Verslaving---> Algemeen Beschaafd Nederlands

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:59

Klopt, Lalidan! Ik reageerde trouwens niet op jou, maar meer in het algemeen omdat sommigen hier het 'dan ik' te stug omarmen. :D

Chiqa - Daarentegen vind ik het asociaal dat er bokkers zijn die hun verhaal doen in een topic dat bijna niet te lezen valt. Hij/zij verwacht dus wel dat er mensen zijn die moeite doen om te reageren, maar zorg er op zijn minst voor dat je post wel te begrijpen valt. Die moeite lijkt me dan ook niet te veel gevraagd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:07

dejavu schreef:
Chiqa - Daarentegen vind ik het asociaal dat er bokkers zijn die hun verhaal doen in een topic dat bijna niet te lezen valt. Hij/zij verwacht dus wel dat er mensen zijn die moeite doen om te reageren, maar zorg er op zijn minst voor dat je post wel te begrijpen valt. Die moeite lijkt me dan ook niet te veel gevraagd. ;)

Er is een verschil tussen geen punten en comma;s gebruiken of een keer een d met een t te verwisselen,
de laatste stoor ik mij aan, dat gaat namelijk nergens meer over.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:11

Chiqa schreef:
dejavu schreef:

Er is een verschil tussen geen punten en comma;s gebruiken of een keer een d met een t te verwisselen,

Dus je hebt liever dat er een heel verhaal staat zonder hoofletters, komma's en punten, dan dat er een verhaal staat waar een paar keer een d of t fout staat?

Ik snap dat je het irritant vind, maar het is toch veel lastiger om een verhaal te lezen zonder leestekens? Of ligt dit nou aan mij :+ .

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:12

Melisjee schreef:
dejavu schreef:

Dus je hebt liever dat er een heel verhaal staat zonder hoofletters, komma's en punten, dan dat er een verhaal staat waar een paar keer een d of t fout staat?

Ik snap dat je het irritant vind, maar het is toch veel lastiger om een verhaal te lezen zonder leestekens? Of ligt dit nou aan mij :+ .

Ik denk dat ze het juist andersom bedoeld, dat ze het irritant vindt als er wordt gezeurd over die D/T op het eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:14

Melisjee schreef:

Nee zoals ik al eerder zei;

Chiqa schreef:

De eerste zou ik ook niet zo snel lezen, en als daar wat gezegd wordt vind ik dat niet erg (Als dit bij een reactie blijft en niet bij een horde schooljuffen in spé)
de laatste vind ik dus niet netjes.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:15

Chiqa schreef:
dejavu schreef:

Ik zit toch vrij veel op Bokt, maar posts waarin inhoudelijk niet wordt gereageerd en waar alleen de spelling ter discussie wordt gesteld, zie ik nooit. Vaak gaat het dan toch een stapje verder dan alleen een spelfoutje links en rechts.

Melisjee, Chiqa bedoelt dat ze zich stoort aan het commentaar op bokkers en hun posts wanneer het om d/t-foutjes gaat.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:15

Achzo, ik las deze zin:

Citaat:

En die kan je dus heel dubbel lezen. Iig bedankt voor je uitleg!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:34

dejavu schreef:
'Dan jou' mag in sommige gevallen natuurlijk wel gewoon. :j

'Ik geloof haar eerder dan jou.' Je kunt achter 'jou' geen werkwoord plaatsen.
'Hij gaf haar tien keer zo veel geld als mij.'

Leuk topic trouwens. :D

Klopt ook niet hoor! *Toch?!*

Volgens mij moet dat dit zijn: Hij gaf (aan) haar tien keer zoveel geld dan (aan) mij

Sheran

Re: Verslaving---> Algemeen Beschaafd Nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:35

net zoveel .... als.

Klopt dus wel :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:42

ja maar hij geeft 10x zoveel toch?! :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:53

Ja, maar 'veel' is geen vergrotende trap, want dat is 'meer'. In dat geval zou 'dan' wel kloppen. ;)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:02

Het is dan ja.

edit: als je meer gebruikt ja
anders klinkt het nog steeds krom

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:07

ik verbeter ook iedereen met zulke fouten hoor:P dingen als: het weegt zwaar :n dan zeg ik altijd: dat klopt niet, het is het weegt veel of het is zwaar. of sommige zeggen zelfs: het proeft lekker. najaen dan idd ook de als mij en dan mij fouten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:35

Soms lees ik wel een topics waarin de openingspost haast onleesbaar is door de vreselijke taalfouten.
Ook fouten met -g en -ch
Zoals: ik lich op bed
ik doe het ligt uit

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:44

gabjj8 schreef:
Ik denk dat ze het juist andersom bedoeld

:+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:47

Ik denk dat het onderwijs wat dat betreft gewoon slecht is. Ik heb zelf best veel taalgevoel, al zeg ik het zelf. (Alles met cijfers daarintegen ;)) Ik leer makkelijk nieuwe talen bijvoorbeeld. Ik lees erg veel. Toen ik in het eerste jaar geschiedenis zat, wat echt een studie is voor taalliefhebbers, merkte ik op dat ik niet de enige was die ontzettend veel spelfouten maakte. Het lag er dus niet aan dat wij geen taalgevoel hebben, of gewoon weg niet goed kunnen spellen. Nee, het is puur het feit dat het taalonderwijs op basisscholen en op middelbare scholen slecht is. Nu ik er zelf veel mee bezig ben, het opfrissen van mijn spelling en vervoegingen, kom ik gewoon regels tegen waar ik nog nooit van gehoord had en dat soort vervoegingen op gevoel deed. Hoe moet ik goed kunnen spellen en vervoegen als ik het nooit echt geleerd heb? Nu pak ik het vrij snel op, maar ik zat even bij mijn oude berichten te kijken en daar staan zoveel verschrikkelijke fouten in.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:48

timentomatentomatentomatentimvrat

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:52

Een quote die ik jaren geleden als eens in een soortgelijk topic plaatste:

Citaat:
De nieuwe spellingsregels. Het maakt voor het vmbo op basis- en kaderniveau niet zo heel veel uit. Spelling telt helemaal niet op hun eindexamen Nederlands. Ze mogen een woordenboek gebruiken, als ze dat willen. Maar al schrijven ze alle woorden fout, er wordt geen punt voor afgetrokken. Wel moeten ze de werkwoordspelling beheersen. Dus daar trainen we extra op. En daarnaast kunnen ze punten verliezen door fouten te maken in de interpunctie. Dus hoofdletters, punten en komma's krijgen alle aandacht. En toch, stel dat ze geen enkele hoofdletter of punt gebruiken, alle werkwoorden verkeerd spellen en verder in ieder woord een fout maken, dan nog kunnen ze een voldoende halen."

De tekst is van Marjan van den Berg, ze schreef dit in haar boek "Van den Berg stort in". Docent Nederlands. Dus wat onderwijs betreft, tja, goed punt......

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:34

Ik denk ook zeker dat het basisonderwijs (en middelbaar misschien ook wel) het Nederlands daar echt te wensen overlaat. Ikzelf zat op gymnasium en daar werd echt streng naar de spelling gekeken, bij zowel nederlandse toetsen als bij biologie

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:55

Het probleem is dat andere docenten lang niet altijd prima spellers zijn en daardoor de kinderen er ook niet op kunnen wijzen. ;(

Mijn leerlingen kunnen prima spellen, maar als ik hun geschiedenisproefwerken inkijk, staat het schaamrood me op de kaken. Spelling moet echt collectief aandacht krijgen, anders blijft het een ondergeschoven kindje. Dit verreist geld, want veel docenten kunnen niet foutloos spellen. Leerlingen spellen goed als erop gelet wordt, maar als ze weten dat het er bij andere vakken niet toe doet, versloft het. Vervolgens gebruiken ze te weinig correcte spelling en vergeten ze bepaalde regels. Spellingsaspecten worden niet geautomatiseerd en zo blijft spelling slechts een klein onderdeel van dat vak Nederlands terwijl het belang van spelling erg groot is. :)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:00

dejavu schreef:
Het probleem is dat andere docenten lang niet altijd prima spellers zijn en daardoor de kinderen er ook niet op kunnen wijzen. ;(

Mijn leerlingen kunnen prima spellen, maar als ik hun geschiedenisproefwerken inkijk, staat het schaamrood me op de kaken. Spelling moet echt collectief aandacht krijgen, anders blijft het een ondergeschoven kindje. Dit verreist geld, want veel docenten kunnen niet foutloos spellen. Leerlingen spellen goed als erop gelet wordt, maar als ze weten dat het er bij andere vakken niet toe doet, versloft het. Vervolgens gebruiken ze te weinig correcte spelling en vergeten ze bepaalde regels. Spellingsaspecten worden niet geautomatiseerd en zo blijft spelling slechts een klein onderdeel van dat vak Nederlands terwijl het belang van spelling erg groot is. :)

Oei, dit herken ik heel erg! Ik erger me vaak aan het schrift van mijn docenten. Niet alleen op het bord, maar ook zakelijke mails en toetsen ;(
En niet lüllig bedoeld maar dit is wat ik op het HBO tegenkom, op het gymnasium hadden mijn docenten het Nederlands ietsie beter onder de knie...

Misschien kan ik wat frustratie kwijt in dit topic ;)

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:08

Bij mij op school (gymnasium) wordt er wel op spelling gelet. Als je spel-/taalfouten maakt kost je dat gewoon punten.
Laatst heb ik mijn leraar geschiedenis zelfs betrapt op een spellingsfout, namelijk: ligt toe i.p.v. licht toe.
Ik heb het toen maar even bovenaan mijn blaadje gezet, en toen ik het terug kreeg stond er onder: oeps :-(. Dat vond ik wel grappig eigenlijk. :P Maar echt waar, ik let er niet op, mijn blik wordt er gewoon naartoe getrokken (of is het: naar toe getrokken? :o? ).

Ik weet trouwens nog wel dat ik in de eerste klas écht géén werkwoordspellingkennis had. Ik schreef dan op werkwoordspelling-s.o.'s (hoe schrijf je dat nou weer? :') ) 'Hij geloofdt', want dat stond wel leuk en je moest toch ergens '-dt' gebruiken? :))
Vorig jaar ben ik er eens goed voor gaan zitten, en sindsdien snap ik het, gelukkig! Ik bedoel, je moet er toch niet aan denken dat je later een sollicitatiebrief schrijft met zulke spellingsfouten? :=
Overigens haal ik nog steeds geen tienen voor Nederlands, maar het is gelukkig ruim voldoende. :D

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:14

Martine_R schreef:
Ik snap wat je bedoelt TS.

Lalidan schreef:
[Dat klopt, want dan wordt het "Ik geloof haar eerden dan (ik) jou (geloof)".

Melisjee schreef:
Ik snap dat je het irritant vindt, maar het is toch veel lastiger om een verhaal te lezen zonder leestekens?

dejavu schreef:
Dit verreist/vereist geld, want veel docenten kunnen niet foutloos spellen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:11

In het Engels is het 'comma', in het Nederlands is het 'komma'. ;)

Stinkmodder schreef:
Grappig om te zien hoeveel fouten er in dit topic worden gemaakt. :)

Ik heb er zelf ook onbewust last van hoor, vooral op school. Kom bijna in elk tentamen wel (simpele!) fouten tegen. Of op kaarten/borden van restaurants.

In Friesland zeggen teveel mensen 'eigenlijkst', argh!

Als ik heel vervelend wil zijn... ;) Het is in dit geval 'te veel', niet 'teveel'. ;)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:17

Kit_for_ever schreef:
Martine_R schreef:
Ik snap wat je bedoelt TS.

Lalidan schreef:
[Dat klopt, want dan wordt het "Ik geloof haar eerden dan (ik) jou (geloof)".

Melisjee schreef:
Ik snap dat je het irritant vindt, maar het is toch veel lastiger om een verhaal te lezen zonder leestekens?

dejavu schreef:
Dit verreist/vereist geld, want veel docenten kunnen niet foutloos spellen.

Typisch voorbeeld van wel anderen corrigeren maar verder zelf geen inhoudelijke reactie plaatsen... Jammer :\ .