Het woord 'hun'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Het woord 'hun'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:48

Ik vind het geen taalverandering maar gewoon slecht Nederlands.

Maar je hebt wel gelijk, sommige mensen denken niet eens na over wat ze schrijven. Zo heb ik deze week in plaats van 'voorlopig' al een paar keer 'verlopig' gezien hier op Bokt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:51

of sowieso... het toppunt van foute spelling
-soieso
-zoiezo
-zowiezo
-zo en zo
-zobizo
-zo wie zo
etc. etc.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:47

Brainless schreef:
Berdien_ schreef:
Nog is gewoon een correct Nederlands woord. :')

Behalve als je noch bedoelt.

Nouja, eigenlijk bedoelde ik dat nog als noch geschreven wordt, maar andersom kan inderdaad ook! Haha, ik maak ook wel eens een foutje, maar kan je nagaan hoe automatisch dat bij mij gaat. :P
Net ook weer, "ben je nauw aangenomen?". Ik heb daar zo'n hekel aan.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:59

Noooo, wat doe je me aan TS!
Heb hier pas geleden 3 uur lang college over gehad, heb er echt een trauma aan over gehouden. :')

Het hele verhaal kwam erop neer dat zo'n constructie onjuist is volgens de voorgeschreven regels (prescriptive language), maar doordat het in het dagelijks leven veel gebruikt wordt is het inmiddels wel correcte descriptive language. Ik weet even niet wat de Nederlandse term is. Ik studeer dan ook Engelse taalkunde, sorry. :P Descriptive language wordt vaak/vrijwel altijd na verloop van tijd prescriptive language, vandaar dat 'hun hebben' taalkundig gezien niet fout is. Het is alléén fout als je puur naar prescriptivism kijkt. :) Het is dus wel een taalverandering, alleen zullen we dat pas over een x aantal jaar kunnen bewijzen. :D

Wat niet wegneemt dat het echt onwijjjjjjs lelijk is en dom overkomt. :')

Edit:
Jolienn schreef:
Er is ook een of ande hooglerares taalgedoe, die op tv heeft gezegd dat 'hun' best mag. Thanks voor het helpen verloederen van de taal.

Dat is dus 'mijn' hooglerares. _O- Ik vind het een vreselijk irritant mens en ook ik vind het gebruik van 'hun' tegenwoordig echt pijn doen aan mijn oren, maar ze heeft toch écht gewoon gelijk. Geloof me, na een drie uur durend en vooral tergend hoorcollege over dat onderwerp is het je volstrekt duidelijk. :')

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:55

Zie leerlingen weer voor zich als ze ruzie hebben: 'Jaaa, maar hun waren begonnen, dan hebben hun meer schuld als mij!' :')

In Brabant hebben ze er ook een handje van om alles en iedereen 'hij' te noemen, ook als het om een meisje gaat. Dat vind ik echt heeel merkwaardig!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:02

Ik vind 'hun' nog niet eens zo heel erg als dat wordt gezegd maar de staleigenaar zegt heel vaak 'hem ze paard' of 'hem ze fiets'. Dan denk ik echt van dat klinkt toch ook niet, dus of dat nou gewoon een tik is of dat hij echt denkt dat het zo hoort.. Lijkt me appart als het dat tweede is.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:51

Tjaldur schreef:
Zie leerlingen weer voor zich als ze ruzie hebben: 'Jaaa, maar hun waren begonnen, dan hebben hun meer schuld als mij!' :')

In Brabant hebben ze er ook een handje van om alles en iedereen 'hij' te noemen, ook als het om een meisje gaat. Dat vind ik echt heeel merkwaardig!

Klopt :D We zeggen tegen alles 'hij'. Maar dat is gewoon dialect.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:17

ons mam
ons pap
hullie

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:19

Tjaldur schreef:

Hahaha ik ben hier ook schuldig aan :o Ik woon al jaaaaaren niet meer in Brabant, maar alles is 'hij' 'hem' en 'hun' :')

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:25

't is maar waar je je druk over maakt

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:30

"Jouwn" ipv "Jouw" Bleghh! Of inderdaad na/ma ipv naar/maar (en dan vooral na).

Maar ik stoor me er niet zo aan. Vind het gewoon heel raar _O-

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:33

S_uus schreef:
Donna89 schreef:
waar mijn vader mij op betrapte: ik ben daar en daar 'heen' geweest.
ik heb de nare gewoonte om manieren van praten en dialecten heel makkelijk over te nemen
Je hoort het direct als ik 2 weken op texel ben geweest bijvoorbeeld. haha neem het direct over.

Haha ja heb ik met Zeeland en betrapte mezelf er ook op.
Daar kunnen ze het over 1 persoon / 1 dier hebben, maar gebruiken de "ze" vorm.

Voorbeeldje, waar ik mezelf dus betrapte:
De goede vriendin waarbij mijn moeder in woont, smste mij dat mijn moeder thuis was gekomen nadat ze mij had thuisgebracht (3,5 uur rijden) , ze vermelde erbij dat ze heel moe was.

Ik smste terug, in hun "ze"vorm :"Laat ze maar lekker gaan slapen"..

nou ja weet zo geen andere uitleg.

Verder zeggen wij in Twente blijkbaar :"Ik kom daar en daar WEG".
Het is dus 'vandaan'.

Wat is er precies mis met "heen" geweest?

Nouja dat is blijkbaar ook iets want in twente heel normaal is. maar 'heen gaan' heeft volgens mij meer met overlijden te maken.
'ik ben daar en daar 'heen' geweest' verbeterde mijn vader in 'ik ben daar naar toe geweest'
Had hij me maar niet van 't Gooi moeten verhuizen naar de achterhoek. haha
wat ik op texel ook veel hoor is bijvoorbeeld 'langes' ipv langs. Ook allerlei dingen die ik dan overneem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:56

Hmm ik weet niet of hij al voorbij gekomen is maar ik last het net ook weer in een topic en ik erger mij er groen en geel aan; 'nooit geen' i.p.v 'nooit'.

Als iemand b.v zegt; 'ik heb nooit geen problemen.' Dan is mijn reactie vaak; oh dus altijd?

Grrrrr... als ik het voorbij zie komen in een topic heb ik gelijk al zoiets van; laat maar... ik neem je niet meer serieus.

Oh en ik las net ergens 'dat is een accent taaltje'. Dat bestaat natuurlijk niet. Het is dialect en je hebt een accent. Je taal is Nederlands.
Accenten heb je alleen als je hoort dat je b.v uit Brabant komt.

Of spaties te pas en te onpas, ik weet dat dat eigenlijk niets meer met grammatica te maken heeft. Maar het lijkt wel alsof woorden ineens allemaal los van elkaar worden geschreven. :S

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:20

Born2BCrazy schreef:
Vind het me moeder etc veel kwalijker..

Me moeder me fiets etc. :)) Zei ik ook altijd maar dat is gewoon hoe wij het soms hier uitspreken een accent. Maar het mocht niet meer van een bokker in een HK topic hahah.

Maareh.. over hun? Dat is gewoon een Nederlands woord.

http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:21

Ik vind het niet storend ofzo, omdat ik zelf ook wel is hun wil zeggen ipv. zij.
soms valt het me niet eens op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:21

LisaLuna schreef:
Born2BCrazy schreef:
Vind het me moeder etc veel kwalijker..

Me moeder me fiets etc. :)) Zei ik ook altijd maar dat is gewoon hoe wij het soms hier uitspreken een accent. Maar het mocht niet meer van een bokker in een HK topic hahah.

Maareh.. over hun? Dat is gewoon een Nederlands woord.

http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php

Dacht je dat wij dat zelf niet wisten? Dat het een Nederlands woord is? Het gaat hier om het verkeerd gebruik van 'hun'. (en dat zorgt voor irritaties)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:28

Zinia schreef:
Dacht je dat wij dat zelf niet wisten? Dat het een Nederlands woord is? Het gaat hier om het verkeerd gebruik van 'hun'. (en dat zorgt voor irritaties)

Het is maar net waar je je druk om maakt.
En met zo'n reactie ga ik er daarom ook dus écht niet op in. :')

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:32

zinia ik weet niet wat erger is, het woord hun verkeerd gebruiken. of zo kattig reageren.. :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:32

_danieke_ schreef:
zinia ik weet niet wat erger is, het woord hun verkeerd gebruiken. of zo kattig reageren.. :?

Ik vind het helemaal niet kattig. Maar sorry hoor, er staat zelfs in de OP waar het over gaat. Je hoeft niet eens alle berichtjes te lezen om er achter te komen dat 'hun' een Nederlands woord is. Als je dat uit jezelf al niet eens weet.....
Ik voor de rest hartstikke lief maar men moet niet vragen naar de bekende weg. :o

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:33

Zinia schreef:
Ik vind het helemaal niet kattig. Maar sorry hoor, er staat zelfs in de OP waar het over gaat. Je hoeft niet eens alle berichtjes te lezen om er achter te komen dat 'hun' een Nederlands woord is. Als je dat uit jezelf al niet eens weet.....
Ik voor de rest hartstikke lief maar men moet niet vragen naar de bekende weg. :o

Ja oke meid. _O-

Het is maar net waar je je druk over maakt he.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:55

Mijn Nederlandse leraar zegt altijd als wij 'hun' zeggen;
Hunnen zijn woeste mannen op wilde paarden :')

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:09

Adindaa schreef:
Mijn Nederlandse leraar zegt altijd als wij 'hun' zeggen;
Hunnen zijn woeste mannen op wilde paarden :')

Inderdaad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:11

LisaLuna schreef:
Zinia schreef:

Het is maar net waar je je druk om maakt.
En met zo'n reactie ga ik er daarom ook dus écht niet op in. :')

Verwacht ik ook niet van je. Ik reageerde enkel op jouw opmerking.