Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:55

Pion:

Ik ben officieel ook nergens voor gelabeld, maar als ik de kenmerken ervan door kijk dan kan het bijna niet anders dat een ADHD-achtig stempel er best op kan :P

Zo'n wat rare vraag van een enorm zijspoor voelt voor mij echt aan als een onmisbare bouwsteen in het kunnen begrijpen van het hele verhaal.

En ik heb ook een fotografisch geheugen. Niet zo extreem dat ik alles onthou ofzo, en zelfs behoorlijk vergeetachtig de laatste jaren, maar ik herinner me wel heel veel beelden en dan ook heel gedetailleerd. Ik denk ook echt heel erg in beelden en gevoelens, en het kost me dan ook vaak best wat moeite om dat in (de juiste) woorden om te zetten.

Maargoed, misschien heeft iedereen dat wel :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:55

Dat herken ik ook, ik kan ook heel vervelend en ongeduldig zijn als het verhaal niet snel genoeg/op een bepaalde manier verteld wordt :o Ik leg gauw verbanden en zit dan inderdaad al heel ergens anders met mijn hoofd (voor mij is dat dan wel relevant voor het verhaal). Ik had op school vaak dat ik al op de zaken vooruit liep daardoor (met als gevolg een lichtelijk geïrriteerde leraar 'dat ga ik zo nog allemaal vertellen').
Wbt leren, woordjes voor een SO las ik altijd gewoon een keer door in de pauze voor de les, dan zat het erin. Ik hou zelf erg veel van talen, en ik merk vaak dat ik de regels niet kan uitleggen. Ik weet dan niet waarom iets zo is, maar het 'voelt' gewoon goed op een bepaalde manier, ik zie een zin en dan weet ik wat er fout zit al kan ik niet altijd benoemen waarom het nou fout is. Natuurlijk maak ik ook wel eens fouten (logisch) maar ik ben wel heel talig aangelegd (en daardoor ook altijd goed geweest in vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, etc), wiskunde is dan weer mijn mindere kant.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 05-10-12 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:57

MirandaFuego schreef:
Idd is adhd en add prima samengaand.

Foutje? :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:02

Ik heb toch wel erg veel last gehad van m'n hoogbegaafdheid. Ik heb uiteindelijk m'n Havo niet afgemaakt (op het VWO begonnen). De lessen waar ik geen moeite voor hoefde te doen vond ik doodsaai, dus ik kwam vaak niet eens opdagen. De lessen waar ik wél moeite voor moest doen (wiskunde en economie) ontliep ik ook, omdat ik er geen flauw benul van had hoe ik moest leren :')
Toetsen van dat soort vakken heb ik voornamelijk gemaakt door 'foto's' in m'n geheugen te maken van de te leren stof en die tijdens de toets voor m'n ogen te halen, maar dan ontbrak het alsnog aan begrip van de stof. Uiteindelijk heb ik een groot gedeelte deelcertificaten voor m'n Havo gehaald.

Op de basisschool ben ik één keer goed geholpen: Ik kon al lezen en via de tv had ik Engels geleerd. Terwijl de rest van de klas leerde lezen mocht ik van juffie een encyclopedie pakken of m'n Engels zelfstandig opschroeven. Ondanks dat ze op andere gebieden veel fouten bij me heeft gemaakt, ben ik haar hier nog steeds dankbaar voor :j

Sociaal schortte het er bij mij ook erg aan. Velen vonden mij een betweter en ik gebruikte woorden die ze niet snapten. Ik was (en ben nog steeds) graag alleen, ik lees graag informatieve boeken of woordenboeken en dat helpt ook niet voor je populariteit :')
Ik werd nogal gepest of vermeden.

Na de Havo ben ik in de paarden gaan werken, met het idee 'ik zie wel wat er op m'n pad komt' en nu ben ik een 4 jarige MBO studie in 1 jaar aan het volgen (met 2 vingers in m'n neus). Een groot gedeelte van de stof ken ik al, dus het is voornamelijk regels, procedures en afkortingen leren. Fotootje maken in m'n hoofd en ik rol er wel doorheen. Ik kan dus nog steeds niet leren :=
Gelukkig heb ik nu wél motivatie, dus ik zie het allemaal erg rooskleurig in.

Tegenwoordig zit het sociaal ook wel snor. Ik heb niet echt vrienden, maar daar heb ik ook geen behoefte aan. Ik kan lekker babbelen op stal en dat is al grote winst voor mij, ik voel me daar ook erg prettig bij. Ik heb geleerd om geen grote woorden te gebruiken in gesprek met de meeste mensen en dat helpt ook enorm.
Mijn man is ook hoogbegaafd en hij is m'n alles :) Bij hem kan ik me afentoe ook nog eens dom voelen en dat, klinkt misschien gek, is heel erg fijn :D We leren elke dag van elkaar en stimuleren elkaar om altijd beter te worden. Ik had het niet beter kunnen treffen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:04

Remember schreef:
MirandaFuego schreef:
Dit heeft mijn man dus niet, die gaat als ie tijd over heeft toch weer wat halen uit de bieb om te studeren, de mafste dingen, als hij maar van die 'kriebels' af is...
Hij doet nu een deeltijdstudie aan de RUG via z'n werk...hij is wel heel tevreden over z'n baan, maar dat heeft wel te maken met de vrijheid en uitdaging die hij daar heeft, een strak georganiseerde baan van 9 tot 5 op kantoor houdt hij niet vol, boring... :O

Ik kan ook gerust midden in de nacht op internet gaan om iets uit te zoeken :o . Ben altijd wel ergens mee bezig, maar heb absoluut de drang niet (meer) om me te bewijzen met diploma's en certificaten. Ik zoek ergens meer informatie over op tot ik het voldoende vind en dan komt er weer iets anders op m'n pad. Toen ik bijv een trailer ging kopen heb ik daar bijna een studie van gemaakt haha, voer voor m'n paard is helemaal uit gepuzzeld, interesseer me enorm in (sport)fysiologie en zoek daar dus ook veel over op. Het moet op m'n pad komen en me bezig houden, ik vermaak mezelf redelijk ad-hoc dus.

Heb jij ook dat je je ergens heel fanatiek op focust, totdat je het weet en dan is de interesse over, van die 'manies'?
Dat autodidact herken ik ook in mijn man.
Maar m'n man heeft vroeger nauwelijks wat gedaan op school (als hij er al was) dus die vind het nu juist fijn om een goed papiertje te halen, ook ivm zekerheid voor de toekomst.
Hij is vroeger vreselijk onderschat ook, ze dachten dat hij de mavo niet zou kunnen.. :+
Nu is het voor hem prettig te merken dat hij makkelijk meekomt op hoger niveau, is een motivatie.
En hij wil toch leren, dus dat maakt het juist perfect.

Nouks schreef:
MirandaFuego schreef:
Idd is adhd en add prima samengaand.

Foutje? :D

Samen gaande met hb bedoel ik.. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:06

Fiffill schreef:
Ik hou zelf erg veel van talen, en ik merk vaak dat ik de regels niet kan uitleggen. Ik weet dan niet waarom iets zo is, maar het 'voelt' gewoon goed op een bepaalde manier, ik zie een zin en dan weet ik wat er fout zit al kan ik niet altijd benoemen waarom het nou fout is. Natuurlijk maak ik ook wel eens fouten (logisch) maar ik ben wel heel talig aangelegd (en daardoor ook altijd goed geweest in vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, etc), wiskunde is dan weer mijn mindere kant.

Precies hoe je dat omschrijft ervaar ik het ook, met het Engels dan :j Het moet goed voelen, dan klopt het. Ook onbegrijpelijk dan dat sommige mensen komen met iets als "Does you have...." en "she did had" en dat soort tenenkrommende dingen, dat KLINKT toch niet :P

Bij mij is het echter bij Engels gebleven omdat ik een enorme aversie had (en nog steeds heb) tegen dat akelige gedoe van die rijtjes met naamvallen en uitzonderingen op uitzonderingen op uitzonderingen in het Frans. Dat was mij veels te stoffig allemaal, als het zo moet dan heb ik er geen zin meer in *nukkig*.

Talen moet je gewoon veel horen, en dan wat lichte info erbij, dan pik je het zo op :j

Maarja zo vaak hoor(de) ik geen Frans of Duits, het bleef letterlijk ver van mijn bed...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:06

Fiffil, dat heb ik ook. Ik weet bij talen niet altijd waarom iets fout is, maar wel DAT het fout is. Dan kan ik het niet uitleggen, maar ik heb wel gelijk. Wbt dat verhalen vertellen.. Daar ben ik best irritant in, vooral bij m'n vriend. Dan gaat het me inderdaad niet snel genoeg, vervolgens ga ik invullen, etc etc.

Ook dingen uitleggen aan anderen vind ik vaak lastig, ik snap niet altijd waarom ze het niet snappen. Als ik dan wat uitleg, is het vaak in beelden. Dat werkt meestal wel goed. :j

Phormicola, heel herkenbaar, alweer. :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:07

Bij mij zeiden ze altijd;
Ze stelt een vraag en voordat je deze beantwoord hebt, stelt ze alweer een nieuwe vraag.

Ik zou mijn geheugen niet zozeer als fotografisch beschrijven hoewel het er wel wat trekjes van heeft denk ik.

Och midden in de nacht uit bed gaan om iets op te zoeken haha.
Heb ik ook wel eens gedaan, bleef maar nadenken en wilde het zeker weten.

Pantykous

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:08

Ik heb geen fotografisch geheugen wat teksten betreft, wel situaties. Ik kan gesprekken, situaties en gebeurtenissen tot jaren terug tot in detail terug halen. Soms best vervelend voor anderen.

Aan de hoeveelheid reacties hier te zien, toch wel duidelijk dat veel mensen hun ei kwijt moeten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:09

Hebben jullie ook weleens dat je iets ontiegelijk grappigs zegt tijdens een gesprek, maar dat niemand 't vat? :') Door m'n man weet ik nu dat ik grote sprongen maak in m'n hoofd, maar als je die er niet bij verteld, tja, dan snapt niemand het. Maar als je die sprongen er wèl bij verteld is het niet grappig meer :')

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:10

Ik heb dat ook maar alleen met engels, waarschijnlijk omdat ik dat heel jong heb opgepikt, andere talen zijn voor mij minder vanzelfsprekend ik ben verder meer een bèta, en goed in wiskundig-analytische dingen.

Ik heb geen fotografisch geheugen voor teksten, maar wel voor afbeeldingen en beelden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:11

die dingen herken ik ook maar al te goed. Een heel goed ontwikkeld taalgevoel, dingen echt 'moeten' opzoeken, en snel weer verveeld zijn en een nieuwe interesse zoeken om me op te storten :D
Fotografisch geheugen heb ik niet, eerder een associatief geheugen. "nee jullie zijn in 2006 op deze stal gekomen, want ik heb je een verhaal zitten vertellen over het HE en dat was met dat paard die ik toen net reed en daar ben ik mee begonnen in juni 2006, want toen was Raimaer niet rad, en dat was toen we net M gestart waren, etc, etc"

(en dan is iedereen ruimschoots afgehaakt :D )

(overigens zie ik heel wat bekende namen langskomen nu :D )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:13

Lielle schreef:
die dingen herken ik ook maar al te goed. Een heel goed ontwikkeld taalgevoel, dingen echt 'moeten' opzoeken, en snel weer verveeld zijn en een nieuwe interesse zoeken om me op te storten :D
Fotografisch geheugen heb ik niet, eerder een associatief geheugen. "nee jullie zijn in 2006 op deze stal gekomen, want ik heb je een verhaal zitten vertellen over het HE en dat was met dat paard die ik toen net reed en daar ben ik mee begonnen in juni 2006, want toen was Raimaer niet rad, en dat was toen we net M gestart waren, etc, etc"

(en dan is iedereen ruimschoots afgehaakt :D )

(overigens zie ik heel wat bekende namen langskomen nu :D )

Dat herken ik Lielle :j Mijn fotografisch geheugen gaat alleen op voor tekst. Mijn man heeft het met beelden (is ook kunstenaar).

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:13

:wave: Hoi Lielle :D !

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:14

Wat Miranda zegt over de samenhang HB en ADHD kan denk ik wel kloppen.
Dat je druk over kan komen omdat het in je hoofd soms zo 'druk' is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:15

Pantykous schreef:
Ik heb geen fotografisch geheugen wat teksten betreft, wel situaties. Ik kan gesprekken, situaties en gebeurtenissen tot jaren terug tot in detail terug halen. Soms best vervelend voor anderen.

Maar dat is denk ik een echte vrouwen eigenschap!
Pion schreef:
Wat Miranda zegt over de samenhang HB en ADHD kan denk ik wel kloppen.
Dat je druk over kan komen omdat het in je hoofd soms zo 'druk' is.

Mijn man en dochter hebben dat allebei, chaos in de kop! :j
Maar ze zijn niet druk van 'buiten.'

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:17

phormicola schreef:
Hebben jullie ook weleens dat je iets ontiegelijk grappigs zegt tijdens een gesprek, maar dat niemand 't vat? :') Door m'n man weet ik nu dat ik grote sprongen maak in m'n hoofd, maar als je die er niet bij verteld, tja, dan snapt niemand het. Maar als je die sprongen er wèl bij verteld is het niet grappig meer :')

Haha ja dat herken ik wel, zit je wel vaak een beetje voor lül te hikken van de lach :+
Dus ik heb dat toch wel redelijk afgeleerd om het uit te spreken want de meeste mensen vinden je dan alleen maar raar :')

Maar binnenpretjes zijn ook leuk :D

Dat druk in het hoofd zijn, met allerlei dingen tegelijk, ik vind dat vaak handig, maar eigenlijk vooral erg vervelend, niet goed voor je gezondheid....zou heel erg graag een uit-knopje willen dat er gewoon even geen zaken doorheen vliegen....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:17

Mijn man is ook druk in de kop, alles komt ook keihard binnen. Bij hem komt het door epileptische activiteit.

Ik heb dat alleen als ik migraine ga krijgen (wat ook weer een link heeft met epilepsie). Ik ben juist een dagdromer. Als ik me weer eens als een pitbull ergens in vastbijt dan wordt dat m'n hele universum en bestaat niets anders. Heerlijk voor mij, minder leuk voor m'n omgeving.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:18

MirandaFuego schreef:
Pantykous schreef:

Maar dat is denk ik een echte vrouwen eigenschap!

dat weet ik niet, maar dat kan ik dus ook. Beelden heb ik helemaal geen geheugen voor, ben totaal niet visueel ingesteld. Anderzijds werk ik juist wel veel met schema's en flows, zal ook heel snel op een whiteboard gaan werken in discussies. Ik weet ook wel bv waar iets stond op een pagina en zodra ik iets in zijn context heb gezien kan ik het prima onthouden.

:wave: Eef :j (en PC :D )

Grapjasjes12

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:19

Hai :D Je hebt je kleurtje nog :))

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:19

Ik kan me goed vervelen.
Althans, dan lig ik op de bank en denk over vanalles en nog wat na.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:20

Kansberekening, economie, M&O sommen kon ik zo uitrekenen, maar échte wiskunde kon ik de logica niet in vinden. Biomechanica op de uni was helemaal een crime, daar heb ik niks van gesnapt en was de hoofdreden dat ik gestopt ben (bewegingswetenschappen).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:21

Ik had dat idd ook met tekst, dan zag ik als het ware gewoon de pagina voor me en waar alles stond en zo wist ik wat ik moest weten voor een SO bijvoorbeeld. Weet alleen niet of dat nou helemaal de meest ideale manier is :+
Wat Lielle zegt herken ik ook wel trouwens, maar ik ben ontzettend slecht in tijden, ik heb echt geen benul of iets een paar maanden of een paar jaar terug was, dat wil er bij mij maar niet in. :') Dus ik onthou wel veel dingen, maar ik kan ze vaak niet vaak op de juiste tijd plaatsen.

phormicola schreef:

Herkenbaar. :')

pmarena schreef:
Fiffill schreef:
Ik hou zelf erg veel van talen, en ik merk vaak dat ik de regels niet kan uitleggen. Ik weet dan niet waarom iets zo is, maar het 'voelt' gewoon goed op een bepaalde manier, ik zie een zin en dan weet ik wat er fout zit al kan ik niet altijd benoemen waarom het nou fout is. Natuurlijk maak ik ook wel eens fouten (logisch) maar ik ben wel heel talig aangelegd (en daardoor ook altijd goed geweest in vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, etc), wiskunde is dan weer mijn mindere kant.

Precies hoe je dat omschrijft ervaar ik het ook, met het Engels dan :j Het moet goed voelen, dan klopt het. Ook onbegrijpelijk dan dat sommige mensen komen met iets als "Does you have...." en "she did had" en dat soort tenenkrommende dingen, dat KLINKT toch niet :P

Bij mij is het echter bij Engels gebleven omdat ik een enorme aversie had (en nog steeds heb) tegen dat akelige gedoe van die rijtjes met naamvallen en uitzonderingen op uitzonderingen op uitzonderingen in het Frans. Dat was mij veels te stoffig allemaal, als het zo moet dan heb ik er geen zin meer in *nukkig*.

Talen moet je gewoon veel horen, en dan wat lichte info erbij, dan pik je het zo op :j

Maarja zo vaak hoor(de) ik geen Frans of Duits, het bleef letterlijk ver van mijn bed...

Ik vond Frans ook heel saai :O Duits dan weer niet, maar dat is net Nederlands, dus daar hoefde ik sowieso eigenlijk niks voor te doen. Naamvallen 'voel' je dan vanzelf wel of het goed zit of niet. Ik ging wel zelf proberen talen te leren toen ik op de middelbare school zat, gewoon ernaast (zodat ik iets leuks te doen had). Als ik me ergens voor interesseer (en dat is eigenlijk voor bijna alles) wil ik het ook echt meteen goed uitzoeken.

Overigens doe ik nu totaal iets anders eigenlijk, namelijk kunstacademie :) maar het bevalt me heel goed. Ik vind het gebrek aan theorie soms wel jammer, maar aan de andere kant kan ik me qua theorie nu dus eindelijk wel op de dingen storten die ik zelf echt interessant vind (gewoon ernaast dus) :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:22

Voor degenen met moeite met wiskunde heb ik een leuke link. De reden dat we dat niet snappen is vaak omdat niemand uit kan leggen hoe de regels ooit zijn ontstaan (anyone?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Intuitionism

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:23

Ik heb met wiskunde vaak dat ik het te moeilijk maak. Ik kan er niet bij dat het simpel is.

Lielle dat heb ik ook. Kan geen teksten onthouden, maar wel op welke pagina iets stond en waar het stond. Soms best frustrerend tijdens een toets. :+

En Phormicola, wat betreft de grapjes: gebeurt me zo vaak. Is meestal echt zo'n -O- momentje. :D
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 05-10-12 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt