geweigerd omdat ik sigaretten haalde met mijn nichtje van 7 erbij. Dat snap ik prima. Maar via een id kaart is het toch vaak niet na te trekken of het je eigen kind is of oppaskindje etc (ivm vaak de achternaam van de vader, mocht het een discussie worden). Want toen ik 2 jaar geleden mee boodschappen deed met mijn moeder mocht het dan weer wel als ze alchol haalde. Snappen jullie het nog?Waar ligt de grens dan als het kind bijvoorbeeld onder de 10 jaar is mag het wel en daarboven niet. Hoe gaan jullie daarmee om achter kassa

01San schreef:Ik ben nog besproken in een vergadering hoorde ik laatst
Ik zei tegen het meisje een keer: en nu moet je me niet vergeten he
Daarna een keer zei ze: ik ken je nog dus ik hoef je id niet vandaag.
Laatst zei ze dus: ik heb het nog over je gehad in de vergadering.. ik had je als voorbeeld gebruikt.
Dus ik oh vertel
zei ze dat er weer nieuwe regels kwamen met dat ook al weet je de leeftijd van degene dat je toch nog de id moest vragen ofzo..
. En die spreekt je aan zonder ID dan ben je de sjaak. Als ik weet dan mensen 18 zijn, dan vraag ik vaak of ze hun ID bij zich hebben. Ik hoef hem niet helemaal te hebben en te controleren, maar ik moet wel 100% zeker zijn dat ze hun ID bij zich hebben
mymy schreef:Hmmz dat vind ik ook wel flauw.. ik zou denken kinderen die je bij hebt onder de 12 ofzo?
Je kan moeilijk je kind buiten laten wachten?
Vraag me ook wel af hoe dat geregeld is.
Bedoel je kan toch bv boodschappen doen met je kind van 14 en voor jezelf drank halen ? lastig..
zap schreef:_Michelle__ schreef:Ja maar iemand met auto en rijbewijs is dus wel altijd oud genoeg om sigaretten te halen. Dus onnodig om legitimatie te vragen.
Ze hebben die leeftijd aangehouden omdat meiden van 15 er soms een stuk ouder uitzien en dus als je twijfelt of iemand jonger of ouder is dan 20, dan moet je om legitimatie vragen.
Nee hoor. Je moet je legitimeren t/m 20 jaar. Al zie je eruit als 30, dan moet je alsnog legitimatie laten zien.
Daarbij is het helemaal niet onnodig om legitimatie te vragen bij de pomp, want het kan zomaar zijn dat iemand die komt tanken zijn rijbewijs (of ander ID) niet bij zich heeft. En dan mag je het gewoon niet meegeven. Al heb je al tig kilometers achter je naam staan: legitimeren t/m 20 jaar mét geldig legimatiebewijs. En dan kan je hoog en laag springen naast je auto, maar dan had je maar even je rijbewijs mee moeten nemen.
Leeftijdsgrens is er niet voor niets! En die zit inderdaad niet op benzine, dus daarom kan je dat zonder legimatiebewijs meenemen. Drank + alcohol is legitimeren t/m 20 jaar.
Yvettee schreef:mymy schreef:Hmmz dat vind ik ook wel flauw.. ik zou denken kinderen die je bij hebt onder de 12 ofzo?
Je kan moeilijk je kind buiten laten wachten?
Vraag me ook wel af hoe dat geregeld is.
Bedoel je kan toch bv boodschappen doen met je kind van 14 en voor jezelf drank halen ? lastig..
Bij ons is het zo dat de kinderen de drank/sigaretten dan gewoon niet vast mogen houden in de winkel. Wat buiten de winkel gebeurt is niet meer de verantwoordelijkheid van de supermarkt.
. Ook buiten ben je de sjaak als ze samen de winkel uitkomen. _Michelle__ schreef:Maar wat ik me dan afvraag. Je moet je t/m 20 jaar legitimeren, maar ik ben 28 en mij wordt het ook regelmatig gevraagd. En zo heel jong zie ik er nou ook weer niet uit heb ik zelf het idee.
Nou maak ik er absoluut geen probleem van en heb altijd legitimatie bij me overigens.
Bedoel dus meer dat het onnodig is, omdat je als je alleen in de auto zit in Nederland gewoon 18 jaar moet zijn om een rijbewijs te hebben of je nu wel of niet een ID bij hebt, die leeftijd verandert niet ineens. Als je dan alleen bent en getankt hebt, dan kun je er toch wel vanuit gaan dat diegene gewoon boven de 18 is en dus oud genoeg om sigaretten mee te nemen.
Tuurlijk snap ik dat het regeltjes zijn die ingevoerd zijn door een macht hogerop en de bedrijven zich hier aan moeten houden, maar het is mijn inziens ook een beetje gezond verstand waarmee je beslissingen kunt maken.
Bij het tankstation wordt nooit naar mijn legitimatie gevraagd als ik ga tanken en sigaretten meeneem, maar bij de supermarkt wel altijd. Zie ik er bij het tankstation in dat licht dan ineens wel ouder uit of zo? Of worden daar die regels minder aangehouden, omdat ze zelf ook wel inzien dat iemand die alleen in de auto zit en tankt dus oud genoeg is om sigaretten mee te nemen.
) . Kreeg het toen alsnog mee?