Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:33

Ik heb 5 jaar geleden zelf de keuze gemaakt om vegatarier te worden, mijn ouders en broer&zus, eten allemaal gewoon vlees, maar mijn kinderen mogen later van mij gewoon vlees eten hoor, ze mogen die keuze gewoon zelf maken. Ik ga het alleen niet voor hun proeven of het gaar is. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:35

Killyenn schreef:
MamboBeach schreef:
killyenn, dat is zeker mijn keuze! :j

En over het wel of niet vlees eten is voor mij geen keuze. Ik ben van MENING dat ieder met mate vlees nodig heeft. En dat er mensen zijn die dat kunnen of willen vervangen is ieders mening. Bij mij uit zich dat met het eten van een stukje vlees. In mijn ogen hoort een stukje vlees eten er dus gewoon bij.

Maar waarom ben je er zo van overtuigd dat iedereen vlees nodig heeft? Ik leef nu 11 jaar zonder vlees, vanaf mijn zevende levensjaar en ben dus mijn puberteit doorgekomen zonder vlees. Ik ben gezond, weinig ziek, ben fit, heb een goede conditie, ik heb nog altijd een goed stel hersens, en het mooiste is nog dat ik absoluut geen uitzondering ben. Als geen vlees eten inderdaad ongezond is, waarom zijn zoveel mensen die vegetarisch leven dan prima in staat om zonder te doen?
Of laat ik het anders vragen: is er iets dat jou zou kunnen overtuigen dat vegetarisch leven wel gezond is?

Ik ben opgevoed door twee vegetariërs dus sinds m'n geboorte vegetariër al heb ik wel dingen geproefd en gegeten (ook uit nieuwsgierigheid) vooral als kind, ik vind het merendeel vooral niet lekker. Het enige wat ik echt lust is rookworst. :Y)
Maar waarom wil je per se mensen overhalen? Laat iedereen toch zelf kiezen wat hij/zij eet. ;) Als mensen een beetje bewust over hun voeding nadenken is dat alleen maar goed, en dan zijn ze ook in staat zelf keuzes te maken. Of dat nou wel of geen vlees eten is, imo moeten ze dat gewoon zelf weten. :j

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:36

F_Orumster schreef:
Killyenn schreef:
a) je kind wel vlees laten maken is ook de keus maken voor je kind
b) een mens mist niets zonder vlees, mits hij een gezond dieet heeft. Dat geldt voor een vleeseter net zo goed.
c) en ik wil ook niet dat ze ziek thuiskomen als ze een keer iets anders vreemds eten, maar toch voer ik ze niet alles wat er op de wereld te eten valt. Daarnaast zie ik niet in waarom een kind een fricandel zou moeten eten bij iemand anders. Dat is uberhaupt iets wat ik mijn kind, zelfs als ik het vlees zou geven, niet zou laten eten, omdat ik dat rotzooi vind.

Het is jouw keuze, je kind kan nog niet kiezen. Daarom vind ik dat je er héél goed aan doet je kind bewust te laten worden van wat vlees is, waarom je het beter niet eet en dat als je het niet eet, bewuster op je dieet moet letten (vervanging bepaalde stoffen). Daarom vind ik het nog wel een goede zaak dat je kind het af en toe wel krijgt. Daarnaast, de kans dat je kind later het leven voortzet als vegetariër is groter als hij/zij daar zelf voor kiest.

Precies, je kind kan nog niet kiezen, maar dat vlees eten als normaal wordt beschouwd in onze gemeenschap betekent niet dat je kind vlees laten eten niet kiezen voor je kind is. Overigens zit er niet belachelijk veel in vlees dat je echt hoeft te vervangen, van veel dingen krijgen we toch al meer dan genoeg binnen doordat wij als maatschappij al ruim de hoeveelheden eten die we hoeven te eten.

Ik vond fricandellen als kind ook al bijzonder ranzig, dus dat is simpelweg smaak. Verder vind ik fricandellen, of een kind nu vlees eet of niet, uberhaupt geen onderdeel van een gezonde maaltijd, dus begrijp ik niet hoe een fricandel enige toevoeging zou hebben aan en gezond dieet, vegetarier of niet, en waarom het zo noodzakelijk is dat het kind dit zou eten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:36

Killyenn schreef:
MamboBeach schreef:
killyenn, dat is zeker mijn keuze! :j

En over het wel of niet vlees eten is voor mij geen keuze. Ik ben van MENING dat ieder met mate vlees nodig heeft. En dat er mensen zijn die dat kunnen of willen vervangen is ieders mening. Bij mij uit zich dat met het eten van een stukje vlees. In mijn ogen hoort een stukje vlees eten er dus gewoon bij.

Maar waarom ben je er zo van overtuigd dat iedereen vlees nodig heeft? Ik leef nu 11 jaar zonder vlees, vanaf mijn zevende levensjaar en ben dus mijn puberteit doorgekomen zonder vlees. Ik ben gezond, weinig ziek, ben fit, heb een goede conditie, ik heb nog altijd een goed stel hersens, en het mooiste is nog dat ik absoluut geen uitzondering ben. Als geen vlees eten inderdaad ongezond is, waarom zijn zoveel mensen die vegetarisch leven dan prima in staat om zonder te doen?
Of laat ik het anders vragen: is er iets dat jou zou kunnen overtuigen dat vegetarisch leven wel gezond is?

Ik denk dat je me niet begrijpt. Vlees eten is nodig of in ieder geval vervanging daarvan. DUS, geen vlees, prima maar zorg dan wel voor een goede vervanging. Heb je die niet, dan gaat het noet goed met je. Begrijp je wat ik bedoel?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:37

MamboBeach schreef:
Fiffill schreef:
Oh gatverdamme, als er iets smerig is. :') Echt niet alle kinderen zijn dol op die dingen.

Lekkere fricadelle lust ik ook wel... :') Maar ik ben geen kind meer... :o :D

Ik was van de kaassoufflé bij de patatjes, of nog lekkerder (maar dat hebben ze niet overal), een groentekroket. :D

Heb je wel eens gezien hoe ze frikandellen maken? Dat is pas écht vies om te zien, een grote grijze massa drek. En daar persen ze dan een frikandel uit.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:39

Fiffill schreef:
Killyenn schreef:

Ik ben opgevoed door twee vegetariërs dus sinds m'n geboorte vegetariër al heb ik wel dingen geproefd en gegeten (ook uit nieuwsgierigheid) vooral als kind, ik vind het merendeel vooral niet lekker. Het enige wat ik echt lust is rookworst. :Y)
Maar waarom wil je per se mensen overhalen? Laat iedereen toch zelf kiezen wat hij/zij eet. ;) Als mensen een beetje bewust over hun voeding nadenken is dat alleen maar goed, en dan zijn ze ook in staat zelf keuzes te maken. Of dat nou wel of geen vlees eten is, imo moeten ze dat gewoon zelf weten. :j

Omdat de discussie geopend wordt, en ik discussieren nu eenmaal bijzonder leuk vind :) Verder ben ik van mening dat er erg veel verborgen gehouden wordt, of dat dat althans geprobeerd wordt, en dat het daarom voor de gemiddelde mens lastig is om in aanraking te komen met beide kanten van het verhaal. Daarom probeer eik de andere kant van het verhaal zo goed mogelijk duidelijk te maken als mensen de discussie aan willen gaan. Ik breng het onderwerp zelf nooit naar boven, maar als anderen dat doen ga ik er graag op in.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:40

Fiffill schreef:
Ik was van de kaassoufflé bij de patatjes, of nog lekkerder (maar dat hebben ze niet overal), een groentekroket. :D

Heb je wel eens gezien hoe ze frikandellen maken? Dat is pas écht vies om te zien, een grote grijze massa drek. :=
[/quote]
Wanneer gaan we aan tafel? :')

Ach, maar dat is met zoveel dingen zo, dat je echt niet wil weten hoe het wordt gemaakt of wat er in zit. ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:41

MamboBeach schreef:
Killyenn schreef:

Ik denk dat je me niet begrijpt. Vlees eten is nodig of in ieder geval vervanging daarvan. DUS, geen vlees, prima maar zorg dan wel voor een goede vervanging. Heb je die niet, dan gaat het noet goed met je. Begrijp je wat ik bedoel?

Ik begrijp wat je bedoelt, maar 'vlees eten' is niet nodig. Wat nodig is, is het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen. Vlees eten is een gemeenschappelijk zeer geaccepteerde manier, maar daarom niet per definitie de betere. Dus in plaats van uit te gaan van 'vlees eten' ga ik liever uit van 'het binnen krijgen van de juiste stoffen'. Zo zou ik dus ook nooit zeggen dat je vervanging voor vlees nodig hebt: wel dat je gezond moet eten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:44

Killyenn schreef:
Fiffill schreef:

Omdat de discussie geopend wordt, en ik discussieren nu eenmaal bijzonder leuk vind :) Verder ben ik van mening dat er erg veel verborgen gehouden wordt, of dat dat althans geprobeerd wordt, en dat het daarom voor de gemiddelde mens lastig is om in aanraking te komen met beide kanten van het verhaal. Daarom probeer eik de andere kant van het verhaal zo goed mogelijk duidelijk te maken als mensen de discussie aan willen gaan. Ik breng het onderwerp zelf nooit naar boven, maar als anderen dat doen ga ik er graag op in.

Ik vroeg je niet om me over te halen hoor! :+
Verder begrijp ik je verhaal ook heus wel en deel ik veel daarvan. Alleen is het voor mij geen reden om geen vlees meer te eten. Ben ik nu een slecht mens?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:44

MamboBeach schreef:
Fiffill schreef:

Heb je wel eens gezien hoe ze frikandellen maken? Dat is pas écht vies om te zien, een grote grijze massa drek. :=

Wanneer gaan we aan tafel? :')

Ach, maar dat is met zoveel dingen zo, dat je echt niet wil weten hoe het wordt gemaakt of wat er in zit. ;)

Klopt, ik verbaas me soms ook hoe dingen die ik heel lekker vind er eerst ontzettend smerig uitzien. :)) Maar zag ooit een docu over die frikandellen, ze pureren het vlees en daarna persen ze er frikandellen van. Als ze krom zijn mogen ze nog een keertje. :')

Killyenn schreef:
MamboBeach schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar 'vlees eten' is niet nodig. Wat nodig is, is het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen. Vlees eten is een gemeenschappelijk zeer geaccepteerde manier, maar daarom niet per definitie de betere. Dus in plaats van uit te gaan van 'vlees eten' ga ik liever uit van 'het binnen krijgen van de juiste stoffen'. Zo zou ik dus ook nooit zeggen dat je vervanging voor vlees nodig hebt: wel dat je gezond moet eten.

Hier ben ik het mee eens. :j Voor de een zal dat het eten van vlees zijn, voor de ander niet (of zoals mijn vriend het zou zeggen "leven als een konijntje" ;) ). En imo is dat iedereen zijn eigen keus, waar hij/zij die voedingstoffen vandaan haalt. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:47

Killyenn schreef:

Mensen eten het niet voor niets, daar ben ik echt van overtuigd. Dat er een andere manier van eten is om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen is helemaal goed, alleen niet mijn manier. :) Ik eet verder best wel gezond en bewust denk ik maar als ik stop met vlees eten moet er een vervanger zijn. Ik kan niet alleen op mijn groente teren 's avonds... ;)

MamboBeach

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:48

Dan bedoelen we denk ik allemaal hetzelfde, alleen halen wel het allemaal ergens anders uit. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:01

MamboBeach schreef:
Killyenn schreef:

Mensen eten het niet voor niets, daar ben ik echt van overtuigd. Dat er een andere manier van eten is om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen is helemaal goed, alleen niet mijn manier. :) Ik eet verder best wel gezond en bewust denk ik maar als ik stop met vlees eten moet er een vervanger zijn. Ik kan niet alleen op mijn groente teren 's avonds... ;)

Volgens McGee is de mensheid zich los gaan vormen naast de apen door het eten van vlees ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:05

Maar apen eten ook vlees...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:06

MamboBeach schreef:

Ja dat dacht ik ook.. :+

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:09

F_Orumster schreef:
Volgens McGee is de mensheid zich los gaan vormen naast de apen door het eten van vlees ;)

En apen eten geen vlees??? : o

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:10

Fiffill schreef:
MamboBeach schreef:

Ja dat dacht ik ook.. :+

:+

Eeeeh, ik ben blond maar wie is McGee :?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:11

He, jullie zijn sneller, bokken vanaf mobiel is soms wat lastig :+

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:12

MamboBeach schreef:

Iemand uit ncis :+ ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:15

odetteke schreef:
He, jullie zijn sneller, bokken vanaf mobiel is soms wat lastig :+

=:)

odetteke schreef:
MamboBeach schreef:

Iemand uit ncis :+ ;)

_O- Oh die! >;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:21

ik ga niet het hele topic doorlezen, want dan ga ik me er over lopen opwinden dat weet ik nu al, want dat doe ik alleen al om de titel haha :P

Maargoed ik vind het dus echt niet egoïstisch, echt niet. Ik ben zelf namelijk vegetarisch opgevoed. Mijn moeder is namelijk vegetarisch. Toen ik ouder was aten m'n broer, ik en m'n vader 1 keer in de week vlees als m'n moeder er niet was. Nou dat vond ik toen heel lekker en genoot er echt van, denk dat tegenwoordig vlees iets heel gewoons is maar voor mij was het toen bijzonder. Ik keek ook heel raar op als ik hoorde van mensen dat ze élke dag vlees aten. Nouja goed, ik ben dus niet vegetarisch maar wel zo opgevoed. Nu bakt m'n moeder zelfs 1 keer per week vlees voor mij. Dat vind ik prima, dan blijf je ervan genieten. :j

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:34

Hier onder enkele kleine feitjes waarom ik geen vlees eet. Je zou na het lezen hiervan de stelling misschien wel om kunnen draaien; je kind verplicht vlees geven is egoïstisch. Immers we willen onze kinderen toch gezond, milieu bewust en verstandig opvoeden? Het eten van vlees is allang niet meer noodzakelijk voor het binnen halen van de juiste voeding- en bouwstoffen. Een gezond voedingspatroon bestaat ook prima zonder vlees, en is vaak zelfs beter af zonder vlees. Of ik mijn kind vegetarisch ga opvoeden? Tja dat is de vraag, natuurlijk heb ik ook rekening te houden met de wil van de vader van mijn (toekomstige) kinderen. Wel zullen er zowiezo vleesvrije dagen in de week zitten. Omdat ik stellig overtuigd ben dat de mensen van vandaag simpelweg meer dan nodig is vlees eten. Ook zal mijn vlees van biologische bodem komen, absoluut geen bio industrie vlees.

Als je een kind geen vlees geeft uit goede beweegredenen en onderbouwing, waarom zou het dan egoïstisch zijn? Wilt je kind toch graag vlees eten, tja wie ben ik om dat tegen te gaan. Mijn ouders vonden het ook goed dat ik stopte met het eten van vlees. Andersom zou ik het ook absoluut accepteren van mijn kind.

Dierenwelzijn
De belangrijjkste knel punten waar dierenwelzijn organisaties tegen aan lopen:
• te weinig ruimte
• geen gelegenheid om naar buiten te gaan
• roostervloeren zonder liggedeelte met stro (kalveren, vleesvarkens, melkkoeien)
• veetransporten langer dan acht uur
• het (onverdoofd) castreren van biggen en couperen van staarten
• te weinig voer geven (bij ouderdieren van vleeskuikens)
• te eenzijdig voer geven (bij kalveren die worden gehouden voor blank vlees)
• het snavelkappen bij legkippen en het doden van mannelijke eendagskuikens
• het gebruik van te snel groeiende rassen van vleeskuikens
• het fokken van dikbilrunderen, waarbij geen natuurlijke geboorte mogelijk is
• onvoldoende verdoving in slachthuizen
• het gebruik van groeihormonen of preventieve antibiotica

Gezondheid
-Het eten van vlees en zuivel is niet essentieel en als je er dagelijks veel van eet zelfs niet goed. Uit Amerikaans universiteitsonderzoek blijkt dat consumptie van dierlijk eiwit de kans op lymphe-kanker verhoogt. Tomaten, broccoli en andere groenten hebben juist een tegenovergesteld effect.
-Vlees zit vol groeihormonen en antibiotica waardoor er antibiotica resistentie ontstaat
-Vlees bevat verschillende ziektes en bacteriën

Vleesproductie is milieuvervuiling en energieverspilling
-De grootste bron van de zure neerslag die bossen en heide ernstig aantast, zijn veehouderij (61%) en verkeer (18%).
-De productie en consumptie van vlees is de belangrijkste bijdrage (18%) aan de opwarming van de aarde (broeikaseffect). Wanneer alle Nederlanders zouden besluiten 3 dagen per week geen vlees te eten, zou dat de hoeveelheid broeikasgassen in ons land evenveel reduceren als wanneer 3 miljoen auto’s van de Nederlandse wegen gehaald zouden worden.
-Bovendien kost de productie van één pond vlees ongeveer 11.250 liter water.
Er is veel minder water nodig om een vegetariër of veganist (een die geen vlees, eieren of melkproducten eet) een jaar lang van voedsel te voorzien, dan er nodig is om één maand voedsel voor een vleeseter te produceren.
-Gemiddeld kost de productie van 1 kilo vlees(waren) 14,7 x meer energie dan de productie van een kilo plantaardige voeding.
-Een vegetariër in een PC-Hooft-tractor is milieuvriendelijker dan een vleester op de fiets

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:39

Bedankt ELpatcho! Ik zat hard te denken hoe ik dat nou uit kon leggen, je hebt het perfect gedaan met die feiten :D
Dat zijn bij mij dus ook de redenen dat ik geen vlees eet en ik mijn kinderen als vegetariër zou opvoeden tot ze er zelf over zouden kunnen beslissen. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:57

Elpatcho, precies, dat zijn gewoon keiharde feiten en dus mijn redenen om absoluut geen vlees meer te eten.
Bedankt voor het opnoemen ervan! :)

Oh, en mijn kind doe je geen plezier met gore fricandellen en dat soort voedsel. ;)
Die rent gillend weg. En ik ren met haar mee. :D

En Sonja, ik heb nooit problemen gehad met mijn vegetarisch zijn bij zakenetentjes, lunches e.d.
Broodje kaas is hier ook redelijk algemeen en die zitten er ook altijd tussen. Daarbij is vegetarisch zijn allang niet meer zo 'vreemd' als jaren geleden, toen ik definitief koos voor het vegetarisch zijn (meer dan 20 jaar terug). ;)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:11

:) Fijn om te horen dat hier zoveel mensen zijn die 't normaal vinden om hun kind vegetarisch op te voeden en zelf ook geen dode dieren te eten!! Daarnaast zijn er ook zoveel onderzoeken geweest waar uit komt dat vegetariërs langer leven, slimmer zijn, gezonder zijn en bewuster eten. Dit samen met het wereldvoedselprobleem en de enorm vervuilende vleesindustrie maakt vegetarisch eten gewoon zoveel logischer! Inderdaad El Patcho, je zou 't beter om kunnen draaien; je kind vlees geven is egoïstisch voor milieu (regenwoud, global warming) gezondheid van 't kind zelf én de levens van alle dieren die er voor gedood moeten worden.

Trouwens, voor de mensen die de smaak van vlees wel missen: ik ben hier afgelopen vrijdag geweest. Ben me te buiten gegaan aan een broodje 'nep tonijn' wat verdacht echt smaakte en heb wat gehaktballen en een Brabants Stoofpotje meegenomen. Het smaakt griezelig echt! http://www.devegetarischeslager.nl/