Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Brainless schreef:Berdien_ schreef:Nog is gewoon een correct Nederlands woord.
Behalve als je noch bedoelt.

Descriptive language wordt vaak/vrijwel altijd na verloop van tijd prescriptive language, vandaar dat 'hun hebben' taalkundig gezien niet fout is. Het is alléén fout als je puur naar prescriptivism kijkt.
Het is dus wel een taalverandering, alleen zullen we dat pas over een x aantal jaar kunnen bewijzen. 

Jolienn schreef:Er is ook een of ande hooglerares taalgedoe, die op tv heeft gezegd dat 'hun' best mag. Thanks voor het helpen verloederen van de taal.
Ik vind het een vreselijk irritant mens en ook ik vind het gebruik van 'hun' tegenwoordig echt pijn doen aan mijn oren, maar ze heeft toch écht gewoon gelijk. Geloof me, na een drie uur durend en vooral tergend hoorcollege over dat onderwerp is het je volstrekt duidelijk.
Tjaldur schreef:Zie leerlingen weer voor zich als ze ruzie hebben: 'Jaaa, maar hun waren begonnen, dan hebben hun meer schuld als mij!'![]()
In Brabant hebben ze er ook een handje van om alles en iedereen 'hij' te noemen, ook als het om een meisje gaat. Dat vind ik echt heeel merkwaardig!
We zeggen tegen alles 'hij'. Maar dat is gewoon dialect.
S_uus schreef:Donna89 schreef:waar mijn vader mij op betrapte: ik ben daar en daar 'heen' geweest.
ik heb de nare gewoonte om manieren van praten en dialecten heel makkelijk over te nemen
Je hoort het direct als ik 2 weken op texel ben geweest bijvoorbeeld. haha neem het direct over.
Haha ja heb ik met Zeeland en betrapte mezelf er ook op.
Daar kunnen ze het over 1 persoon / 1 dier hebben, maar gebruiken de "ze" vorm.
Voorbeeldje, waar ik mezelf dus betrapte:
De goede vriendin waarbij mijn moeder in woont, smste mij dat mijn moeder thuis was gekomen nadat ze mij had thuisgebracht (3,5 uur rijden) , ze vermelde erbij dat ze heel moe was.
Ik smste terug, in hun "ze"vorm :"Laat ze maar lekker gaan slapen"..
nou ja weet zo geen andere uitleg.
Verder zeggen wij in Twente blijkbaar :"Ik kom daar en daar WEG".
Het is dus 'vandaan'.
Wat is er precies mis met "heen" geweest?
Born2BCrazy schreef:Vind het me moeder etc veel kwalijker..
Zei ik ook altijd maar dat is gewoon hoe wij het soms hier uitspreken een accent. Maar het mocht niet meer van een bokker in een HK topic hahah. LisaLuna schreef:Born2BCrazy schreef:Vind het me moeder etc veel kwalijker..
Me moeder me fiets etc.Zei ik ook altijd maar dat is gewoon hoe wij het soms hier uitspreken een accent. Maar het mocht niet meer van een bokker in een HK topic hahah.
Maareh.. over hun? Dat is gewoon een Nederlands woord.
http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php

_danieke_ schreef:zinia ik weet niet wat erger is, het woord hun verkeerd gebruiken. of zo kattig reageren..
Zinia schreef:Ik vind het helemaal niet kattig. Maar sorry hoor, er staat zelfs in de OP waar het over gaat. Je hoeft niet eens alle berichtjes te lezen om er achter te komen dat 'hun' een Nederlands woord is. Als je dat uit jezelf al niet eens weet.....
Ik voor de rest hartstikke lief maar men moet niet vragen naar de bekende weg.

LisaLuna schreef:Zinia schreef:Dacht je dat wij dat zelf niet wisten? Dat het een Nederlands woord is? Het gaat hier om het verkeerd gebruik van 'hun'. (en dat zorgt voor irritaties)
Het is maar net waar je je druk om maakt.
En met zo'n reactie ga ik er daarom ook dus écht niet op in.