Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:21

Manon94 schreef:
Ik ben het al zo`n 3 jaar. Maar ik vroeg me eigenlijks iets af. Dragen de vegatariers hier leren schoenen? Dat is namelijk nog wel een punt waar ik mee zit...

Ik ben vegetariër geen veganist. Ik draag dus gewoon leer en eet ook melkproducten.. Ik zou dit overigens wel willen maar dan heb ik geen leven meer, overal zit wel wat in van dieren, vooral varken wordt echt in de meest uiteenlopende dingen verwerkt. Daarom heb ik voor mezelf besloten om niet door te slaan en gewoon geen vlees te eten. :)

M'n paard heeft ook gewoon een leren hoofdstel. :+

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:28

Ik draag geen leer. Maar dat is eigenlijk vooral omdat het duurder is dan schoenen van nepleer. Voor mijn pony had ik een leren en een kunststof zadel, maarja, hoofdstel is ook gewoon van leer en ik heb ook (tweedehands) leren rijlaarzen. Ik zit hier inderdaad ook wel een beetje mee. Maar leer is in principe een soort afvalproduct, de dieren worden hier niet speciaal voor gefokt, toch?

Rennie89

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:30

voor leer worden ook dieren gefokt ;) je hebt in amerika ranches en farms waar speciale leer runderen gehouden worden

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:30

Marloez schreef:
Manon94 schreef:
Ik ben het al zo`n 3 jaar. Maar ik vroeg me eigenlijks iets af. Dragen de vegatariers hier leren schoenen? Dat is namelijk nog wel een punt waar ik mee zit...

Ik ben vegetariër geen veganist. Ik draag dus gewoon leer en eet ook melkproducten.. Ik zou dit overigens wel willen maar dan heb ik geen leven meer, overal zit wel wat in van dieren, vooral varken wordt echt in de meest uiteenlopende dingen verwerkt. Daarom heb ik voor mezelf besloten om niet door te slaan en gewoon geen vlees te eten. :)

M'n paard heeft ook gewoon een leren hoofdstel. :+

Met de dierlijke vetten doe ik ook niet moeilijk over maar bijv. voor melk wordt geen dier gedood.
Voor leren schoenen wel. Is dat geen verschil voor jullie? Sorry dat ik doorvraag maar ik twijfel zelf
over mijn mening en hoor graag wat anderen ervan vinden

btw, ik gebruik wel gewoon melkproducten en eieren enzo

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:32

Sneeuw88 schreef:
Ik draag geen leer. Maar dat is eigenlijk vooral omdat het duurder is dan schoenen van nepleer. Voor mijn pony had ik een leren en een kunststof zadel, maarja, hoofdstel is ook gewoon van leer en ik heb ook (tweedehands) leren rijlaarzen. Ik zit hier inderdaad ook wel een beetje mee. Maar leer is in principe een soort afvalproduct, de dieren worden hier niet speciaal voor gefokt, toch?

Inderdaad maar nu komt het: :o Ik heb werk waarbij ik veel loop en waarbij ik goede schoenen nodig heb. en leer lijkt me dan het beste. en daarbij komt nog dat ik best wel stinkvoeten krijg bij nepleer :o
daarom draag ik wel leer maar ik vind dat niet helemaal in de lijn passen van het vegatarier zijn...

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:33

Sneeuw88 schreef:

Inderdaad maar nu komt het: :o Ik heb werk waarbij ik veel loop en waarbij ik goede schoenen nodig heb. en leer lijkt me dan het beste. en daarbij komt nog dat ik best wel stinkvoeten krijg bij nepleer :o
daarom draag ik wel leer maar ik vind dat niet helemaal in de lijn passen van het vegatarier zijn...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:36

Ja ik kan je helemaal begrijpen! Lastig punt.. Maar het vermijden van dierlijke producten is in deze maatschappij ook best lastig. Als het beter voor je voeten is zou ik denk ik gewoon leer dragen. Het leven moet wel een beetje leuk blijven haha

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:50

Sneeuw88 schreef:
Ja ik kan je helemaal begrijpen! Lastig punt.. Maar het vermijden van dierlijke producten is in deze maatschappij ook best lastig. Als het beter voor je voeten is zou ik denk ik gewoon leer dragen. Het leven moet wel een beetje leuk blijven haha

das waar, maar voelt wel dubbel ..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:15

Manon94 schreef:

heb zelf geen leren schoenen, heb wel een leren zadel en hoofdstel (doe er al heel lang mee) dat is dan ook alles!!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:30

Manon94 schreef:
Met de dierlijke vetten doe ik ook niet moeilijk over maar bijv. voor melk wordt geen dier gedood.
Voor leren schoenen wel. Is dat geen verschil voor jullie? Sorry dat ik doorvraag maar ik twijfel zelf

Voor melk en eieren worden wel degelijk dieren gedood. Koeien geven alleen melk als ze een kalfje krijgen. De jonge stiertjes zijn meestal waardeloos en worden vetgemest en op jonge leeftijd geslacht. Als de koe niet meer genoeg melk geeft wacht haar hetzelfde lot. Kippen wacht hetzelfde lot als ze niet meer genoeg eieren leggen. En wat dacht je dat er met alle mannelijke kuikentjes gebeurd? Die worden versnipperd omdat ze waardeloos zijn of verkocht als slangenvoer.

Om eerlijk te zijn hebben vleeskoeien het vaak beter dan melkkoeien, ze mogen hun kalfjes bij zich houden en lopen doorgaans lekker buiten in de wei..

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:40

Marloez schreef:
Manon94 schreef:

Voor melk en eieren worden wel degelijk dieren gedood. Koeien geven alleen melk als ze een kalfje krijgen. De jonge stiertjes zijn meestal waardeloos en worden vetgemest en op jonge leeftijd geslacht. Als de koe niet meer genoeg melk geeft wacht haar hetzelfde lot. Kippen wacht hetzelfde lot als ze niet meer genoeg eieren leggen. En wat dacht je dat er met alle mannelijke kuikentjes gebeurd? Die worden versnipperd omdat ze waardeloos zijn of verkocht als slangenvoer.

Om eerlijk te zijn hebben vleeskoeien het vaak beter dan melkkoeien, ze mogen hun kalfjes bij zich houden en lopen doorgaans lekker buiten in de wei..

Wow heftig. maar waar halen ze melk vandaan dan? van de koeien die net een kalf hebben gehad?

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:42

hier nog een vegetariër :p

al van 2008 maar ben beetje soms draaierig na een jaar vergi te zijn :s
maar zal vel weggaan hoop ik :p

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:46

Manon94 schreef:
Wow heftig. maar waar halen ze melk vandaan dan? van de koeien die net een kalf hebben gehad?

Ja, koeien krijgen ieder jaar een kalfje, dat wordt vrijwel direct bij ze weggehaald (nadat ze de eerste noodzakelijke melk hebben gedronken). Daarna worden ze gemolken, door het melken blijft een koe melk geven, tot haar volgende kalfje en zo gaat het door totdat ze letterlijk uitgemolken is. An sich niets mis mee als ze goed verzorgd worden hoor, ik heb veel boeren gezien die goed met hun koeien om gingen en zelfs koeien hadden van 15 die nog volop melk gaven. Maar helaas heb ik ook talloze slechte stallen gezien waar de kalfjes opgepropt stonden op vieze roosters en de melkkoeien snel 'op' waren.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:47

Mary_X schreef:

Slik je vitaminepillen? Ik eet er vitaminepillen bij en noten! Noten werken super, gemengde vooral. Daar zitten dezelfde en zelfs meer voedingsstoffen in dan vlees.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 26-02-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:47

Marloez schreef:
Manon94 schreef:

Idd, er worden juist dieren gedood voor melkproductie. Een koe krijgt vanaf haar 2e jaar jaarlijks een kalfje, waarvan de stierkalfjes idd een kort leven hebben en de koekalfjes worden direct weggehaald en kunstmatig bijgevoerd, de melk is voor humane doeleinden.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:52

ja ik ben nu ongeveer 3/4 jaar vegetariër,

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:53

Marloez schreef:
Mary_X schreef:

Slik je vitaminepillen? Ik eet er vitaminepillen bij en noten! Noten werken super, gemengde vooral. Daar zitten dezelfde en zelfs meer voedingsstoffen in dan vlees.

nee ik neem nix extra xs x

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:57

Mary_X schreef:
nee ik neem nix extra xs x

Dan is het niet vreemd dat je duizelig wordt. :') Dat gaat alleen over als je beter en gevarieerder gaat eten..

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:58

aaah wat moet ik dan extra nemen? x

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:59

Mary_X schreef:
aaah wat moet ik dan extra nemen? x

Marloez schreef:

Lezen is ook een kunst. ;)
Laatst bijgewerkt door Marloez op 26-02-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:00

ah dus noten en vitamienen pillen x

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:02

Mary_X schreef:
ah dus noten en vitamienen pillen x

Ja, je hebt ook speciale vitaminepillen voor vegetariërs, die ga ik binnenkort maar eens halen. En over de noten'; je kunt het beste gemengde noten eten! :)
Laatst bijgewerkt door Marloez op 26-02-11 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:03

oke ga ik zeker eens proberen ;p thanx x

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:04

Ik heb voor mijn paarden ook gewoon leren zadels en hoofdstellen. Ik ga de ruggen van mijn paarden niet kapot rijden met bijv. een Wintec die van geen kant past, alleen omdat ik vegetariër ben. :)
De staleigenaar heeft ook van die blonde vleeskoeien, die hebben een goed leven. Ze staan nu gezamenlijk bij elkaar in een buitenstal, dus uit de wind/regen en als het zonnetje schijnt liggen ze heerlijk in het stro te zonnen en zijn de kleine kalfjes aan het spelen met elkaar. Daar wordt je ook echt blij van als je er naar kijkt, en als ze weer de wei op mogen van het voorjaar, is het altijd helemaal een geweldig gezicht. Het is natuurlijk jammer dat het uiteindelijk biefstukjes worden, maar tot die tijd hebben ze een heerlijk leven.
Poosje terug was ik bij de oom van mijn vriend op bezoek, die heeft een boerderij met melkkoeien. Was al eind van de middag, toen waren ze net binnengehaald van de weide. De kalfjes stonden daar ook inderdaad apart, maar wel met elkaar gelukkig. Had niet het idee dat die koeien heel zielig waren of het slecht hadden. :)

@Mary_x: Ik zal dan als ik jou was gewoon beter op je voeding letten, waarschijnlijk mis je dan iets. :) Succes!

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:05

haha ja ga ik zeker doen zijn er dingen die je als vegetariër zeker nit teveel mag eten ? x