NatasjavE schreef:Ik ben een absolute Darwinist. (en Atheist)
Voor mij is de evolutie een vaststaand feit.
Ik kan niet anders dan me hier bij aan te sluiten. Evolutie is geen geloof, eerder een feit.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FirebirdM schreef:Mixje90 schreef:Ik ben weg, lees later verder.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is:
De meeste geloven in t ontstaan van leven door toevallige omstadigheden.
Laten we het niet toevallig doen en een paar vliegen in een mixer doen, of een paar ratten.
Kunnen alle wetenschappers van de hele wereld bij elkaar 1 vlieg of 1 rat tot leven brengen?
Als het allemaal door toeval kan ontstaan en door random mutaties, zou dat toch geen al te ingewikkelde opgave moeten zijn?
Je doet je naam eer aan, met je mixer.
De wetenschap is daar (nog?) niet toe in staat, nee. Ik en meerdere mensen hier hebben je geprobeerd uit te leggen dat het een heel traag en geleidelijk proces is. Je hebt miljarden mutaties nodig voor je resultaat begint te zien, hoezo is dat niet 'ingewikkeld'? En zelfs dat perfecte proces van jou heeft er, volgens sommige hier, minimaal zes- tot tienduizend jaar over gedaan. Wetenschappelijk gezien heb je het dan over een paar miljard jaar, maar hé, de wetenschap kan dat met een staafmixer.
Dat we het begrijpen, wil nog niet zeggen dat we het na kunnen bootsen. Zou wat moois zijn. Hoeveel dingen die jij snapt, kan je zelf ook? Moet iedereen die in God gelooft, hem dan ook kunnen namaken?
Ik durf wel te beweren dat wanneer je alles op aarde doodmaakt, en er geen enkele eencellige in leven blijft, er op den duur weer dingen zullen vliegen en rondscharrelen. Geen ratten en vliegen zoals wij die kennen, want dat is te toevallig.
galley schreef:nynke55 schreef:Nee, inderdaad, in principe niet, maar ik geloof dus niet dat God 1 man en 1 vrouw geschapen heeft, lijkt me dat, als er een God bestaat, Hij ook wel door had dat inteelt niet zo verstandig is.
Adam en Eva kregen toch een zoon die naar het dichtstbijzijnde dorp ging voor een vrouw?
nynke55 schreef:Nee, inderdaad, in principe niet, maar ik geloof dus niet dat God 1 man en 1 vrouw geschapen heeft, lijkt me dat, als er een God bestaat, Hij ook wel door had dat inteelt niet zo verstandig is.
Yessy schreef:Is dit een serieuze vraag? Die site stelt dat de aarde niet ouder is dan 6000 tot 10.000 jaar terwijl de meeste oude gevonden grottekeningen gemaakt door mensen al vele malen ouder zijn. Maar dat heeft echt niets met evolutie te maken.
Ik geloof zeker in evolutie, maargoed ik werk in de genetica dus je kan dan moeilijk tegen evolutie zijn. Alles wijst erop dat we gemeenschappelijke voorouders hebben met zo'n beetje al het andere levende op aardeWe hebben zelfs stukken Neanderthaler-dna in ons genoom. En om het wat tastbaarder te maken: er zijn organismen op aarde die zo'n beetje evolueren waar je bij staat, waarom zou de mens dat dan niet kunnen over miljoenen jaren?
Mixje90 schreef:FirebirdM schreef:
Je doet je naam eer aan, met je mixer.
De wetenschap is daar (nog?) niet toe in staat, nee. Ik en meerdere mensen hier hebben je geprobeerd uit te leggen dat het een heel traag en geleidelijk proces is. Je hebt miljarden mutaties nodig voor je resultaat begint te zien, hoezo is dat niet 'ingewikkeld'? En zelfs dat perfecte proces van jou heeft er, volgens sommige hier, minimaal zes- tot tienduizend jaar over gedaan. Wetenschappelijk gezien heb je het dan over een paar miljard jaar, maar hé, de wetenschap kan dat met een staafmixer.
Dat we het begrijpen, wil nog niet zeggen dat we het na kunnen bootsen. Zou wat moois zijn. Hoeveel dingen die jij snapt, kan je zelf ook? Moet iedereen die in God gelooft, hem dan ook kunnen namaken?
Ik durf wel te beweren dat wanneer je alles op aarde doodmaakt, en er geen enkele eencellige in leven blijft, er op den duur weer dingen zullen vliegen en rondscharrelen. Geen ratten en vliegen zoals wij die kennen, want dat is te toevallig.
Al die mutaties over al die miljoenen jaren heen waren allemaal random. Dan moet het toch miljarden keer makkelijker zijn als iets niet random gebeurt? En al helemaaaal als ik al de stukjes zou geven en je ze alleen in elkaar moet plakken.
Het probleem is dat het leeft.... Als iets kan gaan leven door toeval, vind ik het heel raar dat we zelf niets levends kunnen maken uit dode dingen.
galley schreef:Ik vraag me af in hoeverre de mensen die niet geloven in evolutie zich hebben verdiept in de ontwikkeling en genetica van organismen. Een paar mutaties kunnen een redelijk verschil maken al namelijk.
Mixje90 schreef:Al die mutaties over al die miljoenen jaren heen waren allemaal random. Dan moet het toch miljarden keer makkelijker zijn als iets niet random gebeurt? En al helemaaaal als ik al de stukjes zou geven en je ze alleen in elkaar moet plakken.
Het probleem is dat het leeft.... Als iets kan gaan leven door toeval, vind ik het heel raar dat we zelf niets levends kunnen maken uit dode dingen.
_San87_ schreef:Aan de gelovigen hier:
Waarom zou evolutie niet het werk van God kunnen zijn? Hij heeft toch overal een handje in? Als ik de Bijbel moet geloven, that is.
TinekeHorses schreef:_San87_ schreef:Aan de gelovigen hier:
Waarom zou evolutie niet het werk van God kunnen zijn? Hij heeft toch overal een handje in? Als ik de Bijbel moet geloven, that is.
Ik zou het zelf ook niet weten, maar ik heb even een site voor je opgezocht: http://evolutie.eu/index.php/Bijbel/sch ... lutie.html
Mixje90 schreef:Geryon schreef:Perfectie bestaat niet, daarom bestaat er ook zoiets als evolutie. En die gaat maar door. Wij zijn ook nog lang niet uit geevolueerd.
Ik vind een mens toch aardig perfect innelkaar zittenMaar jij vind het niet mooi en ingewikkeld hoe een mens inelkaar zit? Hoe wij werken? Jij vind het zo simpel allemaal dat het door toeval heeft kunnen ontstaan?
miss_lizje schreef:Als hij overal een handje in had gehad, vind ik dat hij het niet had kunnen maken om zoveel onschuldige joden te kunnen laten afmaken door iemand die het idee had dat deze mensen minder waren. Maar als antwoord daarop krijg ik weer dat dat het werk van het kwaad is, maar als god overal een handje in heeft, dan heeft hij toch ook een handje in het kwaad? En kan het kwaad niet bestaan?
Als God alles geschapen heeft? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Sorry voor de vele vragen, maar dit soort dingen vragen zitten mij regelmatig dwars. Vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, het is echt puur intresse, naar het onbegrijpbare voor mij.
Edit: typo
FirebirdM schreef:Mixje90 schreef:Al die mutaties over al die miljoenen jaren heen waren allemaal random. Dan moet het toch miljarden keer makkelijker zijn als iets niet random gebeurt? En al helemaaaal als ik al de stukjes zou geven en je ze alleen in elkaar moet plakken.
Die mutaties zijn random en op voorhand is het bijzonder moeilijk om te voorspellen welk effect dingen hebben. We kunnen DNA-codes wel lezen, maar het kost momenteel nog ontzettend veel mankracht om te bekijken welke invloed dat heeft op alleen al de vorm van een eiwit, laat staan op het functioneren ervan. Omdat het zo complex is.
Wat niet random is, is de selectie welke mutaties door worden gegeven. Zelfs al zouden we die op voorhand kennen, dan is het toepassen van evolutie iets héél anders dan leven maken. Evolutie gebeurt namelijk niet! uit niks, zoals jij steeds denkt, maar evolutie gebeurt uit iets dat al bestaat.
En iets dat al bestaat, kunnen we laten evolueren. Kijk maar naar genetisch gemodificeerde soda, die dankzij genetische manipulatie resistent is tegen bestrijdingsmiddelen. Dat had die plant zelf ook 'kunnen' doen, alleen had het hem misschien wel duizenden jaren gekost.
Dus, iets uit niets maken kan niet, daar gaat evolutie niet over. Evolutie kan ook niet uit stukjes vlieg een vlieg maken, dus de wetenschap ook niet. De wetenschap kan evolutie wel afdwingen en als jij dat ziet als 'iets uit niets', dan voel je je hopelijk genoodzaakt om je mening bij te stellen.
Mixje90 schreef:nynke55 schreef:Nee, inderdaad, in principe niet, maar ik geloof dus niet dat God 1 man en 1 vrouw geschapen heeft, lijkt me dat, als er een God bestaat, Hij ook wel door had dat inteelt niet zo verstandig is.
Als je kijkt naar je stamboom, en dan de stamboom van je oudste opa erin, dat weer dat weer en weer, kom je dan niet bij 2 mensen uit?
Mixje90 schreef:nynke55 schreef:Interessante discussie. Ik "geloof" in evolutie en ik geloof niet in God. Dat wil niet zeggen dat het 1 de ander ander uitsluit. Zou er werkelijk een God bestaan dan zou deze verantwoordelijk kunnen zijn voor de evolutie. Het is alleen jammer dat veel mensen de bijbel zo letterlijk nemen.
Biivoorbeeld Adam en Eva. Ik kan me voorstellen dat dat als metafoor werd gebruikt voor het mannelijk en het vrouwelijke om voortplanting te krijgen.
Zo hoeft geloven in een adam en eva ook niet uit te sluiten dat er evolutie is, maar in een veel beperktere vorm.
magda_90 schreef:Evolutie is niet meer en niet minder dan dat de besten in het totaal plaatje moeten overleven. Niet perse de sterksten, maar de besten. Dit is een tijd terug bij bacteriën onderzocht; als de sterksten zouden overleven zou dat ten kosten gaan van onderdanige soorten. Er treedt dus een balans op uiteindelijk. Als de temperatuur nu langzaam zal gaan stijgen, zullen ze dus door middel van genetic diversity and heterozygostity gaan aanpassen. Als hun heterozygostity groot genoeg is, lukt dat. Kunnen ze het niet, dan houdt het voor die soort op.
Dat is evolutie in een notendop.
Toen de aarde nog een kolkende massa was, waren er door een nog nader te onderzoeken precieze omstandigheden en elementen, een soort van eencellige organismen gevormd. Zij hadden een soort van voorloper van het huidige DNA, en door ovulatie is dit door miljoenen jaren uitgegroeid tot nu.
De wetenschappers staan nog aan het begin van de puzzel, maar zo langzaam aan beginnen de stukjes een geheel te vormen. Kijk maar naar het reeds ontdekte Higgs deeltje.
miss_lizje schreef:Als hij overal een handje in had gehad, vind ik dat hij het niet had kunnen maken om zoveel onschuldige joden te kunnen laten afmaken door iemand die het idee had dat deze mensen minder waren. Maar als antwoord daarop krijg ik weer dat dat het werk van het kwaad is, maar als god overal een handje in heeft, dan heeft hij toch ook een handje in het kwaad? En kan het kwaad niet bestaan?
Als God alles geschapen heeft? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Sorry voor de vele vragen, maar dit soort dingen vragen zitten mij regelmatig dwars. Vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, het is echt puur intresse, naar het onbegrijpbare voor mij.
Edit: typo