1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:03

gohya schreef:
@Focussed
Dat klinkt miss. raar,maar ik wil absoluut geen BNer worden.Ik wil niet bekend worden, door aan een test mee te doen.Want natuurlijk draait er ook een camera mee daar.
Als jij wel BNer wil worden,dan snap ik best ja dat je toch mee zou doen.

Maar als je toch in één klap al die sceptici en mensen die 'jullie' gave als onzin verkopen stil kunt laten zijn, dan zou dat toch geweldig zijn?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:10

gohya schreef:
Nou er gelijk een einde aan maken aan de twijfel? Nee zelfs als je je kan bewijzen door een test zullen er áltijd mensen zijn die het nóg niet geloven.Want dan is de test door gestoken kaart,het geld word gewoon zogenaamd uitbetaald,of het is allemaal toeval.
En daarbij geen enkele paragnost kan álle testen die je moet doen volbrengen.
Om de simpele reden,je hebt niet élke dag evenveel kracht,je kan niet élke overledene oproepen en ermee praten,je kan niet álles genezen,je ziet niet alles elke dag.En als je wat ziet,zie je dat niet in detail,maar in puzzelstukjes.En omdat je niet alles kan,en dus niets kan bewijzen,blijft een paragnost voor vele ongeloofwaardig.

Kul.
Jij claimt onder andere dat je compleet doorgesneden strek- én buigpezen van een pony kunt genezen met een simpele handoplegging.
Dankzij je paranormale gaves natuurlijk.

Ik begrijp heel goed dat je liever geen test wil doen om zoiets te bewijzen 8-) .

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:13

Kuggur schreef:
Wat je eigenlijk bedoelt, en dit geld ook voor andere irrationele geloven, is dat het geloof helemaal niet getest mag worden.
Juist paranormale zaken (itt bijvoorbeeld het bestaan van god) zijn héél gemakkelijk "waterdicht " te testen; De aanhangers, praktikanten maken duidelijke claims, en die zijn te testen.
Een voorbeeld is "ik kan uit mijn lichaam treden en kan dan buiten mijn lichaam reizen".
Er is een simpele testopstelling dit te bewijzen; een boodschap geschreven op een stuk papier dat in een open doos ligt die aan een hoog plafond hangt.
Tot nu toe nog niemand gelukt een miljoen te verdienen door erheen te zweven om de boodschap te lezen.

NB Je hebt er niets tegen dat mensen "het paranormale" cultiveren om hun geld te verdienen...?

Sorry dak ik zo laat reageer, had je reactie niet zien staan. Ik reken het bestaan van god niet als iets paranormaal. Ik reken het paranormale onder het normale. Het gaat hier over andermans gedachten lezen (zoals toen jij toevallig juist hetzelfde ging zeggen als een vriendin), het overnemen van hoofdpijn enz. En die test van uit het lichaam gaan ken ik idd. Nu, daarbij wordt 1ding vergeten: het controleren van het gedrag op het moment dat je uit je lichaam gaat. Wat ik mij bv kan voorstellen, wanneer iemand een bijna dood ervaring heeft, het op dat moment echt niet het belangrijkste is om te weten te komen wat nu op zo'n brief staat.
Het is daarnaast helemaal niet simpel om lichaamsvaardigheden zoals lezen, ook uit te voeren in een niet lichamelijke entiteit. Als je logisch nadenkt.
Nu, ik wil hier niet mee aangeven dat ik zomaar geloof dat uit je lichaam gaan kan, daarvoor heb ik te weinig ervaring. Maar ik sta er voor open.

en volgens mij gaat het hier ook helemaal niet over geloof, geloof gaat over goden enz. voor mij dan toch. Ik geloof niet in het paranormale, ik ervaar wat ik ervaar en neem daaruit een aantal voorzichtige conclusies.

en natuurlijk mag dit getest worden, maar ik denk dat je hierin het menselijke, emotionele aspect niet mag vergeten. Door stress, machtswellust, onzekerheid, worden de resultaten beïnvloed. Waarom? Juist omdat het hier over mensen gaat die 'dingen' willen bekomen via de energie in zichzelf, een 'gave' die zij claimen te bezitten die volledig gebaseerd is op persoonlijkheid. Voor mij is bv empatie ook een 'gave', het (juist)invoelen van mensen. Dit kun je enkel testen als die persoon rustig is, of bv een moeilijke situatie tegenkomt voor een van zijn/haar dichte vrienden/familie en via empathie wil helpen. dit valt moeilijk in scene te zetten. Het zal mogelijk zijn, maar er zijn een heleboel variabelen.
Om op je voorbeeld van uit het lichaam treden terug te komen: als je uit je lichaam wil, moet je je ademhaling aanpassen, jezelf rustig en zeker voelen. Als je weet dat je iets moet bewijzen, zul je stress krijgen en dan lukt het dus niet. Ik denk niet dat er iemand is die zonder stress deze beproeving kan volbrengen.

Kuggur

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:58

Tsja, je vind paranormaal normaal (je bent je bewust van de contradictio in terminis hoop ik).
En je kunt allerlei redenen bedenken waarom dergelijke talenten niet succesvol getest kunnen worden ("als je logisch nadenkt"...?).
Daar valt dan weinig op te zeggen , behalve dat het bestaan van dergelijke talenten/vermogens er niet overtuigender op maakt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:54

BigBen schreef:
Ik stel voor dat we zo'n test ook op Bokt lanceren,
specifiek voor zgn. paranormaal begaafde Bokkers.

Komt er eindelijk een eind aan het gemekker van readers, healers, en dergelijke meer.

Heel graag! :j
Ik bied me bij deze aan. Ik ben sceptisch maar eerlijk, en als iemand écht specifieke dingen goed aanvoelt zal ik dat ook absoluut eerlijk vermelden. Ik ben er zeker niet op uit om iemand voor gek te zetten of lekker puh te kunnen roepen, ik zie gewoon graag de waarheid boven tafel.

Dus: diegenen die denken dat ze echt paranormaal begaafd zijn, jullie zijn van harte uitgenodigd om mij als proefkonijn te gebruiken en ter overstaan van heel Bokt te laten zien dat het geen onzin is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:40

Oh ja inderdaad, wil ik me ook voor aanbieden.
Heb ook nog wel paarden in de aanbieding daarvoor :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:45

Kuggur schreef:
Daar valt dan weinig op te zeggen , behalve dat het bestaan van dergelijke talenten/vermogens er niet overtuigender op maakt.

Haha ja, vind ik ook niet erg, ware sceptici kun je nooit overtuigen. Maar om eerlijk te zijn, er zijn een heleboel mensen die ik ook niet geloof en ik ben ook geen bovennatuurlijk wonder. Ik kan je alleen maar zeggen dat wat ik heb mee gemaakt, mij het idee geeft dat niet iedereen die claimt iets te kunnen, een bedrieger is. En logisch nadenken en mogelijkheden overlopen, is iets wat elke twijfelaar zou doen denk ik. En ik heb al gezegd, ondanks die logische redenering, ben ik ook niet overtuigd dat het kan, dat uit je lichaam treden, dus niet denken dat ik tegen je ben ;)

hoe willen jullie dat aanpakken, die 'readings'?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:13

Aria_zz schreef:
Haha ja, vind ik ook niet erg, ware sceptici kun je nooit overtuigen.

Ah, ik denk dat je niet goed beseft wat een "ware scepticus" is. Het is namelijk heel gemakkelijk een scepticus te overtuigen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een "ware gelovige".

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:14

Hangt er enigszins vanaf - wil iemand een foto, moet ik specifieke vragen stellen, gaan ze mij gewoon vertellen wat ze voelen?

Ik weet behoorlijk goed wat ik wel (en niet) op Bokt heb gezet, en ik ben ook kritisch genoeg om door algemeenheden heen te prikken ("Je voelt je wel eens eenzaam", en dat soort opmerkingen die voor iedereen wel gelden).

Zodra iemand mij persoonlijke details kan melden die ze anders echt niet hadden kunnen weten en die ook niet makkelijk te gokken zijn, ben ik overtuigd. :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:30

Kuggur schreef:
Aria_zz schreef:
Haha ja, vind ik ook niet erg, ware sceptici kun je nooit overtuigen.

Ah, ik denk dat je niet goed beseft wat een "ware scepticus" is. Het is namelijk heel gemakkelijk een scepticus te overtuigen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een "ware gelovige".

Ik weet best wat een scepticus is, maar sceptici in onze tijd hebben meestal een net iets andere betekenis dan wat het feitelijke woord inhoud, dat weet jij ook best lijkt me :)

En ik hoop dat je met die 'ware gelovige' niet naar mij verwijst, want dan zou je niet gelezen hebben wat ik schreef.
Maar sta je er voor open? Denk je dat, als is het maar 1iemand, die misschien helemaal niet claimed een gave te hebben, jou toch kan helpen of aanvoelen of weet ik veel wat, zou je dan aannemen dat het kan?

DaniBanani, ik denk dat er idd mensen zijn die het via foto doen, ben ik toch al tegen gekomen. Misschien even opzoeken en hen het voorstel doen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:39

Oh, ik kan er genoeg vinden, maar ik wil er niet voor betalen. Ik ga namelijk geen geld uitgeven in iets waar ik op dit moment niet in geloof. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:50

Aja, dat is idd waar, vaak vragen ze er geld voor idd. Niet aan gedacht. Eigenlijk best jammer. Ik vind test personen altijd leuk, ik vind er al niet veel, waarom zou ik er geld voor vragen?! Meeste mensen lachen me gewoon uit in mijn gezicht, dus laat staan dat ik mensen zou vinden die er voor willen betalen :P

jammer genoeg 'werk' ik ook niet met foto's, nog nooit gedaan en wil het ook niet (nee niet omdat ik dan zou moeten toegeven dat ik het niet kan en blablabla, ik kan het gewoon niet zo). Misschien, dat ze het wel gratis willen doen om hier een statement te maken?
Vraag me dan nog af of het zou lukken, als de motivatie geld er niet is :+
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 11-11-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:08

@Aria_zz
Ik werk wél met foto's,maar heb er nooit geld voor gevraagd.
Mensen stonden versteld wat ik allemaal wist te vertellen,terwijl ik nooit het dier of mens had gezien,laat staan ken.Ik heb 1 bokker een PB gestuurd met een reading die ik deed van een paard.
Niet om haar te overtuigen maar om te laten zien hoe het gaat.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:13

het is iets dat ik niet kan, bedoelde ik eigenlijk. Als jij het kan zo, dan lijkt me dat een heel gemakkelijke manier van werken. Maar ik wil maar zeggen, er zijn ook genoeg mensen die het echt enkel voor het geld doen en gewoon wat vertellen.
Aangezien jij het niet voor het geld doet maar omdat jou het interesseert, lijkt me dat een veel betere motivatie, ongeacht je kunnen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:16

Ik kan niet élke foto readen hoor,soms komt er gewoon niets door.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:19

ja dat kan ik me voorstellen. Ik kom ook zo'n mensen tegen die volledig dicht zijn, waar je eigenlijk gewoon niet in kunt. Ik denk dat sommige potjes niet geopend hoeven worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:25

Ik wil me ook best aanmelden als er bokkers zijn die via hier willen bewijzen dat ze wel kunnen wat ze zeggen, zowel voor mezelf als voor m'n paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:14

Aria_zz schreef:
Kuggur schreef:

Ik weet best wat een scepticus is, maar sceptici in onze tijd hebben meestal een net iets andere betekenis dan wat het feitelijke woord inhoud, dat weet jij ook best lijkt me :)

En ik hoop dat je met die 'ware gelovige' niet naar mij verwijst, want dan zou je niet gelezen hebben wat ik schreef.
Maar sta je er voor open? Denk je dat, als is het maar 1iemand, die misschien helemaal niet claimed een gave te hebben, jou toch kan helpen of aanvoelen of weet ik veel wat, zou je dan aannemen dat het kan?

Een scepticus is een scepticus, iemand die niet iets gelooft alleen omdat hem iets voor waar verteld wordt.
Met een "ware gelovige" doelde ik inderdaad niet op jou, maar in het algemeen op mensen die geloven op grond van dogma. En aan dogma mag nooit getwijfeld worden, ergo moeilijk/niet te overtuigen van iets dat tegen hun geloof in gaat.
Hoe overtuigend het ook gedemonstreerd wordt.
Ik ben een scepticus en ik sta voor alles open. Je hoeft het me alleen maar overtuigend te demonstreren en ik stel mijn mening ogenblikkelijk bij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:34

Volgens Gili is iedereen paranormaal, dus ik stel voor dat iedereen zich gewoon inschrijft. :+

Ik laat ieder geloven wat die wil, maar zelf ben ik niet overtuigd. En ik wil er wel voor open staan hoor, maar tot nu toe ben ik nog nooit van mijn sokken geblazen. Bij readings bv. als iemand 10 dingen zegt en 5 ervan zijn waar, dan slaat men steil achterover van verbazing 'dat kon je helemaal niet weten', dat die 5 andere dingen belachelijk foutief zijn daar maalt men niet om.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:38

Kuggur schreef:
Een scepticus is een scepticus, iemand die niet iets gelooft alleen omdat hem iets voor waar verteld wordt.
Met een "ware gelovige" doelde ik inderdaad niet op jou, maar in het algemeen op mensen die geloven op grond van dogma. En aan dogma mag nooit getwijfeld worden, ergo moeilijk/niet te overtuigen van iets dat tegen hun geloof in gaat.
Hoe overtuigend het ook gedemonstreerd wordt.
Ik ben een scepticus en ik sta voor alles open. Je hoeft het me alleen maar overtuigend te demonstreren en ik stel mijn mening ogenblikkelijk bij.

nee idd een ware gelovige is niet wat ik een goed uitgangspunt vind. Zomaar je eigen denken overgeven aan dogma's, is volgens mij een slechte manier van omgaan met de realiteit.

Gini, ik denk dat van je sokkengeblazen worden niet iets is wat je moet verwachten van zo'n gave. En het is idd zo dat iedereen zo is of kan zijn, maar ik denk dat het ook de normaalste zaak van de wereld wordt als we als mens evolueren naar een gevoelig, fijnzinnig wezen. Maar goed, daar ben ik ook niet zeker van, dat hoop ik gewoon.
Maar het paranormale is iets dat je vindt in kleine dingen, zoals een intens gevoelige droom die je iets doet veranderen in je leven, die keren dat je met goede vrienden/liefde weet wat de ander gaat zeggen of juist hetzelfde zegt. Het perfect invoelen van iemand anders, en je daar ook echt bewust van zijn. Het weg nemen van hoofdpijn, ook al lukt je dat maar 1keer. Er zijn anderen die geoefender zijn dan dit natuurlijk. maar ik val in herhaling.

ik denk, dat als je zit te wachten tot er zo iets spectaculairs zal gebeuren dat iedereen zal geloven dat paranormale 'gaven' bestaan, je een eeuwigheid mag zitten wachten, het is geen ritje op een achtbaan. als je zo iets verwacht, zul je het nooit tegenkomen.
Maar dat is ook maar hoe ik het zie natuurlijk :Y)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:49

Ik wacht nog steeds op de krantenkop: "Helderziende wint staatsloterij" :D

gohya: Ik stuur je morgen even een PB terug!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:17

Focussed schreef:
Ik wacht nog steeds op de krantenkop: "Helderziende wint staatsloterij" :D

gohya: Ik stuur je morgen even een PB terug!!

Over die loterij prijzen hebben die helderziendes een antwoord op.

Dat mogen wij niet doen van onze hogere macht. :7

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:22

@Focussed
Is goed hoor.
Fout 'Ariebren' geen enkele helderziende ziet welke nr's er getrokken worden in een loterij.
Een helderziende heeft net zo veel kans om een loterij te winnen als elk ieder ander mens.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:56

Wat een grappige discussie!
Ik ben benieuwd of er ooit iemand zal slagen voor deze (misschien wel onmogelijke) test.
Ik zou het in ieder geval niet kunnen, presteren onder druk is niet echt bevorderlijk voor een goed resultaat.

Wat een hoop sceptici uit het oog verliezen is dat het hier om een top prestatie zal gaan, een prestatie die maar weinig of misschien wel niemand kan volbrengen. Maar dat betekent niet dat alle mensen met een gave deze niet bezitten.
Vergelijk het bv met de sport; er zijn duizenden tennisleraren en vele pro's maar een handjevol die aan Wimbeldon mee kunnen doen.
Betekent het dan meteen dat al deze duizenden leraren dan niet kunnen tennissen?
En kijk naar onze eigen sport, hoeveel Anky's zijn er?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:39

Dat is niet te vergelijken Vera.

Dat iemand niet tennist op het niveau van Wimbeldon wil niet zeggen dat hij helemaal niet kan tennissen. En ik denk zomaar dat als je op de plaatselijke tennisvereniging gaat vragen wie er claimt op Wimbeldon niveau te tennissen dat niemand dat ook doet. Evenals dat iedereen die niet op Grand Prix niveau kan rijden niet wil zeggen dat ze helemaal niet kunnen paardrijden.

Edit: Wanneer mensen wel claimen dit te kunnen kun je deze claim gewoon testen en bewijzen. Laat ze 10 keer een Grand Prix proef rijden met een paard naar keus en kijk hoe ze dit doen. Rijden ze de proeven voldoende goed, dan kun je bevestigen dat ze inderdaad Grand Prix rijden en niet liegen. Rijden ze 10 keer een Bproef, dan zul je moeten constateren dat het niet heel waarschijnlijk is dat ze Grand Prix rijden en dat de claim niet waar was.

Dit is iets heel anders dan een hoop paragnosten die claimen gaves te hebben, en die ze ook aan je willen tonen. Totdat er een test komt waardoor "vals spelen" (zoals eerder al aangegeven, cold/hot reading, placebo effect, toeval) niet meer mogelijk is. Dan opeens blijkt niemand meer een gave te hebben.
Een Derek Ogilvie doet het dagelijks, met hoge druk een topprestatie neerzetten. Tot hij het moet doen zonder vals te kunnen spelen. Toen kon hij het opeens niet meer....