uitnodiging, maar zónder kleine kinderen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Re: uitnodiging, maar zónder kleine kinderen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:12

Ik vind het juist heel prettig om te lezen dat er ouders zijn die hun kinderen zoveel mogelijk bij zich houden. Tegenwoordig gaat er over het algemeen heel makkelijk met kinderen omgegaan terwijl dat opvoedkundig niet verantwoord is, een peutertje van drie kan je niet zomaar alleen laten of zomaar even bij een onbekende buurvrouw ''dumpen''. Dat kan voor een kind traumatisch zijn (zonder overdrijven!). Een kind hoort op die leeftijd absoluut nog niet zelfstandig te zijn, en dat er ouders zijn die zich ervoor inzetten om dat ook in de praktijk te laten werken vind ik super. Ookal hebben ze dan zelf minder vrije tijd, dat is een opoffering die je maakt voor je kind, iets wat iedere ouder hoort te doen vind ik. :)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:16

Niet alles gelezen, maar op de uitnodiging voor onze bruiloft (voor het feest 's avonds) hebben we de namen van de genodigden op de envelop geschreven ipv de familie.

bijv: aan Truus en Jan Bartels
ipv: Fam Bartels

Iedereen heeft dit perfect begrepen en zich eraan gehouden. Zonde als iemand de moeite niet wilt nemen om jouw wensen te respecteren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:18

Dat is het punt dus ook een beetje :j. Maar het is sowieso voor mensen heel moeilijk om zich buiten hun perspectief te plaatsen. Dat merk ik ook vaak tijdens mijn werk, er is niemand die zich kan verplaatsen in een ander. Mensen met kleine kinderen willen per se een speelplaats en snappen niet dan niet iedereen daar zin in heeft, diezelfde mensen staan zelf weer het hardst te schreeuwen als er gesproken wordt over een hangplek voor jongeren. Terwijl dat evengoed kinderen zijn die behoefte hebben aan een plek. Mensen zonder hond zeuren over het feit dat die poepen, terwijl er in die gemeente geen enkele hond meer los mag lopen en iedereen de poep moet opruimen. Een klein kind moet een kind kunnen zijn ten koste van alles en iedereen, maar een hond mag geen hond zijn, een ouder kind mag geen kind zijn etc.

Het was zelfs zo dat een vader begon te zeuren over de kermis bij hun in het dorp (in Noord-Holland is dat net zoiets als carnaval, daar moet je dus gewoon niet aan komen), die vond het belachelijk dat ze daar stonden te drinken. Hij kwam ook duidelijk niet uit de buurt. Goddank was er iemand anders die ook kleine kinderen had en wel de waarde ervan in kon schatten. Maar dat geeft wel weer aan dat veel te veel mensen zich echt niet kunnen inleven in een ander, gelukkig zijn er hier en daar uitzonderingen, maar het zou zoveel prettiger zijn als mensen soms iets meer hun best zouden doen om zich ook eens in een ander te verplaatsen.

Iedereen hier snapt dat het moeilijk is om je kind achter te laten bij een vreemde, en dat je vindt dat kinderen een deel van jezelf zijn. Maar er is ook een deel van jezelf dat niet bij je kinderen hoort, je bent toch meer dan alleen maar een ouder? Dan kan er toch ook begrip opgebracht worden voor het feit dat niet iedereen blij wordt van kinderen, net als dat niet iedereen van honden houdt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:20

Angelita schreef:
Ik vind het juist heel prettig om te lezen dat er ouders zijn die hun kinderen zoveel mogelijk bij zich houden. Tegenwoordig gaat er over het algemeen heel makkelijk met kinderen omgegaan terwijl dat opvoedkundig niet verantwoord is, een peutertje van drie kan je niet zomaar alleen laten of zomaar even bij een onbekende buurvrouw ''dumpen''. Dat kan voor een kind traumatisch zijn (zonder overdrijven!). Een kind hoort op die leeftijd absoluut nog niet zelfstandig te zijn, en dat er ouders zijn die zich ervoor inzetten om dat ook in de praktijk te laten werken vind ik super. Ookal hebben ze dan zelf minder vrije tijd, dat is een opoffering die je maakt voor je kind, iets wat iedere ouder hoort te doen vind ik. :)

Zoveel kinderen zitten elke dag de hele dag in de kinderopvang. Dan is een middag wat regelen raar,moeilijk ?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:21

Wij hebben toen ook iets in de trant neergezet, laat even weten of jij (en je partner) aanwezig bent(/zijn), dat laat ook weinig ruimte voor interpretatie. Er was slechts 1 stel die het dus niet snapte en doorgaf dat ze alle kinderen mee zouden slepen (die zijn allemaal 12+), toen heb ik gemaild dat dat niet de bedoeling was, geen probleem.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:23

Ik heb ook twee heeeeel leuke kindjes, ik doe mijn best om ze goed op te voeden, maar ik red het niet ze een hele brunch lang braaf op een stoeltje te laten zitten! Zondag nog een feestje gehad, hier in de buurt en daar was speelgelegenheid bij. Ten eerste vinden ze het eerst beide nog wel wat spannend waardoor ze ongeveer bij ons op schoot geplakt zitten (praat ook zo makkelijk ;-)) en dan willen ze na verloop van tijd toch wel wat actie. Als wij zelf met de kids ergens willen gaan eten zoeken we juist wel iets op met speelgelegenheid, dus ons zie je inderdaad vaak op de pannenkoekenboerderij :D

Wij hebben gelukkig ouders/schoonouders die vaak kunnen en willen oppassen, zodat ze wel in een vertrouwde omgeving zijn, anders zou ik het ook niet snel doen ("vreemde" oppas regelen), dus als je geen vertrouwde oppas in de buurt heb snap ik het ook wel.

Maar even terug ontopic, ik vind dat je zeker mensen zonder hun kinderen kunt uitnodigen, ik vind het zelf ook wel eens leuk zonder kinderen weg te gaan hoor, kan ik ook eens een gesprek voeren. Soms heb ik er "geen kind" aan, maar soms vragen ze gewoon even veel aandacht. En wij hebben er ook geen moeite mee om soms alleen naar een verjaardag/feestje te gaan. Soms is het te ver weg en komen ze anders te laat in bed of iets dergelijks of is het te vermoeiend. In mijn beleving is het voor de kinderen soms rustiger om thuis te zijn bij oma dan meegesleept te worden naar een of ander feestje waar ze niet zo goed uit de voeten kunnen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:24

ik denk dat dumpen ook niet goed is. Dumpen zie ik dan bij elk wissewasje kind bij de oppas brengen en door de weeks min 4 dagen naar de opvang. Dat is inderdaad niet de juiste manier
Maar een kind 2 dagen naar de opvang en af en toe eens bij de oppas kan in mijn ogen echt geen kwaad. Daar leren ze ook weer van. Spelen met andere kindjes, maar ook dat papa en mama altijd weer terugkomen en dat andere mensen ook zorgzaam voor hen kunnen zijn.

Kortom, 1 middagje oppas vinden voor zo'n feest.... ik zou het zeker wel doen!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:29

kohtje schreef:
Angelita schreef:

Zoveel kinderen zitten elke dag de hele dag in de kinderopvang. Dan is een middag wat regelen raar,moeilijk ?

Een kinderopvang is in handen van mensen die (als het goed is) hun best doen om de kinderen goed te behandelen en weten wat not done is, een willekeurig buurmeisje of een middag alleen is heel wat anders. ;) Overigens vind ik dat je niet aan kinderen moet beginnen als je ze complete middagen in een kinderopvang moet dumpen, maar dat is een ander onderwerp..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:30

Wat versta jij onder complete middagen in een kinderopvang dumpen?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:33

Nou dat een kind dagelijks urenlang op bezoek is bij de kinderopvang...... Weet niet wat je anders kunt verstaan onder ''complete middagen in een kinderopvang''? ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:35

Nou ja, die van mij gaan 2 complete dagen, dus ook de ochtend. :+ Probeerde me even te bedenken hoe je tegenover kinderopvang staat, maar niet zo positief dus.

Wat is jou oplossing dan? Thuisblijven?
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 22-12-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:36

Angelita schreef:

_O- Wat een bullshit zeg.
Mijn dochtertje van 2,5 gaat 3 dagen per week naar het KDV omdat ik nou eenmaal moet werken en ik heb nog nooit gemerkt dat het traumatisch voor dr is. Sterker nog het is goed voor dr, ze leert er dingen en maakt vriendjes!

En wat TS betreft. Ik had het gewoon direct gezegd. Kinderen hoeven niet altijd overal bij te zijn.
Die van mij gedraagd zich prima, daar heb je geen kind aan. Maar dan nog gaat ze gewoon naar oma toe als wij een feestje hebben of een brunch ofzo met vrienden. Tenzij er gezegd wordt dat ze het leuk zouden vinden als mijn dametje meekomt (ze is ook gewoon leukgenoeg dat zelfs mensen die niks met kinderen hebben haar er graag bij hebben <3 :D :P )

Aan de andere kant..als het een familiegebeuren is verwacht ik dat mijn kind welkom is en gaat ze ook gewoon mee :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:39

Ik heb het niet over een kinderdagverblijf, maar heel specifiek over een kind alleen laten of bij iemand waar je niet goed bekend mee bent, simpelweg omdat je begod niet weet wat diegene met jouw kind doet en misschien wel denkt dat je een kind moet negeren als die in paniek is (bijvoorbeeld). Als je een jong kind langdurig alleen laat en als het vervolgens in paniek raakt dan kan dat traumatiserend zijn, komt veelvoudig voor. Is heel duidelijk uit mijn reactie te halen hoor dat ik het niet over een kinderdagverblijf heb, dat is puur jouw eigen invulling.

Als je niet in staat bent om goed te lezen moet je niet reageren, dat is het beste voor iedereen. ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:42

[quote="Angelita"]Ik heb het niet over een kinderdagverblijf, maar heel specifiek over een kind alleen laten of bij iemand waar je niet goed bekend mee bent, simpelweg omdat je begod niet weet wat diegene met jouw kind doet en misschien wel denkt dat je een kind moet negeren als die in paniek is (bijvoorbeeld). Als je een jong kind langdurig alleen laat en als het vervolgens in paniek raakt dan kan dat traumatiserend zijn, komt veelvoudig voor. Is heel duidelijk uit mijn reactie te halen hoor dat ik het niet over een kinderdagverblijf heb, dat is puur jouw eigen invulling.

Als je niet in staat bent om goed te lezen moet je niet reageren, dat is het beste voor iedereen. ;)[/quote]

>;) :wave:

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:44

Angelita schreef:
Een kinderopvang is in handen van mensen die (als het goed is) hun best doen om de kinderen goed te behandelen en weten wat not done is, een willekeurig buurmeisje of een middag alleen is heel wat anders. ;) Overigens vind ik dat je niet aan kinderen moet beginnen als je ze complete middagen in een kinderopvang moet dumpen, maar dat is een ander onderwerp..

Wil je me dan nu even uitleggen wat ik niet goed gelezen heb? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:07

jullie hebben het over particulier (een oppas) en bedrijfsmatig (kdv/bso) en praten daarom volgens mij langs elkaar heen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:09

Angelita schreef:
Ik heb het niet over een kinderdagverblijf, maar heel specifiek over een kind alleen laten of bij iemand waar je niet goed bekend mee bent, simpelweg omdat je begod niet weet wat diegene met jouw kind doet en misschien wel denkt dat je een kind moet negeren als die in paniek is (bijvoorbeeld). Als je een jong kind langdurig alleen laat en als het vervolgens in paniek raakt dan kan dat traumatiserend zijn, komt veelvoudig voor. Is heel duidelijk uit mijn reactie te halen hoor dat ik het niet over een kinderdagverblijf heb, dat is puur jouw eigen invulling.

Als je niet in staat bent om goed te lezen moet je niet reageren, dat is het beste voor iedereen. ;)

Daarom is het voor een kind heel goed om zo nu en dan ergens te logeren en dat er op hem/haar gepast wordt.

Wij hebben zelf een heel netwerkje van buurmeisjes die zo nu en dan eens (met name) in de avonduren oppassen.
Ik zorg altijd dat ik er nog minstens een half uurtje ben voordat we weggaan. De eerste keren(dat er een nieuwe oppas komt) breng ik samen met de oppas de kinderen naar bed.
Het is altijd een beetje een gezellig feestje als de oppas komt. Mika, mijn oudste zoontje, roept dan; O, komt Renee...Oooo nou dan mogen we vast een extra verhaaltje Wieger(jongste telgje)

Voor de oppas thuis komen er geen mensen als oppas in aanmerking die ik niet ken.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:10

Ik geloof niet dat het topic hierover gaat.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:18

femke27 schreef:
funnyhorses schreef:
Maar omdat dit je broer is vind ik het ergens best wel onpersoonlijk en zelfs een beetje beledigend.Zo komt het over alsof je zn kindertjes niet accepteerd.

Wat is dat voor een onzin? TS geeft een feest in een chique gelegenheid. Kinderen en chique gelegenheden gaan vaak al niet samen. Wat heb je eraan als die kinderen brullend, rondrennend en half brakend de boel verzieken? Als je het netjes brengt dan moet dat toch kunnen? Als ouder zijnde moet je dat kunnen begrijpen.
De broer kan best een oppas zoeken, die zal hij vast allang hebben zoals de meeste ouders.

Ik zou het dan persoonlijk zeggen niet in een uitnodiging.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:25

kohtje schreef:

Opvang is voor die kinderen dan niet vreemd of onbekend, maar de meeste opvangorganisaties zijn wel dusdanig inflexibel dat je je kind daar niet zomaar even een extra middagje kunt brengen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:43

hyppolyte schreef:
Niemand zegt dat ze allemaal onopgevoed zijn, maar er zijn er heel veel die echt strontirritant zijn. Zo zwart/wit wordt er niet eens gedacht door de kinderlozen (of niet-liefhebbers), maar juist ouders van kinderen denken maar 1 kant op. En dat jij jouw manier van opvoeden niet dramatisch vindt is maar goed ook, maar houdt niet in dat een ander zich niet groen en geel kan ergeren aan jouw kinderen.

Het gekke is juist dat de kinderlozen zich hier en daar beter kunnen inleven in mensen met kinderen dan andersom.

Tja, ik lees gelukkig ook dat veel ouders hier zich prima in kunnen leven in dit topic, maar dat wil jij blijkbaar niet zien :? ? Ik reageer op diverse mensen die aangeven bij voorbaat al een hekel aan kinderen in het algemeen te hebben (en ja, ze zijn er, lees maar eens goed). Ik heb er zelf al genoeg over gezegd en geloof dat iemand als TS met mij niet zoveel problemen zou hebben. Mits ze maar even goed communiceert, gewoon open en eerlijk en niet in vaag gedoe beland. Want ik denk dat je daarmee de meeste ellende in dit soort situaties aanricht. ;)

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:51

Persoonlijk zou ik geen kids weigeren. Oke het is misschien een sjieke aangelegenheid maar dan nog! Ik zou zwaar beledigd zijn als ik kids had en ze mochten niet mee... Waarschijnlijk was ik dan niet eens gegaan.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:57

WowAmigo schreef:
Nou ja, die van mij gaan 2 complete dagen, dus ook de ochtend. :+ Probeerde me even te bedenken hoe je tegenover kinderopvang staat, maar niet zo positief dus.

Wat is jou oplossing dan? Thuisblijven?

Ik heb zelf geen kinderen maar een kdv is toch ook wel leuk en goed voor kinderen? Zo leren ze met andere kindjes omgaan en worden ze de hele dag vermaakt. Mijn buurjongetje gaat er zelfs graag heen.

Maar weer even ontopic, als degene die het feest geeft geen kinderen wenst dan is het toch niet zo'n drama om daar rekening mee te houden? Sommige dingen zijn gewoon niet geschikt voor kinderen dat betekend niet meteen dat diegene jouw kinderen niet mag! Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als je als moeder uitgaat met vriendinnen wil je daar je kids toch ook niet altijd bij hebben? Of doen jullie echt helemaal niks zonder de kids?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:04

Kinderen kunnen best een paar uurtjes naar opa en oma of een tante of oppas iod daar gaat het hier voor mij niet om. TS geeft aan dat ze al geen denderende relatie met haar broer heeft. Als ze graag wil dat die niet slechter wordt moet ze gewoon wat aardiger voor hem zijn en een beetje respect tonen voor zijn kinderen ook al is het haar feestje. Volgens mij een gelegenheid om juist iets aardigs te regelen voor de kinderen bij de locatie van de brunch zodat haar broer met een gerust hart kan komen en de kinderen toch geen overlast veroorzaken. Moet toch te regelen zijn dacht ik zo. Is er niet nog een ouder nichtje of zo die die taak op zich wil nemen?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:04

Angelita schreef:

Vind jij het ook prettig om te zien dat iemand haar kind overal mee naartoe sleept, inclusief naar 12,5 jarig bruiloftsfeest inclusief drank, harde muziek en veel mensen?
Ik niet. :)