Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:53

Jah het volgen van zo'n AED moet voor iedereen te doen zijn.

In het ziekenhuis wordt idd een 'gewone' defibrillator gebruikt zoals op tv :).. Maar die mogen enkel gebruikt worden door mensen uit het reanimatie team.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:23

In ons ziekenhuis worden de gewone paddles eigenlijk nooit meer gebruikt, we kunnen net zoals op de AED start pads (elektroden) aansluiten op onze defibrillator.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:38

Zien jullie dat een aed vaak helpt of valt t mee? Ik ken de cijfers niet..

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:52

In Belgie zijn er helaas nog niet zoveel AED's op openbare plaatsen. Verder heeft de ambulance er meestal wel één maar er wordt gemerkt met een MUG-team die een gewone defibrillator mee heeft

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:34

Farjen schreef:
In Belgie zijn er helaas nog niet zoveel AED's op openbare plaatsen. Verder heeft de ambulance er meestal wel één maar er wordt gemerkt met een MUG-team die een gewone defibrillator mee heeft

Ind, ben altijd een beetje prettig verrast als ik er één zie staan op een openbare plaats... Maar probeer maar 'ns aan een vreemde uit te leggen dat ie dat ding moet gaan halen terwijl jij al begint te reanimeren...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:36

@Farjen; inderdaad, die zijn bij ons minimum op een halfuur heen- en terug... (Westvl) Kun je beter gewoon wachten op de ambulance/mug die er op 15 minuten zijn...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:07

Ja!

Ik heb toevallig donderdag de AED cursus gevolgd, en mijn certificaat krijg ik binnenkort!

Het is erg leerzaam, ook veel 'simpele dingen' waarvan blijkt dat veel mensen het zouden vergeten. Zoals de deur open zetten voor de ambulance. Het hoofd niet achter over doen (ademweg vrij maken) want als de nek gebroken was dan was die nu zéker gebroken. En wat je dan wel moest doen om de ademweg vrij te maken etc.. Hoop niet dat ik het ooit mee maak, maar dan weet ik iig wat ik moet doen (als de paniek niet toe slaat).

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:28

Ja, ik weet wat ik moet doen. Heb een speciale training moeten volgen voor mijn opleiding en moet deze elk jaar herhalen. Gelukkig nog nooit meegemaakt dat ik het in de praktijk moet toepassen, maar de kennis van reanimeren en over het gebruik van een AED is wel aanwezig.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:36

Heb ook mijn BHV en reanimatie+ AED , Help altijd mensen die iets hebben en als ik een ongeluk zie oid dan vraag ik altijd even of ik moet helpen... Kleine moeite vind ik.
Van bloed ben ik ook niet echt vies en heb altijd een reanimatie kapje mee voor als ik een vreemde zou moeten reanimeren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:38

xChantal94 schreef:
Ja!

Het hoofd niet achter over doen (ademweg vrij maken) want als de nek gebroken was dan was die nu zéker gebroken. En wat je dan wel moest doen om de ademweg vrij te maken etc.. Hoop niet dat ik het ooit mee maak, maar dan weet ik iig wat ik moet doen (als de paniek niet toe slaat).

Let wel op dat dit alleen geld in situaties waarin het waarschijnlijk is dat het slachtoffer een ongeval heeft gehad. In het verkeer, of van een ladder is gevallen oid. Als daar geen aanleiding toe is, moet je de kinlift gewoon toepassen!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:48

Ja, ik moest mijn bhv halen voor mijn werk.

Heb het nog nooit meegemaakt en idd ik hoop het ook nooit mee te hoeven maken.

@TS, hoe is het toen afgelopen?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:32

Ik kan reanimeren, checkups doen als er iemand onwel word etc. Heb het al een keer moeten toepassen toen ik een ongeluk zag gebeuren.. er was niemand anders die wist wat ze moestne doen en daar baal ik dan best van omdat ik dan alles alleen moet doen en die mensen alleen maar paniek gingen zaaien.
Die mevrouw zat helemaal onder het bloed en ik probeerde haar kalm te houden totdat de ambulance kwam, komt er zo'n vrouw boven hangen: " Ohh MIJN GOD ZE BLOED DOOD!!!!!" Stom wijf zeg, kan me er nog steeds kwaad over maken. Er was niet eens sprake van een slagaderlijke bloeding oid.
Hou dan alsjeblieft je mond dicht als je nergens niks van weet want zo maak je dingen alleen maar erger.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:13

Shiloh schreef:
xChantal94 schreef:
Ja!

Het hoofd niet achter over doen (ademweg vrij maken) want als de nek gebroken was dan was die nu zéker gebroken. En wat je dan wel moest doen om de ademweg vrij te maken etc.. Hoop niet dat ik het ooit mee maak, maar dan weet ik iig wat ik moet doen (als de paniek niet toe slaat).

Let wel op dat dit alleen geld in situaties waarin het waarschijnlijk is dat het slachtoffer een ongeval heeft gehad. In het verkeer, of van een ladder is gevallen oid. Als daar geen aanleiding toe is, moet je de kinlift gewoon toepassen!

Hoofd naar achter is iets anders als de kinlift.. Kinlift is het gene wat je moet doen om de ademweg vrij te maken :).

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:22