Gepest, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Gepest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:27

Nayomie vraagt in de OP wat ze nou moet doen.
Volgens mij krijgt ze echt heel nuttige tips.
Het enige wat geen goede tip is, is alles laten zoals het is en dat is waar ze nu zelf een beetje op aanstuurt.
Natuurlijk moet je dit zelf weten Nayomie maar de kans dat er dan wat verandert is klein en je blijft een slachtoffer. Voor jezelf is het ook gewoon goed om initiatief te tonen. Niks doen verlamd.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:45

Nayomie, je hebt het zelf in de hand. De enige die er wat aan kan doen en de eerste stap kan zetten ben je zelf!
Door geen stappen te ondernemen en alleen maar te blijven roepen dat je het aan niemand durft te vertellen, zal er ook niets veranderen.
Geef jezelf een schop onder je kont en mail, bel of vertel het aan een docent/ouders/decaan.

Klinkt misschien hard, maar het is wel de waarheid.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 15:49

Docenten merken blijkbaar ook dat er iets niet OK is. Bij de lerarenvergadering hadden enkelen aangegeven dat ze dachten dat ik niet lekker in mn vel zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:54

Dat lijkt mij de mooiste kans die je kunt hebben om dat nu aan te grijpen. Dat is een opening! Je kan het nu bevestigen dat je niet lekker in je vel zit.

Je moet oppassen dat je niet je eigen pestkop gaat worden, je bent geen slachtoffer :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:55

Daar moet je gebruik van maken, dit is het moment dat je hun de reden daarvan moet vertellen..

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:55

Ik weet dat het voor docenten ook heel moeilijk te zien is hoe de situatie is, en zeker omdat jij ieder uur een andere docent hebt.
Waarschijnlijk zit je gewoon heel stil in de klas en dan gaat de aandacht van de docenten vaak naar de drukte makers.

Hoe is het vanochtend gegaan? :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:57

Grotere kans dan dit om het te vertellen krijg je niet dus laat je helpen, als je nu zegt dat er niks aan de hand is of dat het wel meevalt gooi je echt een deur voor jezelf dicht en wordt het alleen maar moeilijker om het te zeggen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:06

Ik zou in jouw plaats de hoofdpester al lang en heel onverwachts en laag (zoals zij zelf doen) een klap tegen zijn neus verkocht hebben. Ook al zijn ze 15 waar ben je bang voor ? pesters zijn niet persé moordenaars hoor, maar eerder ongelukkige of jaloerse kinderen die op die manier aandacht zoeken.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt en mischien vind je hier ook de moed niet voor, maar ik ben ook naar school geweest en mij hebben ze enkel proberen te pesten. 1x een stevige vuist in het gezicht en ik was een held. Ik deed het iedere keer ik uitgedaagd werd en ben uiteindelijk een vechtersbaas geworden. Nu werk ik en ik heb al heel lang geen geweld meer gebruikt. Ik ben niet voor geweld, maar soms zijn er geen andere oplossingen. Laat je niet bang maken en laat je vooral niet doen.
Voor ik hier veroordeelt word van agressieveling of dergelijke... Ik ben niet geweldadig. Ik rijd bvb dagelijks file en als ik agressievelingen tegenkom dan negeer ik die gewoon, maar ik heb geleert dat je voor jezelf moet opkomen en dat je door altijd vriendelijk en braaf te zijn maar zelden respect terug krijgt.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:13

ik heb een vriendin die het pesten door had laten gaan (door meiden). Ik hoorde al 2/3 maanden niks meer van haar. Op een dag werd het zo erg dat 2 meiden haar hadden vastgehouden en de 3e had het haar van mijn vriendin in brand gestoken...Ze is in het ziekenhuis beland zonder haar en met een hoofd+gezicht VOL brandblaren. Toen ze na een week of 2 uit het ziekenhuis was ontslagen durfde ze niet meer naar school en is ze thuislessen gaan volgen. De school hoorde de 3 pesters uit maar ze ontkenden en de school gelooft dat. ""omdat ze niet genoeg bewijs hadden"" :roll: >;)

De rest van de maanden is ze samen met haar gezin verhuisd naar de andere kant van de provincie en daar opnieuw naar school gegaan. Dit keer wel met succes. Ze zal alleen de littekens uiterlijk en innerlijk altijd bij zich blijven dragen #) :n

Nayomie: LAAT DIT ALSJEBLIEFT NIET ZO VER KOMEN EN GRIJP DIE KANS!!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:17

betadine schreef:
Ik zou in jouw plaats de hoofdpester al lang en heel onverwachts en laag (zoals zij zelf doen) een klap tegen zijn neus verkocht hebben. Ook al zijn ze 15 waar ben je bang voor ? pesters zijn niet persé moordenaars hoor, maar eerder ongelukkige of jaloerse kinderen die op die manier aandacht zoeken.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt en mischien vind je hier ook de moed niet voor, maar ik ben ook naar school geweest en mij hebben ze enkel proberen te pesten. 1x een stevige vuist in het gezicht en ik was een held. Ik deed het iedere keer ik uitgedaagd werd en ben uiteindelijk een vechtersbaas geworden. Nu werk ik en ik heb al heel lang geen geweld meer gebruikt. Ik ben niet voor geweld, maar soms zijn er geen andere oplossingen. Laat je niet bang maken en laat je vooral niet doen.
Voor ik hier veroordeelt word van agressieveling of dergelijke... Ik ben niet geweldadig. Ik rijd bvb dagelijks file en als ik agressievelingen tegenkom dan negeer ik die gewoon, maar ik heb geleert dat je voor jezelf moet opkomen en dat je door altijd vriendelijk en braaf te zijn maar zelden respect terug krijgt.

ben zelf ook gepest (nu nog, is gelukkig niet zo erg meer) en ik weet dat pesters wel degelijk een soort "moordenaars" zijn.
Namelijk van je zelfvertrouwen en je zelfrespect. Dit maakt het "opkomen voor je zelf" echt heel erg moeilijk :x
geweld is trouwens geen goede oplossing. Ook dit kan minder goede sporen achterlaten dat bij jou is gebeurd..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:46

Vanochtend had ik gehoopt dat gym niet doorging maar helaas. De groepen waren verdeeld maar 2 groepen waren in deze gymzaal. Ik probeerde er dus sniekie onderuit te komen en in de andere groep meedoen. Maar helaas was de hoofdpersoon in dit verhaal zo'n klikspaan die mij heeft geroepen dat ik moest komen.
Er moesten dus 2tallen gemaakt worden. Ik ken daar verders niemand van en de meisjes die in die groep zaten waren de pesters. Lucky as I am moest dus met de hoofdpester meedoen. Het uur duurde lang en was bijna bang dat dit het einde zou zijn. We moesten namelijk klimmen en dacht in eerste instantie dat die persoon mij dan ''perongeluk'' zou laten vallen. Viel gelukkig nog mee. Maar werd er niet gezelliger van :n

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:49

Nayomie schreef:
Docenten merken blijkbaar ook dat er iets niet OK is. Bij de lerarenvergadering hadden enkelen aangegeven dat ze dachten dat ik niet lekker in mn vel zit.

Dan is dit het moment om het te vertellen! Ze hebben het zelf in de gaten en maken zich dus ook zorgen. Als ze de reden weten, kunnen ze je helpen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:51

En dat heb je natuurlijk nu ook al gelijk gemaild? :)

Wij kunnen weinig voor je doen; wij hebben geen problemen met gym met die meiden en wij kunnen niets voor je veranderen. Dus de vraag: heb je al zelf de stap gezet?

Je kan wel blijven balen en het uitstellen, maar van uitstel komt vaak echt afstel en dan mag je nog tot aan de zomer 'gezellig' meegymmen met die meiden... Het is je eigen keuze nu.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:54

Ik ben van plan vandaag of morgen (ligt eraan hoeveel tijd ik heb vandaag) om vandaag de mail te schrijven...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:55

Ik zou 'van plan' vervangen door 'ik ga' :)
Succes met schrijven!

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:23

Pesten heeft heel veel met onmacht te maken: aan álle kanten!

(De aanpak van) Pesten is op dit moment een hot item bij volwassenen:
Ga ervan uit, dat juist op dit moment heel veel scholen vanuit de directie en de leraren bezig zijn om pesten aan te pakken:
er zijn allerlei programma's voor gemaakt, waaronder een programma uit Finland (Kiva)

Vanuit de scholen zien ze ook, dat het belangrijkste is dat er gesignaleerd wordt dát er gepest wordt.
Eén van de belangrijke dingen om er wat aan te kunnen doen, is dat je (als leraar) moet weten dát het gebeurt:
ZIJ zijn bij machte om het groepsgebeuren om te draaien, te blokkeren, aan te pakken of bewust te maken.

Ga ervan uit, dat juist op dit moment heel veel scholen vanuit de directie en de leraren bezig zijn om pesten aan te pakken:
er zijn allerlei programma's voor gemaakt, waaronder een programma uit Finland (Kiva)

Vanuit de scholen zien ze ook, dat het belangrijkste is dat er gesignaleerd wordt dát er gepest wordt.
Anders kunnen ze er immers niets aan doen!

Dus misschien help ik jou door te zeggen, dat je ook de leraren/school helpt door het pesten te melden!
Gebruik dat woord dan ook gewoon in je mail: "Ik word gepest!"

Zie het als een noodkreet waar je recht op hebt:
Je bent aan het vechten in jezelf tegen een probleem van een groep: (pesten is groepsgedrag)
dat ga je zelf niet oplossen, daar mág (maar nog beter móet) je hulp bij vragen.

Oja en vergeet dat van eerder toen het misliep: dit is een andere keer, een andere tijd en jij kiest een ander iemand waaraan je het vertelt.
Je moet niet NIET kiezen, want daarmee bereik je in ieder geval niets!

Wat het allermooist zou zijn: dat je een mail maakt, waar je de situatie uitlegt gericht aan iemand van de school
(gebruik je opening van dit Forum: het was voor mij een heel duidelijk verhaal, heel volwassen en weloverwogen opgesteld)

Dat je deze mail vervolgens vóór je hem verstuurt uitprint en aan je ouders geeft:
Dat je zegt dat je met een probleem zit en dat je heel lang over de oplossing hebt nagedacht, dat je er zelf niet uitkomt,
dat je hulp in wilt gaan roepen, maar dat je het fijn vind om je ouders eerst hiervan op de hoogte te brengen.

Je kunt nog wel eens versteld staan van de hulp die je dan om je heen verzamelt: waardoor ook JIJ een groep vormt en je sterker wordt!

Heel veel succes!

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:53

Och nayoom! :
Ik denk dat ik weet wie de 'pesters' zijn, ik mag mijn klas ook niet...
Oh ik vind het echt zoooo vervelend voor je!!! :(
Je bedoeld met gym zeker die indeling voor 3 week, of niet?
...
Gwn vragen of je bij groep 2 in mag, bij (lian..) en mij, enz.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:02

Oja, enne ik mag jou wel hoor! :D

En met gym moet jij nu vrij gymen, op school, en dan moeten lianne en ik klimmen, maar ik ga sws de hoogte niet in :D
En ik denk lianne ook niet hihi! ;)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:59

ik denk dat het alsnog wel goed komt :+ hier staan heeuuhhl veel goeie tips tussen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:53

Echt die mail sturen hoor!! Geef ook maar een keer gewoon een grote bek tegen die mensen, het is vreselijk wanneer je word uitgescholden.
Vorig jaar zat er ook een meisje in mijn klas die heel erg gemeen tegen mij was en daardoor gingen veel mensen uit de klas raar tegen ons doen.. Ik heb vaak een grote bek terug gegeven, het werkte niet veel maar wel een beetje. Het meisje is nu weg van deze school en de klas doet nu gewoon aardig tegen mij, sommige doen soms nog wel raar maar ja.

Wanneer je docent je niet wilt overplaatsen en alsnog gym hebt. Wanneer je je bedreigd voelt altijd weglopen! En wanneer ze dan achter je aanloopt en een preek gaat houden en dicht bij komt staan, niet naar achter lopen. Dit heb ik zelf vorig jaar meegemaakt en toen ging het om een honkbalknuppel die ze uit mijn handen trok en daarna wou ze me nog gaan commanderen ook. Ga er dan fel tegen in, laatste 2 weken heb ik geen last meer gehad van dat kind.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:02

Kim_dura wat fijn dat jij hier ook reageert +:)+ Ik denk Nayomie dat je hier al een maatje hebt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:16

Ik denk dat je heel veel baat (ook in je verdere leven) kan hebben van een goede weerbaarheidstraining. Bijv: http://www.weerbaarheidstraining-kind.nl/
Wellicht toch een idee om eens met je moeder hierover te praten.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:29

Ik zou het als moeder verschrikkelijk vinden als mijn dochter hulp nodig had, en ik het niet wist. Wat zou het goed zijn als je je ouders hiervan vertelt.
Er staan zoveel goede tips Nayomie, kom meissie, je redt het!!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 14:40

kim_dura schreef:
Oja, enne ik mag jou wel hoor! :D

En met gym moet jij nu vrij gymen, op school, en dan moeten lianne en ik klimmen, maar ik ga sws de hoogte niet in :D
En ik denk lianne ook niet hihi! ;)

Hallaluja! *\o/*

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 14:42

Ik heb iemand een mail gestuurd! :D