Wie betaalt op eerste date?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:50

VeerenAshley schreef:
VeerenAshley schreef:
Kan iemand van de mensen die van mening zijn dat de man tijdens de eerste date moet betalen omdat dat een teken van hoffelijkheid/netheid/charmant zijn is, mij misschien uitleggen waarom dit voor vrouwen tijdens een date niet zou gelden?
M.a.w.: waarom is een man hoffelijk als hij betaalt, terwijl dit voor een vrouw niet lijkt te gelden?

Ik herhaal mezelf nog maar eens, omdat ik hier helaas nog maar een reactie op gehad heb, en ik gewoon erg benieuwd ben hoe degenen die eerder in dit topic gereageerd hebben en het normaal vinden dat de man moet betalen, daar over denken.

Ik durf het bijna niet te zeggen; maar dat heeft volgens mij dus tóch te maken met die traditionele rollenpatronen. :D

En @Kwanyin: het is (wat mij betreft) geen kwestie van opdringen van meningen in dit topic (en zo heb ik het ook geen enkele keer gevoeld). Ik wil je alleen even meegeven dat de pot de ketel verwijt (jij lijkt ons op te dringen dat het uiten van je mening -die in sommige gevallen inderdaad heel duidelijk of zelfs zwart/wit is- in dit topic niet mag, dat vertel je meermalen).

Ik hou wel van een pittige discussie namelijk (zonder dat iemand gaat lopen sussen) en slaap er geen nacht minder om als mijn punt niet overkomt of iemand zegt dat ik een achterlijke mening heb (thanx Julia, ik weet wie het zegt :+ ).

griebels

Re: Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:53

Ik houd niet van 50/50, ik betaal of hij betaalt...
Ik vind dat zo onhandig staan in een restaurant als je allebei naar je beurs grijpt om te betalen.
Ik zou wel weer buiten ofzo dan de helft aanbieden.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:39

Ik ben er ook een van de oude stempel: de man betaald gewoon. Emancipatie vind ik goed, maar ik vind dat je je ook nog wel een beetje vrouw zoals vroeger mag voelen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:43

Ik zal aanbieden om een deel mee te betalen, en als hij er op staat om zelf te betalen laat je hem betalen.
Of je geeft hem na de betaling iets geld terug.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:00

Flaaf schreef:
Ik ben er ook een van de oude stempel: de man betaald gewoon. Emancipatie vind ik goed, maar ik vind dat je je ook nog wel een beetje vrouw zoals vroeger mag voelen :)

Het komt er in feite dus op neer dat je niet geëmancipeerd wilt zijn als het je direct voordeel oplevert? Wel de man laten betalen, maar niet zijn 'huishoudster' zijn? Of zie ik het nu verkeerd?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:04

VeerenAshley schreef:
Flaaf schreef:

Het komt er in feite dus op neer dat je niet geëmancipeerd wilt zijn als het je direct voordeel oplevert? Wel de man laten betalen, maar niet zijn 'huishoudster' zijn? Of zie ik het nu verkeerd?

Hihih inderdaad :')

Vrouwen van tegenwoordig willen niet gedicrimineerd worden met het werk, willen dezelfde functies als mannen en willen gelijke behandeling.
Maar als ze ergens voor moeten betalen hooo maar en zijn ze 'opeens' weer van de oude stempel.

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:11

het is ongezellig om over geld te piekeren op een date :=
maakt toch niet uit wie er betaalt..ik pak meestal gewoon mn portemonnee als de rekening komt om te betalen (helemaal of 50/50 dat zien we dan wel) maar als man er dan echt op staat om te betalen, ook prima..en anders betaal ik of het wordt 50/50 dus (idd buiten het restaurant dan ja :P mensen die zitten te knibbelen aan het tafeltje met centjes om het te splitten krijg ik een beetje plaatsvervangende schaamte van :') )

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:48

VeerenAshley schreef:
Flaaf schreef:

Ooh nee het gaat me niet om het geld, daar zit ik niet verlegen om. Het gaat meer om het gevoel dat ik erbij krijg. Dat een man betaald heeft gewoon z'n charme

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:38

Flaaf schreef:
Ooh nee het gaat me niet om het geld, daar zit ik niet verlegen om. Het gaat meer om het gevoel dat ik erbij krijg. Dat een man betaald heeft gewoon z'n charme

Maar waarom is het dan toch niet charmant dat een vrouw betaalt? Weet je, ik krijg bij dit topic gewoon steeds het idee (en dat is natuurlijk ieders eigen keuze!!) dat men w.b. het daten in een traditioneel rollenpatroon blijft hangen - en waarom toch juist op dat gebied, vraag ik me af?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:21

Wmb 50/50 of degene die de ander gevraagd heeft... :)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:26

Daar ben ik heel makkelijk in
1 persoon rekent in het restaurant o.i.d af en thuis wordt het verrekent.
Zo heb ik het een poossie geleden ook gedaan op onze eerste "date"
Was niet helemaal 50/50, hij wilde perce meer betalen, naja...lief toch..

Nu inmiddels bijna 5 mnd verder gaat het iets makkelijker en wisselen we het gewoon lekker af!

Veel plezier alvast!!!

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:34

Ik ben nu toch wel eens benieuwd hoe dit in andere delen van de wereld gaat.... Zouden ze in amerika ook deze 'wolverdeling' nog hebben? haha wolverdeling.. moet natuurlijk rolverdeling zijn! Hoe maken de mannen in afrika de vrouwen het hof? hm... stof om over na te denken

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:19

wiebke schreef:
Ik ben nu toch wel eens benieuwd hoe dit in andere delen van de wereld gaat.... Zouden ze in amerika ook deze 'wolverdeling' nog hebben? haha wolverdeling.. moet natuurlijk rolverdeling zijn! Hoe maken de mannen in afrika de vrouwen het hof? hm... stof om over na te denken

Daar zullen vast grote en interessante verschillen tussen zitten.
Overigens maak ik uit jouw opmerking op dat het daten betekent dat de man de vrouw het hof maakt (misschien bedoel je dat niet hoor), en het lijkt erop dat veel vrouwen hier in het topic dat ook zo zien: man hoort de vrouw te vragen en te betalen. Zijn we anno 2011 niet zover dat vrouwen ook mannen het hof kunnen maken? 'Jagen' vrouwen niet net zo goed op mannen als andersom?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:53

Ik ben persoonlijk een beetje van de oude stempel (jaja ben ook al 23 jaar) en vind het netjes en galant als de man betaald. Ik vind het niet erg om dan de keer daarop te delen oid.. of na afloop te vragen wat hij nog van me krijgt. Ik denk trouwens dat de mannen van tegenwoordig *als ik in mijn kennisenkring kijk* het erg vreemd zullen vinden als ik hun ineens het hof zou maken.. Zie het mezelf ook niet snel doen! Misschien ook niet helemaal waar, want als ik sta te dansen met een knappe man krijgt hij ook een complimentje.. maar ja, salsa is ook de dans van verleiding haha

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:58

Ik blijf het ook vreemd vinden, hoor. Dat vrouwen in Nederland wel gelijkwaardig behandeld willen worden, willen werken (en ook net zo veel willen verdienen als mannen), verwachten dat hun man ook in het huishouden (af en toe) de handen uit de mouwen steekt, maar zich dan op zo'n belangrijke eerste indruk als een eerste date, zich afhankelijk opstellen. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat een vrouw meteen haar onafhankelijkheid verliest, wanneer ze een man laat betalen, maar wel dat ze zich wel afhankelijk opstelt. En dat dan ook nog eens op de eerste (en misschien zelfs wel enige, als het niet bevalt :P ) indruk die haar potentiele vriend van haar krijgt.
Ik vind het helemaal niet erg als mijn date voor mij wil betalen, ik ga echt geen scene maken over zoiets onbenulligs als geld. Als hij wil betalen, mag ie dat van mij (tot op zekere hoogte dan). Maar ik vind wel dat je het op zijn minst aan kan bieden (en dan niet zo'n half slap aanbod, maar gewoon je portemonnee pakken en ongeveer de helft op tafel leggen).
Ik kan me voorstellen dat dit voor de man ook een beetje aangeeft dat je achter hém aanzit en niet achter zijn geld.
Het lijkt me dat het merendeel van de vrouwen in Nederland wel graag geëmancipeerd wil zijn als hen dat zo uitkomt (wel zelf geld verdienen, wel de man in het huishouden mee laten werken), maar ineens lekker traditioneel worden als ze daar wat mee kunnen winnen (de man laten betalen). Ik vind dat persoonlijk een erg vreemde gang van zaken...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:18

@ Ronne; jij zegt wat ik denk.
En nogmaals: ieders eigen keuze! Het jammere vind ik in deze discussie dat de mensen die aangeven 'het gewoon galant' (o.i.d.) te vinden dat de man betaalt, (meestal) niet aangeven WAAROM ze dat vinden, en ook niet aangeven WAAROM dit niet ook voor een vrouw zou gelden.
En als ze dit wel doen en zeggen op dit gebied 'van de oude stempel' te zijn, maar op andere gebieden wél voor emancipatie te zijn, geven ze helaas niet aan waarom ze er juist OP DIT GEBIED traditionele opvattingen op na houden. En daar zou ik persoonlijk graag achter komen.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:44

VeerenAshley, dit vind ik een goede vraag! Persoonlijk ben ik op meerdere gebieden van de oude stempel, al dat geemancipeer is in mijn ogen misschien niet het allerbeste idee van de afgelopen eeuw geweest. God heeft ons al een prachtige taak gegeven namelijk kinderen krijgen en ervoor zorgen. Heel dit onderwerp is voor mezelf een beetje dubbel, mijn 'oude stempelgevoel' botst een beetje met mijn 'ik ben een moderne vrouwgevoel' .
Tuurlijk, ik vind het niet fijn om afhankelijk te zijn (moderne vrouwgevoel) Maar ik vind het wel prettig te weten dat een potentiele partner voor me zou kunnen zorgen (oude stemplegevoel) Een man zou ook best zijn eigen eten kunnen koken (modern) Maar zou het denk ik ook erg prettig vinden als zijn partner voor hem kookt (oude stempel) En zo kunnen we denk ik nog wel eventjes doorgaan...

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:30

pff ik heb eens even bijgelezen

VeerenAshley schreef:
@ Ronne; jij zegt wat ik denk.
En nogmaals: ieders eigen keuze! Het jammere vind ik in deze discussie dat de mensen die aangeven 'het gewoon galant' (o.i.d.) te vinden dat de man betaalt, (meestal) niet aangeven WAAROM ze dat vinden, en ook niet aangeven WAAROM dit niet ook voor een vrouw zou gelden.
En als ze dit wel doen en zeggen op dit gebied 'van de oude stempel' te zijn, maar op andere gebieden wél voor emancipatie te zijn, geven ze helaas niet aan waarom ze er juist OP DIT GEBIED traditionele opvattingen op na houden. En daar zou ik persoonlijk graag achter komen.

om maar even hierop te reageren:

Zoals ik al eerder zei, vind ik dat er een verschil is tussen een man en een vrouw. Deze kunnen naar mijn mening dan ook nooit gelijkwaardig aan elkaar zijn. Mannen hebben nu eenmaal andere kwaliteiten als een vrouw. Als een vrouw in de bouw werkt heeft ze het nu eenmaal zwaarder als een man die in de bouw werkt (Om maar even een voorbeeld te noemen). De vrouw krijgt de kinderen, dat kan een man gewoon niet. En de vrouw heeft het dan gewoon zwaarder als de man. Dat is toch ook niet gelijkwaardig?

Als ik alles zou betalen op de eerste date zou ik me gewoon een stuk minder vrouwelijk voelen (eh ja ik heb het over een eerste date, voordat hier meteen wordt geroepen dat ik tijdens een hele relatie een profiteur ben).
Ik vind dat een man, de vrouw het hof moet maken, vrouw mag behandeld worden als prinses . Ben dus ook niet het type wat A: op een man af zou stappen, en B: een man mee op date zou vragen. Tja, in die zin ben ik dus ook niet ge-emancipeerd.
Vervolgens laat ik de man ook de date uitkiezen, die persoon weet dan ook goed wat hij te besteden heeft en ook zo kom je iets over iemand te weten (en niet of ie veel centjes verdient, maar of hij creatief is etc :j ). Of dat nou een ijsje eten is, skydiven, of een luxe resaturant. Ik ben dus echt niet zo dat ik aandring op het beste restaurant in town.

Ik voel me echt niet 'afhankelijk van' als een man de eerste date betaald, hetzelfde geldt voor dat ik de man dan 'iets' verplicht ben :') (wat hier eerder in het topic werd genoemd).
in een verdere relatie vind ik ook dat een man thuis de mannenklusjes mag doen, en ik doe dan wel het huishouden. Waarom zou ik het mezelf moeilijk maken als ik beter ben in poetsen, dan een fietsenband vervangen?

En dan nog iets, ik houd gewoon niet van gemekker over geld of cadeautjes. Ik was gister naar de bios met een vriendin en ik heb het kaartje betaald, is zij dan nu afhankelijk van mij?
Als iemand mij een cadeautje geeft, zou ik het altijd aannemen. Iemand heeft zijn best gedaan om voor mij iets uit te zoeken. Ik vind het zo teleurstellend als mensen waar ik iets voor heb gekocht zeggen 'ach, dat had echt niet gehoeven', of 'dat kan ik toch niet aannemen'. Volgens mij beslis ik nog altijd zelf of ik iets koop en of ik dat geef aan iemand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:32

Toch prima als je dat zo voelt , en je vriend / man ook :)

Overigens zijn mannen en vrouwen wèl gelijkwaardig. Niet gelijk (hetzelfde) , maar wel gelijkwaardig.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:25

Het is ook prima dat je dat zo vindt, want doordat jij zo over de relatie tussen mannen en vrouwen denkt, zul je waarschijnlijk ook mannen aantrekken die zich hierin kunnen vinden! ;)

En natuurlijk vind ik ook dat iedereen moet doen waar ie goed in is en het voorbeeld dat jij noemt over de vrouw in de bouw klopt ook. Maar als een vrouw het zwaarder heeft dan een man als ze in de bouw werkt, betekent dit dan ook dat we vrouwen in deze sector niet meer toe moeten laten? ;)
Mannen en vrouwen zullen nooit gelijk zijn, maar kunnen wel gelijkwaardig zijn. Het splitten van de rekening op de eerste date (of dit iig aanbieden, wat in mijn ogen ongeveer overeen komt) geeft wel het teken dat je voor een gelijkwaardige relatie gaat... vind ik dan...

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:27

Ligt eraan, als hij me uitnodigd mag hij betalen,
als ik hem uitnodig betaal ik, want ik nodig uit.
en als we het samen bespreken dan zien we wel :j

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:59

VeerenAshley schreef:
Flaaf schreef:

Maar waarom is het dan toch niet charmant dat een vrouw betaalt? Weet je, ik krijg bij dit topic gewoon steeds het idee (en dat is natuurlijk ieders eigen keuze!!) dat men w.b. het daten in een traditioneel rollenpatroon blijft hangen - en waarom toch juist op dat gebied, vraag ik me af?

Ja ik weet niet, ik hou wel een beetje van dat ouderwetse rollenpatroon. Maar is dat dan echt het enige waar we zo ouderwets in doen? En wat is daar erg aan dan?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 12:00

Nu ben ik vrij geemancipeerd en wil ook graag alles 50/50 doen en vind het dan ook moeilijk als de man erop staat dat hij alles betaalt. Mijn ex was een beetje het tegenovergestelde. Hij was eigenlijk altijd bij mij en ik betaalde me scheel aan huur, water, elektra etc en dan liet hij me ook nog de boodschappen betalen waar hij minstens 3/4 zelf van op at/dronk. Gingen we met 2-en boodschappen doen en moest ik ook nog alleen 2 loeizware tassen in mn uppie naar boven sjouwen, dat had hij dan ook niet door.
Ik heb het een week na mijn verjaardag uit gemaakt en hij had me een heel Blond-servies cadeau gedaan. Toen beschuldigde hij me ervan dat ik het expres na mijn verjaardag had uitgemaakt, alleen omdat ik mijn cadeaus wilde innen. En vervolgens wilde hij niet de cadeaus terug, maar het bedrag dat hij ervoor had moeten betalen. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, maar hij heeft me wel lang lastig gevallen.
Dat vind ik dan weer het tegenovergestelde.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:15

Ik vind dat je bij de eerste date het beste allebei de helft kan doen.
Maar het zou natuurlijk een pluspunt zijn als hij bijvoorbeeld zegt, nee ik betaal want ik vind het gezellig.
Of zoiets dergelijks. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:41

Tijdens de eerste 'date' van mijn (inmiddels) man en mij hebben we beiden 50% betaald.
Hij wilde in eerste instantie alles zelf betalen, maar daar doe ik niet aan, we wilden samen graag uit en naar de bios, ik werkte ook hard voor m'n geld, ik ben dan wel een vrouw maar binnen een relatie of in dit geval een date ben ik niet meer of minder dan een man.
Daar maak ik geen gebruik van...ook al komt het galant over van de man en zal hij het waarschijnlijk ook zo bedoelen.