Glitfaxi schreef:Lieve TS, na een gesprek met mijn logopedist mag het zowel AUTO of OUTO zijn. Sorry.
au of ou ??
ou als au of als oe, maar ik ken het niet als oo
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMJ schreef:Embe schreef:Het woord automobiel is een Frans leenwoord en komt van automobile... en auto is daar volgens mij een afkorting van.
Is weer grieks en latijn. Waar overigens veel van de europese taal vandaan komt.
Uiteindelijk komt het echt daar vandaan.
Google het maar!
Citaat:Ik doel meer op het feit dat er veel Franse leenwoorden zijn in het Nederlands. De Franse tijd in Nederland was rond het einde van 1700 begin 1800. In die tijd werd ook de auto uitgevonden. Ik denk dat daar de link ligt.
Citaat:Nee wiki durft zich daar niet over uit te laten voor hij van half nederland op zijn flikker krijgt of het nou auto of otto is..
manzano schreef:Is de EU een continent dan![]()
daffodil schreef:Hahaha Manzano, jij woont hemelsbreed 20 km bij mij vandaan dus de vlieger dat het met regio te maken heeft gaat bij ons dus niet op.....
daffodil schreef:Ik moest er vreselijk om lachen......ik hou wel van een leuke woordgrap op zijn tijd
Citaat:Nederland was zelfs kortstondig onderdeel van Frankrijk, van 1810 tot 1813, en het Frans was in die periode de officiële taal van het land, naast het Nederlands
manzano schreef:daffodil schreef:Hahaha Manzano, jij woont hemelsbreed 20 km bij mij vandaan dus de vlieger dat het met regio te maken heeft gaat bij ons dus niet op.....
Waar ik woon zegt weinig over waar ik vandaan kom![]()
Overigens is het Gooi ook hemelsbreed zo'n 20km verderop. Maar als dat taalgebruik bepalend is..........![]()
Embe schreef:Volgens Wiki:Citaat:Nederland was zelfs kortstondig onderdeel van Frankrijk, van 1810 tot 1813, en het Frans was in die periode de officiële taal van het land, naast het Nederlands
Dus wat mij betreft komt het woord auto uit het Frans en werd het dus ook uitgesproken met OO... later is de uitspraak AU er bij gekomen en nu mag het beiden.